Jaki powinien być dobry nauczyciel?



Wzorzec osobowy... „Nauczyciel przez wielkie N” Kogo można nazwać dobrym nauczycielem? Jest to osoba, która przekazuje wiedzę innym. Jakie cechy powinna posiadać współcześnie taka osoba? Czy idealny pedagog to tylko świetny wykładowca, czy też musi posiadać także inne cechy? Pytania te nie są łatwe, ponieważ wiemy, że nic na naszym, tak niedoskonałym, świecie nie można nazwać idealnym. Uważam więc, że, aby poprawnie i w pełni wyczerpać temat, należy zająć się dwoma podstawowymi problemami, a mianowicie: poziomem idealnego nauczania i sposobem przekazywania jego wiedzy. Dlatego spróbuję stworzyć katalog cech pedagoga i nauczyciela, który w moim obliczu musi spełniać obie role. Nauczyciel, jak to wynika z samej nazwy, naucza innych ludzi. Ale czy poziom jego wiedzy ma znaczenie? Otóż sądzę, że jest to podstawa bycia dobrym nauczycielem. Przecież wykształcenie i biegłość w swojej dziedzinie wiedzy pozwala na lepsze jej wykorzystanie. Co nauczy nas osoba, która ma bardzo wysokie wykształcenie, ale nie potrafi nam jej przekazać? Uważam, że nic, a nawet może błędnie ją przekazać. Przecież każdy, nawet ktoś, kto ma wykształcenie podstawowe zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności nauczyciela. To on będzie w pewnym stopniu odpowiedzialny za taką wiedzę, która w tym przypadku będzie mało rzetelna, ponieważ odbiorca nie zrozumie się z nadawcą. Nauczyciel musi posiadać oprócz wykształcenia właśnie takie cechy charakteru, które sprawiają, że wiedza dla uczniów stanie się wysoką górą, którą chce zdobyć. Musi on zrozumieć ucznia (i odwrotnie). Nauczyciel nie powinien tylko wykładać materiału, nie zwracając uwagi na to, czy uczniowie zrozumieli zagadnienie, które jest poruszane. Jego pracą jest przecież nie tylko przekazanie informacji, które są związane z tematem, ale nauczyć, rozumienia, logicznego wnioskowania. Taka postawa powinna być wzorem. Nauczyciel powinien być również wyrozumiały. Nie może wymagać czegoś, czego nie przedstawił, lub nie zadał, a przynajmniej nie podał źródła, gdzie możemy dany problem odnaleźć. Jednak i takie bardzo skrajne wypadki się zdarzają. Współczesny nauczyciel powinien być również sprawiedliwy – oto najważniejsze cechy. Musi stosować ogólnie znaną punktację, na przykład na klasówce. Dlaczego jedna osoba za 14 punktów otrzyma ocenę dostateczną, a inna mierną? Nauczyciel jest w klasie głową małego państwa i jednocześnie rodziny. Powinien więc być dobry i serdeczny, ale sprawiedliwy i odpowiedzialny. Nie może również pozwalać na to, aby uczniowie zawładnęli jego władzą. Stąd kolejna cecha to stanowczość, która wyzwala szacunek do całej wspólnoty i nie doprowadzi do niesmacznej sytuacji. Pedagog to osoba, która wraz z rodzicami w czasie edukacji ma największy wpływ na psychikę i dalszy rozwój człowieka. Idealny nauczyciel jest również dobrym pedagogiem. Niektórzy powiedzą: „Po co nauczyciel musi być pedagogiem? Przecież są oni w szkołach”? Takie myślenie jest błędne. Przecież to nauczyciel i rodzice, a nie pedagog widują uczniów codziennie. To oni mogą zauważyć nieprawidłowości w zachowaniu ucznia. Często jest to spowodowane problemami, które dusi w sobie młody człowiek. Nauczyciel taki powinien porozmawiać z takim uczniem, a nawet zaproponować rozmowę ze specjalistą. Brak tych cech powoduje często, że jesteśmy zdani na siebie i z dnia na dzień coraz bardziej się pogrążamy. Uważam także, że idealny nauczyciel to taki, który potrafi nawiązać bezpośredni kontakt z uczniem. Z mojego doświadczenia mogę stwierdzić, że nawet jeśli się danego przedmiotu nie lubiło, to i tak chętniej brało się do pracy, gdy nauczyciel był blisko i duszą, i uśmiechem. Idealny nauczyciel to taka osoba, która ma nieprzeciętną wiedzę w danym przedmiocie, w którym się porusza i potrafi ją przekazać w zrozumiały sposób uczniom. Musi on posiadać wiele cech, takich jak: wyrozumiałość, uczciwość, opanowanie i zdolność do nawiązywania kontaktów. Powinien być także pomocny w rozwiązywaniu problemów. Uważam, że wzorcem do naśladowania jest właśnie taki pedagog, dzięki któremu uczeń zawsze znajdzie „oparcie”. Stworzyłem zestaw cech dobrego nauczyciela. Czy dzisiaj współcześni wykładowcy takie cechy posiadają? Oczywiście w niezręcznej sytuacji tu jestem. Trudno narzekać, ale i nie można chwalić. Ja jednak jestem zadowolony, a Ty Drogi Czytelniku, czy po przeczytaniu tych karteczek nie pojawi się na Twej twarzy smuteczek?

