TEMAT: JAK PORADZIĆ SOBIE Z INTERPRETACJĽ TEKSTU POETYCKIEGO ? ? Moje problemy z poezjš - przesłanie poety - trudny język - rodki stylistyczne Czytamy 2 - 3 krotnie wiersz ? Co trzeba zrobić przed przeczytaniem wiersza ? - zwracamy uwagę na kompozycję wiersza (wiersz stroficzny - podział na strofy, zwrotki; wiersz stychiczny, inaczej cišgły - brak podziału na strofy) - zwracamy uwagę na długoć wersów (czy sš jednakowej, czy różnej długoci) - zwracamy uwagę na dedykację i na datę (ewentualnie miejsce) powstania utworu i tytuł ? Pierwsze czytanie utworu - czy wiersz nam się podoba ? - temat wiersza (istotnš rolę w okreleniu tematu spełniajš: imiona własne, nazwy miejscowe, odwołania do faktów historycznych, do tradycji biblijnej i mitologicznej) - pochodzenie tytułu - rozpoznanie gatunku (o ile potrafimy) - słownictwo (wyrazy staropolskie, neologizmy, wyrazy pochodzenia obcego, cytat z obcego dzieła) - występowanie rymów ? Analiza interpretacyjna tekstu poetyckiego - czytanie tekstu "małymi kawałkami" (można tekst podzielić na wersy, strofy lub większe całoci tematyczne, które da się spójnie interpretować) - w przypadku interpretacji pisemnej robimy najpierw notatki do każdej z małych całoci tematycznych, które potem zbieramy w postaci wniosków - każdy ma prawo do indywidualnej interpretacji pod warunkiem, że znajdzie w tekcie potwierdzenia swoich słów - jeli rozpoznane w tekcie rodki stylistyczne (metafory, epitety, przenonie, porównania) lub rodki retoryczne (apostrofy, inwersje, przerzutnie, powtórzenia, wyliczenia) i majš one istotny wpływ na interpretację tekstu poetyckiego, to musimy je również uwzględnić w analizie wiersza ? Pisemna interpretacja tekstu poetyckiego Jak każde wypracowanie, interpretacja powinna zawierać wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Proporcje: a) Wstęp: - informacje na temat autora - kilka słów na temat czasu powstania utworu - rozważania dotyczšce mojego spojrzenia na wiat, a wišżšce się tematycznie z omawianym utworem - nawišzania do utworów już znanych, do tradycji literackiej, do znanych mitów, motywów, inspiracji b) Rozwinięcie: - analiza tekstu poetyckiego, poparta cytatami w sposób funkcjonalny - zachowujemy oryginalny podział na wersy c) Zakończenie: - własne wnioski, podsumowanie - własne odczucia po przeczytaniu i zinterpretowaniu wiersza
Jak napisać interpretację ?
TEMAT: JAK PORADZIĆ SOBIE Z INTERPRETACJĽ TEKSTU POETYCKIEGO ? ? Moje problemy z poezjš - przesłanie poety - trudny język - rodki stylistyczne Czytamy 2 - 3 krotnie wiersz ? Co trzeba zrobić przed przeczytaniem wiersza ? - zwracamy uwagę na kompozycję wiersza (wiersz stroficzny - podział na strofy, zwrotki; wiersz stychiczny, inaczej cišgły - brak podziału na strofy) - zwracamy uwagę na długoć wersów (czy sš jednakowej, czy różnej długoci) - zwracamy uwagę na dedykację i na datę (ewentualnie miejsce) powstania utworu i tytuł ? Pierwsze czytanie utworu - czy wiersz nam się podoba ? - temat wiersza (istotnš rolę w okreleniu tematu spełniajš: imiona własne, nazwy miejscowe, odwołania do faktów historycznych, do tradycji biblijnej i mitologicznej) - pochodzenie tytułu - rozpoznanie gatunku (o ile potrafimy) - słownictwo (wyrazy staropolskie, neologizmy, wyrazy pochodzenia obcego, cytat z obcego dzieła) - występowanie rymów ? Analiza interpretacyjna tekstu poetyckiego - czytanie tekstu "małymi kawałkami" (można tekst podzielić na wersy, strofy lub większe całoci tematyczne, które da się spójnie interpretować) - w przypadku interpretacji pisemnej robimy najpierw notatki do każdej z małych całoci tematycznych, które potem zbieramy w postaci wniosków - każdy ma prawo do indywidualnej interpretacji pod warunkiem, że znajdzie w tekcie potwierdzenia swoich słów - jeli rozpoznane w tekcie rodki stylistyczne (metafory, epitety, przenonie, porównania) lub rodki retoryczne (apostrofy, inwersje, przerzutnie, powtórzenia, wyliczenia) i majš one istotny wpływ na interpretację tekstu poetyckiego, to musimy je również uwzględnić w analizie wiersza ? Pisemna interpretacja tekstu poetyckiego Jak każde wypracowanie, interpretacja powinna zawierać wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Proporcje: a) Wstęp: - informacje na temat autora - kilka słów na temat czasu powstania utworu - rozważania dotyczšce mojego spojrzenia na wiat, a wišżšce się tematycznie z omawianym utworem - nawišzania do utworów już znanych, do tradycji literackiej, do znanych mitów, motywów, inspiracji b) Rozwinięcie: - analiza tekstu poetyckiego, poparta cytatami w sposób funkcjonalny - zachowujemy oryginalny podział na wersy c) Zakończenie: - własne wnioski, podsumowanie - własne odczucia po przeczytaniu i zinterpretowaniu wiersza
Materiały
Opis najazdu na Soplicowo
Soplicowo zostało zdobyte. Sędzia i reszta mieszkańców dworu zostali uwięzieni w swych komantach. Hrabia ustawił straże pilnujące więźniów. Głodna i znudzona szlachta wszczęła przygotowania do wielkiej uczty zajazdowców. Rozpoczęła się straszliwa rzeź zwierząt i drobiu. Konewka wpada do kurnika. Dorodne ptaki zabija od razu, inne żywcem wiąże do...
Andrzej Kmicic - charakterystyka
Kmicic to konstrukcja czysto literacka, konwencjonalna. Bohater jest znakiem treści natury ogólnej. Autor nie dba o prawdziwość jego natury, ma ona nieść poglądy samego Sienkiewicza. Charakteryzuje ona dobrze ciemne i jasne strony XVII-wiecznego sarmatyzmu. Historia życia Kmicica jest symboliczna - człowiek zły, awanturnik, prymitywny (niemniej ...
Motyw kariery w literaturze
Wstęp do motywu KARIERA
Większość ludzi, zapytana, co to znaczy osiągnąć szczęście, zacznie mówić o materialnym dostatku, dobrej pozycji społecznej, szczęśliwej rodzinie, zdrowiu... i o zrobieniu kariery. Tych, dla których najważniejsza jest doskonałość duchowa, a marności tego świata potrafią się wyrzec, by poświęcić wszystko dla innych...
Kierunki w zarządzaniu
Na przełomie XIX i XX wieku pojawiają się pierwsze koncepcje teoretyczne na temat organizacji i zarządzania. Koncepcje te starano się uporządkować i podzielić na odpowiednie kierunki, szkoły czy nurty wg różnych kryteriów. Z pośród wszystkich szkół i koncepcji można wyróżnić kilka zasadniczych i historycznie ukształtowanych kierunków i nurtów w ...
Kryteria segmentacji rynku
W badaniach marketingowych, zmierzających do wyodrębnienia segmentów, stosowane są dwa podejścia:
• Kryteria segmentacji opisujące (deskryptywne): to zbiór zmiennych pozwalających zidentyfikować potencjalnego nabywcę na podstawie jego \"obiektywny cech\". Do zmiennych tych zalicza się czynniki: geograficzne, demograficzne, ekonomiczne, s...
Stanisław Barańczak jako wzór współczesnego humanisty
Stanisław Barańczak - wzór współczesnego humanisty.
Stanisław Barańczak należy do poetów pokolenia ‘68. Wydarzenia marcowe skomplikowały życie poety i wpłynęły na jego twórczość. Już w 1970 opowiadał się jako rzecznik poezji opartej na zasadzie „nieufności”. Język jest narzędziem fałszu, więc powinien spotkać się z nieufnośc...
Polityka cen zorientowana na konkurencję
Wybierając politykę cen zorientowaną na konkurencję, przedsiębiorstwo musi rozpatrzyć szanse i zagrożenia, jakie będą jej towarzyszyć. Wynikają one z uwarunkowań stwarzanych przez:
- otoczenie przedsiębiorstwa,
- zasady konkurencji cenowej.
Ze względu na możliwości oddziaływania za pomocą cen, należy uwzględnić trzy podstawowe sytuacje:
1....
Przedstawiciele filozofii greckiej
13) Filozofia starożytnej Grecji.
Filozofia - umiłowanie wiedzy;
Przedstawiciele filozofii greckiej:
a) Platon - idealista, wykładał teorię poznania, co jest prawdą a co fałszem, Jego zdaniem tylko idee są
niezmienne i trwałe. Jego uczniem był Arytoteles.
b) Antystenes - cynik, uważał że dobro można osiągnąć tylko, gdy wyrzeczemy się dóbr m...