Po stracie Prometeusza , ludzie , nękani cierpieniami, pełni żądzy , której nie umieli opanować , stawali się źli. Ilekroć któryś z bogów schodził na ziemie spotykały ich tylko obelgi i zniewagi. Pewnego razu gdy Zeus spotkała niewybaczalna obraza król Lykaon po częstował go mięsem ludzkim podczas wieczerzy na radzie niebieskiej postanowiono wytępić rodzaj ludzki zsyłając na nich potop. Wszystkie rzeki i morza wystąpiły z brzegów .Najwyższe chaty były zatopione wodą. Granica między morzem a ziemia nie istniała. Ludzie żeglowali po polach po których nie dawno chodzili z pługiem. Ptaki znużone lotem , nie widzą nigdzie ziemi, spadały w głębie. Ziemie opanowała pustka i przerażająca cisza Najwyższe góry znikły pod wodą. Na bezbrzeżnym oceanie kołysało się nędzne czółno, a w nim drżało z trwogi dwoje prawdo podobnie ostatnich ludzi : Deukaliona syn Prometeusza i Pyrra córka Epitemiusza i Pandory .Po dziewięciu dniach dryfowania czółno stanęło na szczycie Parnasu. Wody zaczęły opadać. Zaczynano widać szczyty gór ,potem niziny w których leżały trupy ludzi i zwierząt. Staruszkowie chcąc odnowić rodzaj ludzki zeszli do groty delfickiej po rade jak to zrobić. Z wróżebnej pieczary usłyszeli głos : Idźcie ,twarze zasłoną przykryjcie rzucajcie poza siebie kości waszej matki. Lecz Pyrra ni zgodziła się mówiąc : że nie godną jest rzeczą rozrzucać szczątki rodziców. Daukalion zrozumiał , że bóstwo ni morze doradzać złych uczynków i tak sprawę wyjaśnił. Matką wszystkiego co żyje jest ziemia a kośćmi jej są kamienie. I uczynili tak jak postanowili. Z kamieni rzucanych przez Daukliona powstawali mężczyźni a z kamieni Perry powstawały kobiety. I tak odrodził się gatunek ludzki . A o potopie już nikt nie wspominał.
Mit o Potopie
Po stracie Prometeusza , ludzie , nękani cierpieniami, pełni żądzy , której nie umieli opanować , stawali się źli. Ilekroć któryś z bogów schodził na ziemie spotykały ich tylko obelgi i zniewagi. Pewnego razu gdy Zeus spotkała niewybaczalna obraza król Lykaon po częstował go mięsem ludzkim podczas wieczerzy na radzie niebieskiej postanowiono wytępić rodzaj ludzki zsyłając na nich potop. Wszystkie rzeki i morza wystąpiły z brzegów .Najwyższe chaty były zatopione wodą. Granica między morzem a ziemia nie istniała. Ludzie żeglowali po polach po których nie dawno chodzili z pługiem. Ptaki znużone lotem , nie widzą nigdzie ziemi, spadały w głębie. Ziemie opanowała pustka i przerażająca cisza Najwyższe góry znikły pod wodą. Na bezbrzeżnym oceanie kołysało się nędzne czółno, a w nim drżało z trwogi dwoje prawdo podobnie ostatnich ludzi : Deukaliona syn Prometeusza i Pyrra córka Epitemiusza i Pandory .Po dziewięciu dniach dryfowania czółno stanęło na szczycie Parnasu. Wody zaczęły opadać. Zaczynano widać szczyty gór ,potem niziny w których leżały trupy ludzi i zwierząt. Staruszkowie chcąc odnowić rodzaj ludzki zeszli do groty delfickiej po rade jak to zrobić. Z wróżebnej pieczary usłyszeli głos : Idźcie ,twarze zasłoną przykryjcie rzucajcie poza siebie kości waszej matki. Lecz Pyrra ni zgodziła się mówiąc : że nie godną jest rzeczą rozrzucać szczątki rodziców. Daukalion zrozumiał , że bóstwo ni morze doradzać złych uczynków i tak sprawę wyjaśnił. Matką wszystkiego co żyje jest ziemia a kośćmi jej są kamienie. I uczynili tak jak postanowili. Z kamieni rzucanych przez Daukliona powstawali mężczyźni a z kamieni Perry powstawały kobiety. I tak odrodził się gatunek ludzki . A o potopie już nikt nie wspominał.
