Miasto w literaturze romantycznej



Miasto - centrum cywilizacji i niszczący moloch. W literaturze romantycznej miasto na ogół nie cieszyło się dobrą sławą. Większości pisarzy romantycznych o znanych nazwiskach przychodziło żyć w miastach, ale nie polubili metropolii. Różne odmiany sceptycyzmu romantyków wobec wielkiego miasta występowały nie tylko w literaturze polskiej, ale i w literaturze innych narodów. Romantycy wszędzie widzieli w przemysłowych miastach-kolosach, miastach-molochach zagrożenie indywidualności, wolności i moralności człowieka, a u nas dodatkowym czynnikiem wzmagającym sceptycyzm bywał mit o wiejsko- rolniczym charakterze naszej narodowości, nierzadko wspierany szlachecko- wiejskim rodowodem pisarzy. W wieku XIX w całej Europie, a szczególnie w krajach europejskiego zachodu, procesy urbanizacyjne nasiliły się w skali dotychczas nie notowanej w dziejach (wzrost rozwoju przemysłu - industrializacja). Rozwój miast nie mógł pozostać bez głośnego echa w literaturze. Część pisarzy wołało na trwogę ponieważ: • wielkie miasta przerażały dzielnicami nędzy i pochłaniały tysiące ofiar • żywiołowy rozwój nie zapewniał najsłabszym elementarnych warunków egzystencji Lecz: • miejski margines dawał szansę ludziom ze wsi, dla których nie było miejsca na wsi • miasta dawały miejsca pracy • rozwój miast stawał się miarą nowoczesności społeczeństwa

Miasto w literaturze romantycznej

Materiały

Artysta jako bohater dzieła literackiego XX wieku Artysta jako bohater dzieła literackiego XX wieku (dylematy sztuki). Nowa epoka, jaką było XX–lecie międzywojenne, przyniosła inne spojrzenie na literaturę i na rolę twórcy. Dlatego artyści stają się często bohaterami dzieł literackich zarówno w poezji, jak i w prozie. Jednym z pierwszych poetów, u którego odnajdujemy motyw ...

Antyczna a szekspirowska koncepcja losów ludzkich Z antyczną koncepcją tragizmu zerwał w swoich utworach Szekspir. Złamał nie tylko z zasadą trzech jedności, decorum ale również wprowadził nową koncepcję losów ludzkich. W \'Makbecie\' zauważyć można współbieżność historii i losów ludzkich. Nie oznacza to, że jest on kroniką historyczną. Tytułowy bohater poprzez swe zasługi zyskuje przychylność ...

"Różne drogi do szczęścia" Petrarka - analiza myśli „Różne drogi do szczęścia” - Petrarka,. Rozwiń tę myśl poety odwołujac się do wybranych utworów. Czym jest szczęście? Trudno zdefiniować to pojęcie, gdyż oznacza ono osiągnięcie celu, do którego człowiek dąży uparcie i wytrwale. Celem dla różnych ludzi są różne ideały: miłość, bogactwo, sztuka, nauka, służba społeczna. Ideały zmie...

Kreacjonizm "Sklepów cynamonowych" TEMAT: Kreacjonizm „Sklepów cynamonowych”. Bohater utworu uciekając od koszmarnej rzeczywistości zwraca się ku wyobraźni. Żyje w świecie wymyślonym, wykreowanym. Realne opisy świata są tylko punktem wyjścia do formułowania znaczeń symbolicznych, wynikają one głównie ze specyficznego potraktowania szczegółów, ich przemieszczania i ...

Problem krzywdy społecznej w "Ułanie" Najbardziej zasłużonym dla rozwoju naszej kultury i narodowej świadomości powieściopisarzem okresu romantyzmu jest Józef Ignacy Kraszewski. W okresie narodowej niewoli i ucisku jego wszechstronna twórczość oraz wszelka działalność społeczna była dla czytelników obfitym źródłem wiadomości o Polsce i świecie. Można powiedzieć, że przez około dwadz...

Mikołaj Rej jako humanista 11. Mikołaj Rej jako humanista. Humanizm był najważniejszym prądem umysłowym epoki renesansu. Hasło tego prądu zaczerpnęli humaniści ze stwierdzenia rzymskiego komediopisarza (Terencjusza): \"Jestem człowiekiem i nic, co ludzkie nie jest mi obce\". Ten kierunek umysłowy rozprzestrzenił się w całej Europie jako reakcja na światopogląd i idea...

Co to jest symbol? Symbol taki motyw lub zespół motywów, który, poza znaczeniem dosłownym i konkretnym w obrębie świata utworu, przekazuje równocześnie znaczenie wyższego rzędu, ogólniejsze, abstrakcyjne, nasycone treściami filozoficznymi lub religijnymi. Odbiór symbolu wymaga dwustopniowej interpretacji semantycznej: zlokalizowania określonej całości (postaci, p...

Renesans - pojęcia POJĘCIA: Humanizm – (łac. Humanus = ludzki), to prąd który w przeciwieństwie do średniowiecznego teocentryzmu, przyniósł fascynację człowiekiem i wszystkimi sprawami związanymi z życiem ludzkim. Człowiek stał na pierwszym miejscu; panowało przeświadczenie o konieczności poznania człowieka i praw rządzących przyrodą jako podstawowym ...