Horacjańskie inspiracje w wybranych utworach Jana Kochanowskiego



Horacjańskie inspiracje w wybranych utworach Jana Kochanowskiego. Wiemy, jak duży wpływ na renesans miała epoka antyku wraz ze swoim dorobkiem literackim i filozoficznym. Renesansowi twórcy byli olśnieni starożytną kulturą, jako całością. Antyczne postacie, takie jak Wergiliusz, Cyceron, czy Horacy uważane w epoce odrodzenia za autorytety. I tak właśnie Jan Kochanowski zaczął propagować po Horacym w swoich utworach antyczny kult twórcy i nieśmiertelnej sławy. „Pieśń XXIV” – „Niezwykłym i nie lada piórem opatrzony...”, to manifest renesansowego indywidualizmu. Utwór nawiązuje do jednej z najbardziej osławionych pieśni Horacego. Wprowadza „topos exegi monumentum” i horacjańską zasadę „non omnis morial” (nie wszystek umrę). Kreśli portret renesansowego artysty, który jest dumnym odkrywcą swej własnej odrębności. Talent czyni go wybrańcem, naznacza piętnem wyjątkowości. Poczucie swoistej wyższości symbolizuje w tekście lot nad przeróżnymi, najbardziej odległymi od siebie przestrzeniami. Poeta zamienia się w łabędzia, ptaka, który w tradycji starożytnej był poświęcony muzom, a tym samym uosabiał poezję, sztukę najwyższej miary. Autor żywi przekonanie, że jego twórczość oprze się unicestwiającemu działaniu czasu: „... nie umrę ani mię czarnymi Styks niewesoła zamknie odnogami swymi.” Poeta świadomy własnej kruchości i przemijalności, w poezji wiecznej i trwałej, poszukuje ocalenia, wierzy, że ona zapewni mu nieśmiertelność i sławę, jaka przystoi artyście. Z niekłamaną dumą oświadcza: „...O mnie Moskwa i będą wiedzieć Tatarowie, i różnego mieszkańcy świata Anglikowie; mnie Niemiec i waleczny Hiszpan, mnie poznają, Którzy głęboki strumień Tybrowi pijają.” Pieśń XXIV stanowi rodzaj testamentu poetyckiego, jest lirycznym pożegnaniem, w którym nie pobrzmiewa smutek, ale wiara w nieśmiertelność poezji. Podobny temat poety – artysty jest zawarty w „Pieśni X”: „Kto mi dał skrzydła, kto mnie odział w pióry I tak wysoko postawił, że z góry Wszystek świat widzę, a sam jako trzeba Tykam się nieba...” Kochanowski chce zbudować sobie, podobnie jak Horacy, pomnik trwalszy niż ze spiżu. Jesteśmy, czytając te utwory świadkami narodzin kultu artysty – poety w nowej literaturze. A co najmniej utrwalania i krzepnięcia tego kultu. Próżno by przecież szukać w literaturze dumy z talentu i pragnienia sławy, szybko nazwano by je pychą. Ale renesans wskrzesza podziw starożytnych dla artystów. We fraszce „Ku muzom” podmiot liryczny prosi muzy o to, aby jego utwory były słynne długo po jego śmierci. Mówi, że nie zazdrości królom złota, a cnota jest mu droższa niż perły. Prosi tylko, aby jego rymy nie ginęły razem z nim. Łatwo jest w tym utworze zauważyć motyw horacjański. Poeta liczy na nieśmiertelność, na wieczne życie w pamięci potomnych, dzięki swojej twórczości.

Horacjańskie inspiracje w wybranych utworach Jana Kochanowskiego

Materiały

Charakterystyka "Mitu o Syzyfie" MIT O SYZYFIE Syzyf, król Koryntu, był lubiany przez bogów, którzy zapraszali go na uczty olimpijskie, zezwalając mu na popijanie ambrozji, odświeżającej jego ciało. Lubił plotki, które mu bogowie zazwyczaj wybaczali, ale gdy pewnego razu zdradził ważny sekret Dzeusa, ten rozgniewał się na niego i posłał do niego boga śmierci Tan...

Definicja, podobieństwa i różnice symbolu, alegorii, przypowieści i paraboli „Symbol, alegoria, przypowieść i parabola – definicje i wynikające z nich podobieństwa i różnice” Obraz przenośny w literaturze to metafora (inaczej przenośnia). Jest to wyrażenie, w obrębie którego następuje przemiana znaczenia słów, które je tworzą. Ukazane z oryginalnego zestawienia słów nowe znaczenie jest znaczeniem me...

"Sąd nad Polską i sen o Polsce" w "Weselu" i "Przedwiośniu" „Sąd nad Polską i sen o Polsce w literaturze polskiego romantyzmu, „Weselu”i„Przedwiośniu” 1795 rok to data przełomowa w historii II Rzeczypospolitej. Polska utraciła niepodległość na 123 lata. Została zajęta przez państwa ościenne i poddana procesom germanizacji , msyfikacji ,c...

Moja wizja Judyty Parę wieczorów temu zobaczyłem tutaj bardzo intrygującą kobietę. Ubrana była dość skromnie, a powiedziałbym nawet nieprzyzwoicie. Pomimo tego, że nie wyglądała młodo, jej spojrzenie przypominało małą, niewinną dziewczynkę. Długie blond włosy spływały po jej ramionach. W ręce trzymała czarną, skórzaną torebkę. Na jej delikatnej dłoni błyszczała m...

Kapitał obrotowy - pojęcie, zapotrzebowanie POJĘCIE KAPITAŁU OBROTOWEGO KAPITAŁ OBROTOWY BRUTTO = SUMA KAPITAŁÓW POCHODZĄCYCH Z RÓŻNYCH ŹRÓDEŁ FINANSUJĄCA ŚRODKI OBROTOWE PRZEDSIĘBIORSTWA KAPITAŁ OBROTOWY NETTO = KAPITAŁ STAŁY – MAJĄTEK TRWAŁY CZYLI KAPITAŁ OBROTOWY NETTO = AKTYWA BIEŻĄCE – KRÓTKOTERMINOWE ŹRÓDŁA FINANSOWANIA AKTYWÓW BIEŻĄCYCH Kapitał...

Andy - opis, rzeźba ANDY partiach gór Los Andes, Cordillera de los Andes, góry fałdowe w Ameryce Pd.; ciągną się wzdłuż O. Spokojnego, od M. Karaibskiego po Ziemię Ognistą przez terytoria Wenezueli, Kolumbii, Ekwadoru, Peru, Boliwii, Chile i Argentyny; dł. ponad 9000 km, szer. 200–800 km; najwyższy szczyt Aconcagua, 6960 m. W pn. części tworzą łuk otwarty k...

Adaptacja filmowa "Krzyżaków" Sienkiewicza Adaptacja filmowa powieści Wiele utworów literackich próbowano przełożyć na język filmu. Takie zabiegi dotyczyły też niejednokrotnie obszernych wielotomowych powieści. Film Krzyżacy w reżyserii Aleksandra Forda, oparty na dziele Henryka Sienkiewicza, powstał w 1960 r. Było to na owe czasy wielkie i kosztowne przedsięwzięcie, tym bardziej...

Charakterystyka epoki - lietratura współczesna LITERATURA WSPÓŁCZESNA - OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA EPOKI Literatura polska Najnowsze dzieje naszego piśmiennictwa, nazywanego umownie literaturą współczesną, określają dwa zwrotne momenty w historii naszego narodu: wrzesień 1939 r. i czerwiec 1989 r. Daty te tworzą ramy czasowe tego okresu. Literaturę lat 1939-1989 kształtowały głównie hi...