Kierunki artystyczne Młodej Polski



1. Naturalizm - kierunek odrzucający wszelki byt nadprzyrodzony, uznający prawa przyrody za jedyne, które rzeczywistością rządzą i tłumaczą ją. Naturaliści twierdzili że: -literatura powinna naśladować rzeczywistość, w sposób szczegółowy odtwarzać zaobserwowane fakty, dążyć do fotograficznej wierności; -nie ma tematów, które są zakazane dla literatury, pisarz powinien sięgać również do najciemniejszych, intymnych i drażliwych spraw ludzkiego życia; -pisarz, podobnie jak uczony, szuka przede wszystkim prawdy, ukazuje rzeczywistość w sposób obiektywny, nie sądzi jej i nie ocenia. 2. Dekadentyzm - prąd wyrażający się w postawie pesymistycznej i indywidualistycznej, w poczuciu słabości i bezradności wobec przeczuwanego kresu cywilizacji. Niechęć do świata, utrata ideałów, poczucie niedorzeczności istnienia ("Koniec wieku XIX", "Nie wierzę w nic" -K.P.Tetmajer) pojawiające się w poezji z końca wieku. Dekadentyzm odwoływał się do filozofii Schopenchauera, który pesymistycznie patrzył na ludzką naturę i sens egzystencji. Uważał, że działania ludzkie są bezcelowe gdyż wynikają z bezrozumnego popędu. Człowiek znając daremność swoich usiłowań czuje się nieszczęśliwy, życie odbiera jako udrękę. Wpływ tej filozofii jest widoczny w hymnach Jana Kasprowicza ("Dies Irae", "Święty Boże"), w wierszu "Deszcz Jesienny" Leopolda Staffa i in..dekadentyzm ujawnił dramatyczną sytuację artysty, który był w konflikcie z otoczeniem. cyganeria artystyczna manifestowała swoją pogardę dla filistra, czyli mieszczucha, zajętego swoimi małymi sprawami, żyjącego według narzuconych konwenansów, zainteresowanego sztuką o tyle, o ile da się ona przeliczyć na pieniądze. Dekadencki klimat schyłku epoki, z franc. "fin de siecle", wskazuje na zmierzch głoszonych ideałów. 3. Parnasizm - wywodzi się od zbioru wierszy różnych poetów (1866,Paryż) pt. "Parnas Współczesny". Parnasiści dbali o kunsztowne strofy, wyszukane rymy, piękno słowa, precyzję i jasność kompozycji. Przedmiotem ich twórczości stała się przede wszystkim przeszłość, dzieje starożytne, legendy, dawne dzieła sztuki, przygoda egzotyczna. W ich kręgu zrodził się kult "czystej sztuki", znamienny również dla wielu poetów Młodej Polski (np. Stanisław Przybyszewski) 4. Symbolizm - kierunek literacki i artystyczny. Poezja nie powinna opisywać świata, tylko wyrażać to co niewyrażalne. Otaczająca rzeczywistość ma podwójną naturę, składa się z materii i ducha. Zadaniem sztuki jest uchwycenie tej głębszej, metafizycznej strefy ludzkiej egzystencji. Świata ducha nie można przedstawić za pomocą środków, stosowanych przez sztukę realistyczną. To co nieuchwytne, trzeba wyrażać za pomocą symboli ("Wesele" Wyspiańskiego), które mogą być interpretowane w różny sposób. Język symbolistów jest niejednoznaczny, aluzyjny i skojarzeniowy (wypowiedzi mają charakter pośredni, nie mówią o rzeczach wprost. Symboliści analizują stany wewnętrzne i niepokoje człowieka, ważną rolę odgrywa nastrój utworu. Cechy wyróżniające sztukę symboliczną: - rezygnacja z bezpośredniego opisu, - szukanie ekwiwalentu (równoważnika) zjawisk niewyrażalnych, niedostępnych rozumowi, - symbol dwupłaszczyznowym obrazem zjawisk przedstawianych, stąd jego bezpośrednie znaczenie bezpośrednie i pośrednie, szersze - aluzyjne i skojarzeniowe. 5. Impresjonizm - kierunek artystyczno-literacki, który głosił, że zadaniem sztuki jest przedstawienie ulotnych wrażeń artysty. Impresjoniści nie byli zainteresowani opisywaniem stałych cech rzeczy. Widzieli je w różny sposób ( w zależności od własnego nastroju oświetlenia, kąta patrzenia itp.). 6. Ekspresjonizm - kierunek w sztuce i literaturze, który przeciwstawiając się naturalizmowi i impresjonizmowi - dążył do wyrażania w sposób spotęgowany i dramatyczny wewnętrznych przeżyć twórcy.

