Początek nowożytnym formom dał renesans. W toku rozwoju komedii nowożytnej skrystalizowało się szereg odmian tematyczno-kompozycyjnych: komedia sytuacji, a w jej obrębie komedia intrygi komedia charakterów komedia satyryczna, w jej obrębie komedia obyczajowa i komedia polityczna W XVI - XVII w. ukształtowały się dwa zasadnicze modele komedii, które współzawodniczyły do połowy XIX w.: komedia romantyczna - powstała na gruncie dramatu angielskiego epoki elżbietańskiej: (Szekspir, m. in. “Sen nocy letniej”, Jak wam się podoba”, “Wieczór Trzech Króli” i dramatu hiszpańskiego, Lope de Vega, Calderon) Nawiązuje do form komicznego teatru ludowego, kojarząca realizm z baśniowa fantastyką, a farsowość z lirycznością i poetyckością. W XVIII w. rozwijała się m.in. we Włoszech (C.Gozzi “Księżniczka Turandot”), a w następnym stuleciu przez romantyków komedia łącząca w sobie komizm sytuacyjny, charakterologiczny i obyczajowy, uformowana przez Moliére’a (“Pocieszne wykwintnisie”, “Szkoła żon”, “Świętoszek”, “Miznatrop”). W XVIII w. w Polsce realizował ten model F. Zabłocki (“Fircyk w zalotach”). W XIX w. zaś - A. Fredro (“Zemsta”, “Śluby panieńskie”). Rozwijający się od XVIII w. dramat mieszczański podważył w znacznym stopniu autonomie gatunkowa komedii, łącząc elementy typowo komediowe z tendencjami właściwymi dramatowi “poważnemu”. W epoce realizmu i naturalizmu komedia występowała w ścisłym związku z dramatem obyczajowo-psychologicznym, m.in. w twórczości: A. Czechowa, G. Hauptmanna, G. Zapolskiej, Równolegle rozwijała się komedia bulwarowa o charakterze czysto rozrywkowym. W XX w. obok kontynuacji tradycyjnych odmian tego gatunku występują formy, w których wybitnemu ograniczeniu ulega rola akcji, charakterów czy tła obyczajowego, na plan pierwszy wysuwają się zaś takie elementy, jak dialektyka postaw światopoglądowych i paradoksalna moralistyka (G.B. Shaw, L. Pirandello), groteskowa hiperbolizacja na usługach ideologii (W. Majakowski, B. Brecht(). Pojawił się też nie znany typ czarnej komedii, rozpowszechniły się: tragikomedia, tragifarsa (F. Dürrenmatt).
Komedia satyryczna, romantyczna, bulwarowa
Początek nowożytnym formom dał renesans. W toku rozwoju komedii nowożytnej skrystalizowało się szereg odmian tematyczno-kompozycyjnych: komedia sytuacji, a w jej obrębie komedia intrygi komedia charakterów komedia satyryczna, w jej obrębie komedia obyczajowa i komedia polityczna W XVI - XVII w. ukształtowały się dwa zasadnicze modele komedii, które współzawodniczyły do połowy XIX w.: komedia romantyczna - powstała na gruncie dramatu angielskiego epoki elżbietańskiej: (Szekspir, m. in. “Sen nocy letniej”, Jak wam się podoba”, “Wieczór Trzech Króli” i dramatu hiszpańskiego, Lope de Vega, Calderon) Nawiązuje do form komicznego teatru ludowego, kojarząca realizm z baśniowa fantastyką, a farsowość z lirycznością i poetyckością. W XVIII w. rozwijała się m.in. we Włoszech (C.Gozzi “Księżniczka Turandot”), a w następnym stuleciu przez romantyków komedia łącząca w sobie komizm sytuacyjny, charakterologiczny i obyczajowy, uformowana przez Moliére’a (“Pocieszne wykwintnisie”, “Szkoła żon”, “Świętoszek”, “Miznatrop”). W XVIII w. w Polsce realizował ten model F. Zabłocki (“Fircyk w zalotach”). W XIX w. zaś - A. Fredro (“Zemsta”, “Śluby panieńskie”). Rozwijający się od XVIII w. dramat mieszczański podważył w znacznym stopniu autonomie gatunkowa komedii, łącząc elementy typowo komediowe z tendencjami właściwymi dramatowi “poważnemu”. W epoce realizmu i naturalizmu komedia występowała w ścisłym związku z dramatem obyczajowo-psychologicznym, m.in. w twórczości: A. Czechowa, G. Hauptmanna, G. Zapolskiej, Równolegle rozwijała się komedia bulwarowa o charakterze czysto rozrywkowym. W XX w. obok kontynuacji tradycyjnych odmian tego gatunku występują formy, w których wybitnemu ograniczeniu ulega rola akcji, charakterów czy tła obyczajowego, na plan pierwszy wysuwają się zaś takie elementy, jak dialektyka postaw światopoglądowych i paradoksalna moralistyka (G.B. Shaw, L. Pirandello), groteskowa hiperbolizacja na usługach ideologii (W. Majakowski, B. Brecht(). Pojawił się też nie znany typ czarnej komedii, rozpowszechniły się: tragikomedia, tragifarsa (F. Dürrenmatt).
