Mit rajski



Temat: Czy mit rajski można traktować jako przykład rozumu i samodzielności człowieka? Adam i Ewa żyli w raju – krainie wiecznej szczęśliwości. Nie mieli żadnych problemów, nie znali bólu ani cierpienia. Nie potrzebowali niczego z zewnątrz. Wszystkiego mieli pod dostatkiem. Pan Bóg oddając ogród w „zarządzanie” Adamowi powiedział: „Z wszelkiego drzewa tego ogrodu możesz spożywać według upodobania, ale z drzewa poznania dobra i zła nie wolno ci jeść, bo gdy z niego spożyjesz, niechybnie umrzesz”. Wąż skusił Ewę, aby zjadła zakazany owoc z tego drzewa. Dała go również Adamowi, a On jej uległ i również zjadł jabłko. Dlaczego Ewa zerwała owoc? Pierwsza myśl: ludzka ciekawość. Ludzi ciekawiło czym jest dobro a czym jest zło. Poznając to dorównali Bogu w tej wiedzy. Na pewno Adam i Ewa chcieli pojąć tę wiedzę, jednak konsekwencją tego była utrata nieśmiertelności i wygnanie z raju. Zdawali sobie z tego sprawę, nawet wtedy, kiedy kusił ich wąż. Więc, dlaczego to zrobili? Czy było to rozumne? Przecież w raju niczego im nie brakowało. Mieli beztroskie życie. Sądzę, że powodem zerwania jabłka była chęć pojęcia dobra i zła, nawet kosztem nieśmiertelności. Ale czy ta decyzja była samodzielna? Ewa zerwała jabłko pod wpływem namów węża, sama by tego nie zrobiła. Nie zrobiła teraz, a może w przyszłości zerwała by jabłko sama? Ostatni czyn ( zerwanie jabłka) należał do Ewy. Przemyślała prawdopodobnie tą decyzję, ale czy ona była rozumna? Przecież w raju wszystko było pod ręką. Wydaje mi się, że zerwanie jabłka nie było do końca samodzielne ani rozumne. Wąż namówił Ewę do zerwania, i to zrobiła. W raju było wieczne życie i wszystko co dusza zapragnie, ale ludzie nie znali dobra i zła.

Mit rajski

Materiały

Cechy teatru awangardowego na przykładzie "Szewców" Dramat „Szewcy” jest napisany w konwencji groteski: 1. Świat zdeformowany, wykrzywiony, składający się z elementów sprzecznych, karykaturalnych, przejaskrawionych. 2. Brak prawdopodobieństwa zdarzeń, umowność sytuacji rozgrywających się głównie w warstwie słownej. 3. Marionetkowość bohaterów – schematyczność wyglądu, brak ...

Walory formy i stylu "Iliady" Walory formy i stylu “Iliady” Narrator nie narzuca się słuchaczom. Na początku autor prosi muzy o natchnienie i zapowiada treść utworu. Paralelizm akcji (dwa ciągi wydarzeń, równocześnie z ludźmi działali bogowie). O przebiegu akcji w dwóch płaszczyznach decydowało przeznaczenie, nad czym czuwało fatum, bóstwo losu, któremu podleg...

Faktoring eskportowy i międzynarodowy Można mówić ponadto o faktorin¬gu eksportowym i międzynarodowym (ang. International fac¬toring, cross - boarder factoring). Przedmiotem faktoringu ekspor¬towego i międzynarodowego są wie¬rzytelności eksporterów przede wszystkim z tytułu umów dostawy towarów. Przy zastosowaniu faktoringu w hand¬lu zagranicznym rozliczen...

Prognozy demograficzne na przyszłość Jeżeli przyrost naturalny zostanie ograniczony do 5 promili to w roku 3000 będzie na Ziemi 442 mld ludności a na jednego człowieka przypadnie powierzchnia 337 m kwadratowych. Jeżeli jednak utrzyma się obecny wskaźnik przyrostu naturalnego na świecie 13,2 promila to w roku 3000 na jednego człowieka przypadnie zaledwie 102,97 cm kw. - (koniec lud...

Koncepcja Davisa i Moora Koncepcja Davisa i Moora – każde społeczeństwo żeby normalnie funkcjonować, musi być podzielone, zróżnicowane. Przedstawicieli dzieli rozmiar wykształcenia i rozmiar stawianych im wymagań (choć nie zawsze się pokrywają, bo np. jak zabraknie “niewykształconej” służby oczyszczania miasta, to może wybuchnąć epidemia). Zachęty do w...

Uprawa trzciny cukrowej i buraków cukrowych • TRZCINA CUKROWA: pochodzi z Indii, rośnie w klimacie ciepłym, zwrotnikowym i podzwrotnikowym, należy do traw, jej łodygi sięgają 6-12m, w okresie wzrostu potrzebuje dużo wody, wymaga dosyć dobrych gleb, jest rośliną bardzo pracochłonną, ale jest bardziej wydajna niż burak cukrowy, z 1ha upraw możemy otrzymać od...

Powstanie i rozwój tragedii greckiej Tragedia - jeden z najstarszych gatunków dramatu, powstała w starożytnej Grecji z religijnych obrzędów związanych z kultem boga Dionizosa. Dionizos, bóstwo pierwotnie obce, tracko-frygijskie, opanował Grecję nie wcześniej niż w początkach VIII w p.n.e.. Ze swej ojczyzny przyniósł on ze sobą pierwiastek w religii greckiej nowy, a za to właściwy...

Ironia, sceptyzym w twórczości Krasickiego Moralistyka, ironia i sceptycyzm to trzy czynniki bardzo często obecne w twórczości Ignacego Krasickiego. - Bajki, dzięki zawartemu morałowi lub puencie pozwalały na przekazanie wielu treści czytelnikowi, np.: \"Szczur i kot\" - piętnuje pychę i zarozumialstwo. \"Ptaszki w klatce\" - ukazuje tęsknotę za wolnością. \"Jagnię i wilcy\" ...