Interpretacja wiersza "Gmachy" Juliana Przybosia



Julian Przyboś „Gmachy" konstruktywizm - wyraz zachwytu nad konstrukcjami architek. „Poeta - wykrzyknik ulicy" - metafora odległych skojarzeń metafora musi być oryginalna i nowoczesna, nie zbanalizowane, utarte myśli zestawić dotąd nie zestawione pojęcia, odległe od siebie kiedyś opiewał, teraz wykrzykuje, słyszany w wielkomiejskim tłumie wygląd człowieka widzianego z daleka przypomina wykrzyknik nie budowle kradną powietrze, ale powietrze rozłupuje budowle (ulica) dwurząd bloków stanowi masę budynek - element statyczny, a tu twory dynamiczne (dynamizowane przez człowieczy trud) jest wznoszony, zmienia się jego wygląd, masa zatrzymana piętra znieruchomiałe, dachy przerwane w trakcie skłaniania się to nie jest martwa materia, bezduszny obiekt cywilizacji 3xM (miasto, masa, maszyna), pejzaż wielkomiejski nie przytłacza życie w warunkach miejskich wygodne, można nawet polubić to sprawa naszego stosunku do rzeczywistości miasto trzeba polubić takie, jakie jest, bo ma służyć ludziom jego wygląd - nieograniczone ludzkie możliwości kreowania przestrzeni i układania sobie życia

Interpretacja wiersza "Gmachy" Juliana Przybosia

Materiały

Charakterystyka emocji Problem, czy emocje powinny być ujmowane jako kategorie, czy wymiary? Wydaje się, że można te podejścia pogodzić. O jakości kategorii emocji świadczy inność uczuć człowieka i inność mechanizmów. Wg Putuchika każda kategoria emocji może mieć wiele stopni intensywności. Wymiary są wpisane w kategorie emocji. Podzielił on emocje na pierw...

Prądy umysłowe i religijne PODSTAWOWE PRĄDY UMYSŁOWE I RELIGIJNE Humanizm Prąd światopoglądowy rozwijający tradycje antycznej wiedzy o człowieku jako o jednostce (psychika i wrażliwość). Dążył do rozwoju osobowości uznając wartość jego rozumu. Humaniści głosili potrzebę poznania i kształtowania indywidualnej, silnej jednostki ludzkiej. W myśl humanizmu człowiek jest wi...

Groteska w "Tango" i "Ferdydurke" Groteska u Mrożka i Gombrowicza. Groteska - kategoria estetyczna występująca w literaturze i sztuce. W dziele literackim charakteryzuje się specyficznym doborem elementów utworu - wydają się one absurdalne w zderzeniu z rzeczywistością. Absurdalność ta może polegać na wprowadzeniu elementów fantastyki, deformacji przedmiotów, postaci, posługi...

Sztuka dla sztuki - Młoda Polska Sztuka dla sztuki Podobnie z postawy twórców epoki wypływa hasło programowe tych czasów brzmiące: \"sztuka dla sztuki\". Jego inicjatorem i propagatorem w Młodej Polsce stał się wielki artysta modernizmu Stanisław Przybyszewski, dramaturg, powieściopisarz, redaktor krakowskiego \"Życia\". Twierdził on, iż sztuka sama w sobie posiada wartości i...

Cel polityki cen Polityka cen rozpatrywana ze względu na jej cele winna odzwierciedlać całościowe cele działalności przedsiębiorstwa wobec rynku. Można w związku z tym wyróżnić trzy ogólne cele polityki cen, będące przedmiotem wyboru: sprzedaż, zysk oraz zachowanie istniejącej pozycji. Przedsiębiorstwo, które wiąże cel polityki cenowej z osiąganiem założonej ...

Kryteria podziału kredytu Podziału kredytów można dokonać przy zastosowaniu różnych kryteriów, wśród których najważniejsze są: 1. okres kredytowania, 2. formy kredytu (metody udzielania), 3. przedmiot kredytu (cel), 4. sposoby zabezpieczenia spłaty kredytu, 5. waluta kredytu. Ad. 1 Charakterystyczną cechą kredytu jest jego zwrotność w określonym terminie, a term...

Klimat Australii KLIMAT -prąd zachodnioaustralijski (zimny prąd) -prąd wschodnioaustralijski (ciepły prąd) Latem temperatury są najwyższe w północnej części kontynentu. W północnej części kraju mówi się o klimacie monsunowym, który jest związany z oddziaływaniem kontynentu azjatyckiego. Płn. część - klimat równikowy wilgotny - pada cały rok a szczególnie la...

Treny Jana Kochanowskiego Treny Tren, lament, płacz, płacz żałobny, żal, naenia, tristia, utwór poetycki wywodzący się ze starogreckiej poezji funeralnej [pogrzebowej – przyp.). Pierwotnie rodzaj obrzędowej pieśni żałobnej, z czasem istotny czynnik struktury tragedii greckiej, w której przybrał formę dialogu pomiędzy przodownikiem chóru i chórem [...]. Spokre...