Materiały
"Mistrz i Małgorzata" utwór w sprawie dobra i zła
W totalitarnej Moskwie system spowodował gwałtowne i bardzo szerokie rozprzestrzenienie się zła, stało się ono codziennością, wobec tego dobro (w utworze reprezentowane tylko przez Małgorzatę, no i Jeszuę oraz częściowo przez Mistrza) pozostaje w mniejszości; w takiej sytuacji pojawia się Woland i jego świta, aby wykazać nam i tamtejszym ludziom...
Literatura polityczna w renesansie
LITERATURA POLITYCZNA XVI STULECIA
OBRAZ ZANIEDBAŃ SPRAW PUBLICZNYCH I WIZJA NAPRAWY
“O POPRAWIE RZECZYPOSPOLITEJ” ANDRZEJ FRYCZ-MODRZEWSKI (DIAGNOZA)
Dzieło to nawiązuje do myśli Arystotelesa i Cycerona i związane jest z ówczesną myślą społeczno-polityczną zapoczątkowaną przez Erazma z Rotterdamu. Traktat ten wynika z obser...
Ustrój kapitalistyczny w "Zmierzchu"
2) Kapitalistyczny sposób gospodarowania.
W „Zmierzchu” nowy dziedzic przekształca zdewastowany majątek w folwark przynoszący zyski. Zaostrza dyscyplinę za kradzież zwalnia z pracy Walka Gibałę, daje mu wilczy bilet. W rezultacie Walek musi wrócić do swego dziedzica i zgodzić się na każde warunki. Dziedzic zamierza oczyścić ze szlam...
Podstawowe funkcje socjologii
Spośród różnych koncepcji socjologii można wyodrębnić jej cztery podstawowe funkcje:
a. diagnostyczna - polega na dostarczaniu praktykom wiedzy o sytuacji, w obrębie której zamierzają działać; badacz dostarcza wiedzy o pewnym wycinku rzeczywistości społecznej celem:
o usunięcia niepożądanego stanu rzeczy,
o oceny skuteczności określonej akc...
Urok romantycznej poezji i kryjące się w niej niebezpieczeństwa dla poety i społeczeństwa
Urok romantycznej poezji i kryjące się w niej niebezpieczeństwa dla poety i społeczeństwa
1. “NK” Z. Krasiński
Czym jest poezja w świetle “Nieboskiej komedii”? Przekleństwem. Fałszem. “Matką Piękności i Zbawienia”. Prawdą. To są definicje poezji, jakie zawarł w swoim dramacie Krasiński, chociaż są sprzecz...
Filozofia bajek oświeceniowych
FILOZOFIA BAJEK:
- połączenie ze sobą paradoksu, sceptyzmu i etyki zdrowego rozsądku
- filozofia pesymistyczna
- piętnacja natury ludzkiej, wyzyskiwania słabszych i okrucieñstwa
- zachowanie umiaru, nieufnoœci i postawy asekuracyjnej
- dydaktyczna rola bajek - autor wychowawcą
- wskazywanie drogi medytacji nad życiem
- Krasicki ...
Dialog z Bogiem w utworach literatury Polskiej
2. Dialog z Bogiem w utworach literatury polskiej
• Początki literatury polskiej i pierwsze strofy skierowane do Boga - \"Bogurodzica\".
• Utwory Jana Kochanowskiego:
• postawa zupeł-nego podporząd-kowania i akceptacji Boga w pieśni \"Czego chcesz od nas Panie\",
• \"Treny\" - zmiana nastawienia z zachwytu na rezyg...
Człowiek - główne hasło renesansu
Humanistyczne treści poezji Kochanowskiego. Człowiek - główne hasło epoki Renesansu, poezja o nim i dla niego
Kochanowski poświęca swe utwory głównie postawie życiowej, filozofii przez siebie wypracowanej, łączącej elementy filozofii antycznych i jemu współczesnych. Utwory literackie Kochanowskiego są odbiciem wewnętrznych przeżyć autora...