Ideał człowieka wszystkich epok



Poglądy na świat kształtowały się pod wpływem nowej filozofii. Pierwszym ideałem człowieka stał się asceta, człowiek umartwiający się lekceważący życie doczesne. Przykładem ascety może być św. Aleksy. Aleksy tytułowy bohater „Legendy o św. Aleksym” . To człowiek który opiera się wszelkim pokusom, porzucił dom, rodzinę, posiadły majątek rozdał biednym, wiódł żywot żebraczy głosząc ewangelię. W średniowieczu pojawił się inny ideał człowieka. Jest to doskonały rycerz, który w życiu cechował się przede wszystkim honorem. Człowiek ten sam wybiera swój los, ale jednocześnie narzuca swój wybór innym. Jest on zarazem wielki i stanowczy w swej szlachetności, jest wzorem w życiu i na polu walki. Odrodzenie kształtuje nowego bohatera, który kieruje się w myśl hasła: „Człowiekiem jestem i nic co ludzkie nie jest mi obce”. W przeciwieństwie do średniowiecza literatura tej epoki koncentruje swoja siłę na człowieku. Bohater odrodzenia aktywny, krytyczny wobec zła i okrucieństwa człowieka. W klasycznej tragedii „Odprawa posłów greckich” Kochanowski poddaje ostrej krytyce, prywatę magnaterii narażającej królestwo na wojnę. Warcholstwo Parysa , który uważa, że sprawy osobiste są ważniejsze od spraw państwowych. Jest on nieuczciwy, okłamuje radę, aby w ten sposób uzyskać poparcie jej członków. Autor krytykuje również młodzież szlachecką narzuca jej lekkomyślność, niezdyscyplinowanie, brak odwagi i patriotyzmu. Barok stworzył nowego bohatera jest nim szlachcic Sarmata. Jest to człowiek zaangażowany w sprawę społeczeństwa. Bohater oświecenia to człowiek rozumny, głęboko zaangażowany w sprawy ojczyzny, zajmujący się reformami. Domaga się silnej władzy i dziedziczności. Przykładem literackim może być „Powrót posła” J.U. Niemcewicza. Występują tu dwa stronnictwa patriotyczne i konserwatywne. Stronnictwo patriotyczne cechuje wielkie zaangażowanie w sprawy kraju, wysoki poziom umysłowy, oczytanie, silna wola, odwaga, wierność, odpowiedzialność za ojczyznę. Stronnictwo konserwatywne cechuje zaś, prywata, przekupstwo, zacofanie i ciemnota, kosmopolityzm, chciwość, chytrość. Bohater tej epoki jest zwolennikiem reform, przepełniony myślą o potrzebie przemian społecznych, wrażliwy na krzywdę ludzką i społeczną. W oświeceniu człowiek sięga do potęgi rozumu, do wartości poznawczej i odkrywczej. Dzięki doświadczeniom człowiek poznaje świat coraz dokładniej odkrywając w nim nowe społeczeństwo w którym pragnie znaleźć siebie. Romantyzm całkowicie zrywa z wcześniejszymi archetypami co umożliwia romantykowi swobodę twórczą., co umożliwia mu wgłębienie się w uczucia, oddawanie jego przeżyć wewnętrznych. W ten sposób rodzi się nowy typ bohatera indywidualisty. Jest to człowiek wybijający się ponad przeciętność, walczący sam, chociaż wie że walka którą podejmuje skazana jest na niepowodzenie. Przykładem takiego bohatera morze być Konrad Wallenrod. Jest to jednostka miłująca wolność, naród i ojczyznę. Cechuje go patriotyzm. W imię miłowania, wolności narodu podejmuje walkę z wrogiem pomimo tego, że zdaje sobie sprawę, że działa nierozsądnie. Jako wybitna indywidualność zdolny jest do największego poświecenia dla ojczyzny, to jest do złożenia życia w ofierze „…nie zaznał szczęścia w domu bo go nie było w Ojczyźnie”. Jednak dramat moralny nie ogranicza się tylko do wyboru pomiędzy szczęściem rodzinnym, a