Jaki powinien być dobry nauczyciel?



Wzorzec osobowy... „Nauczyciel przez wielkie N” Kogo można nazwać dobrym nauczycielem? Jest to osoba, która przekazuje wiedzę innym. Jakie cechy powinna posiadać współcześnie taka osoba? Czy idealny pedagog to tylko świetny wykładowca, czy też musi posiadać także inne cechy? Pytania te nie są łatwe, ponieważ wiemy, że nic na naszym, tak niedoskonałym, świecie nie można nazwać idealnym. Uważam więc, że, aby poprawnie i w pełni wyczerpać temat, należy zająć się dwoma podstawowymi problemami, a mianowicie: poziomem idealnego nauczania i sposobem przekazywania jego wiedzy. Dlatego spróbuję stworzyć katalog cech pedagoga i nauczyciela, który w moim obliczu musi spełniać obie role. Nauczyciel, jak to wynika z samej nazwy, naucza innych ludzi. Ale czy poziom jego wiedzy ma znaczenie? Otóż sądzę, że jest to podstawa bycia dobrym nauczycielem. Przecież wykształcenie i biegłość w swojej dziedzinie wiedzy pozwala na lepsze jej wykorzystanie. Co nauczy nas osoba, która ma bardzo wysokie wykształcenie, ale nie potrafi nam jej przekazać? Uważam, że nic, a nawet może błędnie ją przekazać. Przecież każdy, nawet ktoś, kto ma wykształcenie podstawowe zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności nauczyciela. To on będzie w pewnym stopniu odpowiedzialny za taką wiedzę, która w tym przypadku będzie mało rzetelna, ponieważ odbiorca nie zrozumie się z nadawcą. Nauczyciel musi posiadać oprócz wykształcenia właśnie takie cechy charakteru, które sprawiają, że wiedza dla uczniów stanie się wysoką górą, którą chce zdobyć. Musi on zrozumieć ucznia (i odwrotnie). Nauczyciel nie powinien tylko wykładać materiału, nie zwracając uwagi na to, czy uczniowie zrozumieli zagadnienie, które jest poruszane. Jego pracą jest przecież nie tylko przekazanie informacji, które są związane z tematem, ale nauczyć, rozumienia, logicznego wnioskowania. Taka postawa powinna być wzorem. Nauczyciel powinien być również wyrozumiały. Nie może wymagać czegoś, czego nie przedstawił, lub nie zadał, a przynajmniej nie podał źródła, gdzie możemy dany problem odnaleźć. Jednak i takie bardzo skrajne wypadki się zdarzają. Współczesny nauczyciel powinien być również sprawiedliwy – oto najważniejsze cechy. Musi stosować ogólnie znaną punktację, na przykład na klasówce. Dlaczego jedna osoba za 14 punktów otrzyma ocenę dostateczną, a inna mierną? Nauczyciel jest w klasie głową małego państwa i jednocześnie rodziny. Powinien więc być dobry i serdeczny, ale sprawiedliwy i odpowiedzialny. Nie może również pozwalać na to, aby uczniowie zawładnęli jego władzą. Stąd kolejna cecha to stanowczość, która wyzwala szacunek do całej wspólnoty i nie doprowadzi do niesmacznej sytuacji. Pedagog to osoba, która wraz z rodzicami w czasie edukacji ma największy wpływ na psychikę i dalszy rozwój człowieka. Idealny nauczyciel jest również dobrym pedagogiem. Niektórzy powiedzą: „Po co nauczyciel musi być pedagogiem? Przecież są oni w szkołach”? Takie myślenie jest błędne. Przecież to nauczyciel i rodzice, a nie pedagog widują uczniów codziennie. To oni mogą zauważyć nieprawidłowości w zachowaniu ucznia. Często jest to spowodowane problemami, które dusi w sobie młody człowiek. Nauczyciel taki powinien porozmawiać z takim uczniem, a nawet zaproponować rozmowę ze specjalistą. Brak tych cech powoduje często, że jesteśmy zdani na siebie i z dnia na dzień coraz bardziej się pogrążamy. Uważam także, że idealny nauczyciel to taki, który potrafi nawiązać bezpośredni kontakt z uczniem. Z mojego doświadczenia mogę stwierdzić, że nawet jeśli się danego przedmiotu nie lubiło, to i tak chętniej brało się do pracy, gdy nauczyciel był blisko i duszą, i uśmiechem. Idealny nauczyciel to taka osoba, która ma nieprzeciętną wiedzę w danym przedmiocie, w którym się porusza i potrafi ją przekazać w zrozumiały sposób uczniom. Musi on posiadać wiele cech, takich jak: wyrozumiałość, uczciwość, opanowanie i zdolność do nawiązywania kontaktów. Powinien być także pomocny w rozwiązywaniu problemów. Uważam, że wzorcem do naśladowania jest właśnie taki pedagog, dzięki któremu uczeń zawsze znajdzie „oparcie”. Stworzyłem zestaw cech dobrego nauczyciela. Czy dzisiaj współcześni wykładowcy takie cechy posiadają? Oczywiście w niezręcznej sytuacji tu jestem. Trudno narzekać, ale i nie można chwalić. Ja jednak jestem zadowolony, a Ty Drogi Czytelniku, czy po przeczytaniu tych karteczek nie pojawi się na Twej twarzy smuteczek?

