Kierunki artystyczne Młodej Polski



1. Naturalizm - kierunek odrzucający wszelki byt nadprzyrodzony, uznający prawa przyrody za jedyne, które rzeczywistością rządzą i tłumaczą ją. Naturaliści twierdzili że: -literatura powinna naśladować rzeczywistość, w sposób szczegółowy odtwarzać zaobserwowane fakty, dążyć do fotograficznej wierności; -nie ma tematów, które są zakazane dla literatury, pisarz powinien sięgać również do najciemniejszych, intymnych i drażliwych spraw ludzkiego życia; -pisarz, podobnie jak uczony, szuka przede wszystkim prawdy, ukazuje rzeczywistość w sposób obiektywny, nie sądzi jej i nie ocenia. 2. Dekadentyzm - prąd wyrażający się w postawie pesymistycznej i indywidualistycznej, w poczuciu słabości i bezradności wobec przeczuwanego kresu cywilizacji. Niechęć do świata, utrata ideałów, poczucie niedorzeczności istnienia ("Koniec wieku XIX", "Nie wierzę w nic" -K.P.Tetmajer) pojawiające się w poezji z końca wieku. Dekadentyzm odwoływał się do filozofii Schopenchauera, który pesymistycznie patrzył na ludzką naturę i sens egzystencji. Uważał, że działania ludzkie są bezcelowe gdyż wynikają z bezrozumnego popędu. Człowiek znając daremność swoich usiłowań czuje się nieszczęśliwy, życie odbiera jako udrękę. Wpływ tej filozofii jest widoczny w hymnach Jana Kasprowicza ("Dies Irae", "Święty Boże"), w wierszu "Deszcz Jesienny" Leopolda Staffa i in..dekadentyzm ujawnił dramatyczną sytuację artysty, który był w konflikcie z otoczeniem. cyganeria artystyczna manifestowała swoją pogardę dla filistra, czyli mieszczucha, zajętego swoimi małymi sprawami, żyjącego według narzuconych konwenansów, zainteresowanego sztuką o tyle, o ile da się ona przeliczyć na pieniądze. Dekadencki klimat schyłku epoki, z franc. "fin de siecle", wskazuje na zmierzch głoszonych ideałów. 3. Parnasizm - wywodzi się od zbioru wierszy różnych poetów (1866,Paryż) pt. "Parnas Współczesny". Parnasiści dbali o kunsztowne strofy, wyszukane rymy, piękno słowa, precyzję i jasność kompozycji. Przedmiotem ich twórczości stała się przede wszystkim przeszłość, dzieje starożytne, legendy, dawne dzieła sztuki, przygoda egzotyczna. W ich kręgu zrodził się kult "czystej sztuki", znamienny również dla wielu poetów Młodej Polski (np. Stanisław Przybyszewski) 4. Symbolizm - kierunek literacki i artystyczny. Poezja nie powinna opisywać świata, tylko wyrażać to co niewyrażalne. Otaczająca rzeczywistość ma podwójną naturę, składa się z materii i ducha. Zadaniem sztuki jest uchwycenie tej głębszej, metafizycznej strefy ludzkiej egzystencji. Świata ducha nie można przedstawić za pomocą środków, stosowanych przez sztukę realistyczną. To co nieuchwytne, trzeba wyrażać za pomocą symboli ("Wesele" Wyspiańskiego), które mogą być interpretowane w różny sposób. Język symbolistów jest niejednoznaczny, aluzyjny i skojarzeniowy (wypowiedzi mają charakter pośredni, nie mówią o rzeczach wprost. Symboliści analizują stany wewnętrzne i niepokoje człowieka, ważną rolę odgrywa nastrój utworu. Cechy wyróżniające sztukę symboliczną: - rezygnacja z bezpośredniego opisu, - szukanie ekwiwalentu (równoważnika) zjawisk niewyrażalnych, niedostępnych rozumowi, - symbol dwupłaszczyznowym obrazem zjawisk przedstawianych, stąd jego bezpośrednie znaczenie bezpośrednie i pośrednie, szersze - aluzyjne i skojarzeniowe. 5. Impresjonizm - kierunek artystyczno-literacki, który głosił, że zadaniem sztuki jest przedstawienie ulotnych wrażeń artysty. Impresjoniści nie byli zainteresowani opisywaniem stałych cech rzeczy. Widzieli je w różny sposób ( w zależności od własnego nastroju oświetlenia, kąta patrzenia itp.). 6. Ekspresjonizm - kierunek w sztuce i literaturze, który przeciwstawiając się naturalizmowi i impresjonizmowi - dążył do wyrażania w sposób spotęgowany i dramatyczny wewnętrznych przeżyć twórcy.