Kierunki artystyczne Młodej Polski

Materiały

Poglądy Stanisława Przybyszewskiego na podstawie "Confiteora" Poglądy Stanisława Przybyszewskiego (\"Confiteor\"): Przybyszewski pisał o potrzebie wyzwolenia sztuki i literatury od zadań pozaestetycznych. Tylko wtedy świat ujrzy polską sztukę, bo aktualna go nie interesuje. Jest to tzw. polska sztuka zaściankowa. Główne tezy tego manifestu to: • sztuka jako szczere odtworzenie duszy we wszystkich ...

Analiza "Bogurodzicy" “BOGURODZICA” Jest to pieśń poświęcona Bogu. Adresat to Maryja i Jan Chrzciciel. Zbiorowy podmiot liryczny zwraca się bezpośrednio do Maryi a pośrednio do Boga. Prośba dotyczy dostatniego życia na ziemi i szczęścia. rymy parzyste precyzja kompozycji (regularność) parabolizm składniowy (podobieństwo składniowe, ...

Dziady - mistycyzm i mesjanizm Mistycyzm i mesjanizm Dziadów „Dziady\" Adam Mickiewicz „Dziadów część IV\" Jest to wielki monolog zrozpaczonego po utracie ukochanej Gustawa, wygłoszony w noc święta zmarłych w mieszkaniu księdza obrządku greckiego. Utwór podzielony jest nie na sceny lecz na godziny: miłości, rozpaczy i przestrogi (oddzielonych gaśnięciem ...

Literackie wizje rewolucji w "Nie-Boskiej komedii", "Przedwiośniu", "Szewcach" 32. Literackie wizje rewolucji (np. w \"Nie-Boskiej komedii\" Zygmunta Krasińskiego, w \"Przedwiośniu\" Stefana Żeromskiego, w \"Szewcach\" Ignacego Witkiewicza. Rewolucja to wyraz pochodzenia łacińskiego, w znaczeniu szerokim i metaforycznym - wszelka szybka i głęboka zmiana ( np. rewolucja o...

Twórczość Marka Hłaski Twórczość Marka Hłaski. Marek Hłasko to człowiek - legenda, mit naszej powojennej literatury. To co napisał jeszcze w kraju było kompletną rewolucją w prozie, zapewniło mu miano nowatora. To jak żył za granicą, wciąż tęskniąc za krajem i to, jak umarł w niejasnych okolicznościach w hotelu w Wiesbaden sprawiło, iż biografię jego można określić...

Wiersze Juliana Przybosia Julian Przyboś „Gmachy\" konstruktywizm - wyraz zachwytu nad konstrukcjami architek. „Poeta - wykrzyknik ulicy\" - metafora odległych skojarzeń metafora musi być oryginalna i nowoczesna, nie zbanalizowane, utarte myśli zestawić dotąd nie zestawione pojęcia, odległe od siebie kiedyś opiewał, teraz wykrzykuje, słyszany w wielkom...

Różne interpretacje "Lorda Jima" Różne interpretacje Lorda Jima W tej części opracowania przywołamy kilka wariantów interpretacji powieści, które pojawiały się w wypowiedziach krytyków i badaczy literatury. Stefan Zabierowski przedstawił je w artykule Pięć interpretacji „Lorda Jima”.21 Po pierwsze, przede wszystkim dostrzegano związki fabuły z realiami pra...

Samson - wskazania moralne Samson” Anioł objawia się bezpłodnej kobiecie i mówi jej, że powije syna. Tak też się staje. Syn miał długie włosy, w których tkwiła jego siła. Włosy obcięła mu jego kochanka, a jej sprzymierzeńcy wypalili mu włosy. Po jakimś czasie włosy odrastają mu i Samson mści się. Miłość prowadzi do zguby, nie należy każdemu ufać, zło jest zawsze uk...