Jaki powinien być dobry nauczyciel?



Wzorzec osobowy... „Nauczyciel przez wielkie N” Kogo można nazwać dobrym nauczycielem? Jest to osoba, która przekazuje wiedzę innym. Jakie cechy powinna posiadać współcześnie taka osoba? Czy idealny pedagog to tylko świetny wykładowca, czy też musi posiadać także inne cechy? Pytania te nie są łatwe, ponieważ wiemy, że nic na naszym, tak niedoskonałym, świecie nie można nazwać idealnym. Uważam więc, że, aby poprawnie i w pełni wyczerpać temat, należy zająć się dwoma podstawowymi problemami, a mianowicie: poziomem idealnego nauczania i sposobem przekazywania jego wiedzy. Dlatego spróbuję stworzyć katalog cech pedagoga i nauczyciela, który w moim obliczu musi spełniać obie role. Nauczyciel, jak to wynika z samej nazwy, naucza innych ludzi. Ale czy poziom jego wiedzy ma znaczenie? Otóż sądzę, że jest to podstawa bycia dobrym nauczycielem. Przecież wykształcenie i biegłość w swojej dziedzinie wiedzy pozwala na lepsze jej wykorzystanie. Co nauczy nas osoba, która ma bardzo wysokie wykształcenie, ale nie potrafi nam jej przekazać? Uważam, że nic, a nawet może błędnie ją przekazać. Przecież każdy, nawet ktoś, kto ma wykształcenie podstawowe zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności nauczyciela. To on będzie w pewnym stopniu odpowiedzialny za taką wiedzę, która w tym przypadku będzie mało rzetelna, ponieważ odbiorca nie zrozumie się z nadawcą. Nauczyciel musi posiadać oprócz wykształcenia właśnie takie cechy charakteru, które sprawiają, że wiedza dla uczniów stanie się wysoką górą, którą chce zdobyć. Musi on zrozumieć ucznia (i odwrotnie). Nauczyciel nie powinien tylko wykładać materiału, nie zwracając uwagi na to, czy uczniowie zrozumieli zagadnienie, które jest poruszane. Jego pracą jest przecież nie tylko przekazanie informacji, które są związane z tematem, ale nauczyć, rozumienia, logicznego wnioskowania. Taka postawa powinna być wzorem. Nauczyciel powinien być również wyrozumiały. Nie może wymagać czegoś, czego nie przedstawił, lub nie zadał, a przynajmniej nie podał źródła, gdzie możemy dany problem odnaleźć. Jednak i takie bardzo skrajne wypadki się zdarzają. Współczesny nauczyciel powinien być również sprawiedliwy – oto najważniejsze cechy. Musi stosować ogólnie znaną punktację, na przykład na klasówce. Dlaczego jedna osoba za 14 punktów otrzyma ocenę dostateczną, a inna mierną? Nauczyciel jest w klasie głową małego państwa i jednocześnie rodziny. Powinien więc być dobry i serdeczny, ale sprawiedliwy i odpowiedzialny. Nie może również pozwalać na to, aby uczniowie zawładnęli jego władzą. Stąd kolejna cecha to stanowczość, która wyzwala szacunek do całej wspólnoty i nie doprowadzi do niesmacznej sytuacji. Pedagog to osoba, która wraz z rodzicami w czasie edukacji ma największy wpływ na psychikę i dalszy rozwój człowieka. Idealny nauczyciel jest również dobrym pedagogiem. Niektórzy powiedzą: „Po co nauczyciel musi być pedagogiem? Przecież są oni w szkołach”? Takie myślenie jest błędne. Przecież to nauczyciel i rodzice, a nie pedagog widują uczniów codziennie. To oni mogą zauważyć nieprawidłowości w zachowaniu ucznia. Często jest to spowodowane problemami, które dusi w sobie młody człowiek. Nauczyciel taki powinien porozmawiać z takim uczniem, a nawet zaproponować rozmowę ze specjalistą. Brak tych cech powoduje często, że jesteśmy zdani na siebie i z dnia na dzień coraz bardziej się pogrążamy. Uważam także, że idealny nauczyciel to taki, który potrafi nawiązać bezpośredni kontakt z uczniem. Z mojego doświadczenia mogę stwierdzić, że nawet jeśli się danego przedmiotu nie lubiło, to i tak chętniej brało się do pracy, gdy nauczyciel był blisko i duszą, i uśmiechem. Idealny nauczyciel to taka osoba, która ma nieprzeciętną wiedzę w danym przedmiocie, w którym się porusza i potrafi ją przekazać w zrozumiały sposób uczniom. Musi on posiadać wiele cech, takich jak: wyrozumiałość, uczciwość, opanowanie i zdolność do nawiązywania kontaktów. Powinien być także pomocny w rozwiązywaniu problemów. Uważam, że wzorcem do naśladowania jest właśnie taki pedagog, dzięki któremu uczeń zawsze znajdzie „oparcie”. Stworzyłem zestaw cech dobrego nauczyciela. Czy dzisiaj współcześni wykładowcy takie cechy posiadają? Oczywiście w niezręcznej sytuacji tu jestem. Trudno narzekać, ale i nie można chwalić. Ja jednak jestem zadowolony, a Ty Drogi Czytelniku, czy po przeczytaniu tych karteczek nie pojawi się na Twej twarzy smuteczek?

