Mit rajski



Temat: Czy mit rajski można traktować jako przykład rozumu i samodzielności człowieka? Adam i Ewa żyli w raju – krainie wiecznej szczęśliwości. Nie mieli żadnych problemów, nie znali bólu ani cierpienia. Nie potrzebowali niczego z zewnątrz. Wszystkiego mieli pod dostatkiem. Pan Bóg oddając ogród w „zarządzanie” Adamowi powiedział: „Z wszelkiego drzewa tego ogrodu możesz spożywać według upodobania, ale z drzewa poznania dobra i zła nie wolno ci jeść, bo gdy z niego spożyjesz, niechybnie umrzesz”. Wąż skusił Ewę, aby zjadła zakazany owoc z tego drzewa. Dała go również Adamowi, a On jej uległ i również zjadł jabłko. Dlaczego Ewa zerwała owoc? Pierwsza myśl: ludzka ciekawość. Ludzi ciekawiło czym jest dobro a czym jest zło. Poznając to dorównali Bogu w tej wiedzy. Na pewno Adam i Ewa chcieli pojąć tę wiedzę, jednak konsekwencją tego była utrata nieśmiertelności i wygnanie z raju. Zdawali sobie z tego sprawę, nawet wtedy, kiedy kusił ich wąż. Więc, dlaczego to zrobili? Czy było to rozumne? Przecież w raju niczego im nie brakowało. Mieli beztroskie życie. Sądzę, że powodem zerwania jabłka była chęć pojęcia dobra i zła, nawet kosztem nieśmiertelności. Ale czy ta decyzja była samodzielna? Ewa zerwała jabłko pod wpływem namów węża, sama by tego nie zrobiła. Nie zrobiła teraz, a może w przyszłości zerwała by jabłko sama? Ostatni czyn ( zerwanie jabłka) należał do Ewy. Przemyślała prawdopodobnie tą decyzję, ale czy ona była rozumna? Przecież w raju wszystko było pod ręką. Wydaje mi się, że zerwanie jabłka nie było do końca samodzielne ani rozumne. Wąż namówił Ewę do zerwania, i to zrobiła. W raju było wieczne życie i wszystko co dusza zapragnie, ale ludzie nie znali dobra i zła.

Mit rajski

Materiały

Charakterystyka utworu Pascala "Myśli" Pascal \"Myśli\": część pierwsza: Człowiek bez Boga – \"....czymże jest człowiek w przyrodzie? Nicością wobec nieskończoności, wszystkim wobec nicości, pośrodkiem między niczym a wszystkim. Jest nieskończenie oddalony od rozumienia ostateczności: cel rzeczy i ich początki są dlań zawsze ukryte w nieprzeniknionej tajemnicy: równie niezdolny...

Rodzina tradycyjna a współczesna Model rodziny tradycyjnej: - była to rodzina wielopokoleniowa, mieszkająca pod jednym dachem i prowadząca wspólne gospodarstwo domowe - w rodzinie tej ma miejsce ważny podział ról – ojciec zdobywa środki do życia, troszczy się o bezpieczeństwo rodziny, matka wychowuje dzieci i zajmuje się gospodarstwem domowym - duża trwałość takiej ...

Analiza i interpretacja wiersza "Zaklęcie" Czesława Miłosza \"Zaklęcie\" Czesława Miłosza - nawiązanie do racjonalizmu i klasycyzmu. Racjonalizm był nierozerwalnie związany z głównym prądem ideowym oświecenia - krytycyzmem. Racjonalizm, którego ojca dopatrywano się w Kartezjuszu stanowił oparcie dla krytycyzmu. Racjonalizm szczególną wagę przywiązywał do roli rozumu w poznawaniu prawdy. Klasycyzm wy...

Nawiązania literackie w "Tangu" Mrożka Nawiązania i aluzje literackie w „Tangu” Sławomira Mrożka. „Tango” Sławomira Mrożka łączy w sobie cechy tragedii i komedii. To, co tradycyjnie, wniosłe, poważne, święte i tragiczne, w dramacie Mrożka ukazane jest w sposób karykaturalny i śmieszny. Definicji takiej odpowiada groteska, teatr absurdu. Taki rodzaj teatru r...

Problematyka społeczna w prozie i poezji Marii Konopnickiej 83. Problematyka społeczna w prozie i poezji Marii Konopnickiej. W literaturze pozytywistycznej rzadko spotykane są utwory liryczne, bowiem była to epoka niepoetycka. Maria Konopnicka swoją twórczość literacką rozpoczęła jednak właśnie wierszami, one to zapewniły autorce popularność. Podmiotem lirycznym uczyniła poetka chłopa, który mówił...

Choroby RP szlacheckiej oraz proces moralnego odradzania się narodu w literaturze XVII i XVIII wieku Choroby RP szlacheckiej oraz proces moralnego odradzania się narodu w literaturze XVII i XVIII w. Życie szlachcica na wsi jako temat poezji - to symptomy nowych czasów. Poezja średniowieczna i średniowieczne pismiennictwo gloryfikowały czyn świętego i czyn rycerza. Tak przedstawiał się też ówczesny system wartości i hierarchia ważności: służba...

Awangardowy mit swobody w "Tangu" Awangardowy mit swobody Relacjami kształtującymi stosunki międzyludzkie rządzi w Tangu idea pełnej wolności. Staje się ona mitem, któremu ulegaj ą z prze¬konania – lub muszą ulec pod naciskiem innych – bohaterowie utworu. Stomil, awangardowy artysta-eksperymentator, głosi zasadę swobody twórczej – cóż, że przybier...

Teoria literatury i Historia Polski w Oświeceniu Teoria literatury Popularność w oświeceniu zyskały sobie klasyczne gatunki literackie: bajka, satyra, poemat heroikomiczny, także nowe gatunki publicystyki, esej i felieton; sentymentalizm preferował sielankę, pieśń liryczną, elegię. artykuł- utwór publicystyczny przeznaczony zwykle do czasopisma lub wydawnictwa zbiorowego. bajka- utwór wie...