Jacek Soplica - nowy typ bohatera Głównym przedstawicielem patriotyzmu jest w Panu Tadeuszu - Jacek Soplica. • jest to bohater jakiego nie spotykaliśmy dotychczas w poznanych utworach romantycznych • znamienną cechą tej postaci jest dynamiczność jej charakteru i osobowości • poznajemy go jako “zawadiackiego paliwodę”, którego gorąca miłość, porywczość temperamentu i doznana krzywda doprowadziła do zbrodni • do zabicia stolnika rozpoczyna się w duszy Jacka przełom moralny, który wypali w nim ogniem cierpień przywary szlacheckie i osobiste i wykuje zeń rycerza walki o wolność narodu • nie będzie to już ten typ polityka, ktory publicznie wygłasza hasła patriotyczne i postępowe, a w życiu osobistym kieruje się egoizmem klasowym jak Horeszko, ani samotny bojownik w rodzaju Konrada Wallenroda. Jacek Soplica działa wśród mas szlachty zaściankowej i chłopstwa(ks. IV wrs. 277-452) • pobudza ich patriotyzm • organizuje powstanie • jest to działacz polityczny zespalający w sobie patriotyzm ze szczerym demokratyzmem • znała ten typ działacza Polska od czasów Kościuszkowskich, dopiero jednak z Jackiem Soplicą wkroczył on do poezji Czy Jacek Soplica jest bohaterem romantycznym ? I tak i nie. Najlepiej określić go jako nietypowego bohatera romantycznego. Część życiorysu Jacka Soplicy pasuje do schematu bohatera romantycznego: • I etap: młodość bohatera • odbiega od typowego układu - Spolica jest zawadiaką, hula, bierze udział w sejmikach - zupełnie nie pasuje do portretu uduchowionego, samotnego, wrażliwego poety. • Lecz miłość Jacka do Ewy Horeszkówny jest nieszczęśliwa. Uczucie nie może zrealizować się w małżeństwie - zostaje zerwane ręką ojca panny. • W życiu Jacka Soplicy dokonuje się metamorfoza po zabójstwie Horeszki (nie po odmowie Horeszków ręki Ewy) • Spolica przemienia się w ks. Robaka (przeistoczenie zaznaczone zminą imienia) • Jako ks. Robak, bohater nosi wiele cech romantycznych. • Teraz jest • samotny, • waleczny, • tajemniczy, • jest bojownikiem o sprawy kraju, • działa w ukryciu, • Lecz nie działa jednostkowo, nie bierze całej idei wyzwolenia na siebie, przeciwnie jego działalność jest racjonalna, jest jednym z wielu emisarjuszy, przygotowuje powstanie na Litwie. • Poza tym nietypowa dla bohatera romantycznego jest • skromność ks. Robaka • nie ma tu cienia wywyższenia się ponad tłumy, przeciwnie jest głęboka pokora (imię Robak) • i szczera pokuta.
Jacek Soplica jako przedstawiciel patriotyzmu
Jacek Soplica - nowy typ bohatera Głównym przedstawicielem patriotyzmu jest w Panu Tadeuszu - Jacek Soplica. • jest to bohater jakiego nie spotykaliśmy dotychczas w poznanych utworach romantycznych • znamienną cechą tej postaci jest dynamiczność jej charakteru i osobowości • poznajemy go jako “zawadiackiego paliwodę”, którego gorąca miłość, porywczość temperamentu i doznana krzywda doprowadziła do zbrodni • do zabicia stolnika rozpoczyna się w duszy Jacka przełom moralny, który wypali w nim ogniem cierpień przywary szlacheckie i osobiste i wykuje zeń rycerza walki o wolność narodu • nie będzie to już ten typ polityka, ktory publicznie wygłasza hasła patriotyczne i postępowe, a w życiu osobistym kieruje się egoizmem klasowym jak Horeszko, ani samotny bojownik w rodzaju Konrada Wallenroda. Jacek Soplica działa wśród mas szlachty zaściankowej i chłopstwa(ks. IV wrs. 277-452) • pobudza ich patriotyzm • organizuje powstanie • jest to działacz polityczny zespalający w sobie patriotyzm ze szczerym demokratyzmem • znała ten typ działacza Polska od czasów Kościuszkowskich, dopiero jednak z Jackiem Soplicą wkroczył on do poezji Czy Jacek Soplica jest bohaterem romantycznym ? I tak i nie. Najlepiej określić go jako nietypowego bohatera romantycznego. Część życiorysu Jacka Soplicy pasuje do schematu bohatera romantycznego: • I etap: młodość bohatera • odbiega od typowego układu - Spolica jest zawadiaką, hula, bierze udział w sejmikach - zupełnie nie pasuje do portretu uduchowionego, samotnego, wrażliwego poety. • Lecz miłość Jacka do Ewy Horeszkówny jest nieszczęśliwa. Uczucie nie może zrealizować się w małżeństwie - zostaje zerwane ręką ojca panny. • W życiu Jacka Soplicy dokonuje się metamorfoza po zabójstwie Horeszki (nie po odmowie Horeszków ręki Ewy) • Spolica przemienia się w ks. Robaka (przeistoczenie zaznaczone zminą imienia) • Jako ks. Robak, bohater nosi wiele cech romantycznych. • Teraz jest • samotny, • waleczny, • tajemniczy, • jest bojownikiem o sprawy kraju, • działa w ukryciu, • Lecz nie działa jednostkowo, nie bierze całej idei wyzwolenia na siebie, przeciwnie jego działalność jest racjonalna, jest jednym z wielu emisarjuszy, przygotowuje powstanie na Litwie. • Poza tym nietypowa dla bohatera romantycznego jest • skromność ks. Robaka • nie ma tu cienia wywyższenia się ponad tłumy, przeciwnie jest głęboka pokora (imię Robak) • i szczera pokuta.