Jaki powinien być dobry nauczyciel?

Materiały

Program polityczny Andrzeja Frycza Modrzewskiego Należał do galerii pisarzy politycznych złotego wieku ale był pisarzem politycznym w całej swej działalności. Tworząc dzieło poświęcone problemom państwowym szedł torami wytyczonymi przez starożytnych. Przywołuje traktaty: Platona - \"Państwo\", Arystotelesa - \"Polityka\" i Cycerona. W dobie humanizmu sprawy państwa podejmuje Erazm z Rotter...

Słowa w reklamie - psychologia Brzmienie słów reklamowych Klasyczna reguła dotycząca podstaw wiedzy o komunikacji werbalnej zakłada, że istotne jest to, kto mówi, do kogo mówi, o czym mówi i jak mówi. Banalne odkrycie, że osoba reklamująca produkt powinna mówić przekonywująco jest tak oczywiste, że nie ma sensu go omawiać. Swoją uwagę chciałabym skupić natomiast na kilku...

Bohater romantyczny w utworach innych pisarzy Młodość, miłość, walka i fantazja to właśnie romantyzm. Nie rozum, lecz dusza i serce, nie księgi, lecz wiara są autorytetem. Romantyzm to czasy buntu młodych wobec starszych, przeciwko schematom. Czasy burzliwe i pełne emocji, czasy, w których samobójstwo z miłości nie było niczym niezwykłym. Nazwano tę epokę czasem burzy i naporów. Bohater ...

François Villon - życie i twórczość Villon – szlachetny rzezimieszek François Villon żył pod koniec średniowiecza – urodził się około 1431 r., data jego śmierci jest jeszcze bardziej niepewna: po 1463 r. Prawdopodobnie naprawdę nazywał się F. de Montcorbier lub F. des Loges. Studiował na Uniwersytecie Paryskim, jednak pociągało go towarzystwo ludzi z marginesu sp...

Światowa organizacja handldu - wyjaśnienie ŚWIATOWA ORGANIZACJA HANDLU W dniu 15 kwietnia 1994 roku w Marakeszu (Maroko) odbyło się spotkanie kończące rokowania Rundy Urugwajskiej. Tego dnia sygnowano Umowę z Marakeszu o Ustanowieniu Światowej Organizacji Handlu (WTO - World Trade Organization). Umowę tą podpisały wszystkie kraje członkowskie GATT. Pod pojęciem Światowej Organizacji...

Barok - opis epoki Epoka baroku trwa przez cały wiek XVII. Nazwa wywodzi się z historii sztuki, w języku portugalskim barocco oznacza perłę o nieregularnych kształtach. Sztuka barokowa charakteryzuje się bogactwem ozdób i motywów, fantazją i olśniewającą formą, a także malowniczością i monumentalizmem. Te elementy pojawiły się w sztuce sakralnej, w kościołach po s...

Wojna niszczy - na przykładzie utworów Wojna zabiera szczęśliwą młodość i niszczy życiowe plany człowieka. Jestem z pokolenia ludzi młodych, który o wojnie wiedzą z lekcji historii, filmów, wspomnień. Zdobyte prze zemnie wiadomości o latach pogardy i nieszczęść Polaków. W czasie II wojny światowej, utwierdziły mnie w przekonaniu, że wojna na pewno zabiera szczęśliwą młodość i nis...

Język w "Zemście" Zemsta\" jest utworem opartym na szczególnego rodzaju kontrastach komicznych. Śmieszne są postacie zamaszystego rębajły i chytrego pa-lestranta, szacownych obywateli ziemskich z przełomu XVIII i XIX stule-cia, których pisarz umieścił w zamczysku z XV wieku, każąc odgrywać przy pomocy Papkina sceny z rycerskiego romansu. Ale źródłem komi-zmu w ut...