Jaki powinien być dobry nauczyciel?

Materiały

Poezja metafizyczna w polskim baroku Sebastian Grabowiecki (ok. 1543 - 1607) wywodził się z tego nurtu poezji metafizycznej, co Sęp, przyćmiony został jednak w późniejszych wiekach jego sławą. Podobnie jak Sęp, Grabowiecki jest poetą intelektualnym, trudnym. Pozostało po nim trochę listów, jedna broszura antyreformacyjna, pełna erudycji, rzeczowa w tonie i jeden tom poetycki \"Setn...

"Proces" jako utwór paraboliczny \" PROCES JAKO UTWÓR PARABOLICZNY \" \"Proces\" jest powieścią paraboliczną, ponieważ pod warstwą fabularną można odnaleźć znaczenie symboliczne, wyrażające prawdy o człowieku. Interpretacja treści metaforycznych dotyczy dwóch najistotniejszych zagadnień : zniewolenia jednostki przez władzę oraz grozy egzystencjalnej. Autor tworzy w po...

Wnioski Krasickiego odnośnie świata i ludzi Co zauważył Ignacy Krasicki obserwując świat i ludzi Krasicki, choć uprawiał niemal wszystkie gatunki literackie, to najchwalebniej zapisał się utworami satyrycznymi, które objawiły pełnię jego talentu. Satyra, bajka, poemat heroikomiczny to gatunki literackie, których dydaktyzm polega na wskazywaniu przywar, piętnowaniu i wyszydzaniu złych na...

Rasy ludzkie - opisy RASY LUDZKIE: 1- RASA BIAŁA (EUROPEIDALNA): A- RASA EUROPEJSKA WŁAŚCIWA (EUROPA, AMERYKA PÓŁN.); B- RASA SEMITO-HAMICKA (AFRYKA PÓŁN., BLISKI WSCH.-ARABSKA, ŻYDOWSKA); C- RASA INDYJSKO-IRAŃSKA (INDIE, ŚR. WSCH.-PERSOWIE, INDUSI, PAKISTAŃCZYCY). 2- RASA CZARNA (NEGOAUSTRALOIDALNA): A- AFRYKANIE (TUBYLCZA LUDNOŚĆ AFRY...

Streszczenie "Wojny Chocimskiej" Wacława Potockiego Poemat składa się z dziesięciu części będących opisem przygotowań do bitwy pod Chocimiem, wydarzeń bitwy dzień po dniu, a później relacją z przebiegu układów i zaprzestania działań. Przebieg wypadków jest opisywany przez autora w sposób kronikarski. Jednak ta ciągłość jest często przerywana obszernymi satyrycznymi ustępami, które ukazują i równo...

Polityka handlowa - definicja, rodzaje POLITYKA HANDLOWA – jest to ustalenie zadań w pewnym okresie czasu i środków realizacji tych zadań. Rodzaje polityki handlowej: - autonomiczna – zmierza do osiągnięcia celów przy pomocy autonomicznych posunięć państwa bez uzgodnienia środków z innymi państwami - konwencyjna – umowna, dąży do osiągnięcia celów drogą umów m...

"Potop" - powieść ku pokrzepieniu serc Okres wydania książki jest związany z okresem niewoli narodu, ale tematyka nawiązuje do najchlubniejszych jego dziejów. Wielka spełniona miłość, wielkie zwycięstwa polskiego oręża, przyjaźń, odwaga, męstwo. Autor utrafił z tematem w gusta czytelników. Zrealizował ich marzenia o zwycięstwach na polu walki. Pokazał, że można podźwignąć się z niewo...

Zabytki sztuki barokowej w Europie i Polsce Europa głownie twórczość Rubensa i Rembrandta, ale także Caravaggia, Murilla Dawid, Apollo i Dafne G.L. Berniniego F. Borromini: kościół S. Carllo alle Quattro Fontane w Rzymie, G.L. Bernini: plac - kolumnada przed bazyliką św. Piotra w Rzymie - Palazzo Rezzonico w Wenecji; kościół św. Mikołaja w Pradze, pałac w Wersalu, kościół Kartuzów w Gr...