Jaki powinien być dobry nauczyciel?



Wzorzec osobowy... „Nauczyciel przez wielkie N” Kogo można nazwać dobrym nauczycielem? Jest to osoba, która przekazuje wiedzę innym. Jakie cechy powinna posiadać współcześnie taka osoba? Czy idealny pedagog to tylko świetny wykładowca, czy też musi posiadać także inne cechy? Pytania te nie są łatwe, ponieważ wiemy, że nic na naszym, tak niedoskonałym, świecie nie można nazwać idealnym. Uważam więc, że, aby poprawnie i w pełni wyczerpać temat, należy zająć się dwoma podstawowymi problemami, a mianowicie: poziomem idealnego nauczania i sposobem przekazywania jego wiedzy. Dlatego spróbuję stworzyć katalog cech pedagoga i nauczyciela, który w moim obliczu musi spełniać obie role. Nauczyciel, jak to wynika z samej nazwy, naucza innych ludzi. Ale czy poziom jego wiedzy ma znaczenie? Otóż sądzę, że jest to podstawa bycia dobrym nauczycielem. Przecież wykształcenie i biegłość w swojej dziedzinie wiedzy pozwala na lepsze jej wykorzystanie. Co nauczy nas osoba, która ma bardzo wysokie wykształcenie, ale nie potrafi nam jej przekazać? Uważam, że nic, a nawet może błędnie ją przekazać. Przecież każdy, nawet ktoś, kto ma wykształcenie podstawowe zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności nauczyciela. To on będzie w pewnym stopniu odpowiedzialny za taką wiedzę, która w tym przypadku będzie mało rzetelna, ponieważ odbiorca nie zrozumie się z nadawcą. Nauczyciel musi posiadać oprócz wykształcenia właśnie takie cechy charakteru, które sprawiają, że wiedza dla uczniów stanie się wysoką górą, którą chce zdobyć. Musi on zrozumieć ucznia (i odwrotnie). Nauczyciel nie powinien tylko wykładać materiału, nie zwracając uwagi na to, czy uczniowie zrozumieli zagadnienie, które jest poruszane. Jego pracą jest przecież nie tylko przekazanie informacji, które są związane z tematem, ale nauczyć, rozumienia, logicznego wnioskowania. Taka postawa powinna być wzorem. Nauczyciel powinien być również wyrozumiały. Nie może wymagać czegoś, czego nie przedstawił, lub nie zadał, a przynajmniej nie podał źródła, gdzie możemy dany problem odnaleźć. Jednak i takie bardzo skrajne wypadki się zdarzają. Współczesny nauczyciel powinien być również sprawiedliwy – oto najważniejsze cechy. Musi stosować ogólnie znaną punktację, na przykład na klasówce. Dlaczego jedna osoba za 14 punktów otrzyma ocenę dostateczną, a inna mierną? Nauczyciel jest w klasie głową małego państwa i jednocześnie rodziny. Powinien więc być dobry i serdeczny, ale sprawiedliwy i odpowiedzialny. Nie może również pozwalać na to, aby uczniowie zawładnęli jego władzą. Stąd kolejna cecha to stanowczość, która wyzwala szacunek do całej wspólnoty i nie doprowadzi do niesmacznej sytuacji. Pedagog to osoba, która wraz z rodzicami w czasie edukacji ma największy wpływ na psychikę i dalszy rozwój człowieka. Idealny nauczyciel jest również dobrym pedagogiem. Niektórzy powiedzą: „Po co nauczyciel musi być pedagogiem? Przecież są oni w szkołach”? Takie myślenie jest błędne. Przecież to nauczyciel i rodzice, a nie pedagog widują uczniów codziennie. To oni mogą zauważyć nieprawidłowości w zachowaniu ucznia. Często jest to spowodowane problemami, które dusi w sobie młody człowiek. Nauczyciel taki powinien porozmawiać z takim uczniem, a nawet zaproponować rozmowę ze specjalistą. Brak tych cech powoduje często, że jesteśmy zdani na siebie i z dnia na dzień coraz bardziej się pogrążamy. Uważam także, że idealny nauczyciel to taki, który potrafi nawiązać bezpośredni kontakt z uczniem. Z mojego doświadczenia mogę stwierdzić, że nawet jeśli się danego przedmiotu nie lubiło, to i tak chętniej brało się do pracy, gdy nauczyciel był blisko i duszą, i uśmiechem. Idealny nauczyciel to taka osoba, która ma nieprzeciętną wiedzę w danym przedmiocie, w którym się porusza i potrafi ją przekazać w zrozumiały sposób uczniom. Musi on posiadać wiele cech, takich jak: wyrozumiałość, uczciwość, opanowanie i zdolność do nawiązywania kontaktów. Powinien być także pomocny w rozwiązywaniu problemów. Uważam, że wzorcem do naśladowania jest właśnie taki pedagog, dzięki któremu uczeń zawsze znajdzie „oparcie”. Stworzyłem zestaw cech dobrego nauczyciela. Czy dzisiaj współcześni wykładowcy takie cechy posiadają? Oczywiście w niezręcznej sytuacji tu jestem. Trudno narzekać, ale i nie można chwalić. Ja jednak jestem zadowolony, a Ty Drogi Czytelniku, czy po przeczytaniu tych karteczek nie pojawi się na Twej twarzy smuteczek?

