Humaniści Europy - renesans



Erazm z Rotterdamu (Niderlandy) - myśliciel, polityk, religioznawca, publicysta (cynik - liczne satyry). Korespondował z Zygmuntem Starym i Kanclerzem Łaskim. Głosił tolerancję religijną w duchu irenizmu. Był autorem satyrycznego dzieła pt. "Pochwała Głupoty" z 1520 r. Michał Montaigne (Francja) - pisarz, moralista, autor 3-tomowego dzieła pt. "Próby" (rodzaj dziennika intymnego w formie eseju), traktował rzeczywistość w sposób literacko - krytyczny, stworzył określony system filozoficzny, zwolennik mądrej postawy sceptycznej, był niechętny w formowaniu ostatecznych sądów. Uważał, że wszelkie poznanie jest ograniczone: "Cóż ja wiem ?" - mawiał. Kanclerz Tomasz Moore (Anglia) - polityk, znawca prawa, zwolennik oddzielenia Kościoła od państwa, religioznawca. Leonardo da Vinci (Włochy) - malarz, architekt, antropolog, fizyk, chemik, matematyk, konstruktor łodzi podwodnej, samolotu i pojazdu sprężynowego, pisał o mechanice odbić lustrzanych , geniusz, heros epoki renesansu, człowiek o wszechstronnych zainteresowaniach. Mikołaj Kopernik (Polska) - astronom, matematyk, fizyk, lekarz, twórca reformy monetarnej, "wstrzymał słońce, ruszył ziemię", polski geniusz epoki. Jan Ostroróg (Polska) - wybitny humanista w dziedzinie prawodawstwa, memoriał "W sprawie uporządkowania Rzeczpospolitej" (1472r.) Andrzej Frycz - Modrzewski (Polska) urodził się w Wolbierzu k. Poznania. Pochodził z warstwy niezamożnej szlachty. Studiował w Akademii Krakowskiej na wydziale nauk filozoficznych oraz uzyskuje niższe święcenia kapłańskie. Wyjeżdża do Wirttembergii - głównego w tym czasie ośrodka luteranizmu. Studiuje na Uniwersytecie Luterańskim. Po powrocie do Polski znajduje swe miejsce na dworze królewskim i pełni zaszczytną funkcję sekretarza Zygmunta Augusta. Często jeździł za granicę w misjach dyplomatycznych. Był również posłem na sejm ( Stronnictwo Egzekucyjne ). Był także wysłannikiem na słynny Sobór Trydencki. Zmarł w 1572r. Jego debiutem literackim było dzieło "O Karze za Mężobójstwo". Zaś jego najwybitniejszym literackim osiągnięciem było "O Naprawie Rzeczypospolitej Ksiąg Pięć" o potrzebie i drogach reformy państwa. 1. pierwsza księga - "O obyczajach" - normy regulujące życie społeczno polityczne w Polsce. 2. "O prawach" - zasada nagród i kar 3. "O wojnie" - znaczenie moralne wojny, niesprawiedliwa wojna to wojna zaborcza, zaś sprawiedliwa to wojna obronna 4. "O kościele" - krytyka Kościoła jako instytucji oraz plany jego reformy 5. "O szkole" - szkoła jako instytucja kształtująca ład społeczny, ucząca patriotyzmu ( początkowo dwie ostatnie księgi były przez kościół ocenzurowane ) Andrzej Frycz-Modrzewski był pisarzem łacińskim, politycznym - pionier myśli demokratycznej - opowiadał się za równością stanów. Popierał ruch protestancki, lecz sam protestantem nie był. W pierwszym etapie polskiego odrodzenia ( za czasów panowania Kazimierza Jagiellończyka ) przybyli do Polski humaniści wygnani z własnych krajów: - z Niemiec - Konrad Celtis - założył "Towarzystwo Nadwiślańskie" skupiające literatów, przedstawicieli sztuki i nauki. Organizowano dysputy literackie i konkursy poetyckie - Włoch - Filip Buonacorsi zwany Kalimachem. Był on wychowawcą synów królewskich i sekretarzem K. Jagiellończyka. Wybitnymi humanistami byli również: - Biernat z Lublina - Jan z Ludziska publicyści, obrońcy sprawy chłopskiej.