Materiały
Kazimierz Przerwa- Tetmajer - piewca uczuć schyłkowych
Kazimierz Przerwa- Tetmajer - piewca uczuć schyłkowych
Kazimierz Przerwa- Tetmajer to jeden z najwybitniejszych poetów okresu modernizmu. Pisał wiele utworów o tematyce miłosnej, filozoficznej. Do jego utworów filozoficznych należą między innymi : “ Hymn do Nirwany ‘’ , “ Koniec wieku XIX ‘’.
Pierwszy ...
Fundusz z aktualizacji wyceny
W związku z nowelizacja Ustawy o Rachunkowości z 9 listopada 2000 r. znacznie zostały rozszerzone funkcje kapitału z aktualizacji wyceny.
Według UoR (art. 31 ust. 3) wartość początkowa i dotychczas dokonane od środków trwałych odpisy amortyzacyjne mogą, na podstawie odrębnych przepisów, ulegać aktualizacji wyceny. Ustalo...
Krótka interpretacja wiersza pt. "Z lasu" Baczyńskiego
Wiersz ten jest wyrazem rozterek poety związanych z decyzją włączenia się do walki zbrojnej, do której przygotowywał się w Szkole Podchorążych Rezerwy i którą potem prowadził jako uczestnik powstania warszawskiego. Baczyński był rozdarty wewnętrznie: subtelny poeta musiał godzić się z koniecznością zabijania. Swoje wahania przedstawił między inn...
Świadomość społeczna - socjologia
Świadomość społeczna u Marksa jest związana z istnieniem tzw. klas dla siebie. Jest to zbiorowość wyodrębniona obiektywnie, na podstawie wspólnego położenia klasowego, charakteryzująca się intersubiektywną świadomością klasową – świadomością swojego położenia, wspólnych interesów, antagonizmów klasowych. Charakteryzuje się więzią psychiczn...
Zasadnicze kierunki współczesnej poezji
Zasadnicze kierunki współczesnej poezji. Ulubiony poeta.
• Dwa zasadnicze kierunki współczesnej poezji:
• poezja awangardowa,
• poezja klasycyzująca - Czesław Miłosz, Wisława Szymborska.
• Początki poezji awangardy:
• futuryzm jako pierwszy przejaw poezji awangardowej - zam. w futuryźmie rosyjskim,
•...
Diagnoza dzieła "O poprawie Rzeczypospolitej"
„O POPRAWIE RZECZYPOSPOLITEJ” ANDRZEJ FRYCZ-MODRZEWSKI (DIAGNOZA)
Dzieło to nawiązuje do myśli Arystotelesa i Cycerona i związane jest z ówczesną myślą społeczno-polityczną zapoczątkowaną przez Erazma z Rotterdamu. Traktat ten wynika z obserwacji sytuacji w Polsce, stosunków politycznych, społecznych, ekonomicznych i religijny...
Założenia Artura Schopenhauera
Artur Schopenhauer
Był to niemiecki filozof. Stworzył on pesymistyczną ideologię zwaną schopenhaueryzmem:
ludzkie życie to pasmo cierpień co powoduje dążenie do szczęścia, co jest nieosiągalne
człowiek jest istotą biologiczną i rządzi nim chęć życia (popęd życia)
skazany jest na istnienie bez szczęścia i dlatego cierpi
r...
Oszczędność poznawcza - wyjaśnienie
Oszczędność poznawcza to teza mówiąca, że ludzie uczą się stosować efektywnie uproszczenia myślowe i praktyczne reguły zdroworozsądkowe, które pomagają im zrozumieć rzeczywistość społeczną, ponieważ nie są zdolni przetwarzać całej oddziałującej na nich informacji społecznej.