TEMAT: JAK PORADZIĆ SOBIE Z INTERPRETACJĽ TEKSTU POETYCKIEGO ? ? Moje problemy z poezjš - przesłanie poety - trudny język - rodki stylistyczne Czytamy 2 - 3 krotnie wiersz ? Co trzeba zrobić przed przeczytaniem wiersza ? - zwracamy uwagę na kompozycję wiersza (wiersz stroficzny - podział na strofy, zwrotki; wiersz stychiczny, inaczej cišgły - brak podziału na strofy) - zwracamy uwagę na długoć wersów (czy sš jednakowej, czy różnej długoci) - zwracamy uwagę na dedykację i na datę (ewentualnie miejsce) powstania utworu i tytuł ? Pierwsze czytanie utworu - czy wiersz nam się podoba ? - temat wiersza (istotnš rolę w okreleniu tematu spełniajš: imiona własne, nazwy miejscowe, odwołania do faktów historycznych, do tradycji biblijnej i mitologicznej) - pochodzenie tytułu - rozpoznanie gatunku (o ile potrafimy) - słownictwo (wyrazy staropolskie, neologizmy, wyrazy pochodzenia obcego, cytat z obcego dzieła) - występowanie rymów ? Analiza interpretacyjna tekstu poetyckiego - czytanie tekstu "małymi kawałkami" (można tekst podzielić na wersy, strofy lub większe całoci tematyczne, które da się spójnie interpretować) - w przypadku interpretacji pisemnej robimy najpierw notatki do każdej z małych całoci tematycznych, które potem zbieramy w postaci wniosków - każdy ma prawo do indywidualnej interpretacji pod warunkiem, że znajdzie w tekcie potwierdzenia swoich słów - jeli rozpoznane w tekcie rodki stylistyczne (metafory, epitety, przenonie, porównania) lub rodki retoryczne (apostrofy, inwersje, przerzutnie, powtórzenia, wyliczenia) i majš one istotny wpływ na interpretację tekstu poetyckiego, to musimy je również uwzględnić w analizie wiersza ? Pisemna interpretacja tekstu poetyckiego Jak każde wypracowanie, interpretacja powinna zawierać wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Proporcje: a) Wstęp: - informacje na temat autora - kilka słów na temat czasu powstania utworu - rozważania dotyczšce mojego spojrzenia na wiat, a wišżšce się tematycznie z omawianym utworem - nawišzania do utworów już znanych, do tradycji literackiej, do znanych mitów, motywów, inspiracji b) Rozwinięcie: - analiza tekstu poetyckiego, poparta cytatami w sposób funkcjonalny - zachowujemy oryginalny podział na wersy c) Zakończenie: - własne wnioski, podsumowanie - własne odczucia po przeczytaniu i zinterpretowaniu wiersza
Jak napisać interpretację ?
TEMAT: JAK PORADZIĆ SOBIE Z INTERPRETACJĽ TEKSTU POETYCKIEGO ? ? Moje problemy z poezjš - przesłanie poety - trudny język - rodki stylistyczne Czytamy 2 - 3 krotnie wiersz ? Co trzeba zrobić przed przeczytaniem wiersza ? - zwracamy uwagę na kompozycję wiersza (wiersz stroficzny - podział na strofy, zwrotki; wiersz stychiczny, inaczej cišgły - brak podziału na strofy) - zwracamy uwagę na długoć wersów (czy sš jednakowej, czy różnej długoci) - zwracamy uwagę na dedykację i na datę (ewentualnie miejsce) powstania utworu i tytuł ? Pierwsze czytanie utworu - czy wiersz nam się podoba ? - temat wiersza (istotnš rolę w okreleniu tematu spełniajš: imiona własne, nazwy miejscowe, odwołania do faktów historycznych, do tradycji biblijnej i mitologicznej) - pochodzenie tytułu - rozpoznanie gatunku (o ile potrafimy) - słownictwo (wyrazy staropolskie, neologizmy, wyrazy pochodzenia obcego, cytat z obcego dzieła) - występowanie rymów ? Analiza interpretacyjna tekstu poetyckiego - czytanie tekstu "małymi kawałkami" (można tekst podzielić na wersy, strofy lub większe całoci tematyczne, które da się spójnie interpretować) - w przypadku interpretacji pisemnej robimy najpierw notatki do każdej z małych całoci tematycznych, które potem zbieramy w postaci wniosków - każdy ma prawo do indywidualnej interpretacji pod warunkiem, że znajdzie w tekcie potwierdzenia swoich słów - jeli rozpoznane w tekcie rodki stylistyczne (metafory, epitety, przenonie, porównania) lub rodki retoryczne (apostrofy, inwersje, przerzutnie, powtórzenia, wyliczenia) i majš one istotny wpływ na interpretację tekstu poetyckiego, to musimy je również uwzględnić w analizie wiersza ? Pisemna interpretacja tekstu poetyckiego Jak każde wypracowanie, interpretacja powinna zawierać wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Proporcje: a) Wstęp: - informacje na temat autora - kilka słów na temat czasu powstania utworu - rozważania dotyczšce mojego spojrzenia na wiat, a wišżšce się tematycznie z omawianym utworem - nawišzania do utworów już znanych, do tradycji literackiej, do znanych mitów, motywów, inspiracji b) Rozwinięcie: - analiza tekstu poetyckiego, poparta cytatami w sposób funkcjonalny - zachowujemy oryginalny podział na wersy c) Zakończenie: - własne wnioski, podsumowanie - własne odczucia po przeczytaniu i zinterpretowaniu wiersza
Materiały
Proces planowania
Planowanie.