Humaniści Europy - renesans

Materiały

Kapitał własny Funkcje kapitału własnego. 1. Funkcja założycielska - posiadanie w niezbędnej wysokości kapitału jest warunkiem otrzymania zezwolenia na założenie banku. Kapitał ten stanowi zabezpieczenie bankowości 5.000.000 ECU. 2. Funkcja regulatora działalności kredytowej - rozmiary akcji kredytowej sparametryzowane są z kapitałem własnym. Współczynni...

Organizacja handlu zagranicznego w zależności od projektów Organizacja handlu zagranicznego w zależności od projektów. Organizacja handlu zagranicznego według projektów (lub projektowo-zespołowa) nie stanowi żadnej stałej i kompleksowej formy. Tworzona jest w zależności od potrzeby w celu rozwiązania szczególnie ważnego problemu w sferze handlu zagranicznego. Może to być np. badanie nowego rynku, sprze...

Propozycje moralne w ujęciu Josepha Conrada i Alberta Camusa 98. Propozycje moralne w ujęciu Josepha Conrada i Alberta Camusa \"Dżuma\" Alberta Camusa rozpoczyna się jak prawdziwa kronika, opisująca wydarzenia, które miały miejsce w Oranie, jednym z miast na wybrzeżu algierskim, w roku 194. Narrator sam jest świadkiem epidemii dżumy, relacjonując odwołuje się do własnych doświadczeń i przeżyć. ...

Narodziny i zwycięstwo miłości - Śluby panieńskie \"Śluby panieńskie \" Aleksandra Fredry jest to próba innego spojrzenia na problem miłości, niż czyniono to w licznych w licznych romantycznych poematach. Dla Fredry miłość powinna kojarzyć się z czymś szlachetnym i prawym, z domowym ogniskiem. Miłość jest więc w jego utworach spokojniejsza, ale za to obustronna i budzi nadzieje na stworzenie mo...

Epos homerycki jako wzór dla literatury późniejszych epok Epos homerycki, jako nieśmiertelny wzór dla literatury póżniejszych epok. Gdy mówimy o eposie, mamy na myśli rozbudowany, wielowątkowy utwór epicki, przedstawiający dzieje historycznych lub legendarnych bohaterów w momencie przełomowym dla danej społeczności lub narodu. Charakterystyczne cechy eposu, to: Utwór rozpoczyna się apostrofą lu...

"But w butonierce" - analiza wiersza Wiersz zbudowany jest z sześciu zwrotek, każda z nich ma cztery wersy. Mają one na przemian dziewiętnaście i osiemnaście sylab. Rymy występują we wszystkich wersach, są typu abab. Para pierwsza to rymy żeńskie, druga zaś - męskie. Wiersz opowiada o samym autorze, nawet wymienione jest jego nazwisko w jednej ze zwrotek. Utwór jest dynamiczny, Ze...

Jak mógł wyglądać sylwester 999/1000 ? Sylwester 999/1000 Tamtego sylwestra nie było. W nocy z 31 grudnia 999 na 1 stycznia 1000 r. świat pogrążony był w głębokich ciemnościach i ciszy. Świadomość roku tysięcznego było problemem ograniczonym do niewielkiego obszaru zachodniej i środkowej Europy. A nawet tam niewielu zdawało sobie sprawę z tego, który jest rok. Co więcej, lat...

Bodźce wywołujące emocje a) bodźce naturalne – zdolne wywoływać reakcję bez uprzedniego uczenia się. Zewnętrzne ( sensoryczno–głosowe, zachodzi habituacja w przypadku powtarzania się) i wewnętrzne (głód, ból, choroba itp.) b) bodźce warunkowe – nabyte w procesie uczenia się, odruch warunkowy (lęki, fobia), głównie emocje negatywne. Warunkowanie pozyty...