osobistym. Trzeba wielkiego samozaparcia, przezwyciężenia skrupułów moralnych aby dokonać tak wspaniałych czynów. Konrad stał się bohaterem pokolenia rozumiejącego ten tragiczny los. Zupełnie co innego przedstawia nam A. Mickiewicz w III cz. „Dziadów”. To samotny egocentryk odizolowany od społeczności, w której żyje nie rozumiany przez świat, zbuntowany przeciwko otoczeniu. Przeżywa wewnętrzne rozterki i niepokoje. Konrad czuje się odpowiedzialny za cały naród, widzi jego klęskę, pragnie posiąść władzę na duszami, by móc wyzwolić ojczyznę i uczynić ją Szczęśliwą. Bohaterem jakiego dotychczas nie spotkaliśmy w poznanych utworach romantycznych jest Jacek Soplica bohater „Pana Tadeusza” . Znamienitą cechą tej postaci jest dynamiczność i osobowość. Poznajemy go jako zawadiakę, którego gorąca miłość i temperament doprowadziły do zbrodni. Od tej zbrodni rozpoczyna się głęboka ewolucja duszy Jacka, przełom moralny. Jacek Soplica staje się typem polityka, który pod przebraniem wygłasza hasła polityczne. Jacek działa wśród szlachty zaściankowej i chłopstwa wprowadza w nich ducha patriotyzmu i organizuje powstanie. Jest to bohater , który działa w oparciu o masy szlacheckie, dlatego też walka ta nie jest skazana na przegraną. Słowacki ukazuje nam poetę rewolucjonistę, jest nim Kordian, który nie widzi celu własnego życia, jest rozgoryczony i myśli na przemian o wielkich rzeczach jak również o samobójstwie. Podobnie jak i poprzedni bohater podejmuje samotną walkę, przeżywa rozterki walczy sam z sobą. Jest to straceniec, który w imię idei, poświęca swoją osobę. Walkę przegrywa ponieważ nie jest do niej przygotowany i brak mu dojrzałości politycznej. Rok 1863 przyniósł narodowi polskiemu jeszcze jedną klęskę. Powstanie styczniowe upadło, zlikwidowano resztkę odrębności. Zaborca rozpoczyna akcje rusyfikacyjną. Uczestników powstania objęły silne represje. W rok później car uwłaszczył chłopów, nastąpił też szybki rozwój przemysłu. Feudalizm ustąpił miejsca kapitalizmowi, w którym doszło do wykształcenia się nowej klasy robotniczej. Wszystkie te fakty wywarły w społeczeństwie polskim niechęć powstań zbrojnych. Odwrotnie niż w romantyzmie nastąpił zwrot ku pracy, mający zapewnić całemu narodowi leprze warunki życia. Powieść E. Orzeszkowej jest przykładem utworu w którym hołdowana jest cześć pracy. W powieści autorka ukazuje dwie grupy ludzi. Do należą ludzie, którzy pracują i utrzymują się z pracy. Druga grupa to ludzie nie pracujący. Pierwsza grupa to ludzie pełni zapału, kochający pracę, przyrodę a przede wszystkim są ludźmi prostymi i skromnymi, popierającymi walkę narodowowyzwoleńczą. Podobny do nich jest Stanisław Wokulski bohater powieści „Lalka” B. Prusa, który uważa, że najwyższym miernikiem wartości człowieka jest praca. Innym bohaterem pozytywistycznym jest B. Niechcic, który powiedział że największym oparciem moralności duchowej jest udział w pomnażaniu wartości. Maria Dąbrowska ukazała człowieka pracującego w przeciętnych warunkach , któremu obcy był rozgłos. Ludzie występujący „W nocach i dniach” to ludzie uparcie dążący do celu, ludzie wytrwali. Bohaterowie XX miedzy wojennego to ludzie prości, nawiązujący do rewolucyjnej rozprawy z ciemiężycielem. W okresie wojny i okupacji powstał nowy ideał człowieka był nim żołnierz walczący do końca. Wówczas to bohaterami byli ci którzy za wolność ojczyzny poświęcili życie.

