Katastrofizm i jego przejawy w literaturze międzywojennej O ile dokonaniom poezji awangardowej patronował w latach dwudziestych Tadeusz Peiper, o tyle prekursorem nowych zjawisk i przywódcą nowej generacji twórców debiutujących w drugim dziesięcioleciu okresu międzywojennego był niewątpliwie Józef Czechowicz. Jego patronat obejmuje zwłaszcza krąg zjawisk katastroficznych w liryce polskiej. Bogata poetyka Czechowiczowska konsekwentnie służyła prezentacji uczuć katastroficznych. Postawa katastroficzna wyrażała się intuicją, przeczuciem, podszeptem wyobraźni, określonym nastrojem lęku i niepokoju. Postawa ta zdecydowanie różni się od katastrofizmu liryki wojennej - Krzysztofa Kamila Baczyńskiego czy Tadeusza Gajcego. Intymność refleksji katastroficznej Czechowicza jest wzmocniona kojarzeniem jej z motywami arkadyjsko - sielankowymi. To zderzenie nurtu katastroficznego i arkadyjskiego w decydujący sposób określa niepowtarzalność liryki Czechowicza. Właśnie kraina wiecznej szczęśliwości: pejzaż wiejski i naturalny ze wszystkimi jego atrybutami ulega największemu zagrożeniu. Mityczna kraina nie może już być miejscem schronienia, pradawne marzenia o miejscach bezpiecznych, wobec przeczuwanej trwogi, ulegają destrukcji: “chociaż nici pajęcze na strzechach […] wiatrak ręce ogromne rozłożył nad żytem chociaż rola wędruje bruzdami wzdłuż od horyzontu do horyzontu od zórz do zórz nie ma spokoju" W miarę rozwoju liryka Czechowicza pogłębia uczucia katastroficzne. Liryka katastroficzna rozwijana była również przez poetów reprezentujących wileńską grupę “Żagary". Szczególny jej ton wyraził się w twórczości Czesława Miłosza. Tom poetycki “Trzy zimy" (1936) przynosi wiersze pełne przeczuć niepokoju i lęku, chętnie operujące motywami apokaliptycznymi. W poetyckich obrazach zawarty zostaje wizerunek świata pogrążającego się w niepamięci: czas i historia ulegają wstrzymaniu. Miłosz chętnie operuje motywami ognia, popiołu i dymu pogorzelisk. Wiersz “Roki" rejestruje wszystkie podstawowe dla apokaliptycznego pejzażu obrazy: “Wszystko minione, wszystko zapomniane, tylko na ziemi dym, umarłe chmury, i nad rzekami z popiołu tlejące skrzydła i cofa się zatrute słońce, a potępienia brzask wychodzi z mórz."
Katastrofizm w literaturze międzywojennej
Katastrofizm i jego przejawy w literaturze międzywojennej O ile dokonaniom poezji awangardowej patronował w latach dwudziestych Tadeusz Peiper, o tyle prekursorem nowych zjawisk i przywódcą nowej generacji twórców debiutujących w drugim dziesięcioleciu okresu międzywojennego był niewątpliwie Józef Czechowicz. Jego patronat obejmuje zwłaszcza krąg zjawisk katastroficznych w liryce polskiej. Bogata poetyka Czechowiczowska konsekwentnie służyła prezentacji uczuć katastroficznych. Postawa katastroficzna wyrażała się intuicją, przeczuciem, podszeptem wyobraźni, określonym nastrojem lęku i niepokoju. Postawa ta zdecydowanie różni się od katastrofizmu liryki wojennej - Krzysztofa Kamila Baczyńskiego czy Tadeusza Gajcego. Intymność refleksji katastroficznej Czechowicza jest wzmocniona kojarzeniem jej z motywami arkadyjsko - sielankowymi. To zderzenie nurtu katastroficznego i arkadyjskiego w decydujący sposób określa niepowtarzalność liryki Czechowicza. Właśnie kraina wiecznej szczęśliwości: pejzaż wiejski i naturalny ze wszystkimi jego atrybutami ulega największemu zagrożeniu. Mityczna kraina nie może już być miejscem schronienia, pradawne marzenia o miejscach bezpiecznych, wobec przeczuwanej trwogi, ulegają destrukcji: “chociaż nici pajęcze na strzechach […] wiatrak ręce ogromne rozłożył nad żytem chociaż rola wędruje bruzdami wzdłuż od horyzontu do horyzontu od zórz do zórz nie ma spokoju" W miarę rozwoju liryka Czechowicza pogłębia uczucia katastroficzne. Liryka katastroficzna rozwijana była również przez poetów reprezentujących wileńską grupę “Żagary". Szczególny jej ton wyraził się w twórczości Czesława Miłosza. Tom poetycki “Trzy zimy" (1936) przynosi wiersze pełne przeczuć niepokoju i lęku, chętnie operujące motywami apokaliptycznymi. W poetyckich obrazach zawarty zostaje wizerunek świata pogrążającego się w niepamięci: czas i historia ulegają wstrzymaniu. Miłosz chętnie operuje motywami ognia, popiołu i dymu pogorzelisk. Wiersz “Roki" rejestruje wszystkie podstawowe dla apokaliptycznego pejzażu obrazy: “Wszystko minione, wszystko zapomniane, tylko na ziemi dym, umarłe chmury, i nad rzekami z popiołu tlejące skrzydła i cofa się zatrute słońce, a potępienia brzask wychodzi z mórz."
