Ludowa koncepcja w Dziadach IIcz



Adam Mickiewicz oparł swój dramat poetycki pt. „Dziady” na ludowym obrządku, który odbywał się w krajach Litwy, Rusi i Prus. Za życia Mickiewicza chłopi wciąż gromadzili się w Dzień Zaduszny w ustronnych kaplicach, aby odprawić pogański rytuał przywoływania zmarłych i ofiarowywania im pożywienia . Mistrzem tej ceremonii był zazwyczaj miejscowy kapłan lub starzec. W drugiej części „Dziadów” Adam Mickiewicz przedstawia chłopów recytujących w nocy zaklęcia i przywołujących duchy. Pierwszymi wywołanymi zjawami są dwa aniołki, które proszą o ziarna gorczycy, ponieważ za życia były zbyt szczęśliwe, aby po śmierci wstąpić do Nieba. Przed opuszczeniem zgromadzonego w kaplicy ludu wygłaszają następujące upomnienie: „Bo słuchajcie i zważcie u siebie, Że według Bożego rozkazu, Kto nie doznał goryczy ni razu, Ten nie dozna słodyczy w niebie.” Następnie wkracza duch złego pana, który za życia posiadał pewną małą wioskę. Po śmierci za swe złe uczynki oraz brak współczucia i litości do bliźniego spada na niego kara Boża; musi się tułać po świecie, jako rozkładające się ciało. Dręczy go ogromne pragnienie oraz głód. Otaczają go drapieżne ptaki, które porywają każdy ofiarowany mu kęs pożywienia. Ponieważ dręczył swoich poddanych, nikt spośród żyjących nie może mu pomóc, a drapieżne ptaki to duchy tych, których kiedyś męczył: „Tak muszę dręczyć się wiek wiekiem, Sprawiedliwe zrządzenia Boże! Bo kto nie był ni razu człowiekiem, Temu człowiek nic nie pomoże." Duch trzeci to młoda pasterka, która za życia odrzucała zaloty młodych chłopców. Nie zaznała miłości, więc musi latać pomiędzy niebem a ziemią. Nie chce jedzenia ofiarowanego jej przez ludzi. Prosi tylko o to, aby młodzi wieśniacy uchwycili ją za ręce i ściągnęli na ziemie, lecz w jej widmowym stanie nie mogą tego uczynić: „Bo słuchajmy i zważmy u siebie, Że według Bożego rozkazu, Kto nie dotknął ziemi ni razu, Ten nigdy nie może być w niebie.” Nauka jaka płynie z tych trzech scenek mówi o kryteriach jakie człowiek musi spełniać za życia, aby po śmierci móc doznać bożego odkupienia. Według dziadów człowiek musi w swej ziemskiej egzystencji zaznać cierpienia, miłości do innego człowieka oraz musi być litościwy, współczujący i służyć pomocą bliźniemu, gdy ten będzie jej potrzebował. Pełnia człowieczeństwa polega właśnie na tym, na tych kilku zasadach, które muszą być spełniane przez człowieka, który po swej śmierci chce się zjednoczyć z Bogiem.

Ludowa koncepcja w Dziadach IIcz

Materiały

Wyznaczniki dramatu antycznego Formalne wyznaczniki dramatu antycznego Elementy budowy dramatu antycznego: parodos - pieśń na wejście chóru sksodos - pieśń na zejście chóru komos - scena lamentu i żalu stasimon - pieśń chóru epejsodion - dialogi bohaterów Istotą budowy dramatu antycznego jest wzajemne przeplatanie się stasimonów i epejsodionów...

Treść i forma dzieła literackiego Treść i forma dzieła literackiego - kompozycja i styl System znaków zachodzących w jej obszarze nosi miano kompozycji Forma wewnętrzna w obydwu postaciach: — strukturalnej i — jakości estetycznych, wchodzi w najrozmaitsze związki z formą zewnętrzną, dając w rezultacie nieprzebrane bogactwo aspektów formalnych, które zwykło się na...

Teorie dotyczące rozwoju społecznego TEORIE ROZWOJU SPOŁECZNEGO. Wszystkie teorie rozwoju społecznego można podzielić na trzy grupy: teorie cykliczne, dychotomiczne i linearne. Teorie cykliczne reprezentowane były przez: VILFREDO PARETO, KAZIMIERZA KELLES-KRAUZA oraz PITIRIMA SOROKINA. Cechą charakterystyczną tych teorii było to, iż głosiły one, że rozwój społeczny ma charakter...

Los ludzi i idea patriotyczna w poezji Konopnickiej Los ludu i idee patriotyczne w poezji Konopnickiej. W wierszu pt. \"Wolny najmita\" autorka mówi o skutkach ustawy carskiej z 1864r. Dała ona chłopu ziemię, jednak była to gleba mało żyzna, podmokła, porastały ją chaszcze. Skutki były tragiczne. Rodzina nie miała środków do życia, ludzie umierali z głodu. Chłop musiał płacić podatki, w przeci...

"symbol to przede wszystkim synteza jako przeciwstawienie sztuki analitycznej, synteza dosięgająca najwyższych rozmiarów" K.Wyka W epoce neoromantyzmu, stanowiącej zaprzeczenie wszelkich idei i tendencji pozytywistycznych wykształciły się wśród artystów nowe poglądy na temat sztuki i zadań jakie powinna sobie ona stawiać. O sztuce i jej znaczeniu pisali m.in. Przybyszewski (w artykule „Confiteor”) i Przesmycki („Pro arte”). Ci i inni autorzy manife...

Co to jest Odyseja? Odyseja. Utwór, który powstał gdy autor był bardzo dojrzały. Uzupełnia on „Iliadę\", dotyczy dziejów Odyseusza po zdobyciu Troi. Jest ona utworem bardziej baśniowym. Występuje w niej motyw wędrówki (topos). retrospekcja - (jest to jedna z cech Odysei) cofnięcie się w przeszłość, przedstawienie wydarzeń z przeszłości.

Etos rycerski w "Iliadzie" Ethos rycerski Bohaterowie „Iliady” uwikłani w różne powiązania między sobą i uzależnieni od boskich humorów kierują się pewnymi zasadami, które porządkują ich życie. Trzeba pamiętać, że są herosami (półludźmi, półbogami) i – chociaż są nadzwyczajnie silni i sprawni – podlegają podobnym ograniczeniom jak ludzie. P...

Motyw lekarza w literaturze Lekarz Lekarz - Osoba zawodowo zajmująca się leczeniem (uzdrawianiem), doktor. W mitologii bogiem sztuki lekarskiej był Asklepios - syn Apollina i Koronis. Ojciec oddał go pod opiekę centaurowi Chejronowi, który wyjawił mu wszyst¬kie tajniki wiedzy lekarskiej. Uczeń szybko przewyższył mistrza, poznał na¬wet sposoby wskrzeszania umarł...