Otwierający cykl Ballad i romansów utwór Romantyczność, jest uznawany za manifest ideowy i poetycki w twórczości Adama Mickiewicza. Pierwsza część ballady to krótkie opowiadanie o obłąkanej, wiejskiej dziewczynie, której na imię Karusia. Przed laty straciła ukochanego, a teraz rozmawia z nim, śmieje się do niego i próbuje dotknąć. Wierzy bowiem, że zmarły Jasiek ciągle jest przy niej, że pomiędzy światem zmarłych, a naszym światem żywych istnieje łączność. U Karusi możemy także dostrzec charakterystyczną cechę bohatera romantycznego - odwrócenie się od świata i bunt przeciwko niemu: Nie lubię świata, Źle mnie w złych ludzi tłumie. Targają nią sprzeczne uczucia: boi się ducha ukochanego gdyż jest zimny i wygląda jak trup, ale chce, aby z nią pozostał, bo go kocha. W pierwszej części utworu widać nawiązanie Mickiewicza do ludowych wierzeń o możliwości kontaktowania się ludzi żywych z duchami zmarłych. Część druga Romantyczności, rozpoczynająca się od słów utożsamiających poglądy autora z poglądami tłumu (...I ja to słyszę, i ja tak wierzę...), to polemika narratora ze starcem, przedstawicielem oświecenia, czyli osobą reprezentującą umiarkowaną, racjonalną postawę klasyków. Starzec odrzuca wszystko to, czego nie da się dowieść rozumowo i naukowo uzasadnić, drwi z urojeń obłąkanej dziewczyny. Lekceważąc wierzenia ludowe, przestrzega zebranych wieśniaków, aby nie wierzyli w jej wizje: ...Ufajcie memu oku i szkiełku, nic tu nie widzę dokoła. Jednakże podmiot liryczny, którym w wierszu jest poeta, wyraźnie opowiada się za wiarą prostego ludu: ...I ja to słyszę, i ja tak wierzę..., stwierdzając, że czucie i wiara silniej mówi do mnie niż mędrca szkiełko i oko. Wyobrażenia Karusi uważa za coś normalnego i oczywistego, a nawet solidaryzuje się z nią w jej cierpieniu. Narrator uważa, że uczucia są najważniejsze. Krytykuje starca i jego martwe prawdy, stwierdza, że nigdy nie pozna on prawd żywych, toteż radzi jemu i innym: Miej serce, patrzaj w serce!. Myślę, że to kończące utwór wezwanie należy traktować jako wyraz poglądów młodego Mickiewicza, określenie jego sposobu widzenia i rozumienia świata oraz otaczającej go rzeczywistości. W końcu świat, według romantyków, poznaje się dzięki uczuciom i duszy. Warto też zwrócić uwagę na zaczerpnięte z twórczości Shakespear'a motto utworu: Zdaje mi się, że widzę przed oczyma duszy mojej. Reprezentuje ono irracjonalny, mickiewiczowski stosunek do świata. Według mnie, ma ono na celu udowodnienie odbiorcy, że wrażenia irracjonalne, duchowe, uczuciowe należy traktować na równi z racjonalnymi. Głosi ono, że uczucie jest tak samo ważne, jak myślenie i rozum.
Krótkie streszczenie ballady "Romantyczność" Mickiewicza
Otwierający cykl Ballad i romansów utwór Romantyczność, jest uznawany za manifest ideowy i poetycki w twórczości Adama Mickiewicza. Pierwsza część ballady to krótkie opowiadanie o obłąkanej, wiejskiej dziewczynie, której na imię Karusia. Przed laty straciła ukochanego, a teraz rozmawia z nim, śmieje się do niego i próbuje dotknąć. Wierzy bowiem, że zmarły Jasiek ciągle jest przy niej, że pomiędzy światem zmarłych, a naszym światem żywych istnieje łączność. U Karusi możemy także dostrzec charakterystyczną cechę bohatera romantycznego - odwrócenie się od świata i bunt przeciwko niemu: Nie lubię świata, Źle mnie w złych ludzi tłumie. Targają nią sprzeczne uczucia: boi się ducha ukochanego gdyż jest zimny i wygląda jak trup, ale chce, aby z nią pozostał, bo go kocha. W pierwszej części utworu widać nawiązanie Mickiewicza do ludowych wierzeń o możliwości kontaktowania się ludzi żywych z duchami zmarłych. Część druga Romantyczności, rozpoczynająca się od słów utożsamiających poglądy autora z poglądami tłumu (...I ja to słyszę, i ja tak wierzę...), to polemika narratora ze starcem, przedstawicielem oświecenia, czyli osobą reprezentującą umiarkowaną, racjonalną postawę klasyków. Starzec odrzuca wszystko to, czego nie da się dowieść rozumowo i naukowo uzasadnić, drwi z urojeń obłąkanej dziewczyny. Lekceważąc wierzenia ludowe, przestrzega zebranych wieśniaków, aby nie wierzyli w jej wizje: ...Ufajcie memu oku i szkiełku, nic tu nie widzę dokoła. Jednakże podmiot liryczny, którym w wierszu jest poeta, wyraźnie opowiada się za wiarą prostego ludu: ...I ja to słyszę, i ja tak wierzę..., stwierdzając, że czucie i wiara silniej mówi do mnie niż mędrca szkiełko i oko. Wyobrażenia Karusi uważa za coś normalnego i oczywistego, a nawet solidaryzuje się z nią w jej cierpieniu. Narrator uważa, że uczucia są najważniejsze. Krytykuje starca i jego martwe prawdy, stwierdza, że nigdy nie pozna on prawd żywych, toteż radzi jemu i innym: Miej serce, patrzaj w serce!. Myślę, że to kończące utwór wezwanie należy traktować jako wyraz poglądów młodego Mickiewicza, określenie jego sposobu widzenia i rozumienia świata oraz otaczającej go rzeczywistości. W końcu świat, według romantyków, poznaje się dzięki uczuciom i duszy. Warto też zwrócić uwagę na zaczerpnięte z twórczości Shakespear'a motto utworu: Zdaje mi się, że widzę przed oczyma duszy mojej. Reprezentuje ono irracjonalny, mickiewiczowski stosunek do świata. Według mnie, ma ono na celu udowodnienie odbiorcy, że wrażenia irracjonalne, duchowe, uczuciowe należy traktować na równi z racjonalnymi. Głosi ono, że uczucie jest tak samo ważne, jak myślenie i rozum.