Ideał człowieka wszystkich epok

Materiały

Marketing bankowy Konkurencyjność sektora bankowego. Marketing bankowy. Rosnąca konkurencja sprawia, że każdy nowoczesny bank musi prowadzić marketing bankowy, mający na celu stworzenie odpowiedniego obrazu banku, zapewnienie mu zaufania, pozyskania klientów. Marketing oparty na kompleksowym ujęciu wszystkich czynników mających wpływ na osiągnięcie zamierzo...

Miłość i polemika w "Ślubach panieńskich" Romantyczny model miłości i polemika z nim w \"Ślubach panieńskich\" Rozważania na temat miłości i poglądach Fredry w sprawie tak wdzięcznego tematu, rozpocząć należy od uwagi, że całość tytułu komedii brzmi \"Śluby panieńskie, czyli magnetyzm serc\". Czymże jest ów magnetyzm? Jest to inaczej mesmeryzm- modna w stuleciu teoria Mesmera (lekarz...

System kursów zmiennych - opis W gospodarce istnieją dwa zasadnicze, podstawowe systemy kursów walutowych, tzw. „czystych modeli” jakimi są systemy kursów zmiennych oraz system stałego kursu walut. To właśnie ich kombinacje oraz odmiany tworzą pozostałe tzw. pośrednie systemy kursowe walut. Zanim jednak przejdę do omówienia mechanizmu stałego kursu walutowego, bę...

Racja Kreona czy Antygony? W Antygonie Sofoklesa mamy do czynienia z konfliktem tragicznym , sprzecznością pomiędzy prawem ziemskim i boskim . Autor stawia głównych bohaterów : Antygone , Kreona , Hajmona i Eurydyke w sytuacji wyboru . Nie są oni zmuszeni wybierać między dobrem a złem lecz między wartościami równorzędnymi .Nad bohaterami ciąży klątwa bogów , dlatego każde...

Ruchy natywistyczne i millenarystyczne - wyjaśnienie Ruchy natywistyczne i millenarystyczne 2 znaczenia natywizmu: 1. antropologia kulturowa – dążenia do zachowania zagrożonej tożsamości kulturowej danej zbiorowości ludzkiej, poprzez autoafirmację jej kultury, podkreślanie tubylczości. Świadoma zorganizowana próba odrodzenia lub uwiecznienia przez część członków danej społeczności wybranyc...

Propozycje "poprawy Rzeczypospolitej" Modrzewskiego 17. Andrzeja Frycza Modrzewskiego propozycje \"poprawy Rzeczypospolitej\". Żywy ruch religijny ogarnął Polskę w XVI wieku. Zaowocował nie tylko rozwojem umysłowym wielu ludzi, ale też przyczynił się do uszlachetnienia ich uczuć i do przejęcia się zasadami moralności chrześcijańskiej. Jednym z takich ludzi był Andrzej Frycz Modrzewski. Stał...

"Lalka" jako powieść realistyczna Kompozycja \"Lalki\" jest mocno osadzona w rozwijającej się konwencji powieści realistycznej, mającej swoje źródła z oświeceniu; jednak Prus nie pozostaje całkiem wierny tym założeniom; Realistyczne jest w tej powieści praktycznie wszystko: wydarzenia są jak najbardziej prawdopodobne, bohaterowie mają bardzo ludzkie charakterystyki i biografi...

Co to jest pointa? Pointa- dobitne zamknięcie wypowiedzi, m.in. literackiej, zaskakującym rozstrzygnięciem semantycznym: dowcipnym odwruceniem spodziewanego rozwiązania, paradoksalnym sformułowaniem, nieoczekiwanym zwrotem myśli lub przedstawionej sytuacji, ostro kontrastującym z całym tokiem wypowiedzi. Pointa stanowi kulminację przebiegu znaczeniowego utworu. Cz...