Jaki powinien być dobry nauczyciel?

Materiały

Giaur - opis postaci \" .ty byłaś, ty jesteś najbardziej umiłowanym szaleństwem mego serca. \" Powieść poetycka \"Giaur\" lorda Bajrona jest to opowieść o samotnym, tajemniczym młodzieńcu, który znalazł się w Grecji opanowanej przez Turków. Nikt nie zna jego imienia ani przeszłości. \"Giaur\" oznacza po prostu innowiercę i nazwany tak został z punktu widzenia...

"Lalka" jako powieść o straconych złudzeniach 78. Dlaczego \"Lalkę\" B. Prusa można nazwać powieścią o straconych złudzeniach? Bolesław Prus był głęboko rozczarowany rzeczywistością w latach, w których żył. Społeczeństwo polskie nie posiadało klasy, czy choćby środowiska, które byłoby zdolne pokierować rozwojem narodu. Pisarz uważał, że społeczeństwo jemu współczesne nieuchronnie zmier...

Znaczenie symboli: "rozdarta sosna", "złoty róg", "czapka z piór", "złota podkowa", "chocholi taniec" Symbol \"rozdarta sosna\" łączy się z głównym bohaterem powieści \"Ludzie bezdomni\" Stefana Żeromskiego. Tomasz Judym wyrzeka się osobistego szczęścia, nie decyduje się na małżeństwo z Joasią Podborską. Rani ją, odtrącając miłość i plany na stworzenie rodziny. Bohater pochodzi z ubogiej, robotniczej rodziny. Po zdobyciu zawodu lekarza jego c...

Główne cechy człowieka oświeceniowego CECHY CHARAKTERYSTYCZNE CZŁOWIEKA OŚWIECONEGO człowiek oświecony racjonalista encyklopedysta wróg ciemnoty i zabobonu optymista wierzący w ludzki umysł i przyszłe królestwo “rozumu” należący do wolnomularstwa, czyli masonerii człowiek ogładzony ma wykwintne maniery elokwentny wszech...

Kultura dualistyczna KULTURA DUALISTYCZNA Miała charakter duchowny, a potem rycerski. Dwa: style architektoniczne romański (kamienne, masywne, rola obronna, mało światła) gotycki (katedry, kościoły, strzeliste, smukły, witraże, dużo światła) wzorce osobowe asceta (człowiek umartwiający swą duszę i ciało aby uzyskać zbawienie...

Problematyka utworu "Lalka" “Lalka” Problematyka utworu Tematem “Lalki” jest klęska dwóch ideologii: pozytywizmu i romantyzmu, ukazane na tle przemian dziejowych: wygasania walk narodowowyzwoleńczych i rodzenia się kapitalizmu. Uwaga autora koncentruje się wokół zagadnień politycznych, społeczno-ekonomicznych i kulturalnych. Im też podporządko...

Leasing ruchomy i nieruchomości Przedmiotem leasingu jest wiele rzeczy, ale nie tylko dlatego postaram się przybliżyć co może być brane pod uwagę przy zawieraniu umowy leasingowej. Przedmiotem leasingu mogą być: a) rzeczy ruchome ( środki trwałe ); b) nieruchomości. Najczęściej leasingowane obiekty to środki trwałe, takie jak:  sprzęt komputerowy; ᠋...

Przemiany światopoglądowe w latach osiemdziesiątych Przemiany światopoglądowe i estetyczne w latach osiemdziesiątych. Lata osiemdziesiąte stanowią szczytowy okres w dziejach ówczesnej literatury polskiej. Powstały wtedy największe dzieła polskiej prozy dziewiętnastowiecznej. Po fazie nowelistyki nadeszła faza dojrzałego realizmu (lata 80), oraz faza schyłkowa (lata 90 -te, równoległa z Młodą Pol...