Materiały
Cechy sztuki średniowiecza
W rozwoju sztuki średniowiecznej wyróżniamy okresy:
przedromański - do X w.
romański - X-XI w.
gotycki - poł. XIII w. do pocz. XVI w.
Cechy sztuki romańskiej:
budowle z kamienia,
łuk półkolisty w konstrukcji sklepień, wykroju okien i otworów drzwiowych,
częste stosowanie formy rotundy,
deformowanie postaci przedstawia...
"Cierpienia młodego Wertera" jako powieść epistolarna
Powieść epistolarna :
Goethe tworzy swą powieść (w 1774 roku) w formie listów pisanych wyłącznie przez bohatera tytułowego, skierowanych do przyjaciela Wilhelma, a jedynie dwóch - do Lotty i jednego – do Alberta. Listy uzupełnia krótką notą \"wydawcy\" oraz dłuższą jego narracją o ostatnich dniach bohatera, w którą wplata dokumenty w post...
Opis przedstawienia - Dziady albo młodzi czarodzieje
Tytuł przedstawienia : DZIADY ALBO MŁODZI CZARODZIEJE
Teatr : im. Jana Kochanowskiego w Opolu
Data premiery : 20.XII.1997
Realizacja sztuki : wg Adama Mickiewicza - ,, DZIADY \" (cz. I , II , IV i III )
Adaptacja , inscenizacja , reżyseria : Adam Sroka
Scenografia : Toroniewicz Iza
Muzyka : Szwajgier Krzysztof
Obsada : Cz. I...
Powszechnie używane związki frazeologiczne
Powszechnie Używane związki frazeologiczne.
1. Niedźwiedzia przysługa – wyrządzić komuś krzywdę bez intencji, złej woli
2. Mieć węża w kieszeni – być skąpym
3. Ikarowy lot – śmiałe plany, które mogą skończyć się tragicznie.
4. Budować zamki na lodzie – snuć nierealne marzenia
5. Prawo pięści – bezprawie...
Emigracja według Mickiewicza
Zadania emigracji według A. Mickiewicza.
Emigranci powinni zwiastować duchowo przemieniony świat zmaterializowanym narodom zachodu. Wiązało się to z ideą mesjanizmu.
Ocena emigracji.
Przedstawiona została w epilogu \"Pana Tadeusza\". Mickiewicz:
• zarzuca jej kłótliwość, wewnętrzną niezgodę i podziały wśród Polskiej emigracji
R...
Trzy koncepcje naprawy kraju w "Przedwiośniu"
Słynne są trzy koncepcje naprawy kraju zawarte w powieści Żeromskiego, która ma przede wszystkim wymiar polityczny. Rzeczywistość młodego państwa rozczarowała wielu, którzy czekali na odzyskanie niepodległości. Do grona krytyków należał także Żeromski. Oto trzy programy zaprezentowane w powieści:
1. Wizja szklanych domów. Tę idealistyczną kon...
Powieść poetycka w romantyźmie
Powieść poetycka, jak sama nazwa wskazuje - to taki gatunek, który powstał z przemieszania epiki (powieść) i liryki (poetycka). Cechą typową dla epiki jest fabuła i obecność kogoś, kto ją opowiada. Z kolei wyznacznikiem liryki jest wyrażanie uczuć (a więc subiektywizm narracji), poetyckie obrazowanie w opisach, np. pejzaży, rymowany i wersowy uk...
Wieś i miasto jako struktury społeczne
wieś tradycyjna:
• rodzina wielka np. wieś składa się z kilku dużych rodzin
- model rodziny producenckiej – rodzina jest w stanie zaspokoić większość swoich potrzeb
- daleko posunięta osobowość kulturowa – zwyczaje obyczaje, przywiązanie do tradycji, specyficzne znaczenie przyrody ma wpływ na życie mieszkańców
- zbiorowość...