Kierunki artystyczne Młodej Polski

Materiały

Tragedia antyczna, dramat antyczny a szekspirowski Początek tragedii greckiej sięga misteriów dionizyjskich (Wielkie Dionizje), podczas których ich uczestnicy, ubrani w koźle skóry, śpiewali pieśni obrzędowe ku czci Dionizosa (boga wina i plonów). Nazwa \"tragedia\" pochodzi od dwóch słów greckich: \'tragos\' - kozioł i \'ode\' - pieśń (tragedia = pieśń kozła). Z pieśni obrzędowych (pochwalnych)...

Konrad Wallenrod to zdrajca , bohater , szaleniec czy polityk - Konrad Wallenrod to zdrajca , bohater , szaleniec czy polityk ? - Przed udzieleniem odpowiedzi na to pytanie i określeniem kim był Konrad Wallenrod, należy moim zdaniem , zdefiniować wymienione w temacie postawy. Bohater to , wg „ Słow-nika języka polskiego ” , człowiek odznaczający się męstwem , niezwykłymi czynami , ofia...

Opowiadanie "A...B...C" - opis \"A...B...C\" to opowiadanie zaadresowane do inteligencji, zawierajšce wyraŸny nakaz \"pracy u podstaw\". Bohaterkš jest młoda dziewczyna, Joanna Lipska, córka nauczyciela, mieszkajšca w \"wielkim mieœcie wielkich Niemiec\". Ojciec, czego autorka wyraŸnie powiedzieć nie mogła, brał być może udział w powstaniu styczniowym. Sterany kłopotami życia...

Apel o odrodzenie moralne polskiej szlachty w utworach Potockiego Wiele utworów Wacława Potockiego stanowi jakby ówczesny rachunek obywatelskiego sumienia narodu. Tworzą one swoistą panoramę staropolskiego życia szlachecko-ziemiańskiego. Cechą utworów jest także dygresyjność, wprowadzanie w poemat wielorakich refleksji na tematy społeczne, stanowe, obyczajowe. Pisarz okazał się czujnym i krytycznym o...

Literackie i ideowe wyznaczniki epok 1. Literackie i ideowe wyznaczniki epoki.  N a z w a: Nazwa „barok” stała się metaforą epoki dziwnej, niezwykłej i odchodzącej od klasycznego wzorca renesansu, harmonii i proporcjonalności ( zarzucano jej barbarzyństwo polegające na wypaczeniu klasycznej estetyki i jej kanonów piękna). Nazwa epoki została zapożyczona z ter...

Racja Kreona czy Antygony? W Antygonie Sofoklesa mamy do czynienia z konfliktem tragicznym , sprzecznością pomiędzy prawem ziemskim i boskim . Autor stawia głównych bohaterów : Antygone , Kreona , Hajmona i Eurydyke w sytuacji wyboru . Nie są oni zmuszeni wybierać między dobrem a złem lecz między wartościami równorzędnymi .Nad bohaterami ciąży klątwa bogów , dlatego każde...

Spisek w "Panu Tadeuszu" Spisek powstańczy Ksiądz Robak powraca na Litwę po długiej nieobecności w ojczyźnie, by wypełnić wolę Napoleona, tzn. przygotować naród do powstania, które wsparłoby działania armii francuskiej i polskiej kroczących na Moskwę. Należało uświadomić miejscową szlachtę, w jakim celu wojska przemierzają opanowane przez Rosję kraje. Trzeba było p...

Zakres i forma wskazań sponsorskich Zakres i forma wskazań sponsorskich: • Prezentacja nagrody i fundatora – dopuszcza się dwukrotną w trakcie audycji • Billboard sponsorski – dwa razy: bezpośrednio przed i/lub po programie • Informacje o sponsorze w zwiastunie audycji – maksymalnie 10 razy Billboard sponsorski • Jest to wskazanie s...