1. Czesław Miłosz "Campo di Fiori" Obraz Warszawy w czasie powstania w getcie. Na tle płonących domów i ludzkiej tragedii autor przedstawia obraz zza murów getta, czyli bawiących się na karuzeli Warszawiaków, którzy są obojętni na losy powstańców. Karuzela została ustawiona z inicjatywy Niemców, by odwrócić uwagę od działań w getcie. 2. Tadeusz Borowski "Pożegnanie z Marią" Człowiek dostaje zawału serca gdy widzi, że Niemcy ustawili tuż obok getta karuzelę, a naiwni Polacy bawią się nie przeczuwając podstępu. Groteskowa wizja. 3. Kazimierz Moczarski "Rozmowy z katem" Inicjatorem pomysłu ustawienia karuzeli koło getta tuż przed rozpoczęciem działań likwidacyjnych był główny bohater, Jürgen Stroop, który przeprowadzał tę akcję.
Motyw karuzeli w utworach literackich
1. Czesław Miłosz "Campo di Fiori" Obraz Warszawy w czasie powstania w getcie. Na tle płonących domów i ludzkiej tragedii autor przedstawia obraz zza murów getta, czyli bawiących się na karuzeli Warszawiaków, którzy są obojętni na losy powstańców. Karuzela została ustawiona z inicjatywy Niemców, by odwrócić uwagę od działań w getcie. 2. Tadeusz Borowski "Pożegnanie z Marią" Człowiek dostaje zawału serca gdy widzi, że Niemcy ustawili tuż obok getta karuzelę, a naiwni Polacy bawią się nie przeczuwając podstępu. Groteskowa wizja. 3. Kazimierz Moczarski "Rozmowy z katem" Inicjatorem pomysłu ustawienia karuzeli koło getta tuż przed rozpoczęciem działań likwidacyjnych był główny bohater, Jürgen Stroop, który przeprowadzał tę akcję.
Materiały
Kapitał udziałowy - w spółdzielniach
W spółdzielniach funduszem podstawowym jest fundusz udziałowy. Spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym. Prowadzi ona działalność gospodarczą w inte¬resie swoich członków.
Członek spółdzielni jest zobowiązany do wniesienia wpi...
Teorie emocji
a) teoria J. Langego (introspekcyjna, trzewiowa)
- założenia: bodziec – zmiany fizjologiczne – psychiczne odczucie = EMOCJA
- np. jest mi smutno bo płaczę, boję się bo uciekam
- kontynuacja to teoria Schachtera (pyt 38)
b) teoria wzgórkowa Kanona – Branda:
- powstawanie emocji:
bodziec – wzgórze – informacja d...
Biografia Fernando Cortez
Fernando Cortez 1485-1547. Konkwiskador hiszpański, zdobywca Meksyku,przybył do Nowego Swiata w 1504 r., został merem Santiago (Kuba). W 1504-wyruszył na wyprawę do Meksyku. Pozyskał tam względy córki wodza azteckiego, z której Majowie uczynili niewolnicę. Po założeniu miasta Vera Cruz ruszył przeciw stolicy Azteków, zawierając przymierza z wrog...
Tragizm ludzi w "Pokoleniu" Baczyńskiego
Tragizm pokolenia w twórczości Baczyńskiego
„Pokolenie\" to wiersz, którego już sam tytuł sugeruje, iż jest on głosem nie indywiduum, lecz całej generacji. Za podstawowe dla niej doświadczenia należy uznać śmierć i cierpienia, stąd stwierdzenie:
„Tak się dorasta do trumny
jakeśmy w czasie dorośli\"
Okrucieństwo otaczającej rz...
Wstęp do "Dziejów Tristana i Izoldy"
Dzieje Tristana i Izoldy – opowieść o niezwykłej miłości
Wśród średniowiecznych dzieł epickich na uwagę zasługuje starofrancuski poemat miłosny znany z dwu fragmentów wierszowanych z XII w. Polska wersja językowa Tadeusza Boya-Żeleńskiego została oparta na nowożytnym francuskim ujęciu romanisty Josepha Bediera, pochodzącym z 1900 r. ...
Zagadnienia pozytywizmu - Eliza Orzeszkowa
Eliza Orzeszkowa.
Tematem noweli \"A.. B.. C..\" jest walka o polską oświatę w warunkach narodowościowego ucisku zaborców. Opowiadanie to zaadresowane jest do inteligencji, zawiera wyraźny nakaz podejmowania \"pracy u podstaw\". Bohaterka - Joanna Lipska - córka polskiego nauczyciela, mieszka wraz z bratem, skromnym urzędnikiem, którego niewi...
Cechy dramatu Różewicza - Kartoteka
Cechy dramatu Różewicza.
„Kartoteka\", utwór z roku 1959, to dramaturgiczny debiut poety. Bohater dramatu jest kimś bez nazwiska i indywidualnych rysów. Autor nazywa go „Bohaterem\". Dramat składa się z luźnych scen, Przez pokój bohatera, który leży niemal przez cały czas bezczynnie w łóżku, przechodzą różne postacie. W konwencji ...
Teatr średniowieczny
1. TYPY TEATRU ŚREDNIOWIECZNEGO
1. liturgiczny
- ściśle obrzędowy
1. misterium
- opowieści o tematyce religijnej (sceny ze Starego i Nowego Testamentu)
2. moralitet
- gatunek dramatyczny o charakterze dydaktyczno-alegorycznym
- pokazana walka dobra i zła o duszę człowieka
3. intermedia
- przerwy podczas sztuki nie związane z Biblią