Język powieści Język jest podporządkowany kreacji bohatera-narratora i okolicz¬nościom jego wędrówki w poszukiwaniu sensu manifestacji, którą mu narzucono. Tłem rozmów pisarza z różnymi osobami jest język ofi¬cjalnej propagandy: hasła popierające ustrój i przypominające rocznicowy charakter uroczystości, drętwe przemówienia, okrzyki manife¬stantów, wpływ języka rosyjskiego, np. skandowanie na zmianę: Pol¬ska, Polsza. Podobny charakter mają przewrotne, demagogiczne wy¬powiedzi funkcjonariusza tajnych służb, orzą (o pozytywnej i nega¬tywnej opozycji), i Edka – marksisty prowadzącego wykłady o aluzji. Powieść ukazuje, jak powszechnie została zniszczona prawda. Przy pomocy języka reżim wprowadza chaos i poczucie niepewności, np. wielość dat. System komunistyczny doprowadził do degradacji mowy – pustych obietnic, wpływania na postawy obywateli przy pomocy umieszczanych w wielu miejscach haseł oraz propagandy w środkach masowego przekazu. Słowa zazwyczaj nie mają pokrycia w działaniu bohaterów, np. Bu¬łat deklaruje się jako człowiek od wyrażania opinii opozycji, a niedługo później składa hołd rosyjskiemu sekretarzowi jako reprezentant świata sztuki. Język jest więc orężem powszechnej dezorientacji, słu¬ży kłamstwu i demagogii, kształtuje postawy ludzi według narzuco¬nego przez partię schematu. Opozycjoniści również posługują się okaleczoną mową – stosują alu¬zje i niedopowiedzenia, a czasem wręcz celowo wprowadzają element przemilczenia i tajemnicy. Ma to związek z nawykiem konspiracji, ale stwarza pułapkę mylnej interpretacji wypowiedzi przez odbiorcę. Narrator posługuje się niekiedy językiem wulgarnym (np. obeszczane ściany) i w taki sposób charakteryzuje niektóre osoby – np. matka zwraca się do dziecka w wózku: Śpij maleńki, śpij, bo dam kopa (76). Przedstawiciele elity artystycznej wyrażają się z dbałością o kulturę języka, jednak treść ich wypowiedzi jest pusta, nijaka, bezbarwna lub po prostu kłamliwa. Język odwzorowuje rozpad rzeczywistości, upa¬dek zasad moralnych, niespójność poglądów i czynów. Zmieszanie wyrazów polskich z rosyjskimi, kulturalnych z wulgarnymi, tzw. nowomowa – prowadzą do obniżenia rangi języka jako ostoi bytu naro¬dowego. Piękną polszczyznę literacką wyparła mowa potoczna. Poważne zagadnienia powieści nie wykluczają elementów dowcipu i groteski w warstwie językowej, np. dialog Nadzieżdy i bohatera po¬brzmiewa tzw. czarnym humorem: – A ja pana zaraz uduszę i będę miała spokój. – Nie wolno mnie przed czasem udusić (61). Groteskowo brzmi zapis spadku pozostawionego potomnym: receptu¬ry leków na łupież i zaparcia oraz instrukcja, jak wygrać w „oko”. Ów „testament” obrazuje przy okazji stan posiadania starszego człowieka, po wielu latach aktywności zawodowej, w państwie komunistycznym.
Język w "Małej apokalipsie" T.Konwickiego
Język powieści Język jest podporządkowany kreacji bohatera-narratora i okolicz¬nościom jego wędrówki w poszukiwaniu sensu manifestacji, którą mu narzucono. Tłem rozmów pisarza z różnymi osobami jest język ofi¬cjalnej propagandy: hasła popierające ustrój i przypominające rocznicowy charakter uroczystości, drętwe przemówienia, okrzyki manife¬stantów, wpływ języka rosyjskiego, np. skandowanie na zmianę: Pol¬ska, Polsza. Podobny charakter mają przewrotne, demagogiczne wy¬powiedzi funkcjonariusza tajnych służb, orzą (o pozytywnej i nega¬tywnej opozycji), i Edka – marksisty prowadzącego wykłady o aluzji. Powieść ukazuje, jak powszechnie została zniszczona prawda. Przy pomocy języka reżim wprowadza chaos i poczucie niepewności, np. wielość dat. System komunistyczny doprowadził do degradacji mowy – pustych obietnic, wpływania na postawy obywateli przy pomocy umieszczanych w wielu miejscach haseł oraz propagandy w środkach masowego przekazu. Słowa zazwyczaj nie mają pokrycia w działaniu bohaterów, np. Bu¬łat deklaruje się jako człowiek od wyrażania opinii opozycji, a niedługo później składa hołd rosyjskiemu sekretarzowi jako reprezentant świata sztuki. Język jest więc orężem powszechnej dezorientacji, słu¬ży kłamstwu i demagogii, kształtuje postawy ludzi według narzuco¬nego przez partię schematu. Opozycjoniści również posługują się okaleczoną mową – stosują alu¬zje i niedopowiedzenia, a czasem wręcz celowo wprowadzają element przemilczenia i tajemnicy. Ma to związek z nawykiem konspiracji, ale stwarza pułapkę mylnej interpretacji wypowiedzi przez odbiorcę. Narrator posługuje się niekiedy językiem wulgarnym (np. obeszczane ściany) i w taki sposób charakteryzuje niektóre osoby – np. matka zwraca się do dziecka w wózku: Śpij maleńki, śpij, bo dam kopa (76). Przedstawiciele elity artystycznej wyrażają się z dbałością o kulturę języka, jednak treść ich wypowiedzi jest pusta, nijaka, bezbarwna lub po prostu kłamliwa. Język odwzorowuje rozpad rzeczywistości, upa¬dek zasad moralnych, niespójność poglądów i czynów. Zmieszanie wyrazów polskich z rosyjskimi, kulturalnych z wulgarnymi, tzw. nowomowa – prowadzą do obniżenia rangi języka jako ostoi bytu naro¬dowego. Piękną polszczyznę literacką wyparła mowa potoczna. Poważne zagadnienia powieści nie wykluczają elementów dowcipu i groteski w warstwie językowej, np. dialog Nadzieżdy i bohatera po¬brzmiewa tzw. czarnym humorem: – A ja pana zaraz uduszę i będę miała spokój. – Nie wolno mnie przed czasem udusić (61). Groteskowo brzmi zapis spadku pozostawionego potomnym: receptu¬ry leków na łupież i zaparcia oraz instrukcja, jak wygrać w „oko”. Ów „testament” obrazuje przy okazji stan posiadania starszego człowieka, po wielu latach aktywności zawodowej, w państwie komunistycznym.
