Motyw mieszczaństwa w literaturze



Mieszczaństwo Mieszczaństwo - Mieszkańcy miast bez rodowodu szlacheckiego. W różnych krajach rozwój mieszczaństwa zależnie od warunków politycznych i gospodar¬czych przebiegał w inny sposób. Miesz¬czaństwo angielskie osiągnęło wysoki status już w XVII w., francuskie w wieku XVIII za sprawą rewolucji burżuazyj-nej. Polskie mieszczaństwo nabrało zna¬czenia dopiero w XIX wieku i w przeci¬wieństwie do innych krajów Europy jego rola kulturotwórcza była niewielka. W okresie modernizmu mieszczaństwo zaczęto kojarzyć z ograniczeniem hory¬zontów i dorobkiewiczostwem, brakiem jakichkolwiek potrzeb intelektualnych czy artystycznych. „Wiersz o zabiciu Andrzeja Teczyń-skiego" - Mieszczanie krakowscy do¬puścili się czynu strasznego i sprowa¬dzającego na nich hańbę - zabili And¬rzeja Tęczyńskiego, pana swego, wiel¬kiego chorągiewnego. W. Szekspir-W jego dramatach miesz¬czanie pojawiają się najczęściej jako postacie drugoplanowe (np. ateńscy rze-mieślnicy w „Śnie nocy letniej", miesz¬kańcy Wiednia w „Miarka za miarkę"). Niekiedy jednak stają się siłą sprawczą przedstawianych wydarzeń, jak bohate¬rki „Wesołych kumoszek z Windsoru". Molier „Mieszczanin szlachcicem" - Pan Jourdin, wzbogacony mieszcza¬nin, chce stać się równy urodzonej szla¬chcie. Przyjmuje nauczycieli tańca, fe-chtunku i wymowy. Ze zdziwieniem dowiaduje się, że całe życie mówił prozą. W swojej głupocie i chęci na¬śladowania szlachty posuwa się do tego, że odmawia ręki córki chłopcu, który ją z wzajemnością kocha, bo ten nie jest szlachcicem. Naiwny, daje się łatwo oszukiwać różnym naciągaczom. Oświecenie - Bohater mieszczański awansuje do rangi głównej postaci wielu utworów, już nie jako parweniusz nie¬udolnie naśladujący sposób bycia szla¬chty, ale człowiek przeżywający poważ¬ne dylematy (Por. J.W. Goethe „Cier¬pienia młodego Wertera"). F.S. Jezierski „Katechizm o tajem¬nicach rządu polskiego..." - Miesz¬czanin w Rzeczpospolitej nie jest w peł-ni człowiekiem, ale istotą pośrednią między chłopem-nieczłowiekiem a szla-chcicem-czło wiekiem. J. Słowacki „Kordian" - Zgromadzeni na Placu Zamkowym mieszczanie war¬szawscy nie zdają sobie sprawy z tego, co się dzieje i nie dostrzegają tragizmu chwili, w której car koronowany jest na króla polskiego. Dla nich jest to po prostu wielkie widowisko i są niepocie¬szeni, że przyglądając się garbusiowi, przegapili moment koronacji. Po uro¬czystości rzucają się, by zdobyć jak największy kawał czerwonego sukna, którym było obite podium. H. Balzac „Ojciec Goriot" - Miesz¬czaństwo francuskie jest wewnętrznie zróżnicowane, podobnie jak arystokra¬cja. Podstawowym kryterium oceny człowieka jest w tej warstwie społecznej posiadany majątek. Mieszczanie bez¬myślnie naśladują styl życia arystokra¬cji, ale czynią to w sposób tandetny. B. Prus „Lalka" - Mieszczaństwo pol¬skie ma w swoich dziejach okres heroi¬czny - brało udział w walkach niepod-ległościowych. Panował też niegdyś w tej warstwie duch tolerancji. Po po¬wstaniu styczniowym wszystko się skończyło. Mieszczanie stali się dorob¬kiewiczami, drobnymi ciułaczami, którzy zbierają grosz do grosza. Boją się ryzyka i działalność Wokulskiego uwa¬żają za szaleństwo i zbędny hazard. Widząc, jak rośnie jego majątek, skłonni są posądzać go o jakieś nieczyste inte¬resy. Coraz wyraźniejsze są wśród mie¬szczan nastroje antysemickie. H. Sienkiewicz „Potop" - W czasie wojny polsko-szwedzkiej postawa mie¬szczan zasadniczo różni się od postawy drobnej szlachty. Tchórzliwi mieszcza¬nie unikają walki, niechętnie wspierają wojska. Z równie uniżoną służalczością witają każdego zwycięzcę. K. Przerwa-Tetmajer „Evviva 1'arte" - Nędzny filistrów naród jedynie pasie brzuchy, nie ma żadnych potrzeb wyż¬szego rzędu. Jego przeciwieństwem są artyści, którzy żyją swoją sztuką i dla swojej sztuki. H. Ibsen - Bohaterami swoich drama¬tów czyni przede wszystkim mieszczan („Nora", „Dzika kaczka", „Wróg lu¬du"), ale ich status społeczny nie jest istotny. To po prostu ludzie, którzy przeżywają dramatyczne chwile, muszą dokonywać wyborów, których skutki okazują się czasem tragiczne. G. Zapolska „Moralność pani Duls-kiej" - Mieszczaństwo reprezentuje moralność opartą na zakłamaniu i ob¬łudzie. Dopuszczalne jest wszystko, by¬le się o tym nie dowiedzieli ludzie. Dulska, jako przedstawicielka tej warst¬wy społecznej, skupia w sobie typowe jej - zdaniem Zapolskiej - cechy: skąps¬two, podporządkowanie życia groma¬dzeniu pieniędzy, obłudę. G. Zapolska „Sezonowa miłość" - 1) Tuśka Żebrowska przyjeżdża do Zako¬panego z córką na wiledżiaturę. Skrępo¬wana mieszczańskimi zasadami, nie po-trafi dostrzec ani piękna gór, ani moż¬liwości nieco swobodniejszego życia. 