Mit rajski



Temat: Czy mit rajski można traktować jako przykład rozumu i samodzielności człowieka? Adam i Ewa żyli w raju – krainie wiecznej szczęśliwości. Nie mieli żadnych problemów, nie znali bólu ani cierpienia. Nie potrzebowali niczego z zewnątrz. Wszystkiego mieli pod dostatkiem. Pan Bóg oddając ogród w „zarządzanie” Adamowi powiedział: „Z wszelkiego drzewa tego ogrodu możesz spożywać według upodobania, ale z drzewa poznania dobra i zła nie wolno ci jeść, bo gdy z niego spożyjesz, niechybnie umrzesz”. Wąż skusił Ewę, aby zjadła zakazany owoc z tego drzewa. Dała go również Adamowi, a On jej uległ i również zjadł jabłko. Dlaczego Ewa zerwała owoc? Pierwsza myśl: ludzka ciekawość. Ludzi ciekawiło czym jest dobro a czym jest zło. Poznając to dorównali Bogu w tej wiedzy. Na pewno Adam i Ewa chcieli pojąć tę wiedzę, jednak konsekwencją tego była utrata nieśmiertelności i wygnanie z raju. Zdawali sobie z tego sprawę, nawet wtedy, kiedy kusił ich wąż. Więc, dlaczego to zrobili? Czy było to rozumne? Przecież w raju niczego im nie brakowało. Mieli beztroskie życie. Sądzę, że powodem zerwania jabłka była chęć pojęcia dobra i zła, nawet kosztem nieśmiertelności. Ale czy ta decyzja była samodzielna? Ewa zerwała jabłko pod wpływem namów węża, sama by tego nie zrobiła. Nie zrobiła teraz, a może w przyszłości zerwała by jabłko sama? Ostatni czyn ( zerwanie jabłka) należał do Ewy. Przemyślała prawdopodobnie tą decyzję, ale czy ona była rozumna? Przecież w raju wszystko było pod ręką. Wydaje mi się, że zerwanie jabłka nie było do końca samodzielne ani rozumne. Wąż namówił Ewę do zerwania, i to zrobiła. W raju było wieczne życie i wszystko co dusza zapragnie, ale ludzie nie znali dobra i zła.

Mit rajski

Materiały

Motyw miłości - spis utworów MOTYW MIŁOŚCI: 1. \"Tristan i Izolda\". 2. Jan Kochanowski: Pieśń VII, \"O miłości\". 3. Andrzej Morsztyn \"Sonet do trupa\". 4. Jan Jacob Rousseau \"Nowa Heloiza\". 5. Franciszek Karpiński. 6. Johan Wolfgang Geothe \"Cierpienia młodego Wertera\". 7. George Byron \"Giaur\". 8. Eliza Orzeszkowa \"Nad Niemnem\". 9. Adam ...

Założenia humanizmu w czasach renesansu Filozofia epoki i jej wpływ na światopogląd ludzi: • kontynuacja tomizmu i franciszkanizmu • stosowanie filozofii antycznej, stoicyzmu i epikureizmu • filozofia eklektyczna czyli niejednolita • głównym prądem epoki jest humanizm Założenia humanizmu: Hasło Terencjusza: Homo sum et nil humanum alienum ad me es...

Interpretacja tytułu "Początek" Początek to słowo wiele obiecujące a zarazem przestrzegające. Posiada ono dwa wymiary: pesymistyczny i optymistyczny. 1. Rodzenie zła, zbrodni, totalitaryzmu - hitleryzm to początek późniejszych nieludzkich działań (Żydzi, Polacy, Wietnam, Kambodża). Jest jakby złowrogim proroctwem. 2. Początek świata powojennego - uwięzienie sędziego Romn...

Gatunki mieszane w epice gatunki mieszane: poematy bezfabularne poemat opisowy - dłuższy utwór wierszowany w którym dominuje opis (czyli motywy statyczne), ich tematyka obejmuje najczęściej zjawiska przyrody, życie wiejskie, prace rolnicze, krajobrazy, zabytki kultury itp. poemat dydaktyczny - dłuższy utwór wierszowany o charakterze rozprawy pouczającej, nasycony ele...

Mass media w życiu społecznym Mass media i opinia publiczna. Artykuł 5 Ustawy Zasadniczej gwarantuje prawo do wolności słowa, wolność prasy oraz prawo do informowania się ze źródeł powszechnie dostępnych. Cenzura nie istnieje. RFN jest jednym z nielicznych krajów, w których państwo respektuje silną pozycję wolnościowej prasy. Obywatel może dokonać wyboru spośród wi...

Organy, cele, funkcje GATT/WTO Organy GATT - Organy plenarne - Konferencja i Rada Przedstawicieli - Konsultacyjna Grupa Osiemnastu - organ o ograniczonym składzie członkowskim - Panele Koncyliacyjne ( polubowne rozstrzyganie sporu ) - grupy ekspertów do rozstrzygania sporów między krajami członkowskimi. Cele, zasady i funkcje GATT a obecnie WTO Rozwój handlu międzynarodo...

Portret inteligenta w lieraturze polskiej 24. Portret inteligenta w literaturze polskiej Literatura każdej epoki kształtuje pewne wzorce osobowe, przedstawia bohaterów, którzy reprezentują pewne określone poglądy, sposób myślenia i zachowania. Na przykład literatura średniowieczna wykreowała dwa podstawowe wzorce osobowe: ideał rycerza i średniowiecznego ascety. W epoce renesansu funk...

Narracja w "Chłopach" Narracja Narrator nie przynależy do świata przedstawionego, jest niewidoczny dla odbiorcy i anonimowy. Można wyróżnić trzy jego typy (wg. K. Wyki): 1.najczęściej natykamy się na \"wsiowego\" gadułę, który uczestniczy w obyczajowo-obrzędowo-liturgicznym toku opowieści 2.rzadziej opowiada i opisuje \"młodopolski stylizator\" o poetycko-intelig...