Grupa sytuacyjna a grupa programowa. Kierunki artystyczne i grupy literackie w latach 20 i 30



Grupy literackie : Jasne dziesięciolecie 1. Skamander - Warszawa od 1919/20 -skład ("Wielka piątka" ) : Julian Tuwim, Kazimierz Wierzyński, Jarosław Iwaszkiewicz, Jan Lechoń i Antoni Słonimski - najbardziej wpływowa grupa poetycka Polski niepodległej - nazwa Skamander (rzeka opływająca starożytną Troję)- zaczerpnięta z dramatu S.Wyspiańskiego "Akropolis" - patron duchowy - Leopold Staff ( głoszący hasła horacjańskie i franciszkańskie) - formowała się wokół pism "Pro arte et studio" i "Pro arte" - występy w literackiej kawiarni-kabarecie "Pod Picadorem" - grupa programowo bezprogramowa * poeci nie stworzyli własnego manifestu artystycznego * nie mieli teorii ojaśniającej istotę twórczości poetyckiej * "programofobia" - wydają antymanifest, w którym uzasadniają bezcelowość tworzenia jakiegokolwiek programu ("programy są zawsze spojrzeniem wstecz, są dzieleniem nieobliczalnego życia przez znane (...) a my wierzymy w dzień dzisiejszy, (...)we wstającą sztukę, która będzie krzykiem tego pokolenia, a świadectwem, (...) żeśmy naprawdę byli") - skamandryci afirmują proces twórczości, wierzą w wyższość poety obdarzonego mocą "stwarzania" (niepożądane nawiązanie do tradycji romantycznej) - charakterystyczny jest zwrot ku problemom codzienności i sprawom "szarego" człowieka w poezji młodych skamandrytów - liryka młodych poetów wyraża radosny zachwyt nad życiem jako wartością (także biologiczną) i nad światem ( w jego codziennym kształcie) - wzbogacenie języka poetyckiego o wyrażenia, dzięki którym imituje on język potoczny -kolokwializmy, wulgaryzmy, neologizmy (Tuwim) - artystyczna różnorodność poezji - świadcząca o jej wartości - grupa miała własne pismo "Skamander" - satelici Skamandra (poeci nie należący bezpośrednio do grupy): Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Jerzy Liebert, Kazimiera Iłłakowiczówna, Mieczysław Jastrun 2. Awangarda Krakowska - Kraków (lata 20-te) - twórca i teoretyk - Tadeusz Peiper - najbardziej związani z nim poeci : Julian Przyboś, Jalu Kurek i Jan Brzękowski - 1922-23 -pierwszy okres działalności Awangardy * powstaje 6 numrerów pisma "Zwrotnica" która zsawiera teoretyczne i literackie wystąpienia młodych poetów * pisali głównie formiści i futuryści : Tytus Czyżewski, Bruno Jasieński, Anatol Stern, Aleksander Wat *najważniejsze rozprawy programowe i teoretyczne Peipera z tego okresu to: "Punkt wyścia", "Miasto, Masa, Maszyna", "Metafora teraźniejszości" -1925-27 - ostateczne ukształtowanie się grupy i jej teorii poetyckiej * kolejne 6 numerów "Zwrotnicy" * 1925 -T. Peiper- "Nowe usta" - całościowy program poezji awangardowej - Program grupy : * wynika z refleksji nad triumfującą cywilizacją, która jest punktem odniesienia dla wszelkich rozważań o kulturze i sztuce * poezja - ma przygotować świadomość człowieka do właściwego korzystania ze zdobyczy cywilizacyjnych, pomóc jednostce w odnalezieniu miejsca w nowym świecie * sprzeciwienie się tradycji romantyczno-modernistycznego pojmowania procesu twórczego . odrzucenie natchnienia i intuicji jako sił sprawczych poezji . istota aktu twórczego - świadoma praca, wysiłek intelektualno-estetyczny . wiersz - celowe dzieło artysty rzemieślnika . język - tworzywo poetyckiej konstrukcji . istota poezji - ekonomizm (zdanie powinno być oparte na spiętrzonej metaforze, która odsyłając odbiorcę do wielu znaczeń, pozwala zachować ekonomiczną zwięzłość dzieła) * odrzucenie mimetyzmu (naśladownictwa) literatury * zaniechanie dosłownego wyrażania emocji w wierszu, należy szukać dla nich odpowiedników w sferze języka i stylistycznych środkach poetyckich 3.Grupy futurystyczne a) Klub futurystów "Katarynka" - Kraków od 1919 - założyciele : Bruno Jasieński i Stanisław Młodożeniec b) Warszawa od 1919 - założyciele : Anatol Stern i Aleksander Wat Początek lat 20-tych - połączenie klubów na rzecz ogólnopolskiej grupy futurystycznej Program: - odrzucenie poznania rozumowego na rzecz poznania intuicyjnego - oryginalność i wyjątkowość - jedyne kryteria rzeczywistej wartości wytworów sztuki - dążenie do stworzenia nowego języka poetyckiego, wyzwolonego od reguł gramatycznych i ortograficznych - propagowanie powsechności sztuki - odrzucenie historii i tradycji - kult przemocy i wojny (jako jedynego sprawdzianu biologicznych i duchowych wartości człowieka) 4. Pisarze Zdroju (ekspresjoniści skupoieni wokół pisma "Zdrój") - Poznań (1917-20) - wydawca - Jerzy Hulewicz - manifest programowy opracował Jan Stur - należeli do nich : Józef Wittlin, Emil Zegadłowicz, Jan Stur, Jerzy i Witold Hulewiczowie - ze "Zdrojem" współpracował Stanisław Przybyszewski - zadanie sztuki - tworzenie obrazu wewnętrznego człowieka - odrzucali realizm, naturalizm, impresjonizm - podstawą jest wyraz czegoś (przekazywanie przeżyć) = ekspresja 5. Czartak - od 1922r - założona przez Emila Zegadłowicza - należy do niej m.in. Zofia Kossak-Szczucka - grupa propagująca powrót do natury, głosząca hasła antycywilizacyjne i antyurbanistyczne - szuka źródeł inspiracji w tradycjach kultury ludowej ciemne dziesięciolecie : 1. Żagary - Wilno 1931- 34 - twórcy i uczestnicy to m.in : Czesław Miłosz, Teodor Bujnicki, Antoni Gołubiew, Jerzy Zagórski, Aleksander Rymkiewicz, Jerzy Putrament - grupa posiadała swoje pismo "Żagary" - w liryce ich dominuje tematyka katastroficzna (tonacja ta rodzi się z lęku i niepokoju) - w twórczości widoczne jest przekonanie o kryzysie kultury, który prowadzi do nieuchronnego dramatu społecznego i jednostkowego - częste sięganie do motywów ognia, popiołu, dymu pogorzelisk - przekonaniu o zmierzchu cywilizacji towarzyszy heroiczna aktywność - istotne znaczenie ma tradycja romantycznego wizjonerstwa 2. Kwadryga - Warszawa 1926-33 - należeli do niej : Stanisław Ryszard Dobrowolski, Władysław Sebyła, Lucjan Szenwald - przejściowo z grupą tą związany był Konstanty Ildefons Gałczyński - grupa głosi program literatury uspołecznionej, zwróconej ku problemom zwykłych , prostych ludzi 3. Przedmieście - od 1933r - założyciele :Jerzy Kornacki i Helena Boguszewska - członkowie to m.in : pola Gojawiczyńska, Gustaw Morcinek, Zbigniew Uniłowski Pisma literackie: 1."Skamander" (1920 - 28) - redaktor Mieczysław Grydzewski 2."Wiadomości literackie" 3. "Cyrulik Warszawski" - pismo satyryczne 4. "Zwrotnica" - pismo Awangardy Krakowskiej 5. "Linia" -redagowana przez Jalu Kurka przy wspólpracy Jana Brzękowskiego i Juliana Przybosia, miała zastąpić "Zwrotnicę" po jej likwidacji 6. "Żagary" (1931-34)- pismo wileńskiej grupy lit. o tej samej nazwie 7. "Zdrój" (1917-20) - pismo ekspresjonistów poznańskich Grupa sytuacyjna (np : Skamander, Kwadryga) - nie zawierająca konkretnego programu artystycznego, poeci czerpią natchnienie z sytuacji codziennych, twórczość artystów dość różnorodna, tworzą ja poeci, którzy sami nie mieliby szansy wybicia się - jako grupa zdobywają wysoką pozycję w świecie literackim Grupa programowa (np : Awangarda Krakowska) - posiadająca konkretny program artystyczny określający działalność literacką jej członków