2) Pani Warchlakowska jest przykładem typowej mieszczki. Ocenia ludzi według ich zasobów finansowych. Potrafi roz-mawiać jedynie o służbie, prowadzeniu domu i upodobaniach swojego męża. Gorszy się trybem życia aktorów, a jed-nocześnie z wypiekami na twarzy opo¬wiada Tuśce pikantne plotki o prowa¬dzeniu się ludzi teatru. Jej wścibstwo jest tak wielkie, że nie cofa się nawet przed czytaniem cudzej korespondencji. J.A. Kisielewski „W sieci" - Szalona Julka, dziewczyna obdarzona niezwyk¬łym talentem malarskim i odrzucająca sztywne reguły mieszczańskiego życia, zostaje zmuszona przez rodzinę do mał¬żeństwa z człowiekiem, który ma zła¬mać jej buntowniczą naturę. Dla miesz¬czańskich rodziców nieistotne są uczu¬cia dziewczyny. Liczy się tylko to, że Oleś może pożyczyć pieniądze ojcu Julki i to, że Julka wywołała skandal swoim rysunkiem przedstawiającym akt męski, więc i tak trzeba Bogu dzięko¬wać, że ktoś się chce z nią ożenić. W. Perzyński „Lekkomyślna siostra" - Typowa mieszczańska rodzina z obu¬rzeniem przyjmuje wiadomość, że po¬wróciła z zagranicy Mania, lekkomyślna siostra, która przed laty opuściła męża i dziecko dla starego kochanka. Na¬stawienie krewnych jednak zmienia się, kiedy okazuje się, że Mania odziedzi¬czyła po swoim kochanku olbrzymi ma¬jątek. Natychmiast zostają jej przeba¬czone wszystkie grzechy. Pojawia się nawet opinia, że w sumie miała rację, opuszczając tak fajtłapowatego i nieza¬radnego życiowo męża. Radosne powi¬tanie lekkomyślnej siostry zostaje jednak zakłócone wiadomością, że zrzekła się ona spadku i wróciła praktycznie bez grosza. Teraz potępienie przez szacow¬ną rodzinę osiąga swoje apogeum i Ma¬nia zostaje ponownie wyklęta. T. Żeleński-Boy „Litania do P.T. ma-trony krakowskiej" - Tytułowa mat-rona krakowska jest uosobieniem ob¬łudy i zakłamania - w Tomaszu a Kem-pis dawnych gachów chowa listy. Ale jednocześnie dzierży niepodzielną wła¬dzę w mondzle i wydaje opinie o rze¬czach, o których nie ma w ogóle pojęcia. Jest podporą starobabokracji. J. Tuwim „Mieszkańcy" - W strasz¬nych mieszkaniach strasznie mieszkają straszni mieszczanie. Ich życie jest prze-rażająco ubogie, ogranicza się jedynie do gromadzenia własnych nabytków, świętych, zapracowanych. Nie potrafią dostrzec urody świata, bo widzą go oddzielnie. Wiedzę o rzeczywistości czerpią z gazet, które traktują jak lekko-strawną papkę. Przed snem szukają pod łóżkiem złodzieja, Ibem o nocniki chłod¬ne trącając, a potem zasypiają z mordą na piersi w strasznych mieszkaniach straszni mieszczanie. J. Tuwim „Quatorze Juillet" - Starszy cechu rzeźników, polski emigrant, idzie na uroczystość z okazji rocznicy rewo-lucji francuskiej. Wkłada plastykowy kołnierzyk i mankiety, cuchnący naf¬taliną frak i czuje się spadkobiercą wielkiej rewolucyjnej tradycji. W jego poglądach panuje przeogromny chaos - wszyscy święci sąsiadują z Korfantym i rewolucją. A. Moravia „Konformista" - Bardzo smutne i samotne dzieciństwo (patrz: dzieciństwo) Marcella ukształtowało go jako życiowego konformistę. W dzie¬ciństwie i młodości stwierdził on, że często jego reakcje i zachowania są inne niż jego rówieśników (zabijanie kotów, przygoda z zafascynowanym jego urodą Lino), postanowił więc za wszelką cenę się nie wyróżniać. Główną metodą uśre¬dnienia jego upodobań, bezpiecznego zagubienia w przeciętności było miesz¬czańskie małżeństwo z Giulią, jej aż do bólu mieszczańska rodzina z całym schematyzmem życia. * .filister to jest zero, nic, nul. To jest coś, co nie jest, a rusza się". (J. A. Kisielewski) * „Mieszczanie, tam gdzie występują w kolektywie, pozwalają sobie na wszystko, co w pojedynkę jest zabronione". (R. Musil)

