TADEUSZ GAJCY „Wczorajszemu” Poeta czuł się rozpięty między przeszłością a przyszłością. Teraźniejszość go przerażała. Niektóre ze swoich wierszy kieruje do ludzi z przyszłości, ten do potomnych. Podmiot liryczny nie jest ujawniony, ale jest obecny bo przemawia, poucza, gromi, wskazuje. Adresatem „ty”, które tkwi w przyszłości. Jest młody i chce pisać wiersze. Chciałby opisywać świat urokliwy i bezpieczny, wręcz arkadyjski. Nie dane jest jednak przeżywać to młodym ludziom. Świat się zawalił i jest nie do zaakceptowania. Pojawiły się nowe wydarzenia, które kiedyś były tylko baśnią. Poeta musi porzucić marzenia i stawić czoła rzeczywistości. Trzeba przystosować się do krwawej rzeczywistości. Poeta musi zamienić „słowa śpiewane by godziły jak oszczep”. Dramat pokolenia można porównać do dramatu romantycznych bohaterów (jak Mickiewiczowski Konrad przeobraża się z artysty w wojownika). Poeta musi zareagować na rzeczywistość, musi wpływać na ludzkie dusze. Jest to jego obowiązek. To właśnie przedstawia w czasopiśmie „Sztuka i naród”. Jego obsesją jest śmierć, katastrofa, konieczność poświęcenia życia w walce, charakterystyczną cechą jest wizyjnośc, katastrofizm nawiązujący do mesjanizmu.
Krótka analiza i interpretacja wiersza "Wczorajszemu"
TADEUSZ GAJCY „Wczorajszemu” Poeta czuł się rozpięty między przeszłością a przyszłością. Teraźniejszość go przerażała. Niektóre ze swoich wierszy kieruje do ludzi z przyszłości, ten do potomnych. Podmiot liryczny nie jest ujawniony, ale jest obecny bo przemawia, poucza, gromi, wskazuje. Adresatem „ty”, które tkwi w przyszłości. Jest młody i chce pisać wiersze. Chciałby opisywać świat urokliwy i bezpieczny, wręcz arkadyjski. Nie dane jest jednak przeżywać to młodym ludziom. Świat się zawalił i jest nie do zaakceptowania. Pojawiły się nowe wydarzenia, które kiedyś były tylko baśnią. Poeta musi porzucić marzenia i stawić czoła rzeczywistości. Trzeba przystosować się do krwawej rzeczywistości. Poeta musi zamienić „słowa śpiewane by godziły jak oszczep”. Dramat pokolenia można porównać do dramatu romantycznych bohaterów (jak Mickiewiczowski Konrad przeobraża się z artysty w wojownika). Poeta musi zareagować na rzeczywistość, musi wpływać na ludzkie dusze. Jest to jego obowiązek. To właśnie przedstawia w czasopiśmie „Sztuka i naród”. Jego obsesją jest śmierć, katastrofa, konieczność poświęcenia życia w walce, charakterystyczną cechą jest wizyjnośc, katastrofizm nawiązujący do mesjanizmu.
Materiały
Przygoda z groteską w literaturze dwudziestolecia
A może pod bezsensem kryje się sens? – moja przygoda z groteską w literaturze dwudziestolecia. (Irytuje, śmieszy, skłania do refleksji...?)
Groteska była jedną z częstszych obok paraboli, metod przedstawiania rzeczywistości w literaturze dwudziestolecia. Rzeczywistość groteskowa staje się absurdalna, bezsensowna, czasami śmieszna i jedn...
Kredyt, leasing, środki własne
Kredyt, leasing, środki własne jako źródła finansowania
Środki służące do finansowania działalności bieżącej i rozwojowej przedsiębiorstwa mogą pochodzić z różnych źródeł i dopływać w różnej formie. Z punktu widzenia źródła pochodzenia kapitału wyróżnić można finansowanie zewnętrzne i wewnętrzne.
Są dwa podstawowe kierunki finansowania w przed...
"Sonety krymskie" i "Polały się łzy" - interpretacja utworów
Jest cykl 18 utworów, których treść wiąże się z wrażeniami z wycieczki Mickiewicza na Krym w 1825; zostały opublikowane rok później w Moskwie; gatunkowo, sonety Mickiewicza oparte są na klasycznej kanwie, ale nowością jest połączenie sonetów w tematyczny cykl; także technika odbiega nieco od standardu: jest tu połączenie epickiego opisu, liryczn...
Elementy patriotyczne i społeczne w twórczości Konopnickiej
TEMAT: Akcenty patriotyczne i społeczne w poezji Marii Konopnickiej.
Maria Konopnicka (1842÷1910) ur. się w Suwałkach, z domu Wasiłowska. Jej ojciec był prokuratorem. Ukończyła pensję w Warszawie, gdzie zaprzyjaźniła się z Elizą Orzeszkową. Gdy ukończyła 20 lat, a jej jedyny brat poległ w powstaniu styczniowym wydano ją za mąż za ziemianina J...
Fazy wejścia firmy na rynek
Wybór rynku docelowego
Fazy wejścia firmy na rynek
Segmentacja rynku;
Określenie cech (profili) konsumentów w poszczególnych segmentach rynku;
Ocena atrakcyjności segmentów rynku;
Wybór docelowych segmentów rynku;
Planowanie miejsca produktów wybranych segmentach rynku;
Projektowani...
Charakterystyka tytułowego Świętoszka
Świętoszek, tytułowy bohater komedii Moliera, to tajemniczy mężczyzna w średnim wieku. Ten oszust potrafił wpływać na psychikę ludzką. Udało mu się zafascynować swoją osobą Orgona, który przygarnął go do swego domu jak brata i miłował bardziej niż matkę, żonę czy dzieci. Również „osiodłana” przez Tartuffe’a matka Orgona, pani P...
Leasing tenencyjny a zwrotny
Nazwa leasingu tenencyjnego pochodzi od łacińskiego słowa „tenere”, czyli trzymać, dzierżyć. W leasingu zwrotnym leasingobiorca jest dostawcą przedmiotu leasingu, natomiast w leasingu tenencyjnym leasingobiorca należy do grupy kapitałowej, w której uczestniczy dostawca, czyli oba podmioty są ze sobą powiązane.
leasing ten...
Wielofunkcyjny charakter poezji Krasickiego
Uniwersalny charakter poezji Ignacego Krasińskiego.
Sposobem przedstawienia wad społeczeństwa były dwa cykle \"Satyr\". Pierwszy został poprzedzony listem dedykacyjnym \"Do Króla\", w którym sądząc władcę, Krasicki z pozorną aprobatą przytacza argumenty przeciwników monarchy , by tym bardziej ośmieszyć ich niedorzeczność. Wstęp...