Grupa sytuacyjna a grupa programowa. Kierunki artystyczne i grupy literackie w latach 20 i 30

Materiały

Charakterystyka "Kordiana" MAŁY, WIELKI KORDIAN „Mały jest Kordian jako wódz narodu. Wielki jest tylko, naprawdę wielki jako kreacja psychologiczna” Juliusz Kleiner W pełni zgadzam się z opinią pana Juliusza Kleinera. Dokonania Kordiana są tak znikome, że właściwie można by się zastanawiać, czy zasługu...

Szkoła procesu zarządzania Szkoła procesu zarządzania (szkoła ilościowa). Szkoła ilościowa jest najnowszą z trzech głównych szkół zarządzania. Zrodziła się w czasie II wojny światowej, głównie na potrzeby armii. Opierała się głównie na analizach matematycznych w powiązaniu z naukami Taylora i Gantta. Twórcami tego nurtu byli głównie P.M.S. Blackett, J.D. Bernal i rosyj...

Refleksje na temat złożoności ludzkiej natury na podstawie wybranych utworów 17. “CZŁOWIEK JEST ZDUMIEWAJĄCY, ALE ARCYDZIEŁEM NIE JEST” (JOSEPH CONRAD). Przedstaw swoje refleksje na temat złożoności ludzkiej natury na podstawie dowolnie wybranych utworów. Człowiek - któż to taki? Istota pełna miłości do świata i wewnętrznego ciepła duchowego, czy egoista walczący wyłącznie o wymiar swojego życia? Twórca wie...

Portret inteligenta w literaturze polskiej Portret inteligenta w literaturze polskiej Literatura każdej epoki kształtuje pewne wzorce osobowe, przedstawia bohaterów, którzy reprezentują pewne określone poglądy, sposób myślenia i zachowania. Na przykład literatura średniowieczna wykreowała dwa podstawowe wzorce osobowe: ideał rycerza i średniowiecznego ascety. W epoce renesansu funkcjonu...

Bogowie Olimpijscy ========BOGOWIE OLIMPIJSCY======================================================================= --------ZEUS------------------------------------------------------------------------------------- Zeus-syn Kronosa i Rei,wladca Olimpu,pan swiata Briareus-stureki olbrzym,sprowadzony przez Tetyde uwolnil skrepowanego Zeusa Horkios-przydomek Ze...

"Wojna chocimska" i "Pan Tadeusz" - eposy wzorowane na tekstach Homera \"Wojna Chocimska\" Cechy epopeji : -kategoria narratora wszechwiedzącego -bohater zbiorowy -opisowość -sceny batalistyczne -paralelizm akcji - świat ludzi i świat bogów; mitologiczna motywacja działań boaterów -inwokacja -operowanie dwoma stylami : uroczystym - wysokim realistycznym - styl opisów -funkcja opisów: pozn...

Osobowość zintegrowana i zdezintregowana OSOBOWOŚĆ ZINTEGROWANA - osobowość, w której nie występują (lub nie są zbyt silne) konflikty pomiędzy elementami bio-, psycho-, i socjogennymi. OSOBOWOŚĆ ZDEZINTEGROWANA - osobowość nie mogąca rozwiązać rodzących się konfliktów. Przyczyny dezintegracji: 1. uczestniczenie w kilku grupach społecznych narzucających różne role i rozbieżne systemy...

Antygona - dramat uniwersalny Problemy ogólnoludzkie i ponadczasowe w dramacie Sofoklesa: • miłośc siostrzana • walka o władzę • władza a interes jednostki uczucie i obowiązak • pojęcie zdrady i dochodzenie swoich praw • równość prawa w odniesieniu do różnych jednostek • szacunek dla zmarłych • ból po stracie najbliższych ...