Jaki powinien być dobry nauczyciel?

Materiały

Pasywa banku komercyjnego Struktura pasywów banku komercyjnego. Pasywa 1. Kapitał własny  akcyjny  rezerwowy 2. Depozyty  a vista  terminowe 3. Instrumenty kredytowe  kredyty z NBP i innych banków  obligacje  certyfikaty depozytowe kapitał własny - stanowi niewielką część, mniej niż 10% depozyt...

"Wszystkie książki mówią, każda niesie jakąś wiadomość, którą chce przekazać w najdalsze pokolenia" opis mysli Parandowskiego ,,Wszystkie książki mówią – każda niesie jakąś wiadomość, którą chce podać w najdalsze pokolenia’’. Skomentuj myśl Jana Parandowskiego odwołując się do 2 – 3 wybranych utworów. Czy prawdą jest twierdzenie, że ,,każda książka niesie jakąś wiadomość, którą chce podać w najdalsze pokolenia’’? Nie jest to trudn...

Kompozycja powieści "Pan Wołodyjowski" Kompozycja powieściowych przedstawień W kompozycji Pana Wołodyjowskiego dostrzec można dosyć wyraźnie wyodrębniające się trzy kręgi fabularne związane z różnymi miejscami pobytu głównych postaci. W pierwszej części powieści wydarzenia rozgrywają się w dworku Ketlinga na Mokotowie, w środowisku średnio zamożnej szlachty. Koncentrują się one...

Architektura średniowieczna - cechy i style Romański: Formy stylu romańskiego wytworzyły się na terenie dzisiejszej Francji i Włoch, a później przeniknęły do całej Europy, w tym i do Polski. Proces wykształcenia się ostatecznej formy stylu przebiegał w różnych krajach rozmaicie, a charakter obronny wyraźnie wpłynął na ukształtowanie bryły , jej otworów i wież. Początkowo wznoszono koś...

Zainteresowanie Norwida w jego czasach Cyprian Kamil Norwid interesował się wielkimi ludźmi naszych (jego) czasów i starał się określić ich znaczenie i wpływ na kulturę europejską (zachodnią) oraz opisywał zjawiska z nimi związane; Najbardziej uogólniający i zarazem najdonioślejszy chyba jest \"Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie...\"; jest to filozoficzna zaduma na temat relacji jed...

"Mitologia" i jej legendy rzymskie Legendy rzymskie Wędrówki Eneasza. Był to ocalony bohater spod Troi, syn Wenery, znienawidzony przez Boginię Junonę. Właśnie on został wybrany na założyciela Rzymu. Uszedł z Troi, widząc potworne zniszczenie, pożar, śmierć. W drodze zginęła od greckich mieczy jego żona, zaś Eneasz z ojcem Anchizesem i małym synkiem Askaniuszem oraz gromadą...

Publicyści okresu oświecenia Publicystyka polskiego oświecenia wyrastała z jednej strony z odczucia konieczności zreformowania przestarzałego ustroju Rzeczpospolitej, z drugiej zaś jego zaplecze stanowiły filozoficzne prądy (utylitaryzm). Jednym z pierwszych utworów tego typu było dzieło Stanisława Konarskiego \"O skutecznym rad sposobie\". Publicystyka koncentrowała się na...

Hasła programu pozytywistycznego Jakie hasła programy pozytywistycznego odnajdujemy w nowelistyce tego okresu. Druga połowa lat siedemdziesiątych XIX wieku to czas noweli. Stała się ona przejściową formą wypowiedzi między lit. tendencyjną a dojrzałą powieścią realistyczną. Jeszcze głosiła tezy, zawierała pewną tendencję, lecz już na jej materiale twórcy ćwiczyli ambitne, pre...