Zadania i korzyści wynikające z planowania:
• wyznaczanie celów organizacji i określenie najlepszego sposobu ich osiągnięcia
• uzyskanie środków potrzebnych do realizacji celów
• działanie członków organizacji zgodnie z przyjętymi celami i procedurami
• śledzenie realizacji celów by w razie konieczności p...
Czas trwania baroku w Europie i polsce
Europa:koniec XVII - poł. XVIII w. stopniowo pojawiły się nowe tendencje
czas trwania: ok.150 lat
Polska:1680-1740: tzw. czasy saskie, kryzys kultury, pojawiły się nowe tendencje, zwłaszcza rokoko
czas trwania: ok.160 lat
Zwierzęta żyjące w Europie
Świat zwierzęcy
Powstała w wyniku przemian klim. czwartorzędu fauna obszaru Europy należy do paleark. krainy zoogeogr. (Palearktyka) i jest zróżnicowana zależnie od stref klim.-roślinnych. W strefie tundry występują: renifer, niedźwiedź biały, piesiec, lemingi, pardwa; w strefie tajgi: łoś, rosomak, głuszec, cietrzew, jarząbek; w strefie stepó...
Co to jest "trudny kredyt" ?
Zjawisko „trudnych kredytów” i ich restrukturyzacja.
Trudnym kredytem nazywamy kredyt, który nie jest obsługiwany w terminie.
Jedną z metod zarządzania ryzykiem jest tworzenie rezerw cenowych odpowiednich dla równoważenia ryzyka. W tym celu bank dzieli portfel kredytowy na 4 klasy jakości:
1. kredyt normalne - obsługiwane w te...
Człowiek to wielkość i małość jednocześnie - uzasadnienie tezy
Człowiek to wielkość i małość jednocześnie. Czy znajdujesz potwierdzenie tej tezy w dziełach antycznych i Biblii ?
Rzeczywista wartość człowieka jako jednostki zawsze była, jest i będzie kwestią dość kontrowersyjną. Każdy z nas pojmuje przecież własne istnienie inaczej. Głęboko wierzący katolik uważa na przykład, że wszystko co w ogóle
się s...
Jakość - istota i znaczenie
ISTOTA I ZNACZENIE JAKOŚCI.
Jakość – to ogół cech produktów lub usług decydujących o ich zdolności do stwierdzonych i potencjalnych potrzeb.
Wymiary jakości:
1. Wyniki – główne cechy funkcjonalne produktu np. przyspieszenie w samochodzie, wyrazistość obrazu w telewizorze,
2. Cechy – uwzględniają podstawowe cechy funkcjonaln...
Zakres moralności indywidualnej
\"ZAKRESY\" MORALNOŚCI INDYWIDUALNEJ.
Wartości i normy mo¬ralności indywidualnej dotyczą oczywiście postępowania jednostek ludzkich działa¬jących w zorganizowanej zbiorowości, uwikłanych w różnorodne układy więzi spo¬łecznych i sytuacje społeczne. Określa ona:
- Stosunek człowieka do samego siebie, aspiracje własne i stawiane s...
W kręgu miłości i nienawiści - o bohaterach literackich, których rozumiem, podziwiam, oskarżam
Obiektem zainteresowania literatury od początków jej istnienia był człowiek - bohater literacki wraz ze swymi problemami, życiowymi dylematami i przeżywanymi konfliktami. Czytelnik zaś, śledząc losy literackich bohaterów kształtował swe opinie o nich, klasyfikował na dobrych i złych, próbował analizować ich postępowanie, często stawiał siebie w ...