Materiały
"Antygona" jako utwór ponadczasowy
Uniwersalny to inaczej ponadczasowy. Przymiotnik ten odnosi się do dramatu Sofoklesa pt.: Antygona Zawiera on treść obrazującą istotę problemów życia ludzkiego, dotyczącą czasów, w których utwór powstał oraz dziejów współczesnych i przyszłych.
Najważniejszym zagadnieniem, które pojawia się w Antygonie jest odwieczny dylemat sprawowania władzy, ...
Romantyczna miłość i romantyczni kochankowie w "Cierpieniach młodego Wertera" i "Giaura"
Romantyczna miłość i romantyczni kochankowie w świetle \"Cierpień młodego Wertera\" i \"Giaura\".
I. Plan:
I. Wprowadzenie:
1. Bohater - kochanek.
2. Dwaj romantyczni kochankowie - Werter i Giaur.
II. Rozwinięcie:
1. Pierwszy kontakt z nowym typem bohatera:
...
Wojna przejściem do literatury współczesnej
Wojna jako przejście z dwudziestolecia międzywojennego do literatury współczesnej:
Literatura wojny i okupacji stanowi przedłużenie dwudziestolecia międzywojennego, ponieważ dojrzali pisarze kontynuowali twórczość w konspiracji i na emigracji. Najnowsze badania życia literackiego w okupowanej Polsce przynoszą bogaty materiał dokumentacyjny, ...
Podział socjologii ogólnej
socjologia teoretyczna - konstruowanie określonych założeń, teorii, które mają wyjaśnić zjawiska i fakty jakie zachodzą w społeczeństwie
socjologia szczegółowa (empiryczna) - zajmuje się jedynie faktem,
zjawiskiem, np. pracy, przemysłu,
kultury, miasta, itp.
Motyw aniołów w literaturze
Anioły
Anioły - Istoty niematerialne pośred¬niczące między ludźmi a Bogiem, zwyk¬le uosabiające doskonałość i dobroć. Przedstawia sieje najczęściej jako pięk¬nych mężczyzn z wielkimi białymi skrzydłami, czasem jako pulchne uskrzydlone dzieci (na wzór amorków).
Biblia (ST) - 1) Anioły z ognistymi mieczami strzegą wejścia do Edenu...
Bohaterowie epok samotni z wyboru czy z konieczności?
Samotni z wyboru czy z konieczności?
Rozważania o bohaterach rożnych epok literackich.
Antropologia filozoficzna od wieków stara się ostatecznie zdefiniować jakie
i czym jest człowieczeństwo, odpowiedzieć na pytania o istocie ludzkiej i wypracować koncepcję człowieka, która określi jego naturę. Tak samo jak etyka - istota ludzka jest jedn...
Twórczość Gałczyńskiego
Gałczyński i jego twórczość.
W początkowym okresie twórczości Gałczyński znajduje się pod dużym wpływem Skamandrytów. Jednak już od początku ujawnia się jego groteskowy ton, parodyzm, żartobliwy i kpiarski stosunek do rzeczywistości, szyderczość wobec dotychczasowych świętości. Jego wiersze to nowatorstwo obrazowania poetyckiego, ucieczka w ś...
Streszczenie " Nie-boskiej komedii" Zygmunta Krasińskiego
CZĘŚĆ PIERWSZA
Wprowadzenie
Autor wyraża tu cierpienie, które przenika duszę poety oraz przeklina nieszczęsny los tych ludzi, którzy przeżywając poezję decydują się wyrazić ją w słowach i \"wydać na marną rozkosz ludziom\". Pośrednio poeta potępia tu samą poezję, która \"tych gubi, którzy się jej poświęcili\".
***
Osoby: Anioł Stróż....