Motyw mieszczaństwa w literaturze

Materiały

Teoria wymiany społecznej - wyjaśnienie Teoria wymiany społecznej: w teorii tej zakłada się, że do, co ludzie sądzą o swoim związku z inną osobą, zależy od tego, jak spostrzegają nagrody, które daje im ten związek, koszty, na jakie się narażają, na jaki (ich zdaniem) związek zasługują i jakie jest (ich zdaniem) prawdopodobieństwo nawiązania lepszych stosunków z kimś innym.

Cechy powieści psychologicznej powieść psychologiczna •obserwacja wewnętrznych doświadczeń człowieka (przejawiających się powstawaniem kompleksów, poczuciem niespełnienia i alienacji) •istotna rola podświadomości - analiza rzeczywistości marzeń, snu, ukrytych pragnień •oddziaływanie psychoanalityczne teorii Zygmunta Freuda na tematykę •narracja per...

Program, twórcy i przykłady Awangardy Krakowskiej Grupa skupiona wokół Tadeusza Peipera i pisma \"Zwrotnica\"; należeli do niej Julian Przyboś, Jan Parandowski, Adam Ważyk; Głosili związek literatury z teraźniejszością, w odróżnieniu od futurystów, ale podobnie do futurystów ma współbrzmieć z nowoczesnością, cywilizacją, techniką i rozwojem miast (hasło 3*M: \"Miasto, Masa, Maszyna\" Tadeusz...

Heurystyka zakotwiczenia - wyjaśnienie Heurestyka zakotwiczenia/dostosowania to uproszczona metoda wnioskowania, która polega na posłuszeniu się jakąś liczbą czy wartością jako punktem wyjściowym i następnie na sformułowaniu odpowiedzi na pytanie przez zmodyfikowanie tej wartości stanowiącej zakotwiczenie; ludzie często nie modyfikują jej w stopniu wystarczającym.

Zarządzanie gotówką przedsiębiorstwa ZARZĄDZANIE ŚRODKAMI PIENIĘŻNYMI Podstawowymi celami zarządzania gotówką (środkami pieniężnymi) jest 1. zredukowanie trzymanej sumy środków pieniężnych do minimum koniecznego do prowadzenia firmy, 2. umożliwienie jak najszybszego przepływu gotówki przez przedsiębiorstwo. Minimalny zasób gotówki powinien chronić firmę przed ryzykiem niezasp...

Profil działalności firmy Profil działalności firmy Działalność gospodarcza XYZ jest skoncentrowana na świadczeniu usług budowlanych, instalacji sanitarnych oraz centralnego ogrzewania. Spółka zatrudnia na stałe 76 osób; oprócz tego w sezonie (od kwietnia do września) ok. 25 osób na umowę zlecenie. Usługi te prowadzone są w kraju. Szczegółowa działalność spół...

Funkcje promocji FUNKCJE PROMOCJI • funkcja informacyjna Polega na komunikowaniu się przedsiębiorstwa z rynkiem i stwarza przesłanki transformacji strategii marketingowej w konkretną taktykę działań rynkowych. Służy przekazywaniu przez przedsiębiorstwo zestawu informacji, przedstawiających powstawanie czy działalność firmy, wprowadzenie nowego produktu ...

Gustaw i Gucio jako kochankowie romantyczni 65. Gustaw - kochanek romantyczny i Gucio ze \"Ślubów panieńskich\" A. Fredry Literatura romantyczna stworzyła nowy typ bohatera. IV część \"Dziadów\" A. Mickiewicza wprowadziła bohatera - nieszczęśliwego kochanka, Gustawa. Bohater ten wypowiada pogląd na istotę miłości. Jego zdaniem dwoje kochanków to dwie dusze przeznaczone dla siebie p...