Materiały
Podmiotowość społeczna - indywidualna i kolektywna
Intuicje wiążące się z pojęciem podmiotowości to autonomia, eksterioryzacja, kreatywność, wolność, dezalienacja, współuczestnictwo w życiu społecznym, nie uleganie manipulacji
Podmiotowość społeczna to zdolność jednostki lub zbiorowości społecznej do wywierania wpływu na strukturę społeczną, to także podatność tej struktury na wpływ; podmiot...
Omówienie filmu "Pan Tadeusz"
Omów film lub sztukę teatralną.
Adam Mickiewicz pisząc „Pana Tadeusza\" nie spodziewał się, że jego dzieło zostanie sfilmowane. Tej trudnej sztuki podjął się równie wielki człowiek, mianowicie Andrzej Wajda. W swoim filmie obsadził najlepszych aktorów. Wystąpili m. In. Michał Żebrowski (Tadeusz), Daniel Olbrychski (Gerwazy), Bogusław L...
Wieś i jej uroki w utworach Mikołaja Reja
MIKOŁAJ REJ
“Mnich”
Rej otwarcie krytykuje mnichów (bestie, wyzyskiwacze, próżniacy). Porównuje ich do starych diabłów, szalonych i bezdusznych ludzi, którym bark wiary, nauki i bogobojności. Naśmiewa się z ludzi, którzy uważają kleryków za świętych, bogacili się. Tych nazywa największymi szaleńcami.
“Pleban pieska na cmenta...
Kontrast i paradoks jako światopogląd epoki baroku
Związek kontrastu i paradoksu ze światopoglądem epoki.
Człowiek istnieje w świecie podległym ruchowi czasu, a zarazem ma poczucie nieskończonej wieczności. Konieczność samookreślenia się wobec obu opozycji ukształtowała niespokojny rytm ówczesnej literatury i sztuki, ujawniła wewnętrzne rozdarcie jednostki.
Człowiek musi przyjąć konkretn...
Przebieg badania marketingowego
PRZEBIEG BADANIA MARKETINGOWEGO
1. Sporządzenie badania marketingowego.
2. Określenie celu badania.
3. Wskazanie źródła badania.
4. Określenie metody badawczej.
5. Skonstruowanie narzędzia badawczego.
6. Dobranie próby respondentów.
7. Rozstrzygnięcie kto i kiedy przeprowadzi badanie oraz ile będzie kosztować.
8. wykonanie badania.
9....
"Człowiek to wielkość i małość jednocześnie" - potwierdzenie tezy mitami
Temat: \"Człowiek to wielkość i małość jednocześnie\" - potwierdź tę tezę przykładami z
mitów, dzieł antycznych i z Biblii.
PLAN
1). Ewolucja ludzi i ich dążenie do panowania nad światem.
2). Wielkość człowieka w stosunku do innych stworzeń.
3). Małość człowieka w stosunku do Kosmosu, sił przyrody.
4). Wyścig ludzi z czasem, sens ich i...
Sonety odeskie - "Ekskuza"
SONETY ODESKIE JAKO PAMIĘTNIK LIRYCZNY POETY
Sonety odeskie prezentują:
miłość i tęsknotę do ukochanej kobiety i do ojczyzny (“Sonet do Niemna”)
realistyczne scenki rodzajowe z życia odeskich salonów, z życia towarzyskiego
zadumę nad własną twórczością i własnymi dokonaniami poetyckimi (“Ekskuza”)
&...
Motyw miłości spełnionej w literaturze
Miłość spełniona____
Miłość spełniona - Uczucie, któremu dane było się w pełni zrealizować. Speł¬nienie może oznaczać wzajemność albo miłość fizyczną. Może się też realizo¬wać przez narodziny potomstwa.
Biblia (ST) - 1) Miłość Abrahama i Sary zyskuje spełnienie, kiedy Bóg błogosławi ich starości i obdarza ich potomstwem -rodzi się up...