Materiały
Mikołaj Rej, Jan Kochanowski - charakterystyka
WIELCY POLACY I ICH WKŁAD
MIKOŁAJ REJ
ojciec polskiej literatury pięknej
pisał dzieła oryginalne, ukazujące obraz życia narodu, w Renesansie Naród to szlachta i ludzie z wyższych warstw społecznych
pierwszy świecki autor
miał oryginalny styl i pisarski język, który przypominał język mówiony
był gawędziarzem
chc...
Klasycyzm oświeceniowy
Twórcy i założenia konwencji klasycystycznej we Francji, jej wpływ na literaturę polskiego oświecenia.
Oświeceniowy klasycyzm nawiązywał do tradycji, kładł nacisk na zagadnienia społeczne. Wyznaczał poezji cele utylitarne, stawiał przed nią zadania dydaktyczno-moralizatorskie, wyrastające z przekonania o ogromnej roli słowa jako narzędzia oddzi...
"Antygona" jako utwór ponadczasowy
Uniwersalny to inaczej ponadczasowy. Przymiotnik ten odnosi się do dramatu Sofoklesa pt.: Antygona Zawiera on treść obrazującą istotę problemów życia ludzkiego, dotyczącą czasów, w których utwór powstał oraz dziejów współczesnych i przyszłych.
Najważniejszym zagadnieniem, które pojawia się w Antygonie jest odwieczny dylemat sprawowania władzy, ...
Co to jest współpraca
WSPÓŁPRACA - proces pochodny podziału pracy; konieczność wykonywania czynności wspólnie przez kilka jednostek; działanie zharmonizowane, w którym poszczególne jednostki czy grupy wykonują zadania częściowe w osiąganiu jednego wspólnego celu; sensem każdej współpracy jest obustronna korzyść (niekoniecznie równomierna); zakłada ograniczenie swobod...
Charakterystyka "Makbeta"
Makbet
Na początku utworu Makbet jawi się jako świetnie wyszkolony, odważny wódz szkocki. Jego męstwo, wielokrotnie podkreślane i sławione, zdobywa mu powszechne uznanie i szacunek. Podobnymi osiągnięciami może się poszczycić tylko Banko, przyjaciel Makbeta. Szlachetny, dzielny wódz jest osobą o nieposzlakowanej opinii i cieszy się życzliw...
Cechy poezji barokowej
Cechy poezji barokowej
kunsztowność poezji - Jan Andrzej Morsztyn inspirowany był przez nurt \"marinizmu\"; twierdzono,że poezja powinna przede wszystkim zadziwiać czytelnika, zaskakiwać go niezwykłością operacji językowych, metafor, szokujących paradoksów i zestawień antytetycznych (Cuda miłości), oryginalnych epitetów i śmiałych porówn...
Postawa średniowiecznego rycerza w "Krzyżakach"
Postawa średniowiecznego rycerza
Stan rycerski w dużej mierze decydował o trwałości państwa w dobie średniowiecza. Wraz z chrześcijaństwem i kontaktami międzynarodowymi do Polski zaczęły przenikać wzory zachowań charakterystyczne dla rycerstwa zachodnioeuropejskiego. W wydaniu polskim są to ludzie dobrze urodzeni, silni fizycznie, zdrowi, ...
Wszystko o antyku
Antyk XIX wiek pne do V wieku naszej ery.
Babilon: 2000 pne, \"Gilgameusz i Eunmalisz\"
Grecja:
epika- Homer, rapsodowie, oidowie- śpiewacy
liryka- Symonides, Tyrtejos, Safona, Tespis
dramat- Ajschylos, Sofokles, Eurypides, Arystoteles
filozofia- Sokrates, Arystoteles, Zenon z Kition (stoicyzm)
Rzym:
liter...