Teoria to powiązany zbiór pojęć i twierdzeń dostarczający wyjaśnień zjawisk i procesów w pewnym obszarze rzeczywistości społecznej, w której się obracamy. TEORIA: NAJOGÓLNIEJSZE IDEE (założenia ontologiczne metodologiczne) TWIERDZENIA (prawidłowości, zależności charakterystyczne dla życia zbiorowego) ZBIÓR OBSERWACJI (empiria, informacje o faktach, zjawiskach, jakie udało się zaobser-wować podczas badań). Zbiór przesłanek, założeń ontologicznych i metodologicznych określających w najogól-niejszy sposób przedmiot i metodę uprawianej socjologii nazywamy orientacją teoretyczno - metodologiczną. Twierdzenia najbardziej ogólne i posiadające znaczny zasięg historyczny nazywamy prawami socjologicznymi. Pozytywizm (najstarszy kierunek) A. Comte, H. Spencer, E. Durkheim, V. Pareto Założenia: - społeczeństwo ludzkie to system równy organizmowi biologicznemu, - rozwój społeczeństwa przebiega zgodnie z ewolucją biologiczną, - społeczeństwo należy badać metodami w sposób typowy dla przyrody. Behawioryzm (dotyczy zachowań ludzkich) P. Lazarsfeld, A. Freud Założenia: • przedmiotem socjologii są zachowania ludzkie, • zachowania można zrozumieć jeśli znamy ich strukturę i obserwujemy je zarówno w warunkach naturalnych i eksperymentalnych, • zachowania człowieka manifestują się przede wszystkim w postawach, • socjologa interesuje postawa zbiorowości, rozkład jakościowy tej postawy, jej siła i natężenie, • socjolog badając postawy zbiorowości nie musi badać wszystkich jej członków, wy-starczy próba reprezentatywna. Neoewolucjonizm J. Steward, Sorokin Założenia: • konieczność procesu rozwoju organizmu biologicznego i społecznego wynika z imma-nentnych ich właściwości, które umożliwiają mu istnienie i dziejową ciągłość. 1. Funkcjonalizm J. Davis, R. Moore, W.H. Parsons, K.W. Merton Założenia: • społeczeństwo to system, • system ten składa się z podsystemów (np. polityczny, ekonomiczny, kulturowy), • każdy podsystem składa się z elementów • zarówno elementy i podsystemy ze sobą współpracują, pełnią określone funkcje wobec siebie. • system jako całość i jego podsystemy mają tendencję samo regulacyjną, dążą do utrzymania się w równowadze. 2. Teoria konfliktu R. Dahrendorf L. Coser Założenia; • nie ma społeczeństwa bez konfliktu, • konflikt to tyle co zmiana społeczna, • konflikt rozumiany jako brak zgody co do wartości, celów, norm w społeczeństwie nie jest z natury dysfunkcjonalny i nie jest zjawiskiem rzadkim i to, że prowadzi on do zmian w społeczeństwie nie musi być negatywny, • funkcjonowanie społeczeństwa odbywa się przy istnieniu dwóch wielkich grup: podpo-rządkowanych i kierujących, • jeśli konflikt będzie się nasilał i obejmie całe społeczeństwo doprowadzi to do naru-szenia równowagi, a przede wszystkim do zmiany społecznej, 3. Teoria wymiany R.M. Emerson, P. Blau, B.F. Skinner Teoria ta skupia swoją uwagę na zewnętrznych, obserwowalnych zachowaniach ludzkich. Założenia: • społeczeństwo to sieć międzyludzkich, wzajemnych oddziaływań - interakcji, • całokształt życia społecznego składa się z nieustannych transakcji wymiany różnych wartości; te wartości mają charakter nagradzający i represyjny, • ludzie traktują te same zachowania raz jako zachowania karzące, w innych zaś oko-licznościach jako nagrodę; są i takie wartości, które posiadają charakter uogólniony (np. pieniądz, sława, prestiż). 4. Teoria działania społecznego F. Znaniecki, M. Weber Założenia: • działanie posiada znaczenie subiektywne, • działanie ma sens kulturowy, normatywny, • działania mają również sens historyczny, • działania społeczne są postrzegane instrumentalnie (są subiektywnie racjonalne). 5. Teoria nowego humanizmu A. Schutz, P. Berger, T. Luckman Występują dwa nurty: fenomenologia - świat społeczny składa się jedynie z sumy stanów świadomości całego społeczeństwa; najistotniejszą cechą społeczeństwa jest to, że w określonej zbiorowości stan świadomości jednostek jest jednakowy. etnometodologia - w każdym społeczeństwie jednostki ludzkie mają poczucie ist-nienia rzeczywistości -takiej jak fakty społeczne, wzory zachowań, wartości, nor-my, reguły; te wszystkie wartości, reguły, itd. ograniczają swobodę działania człowieka, zatem należy rozpocząć walkę o to by owe normy, wartości, rtd. nie krępowały swobody działań jednostki ludzkiej.
Główne kierunki i orientacje socjologiczne
Teoria to powiązany zbiór pojęć i twierdzeń dostarczający wyjaśnień zjawisk i procesów w pewnym obszarze rzeczywistości społecznej, w której się obracamy. TEORIA: NAJOGÓLNIEJSZE IDEE (założenia ontologiczne metodologiczne) TWIERDZENIA (prawidłowości, zależności charakterystyczne dla życia zbiorowego) ZBIÓR OBSERWACJI (empiria, informacje o faktach, zjawiskach, jakie udało się zaobser-wować podczas badań). Zbiór przesłanek, założeń ontologicznych i metodologicznych określających w najogól-niejszy sposób przedmiot i metodę uprawianej socjologii nazywamy orientacją teoretyczno - metodologiczną. Twierdzenia najbardziej ogólne i posiadające znaczny zasięg historyczny nazywamy prawami socjologicznymi. Pozytywizm (najstarszy kierunek) A. Comte, H. Spencer, E. Durkheim, V. Pareto Założenia: - społeczeństwo ludzkie to system równy organizmowi biologicznemu, - rozwój społeczeństwa przebiega zgodnie z ewolucją biologiczną, - społeczeństwo należy badać metodami w sposób typowy dla przyrody. Behawioryzm (dotyczy zachowań ludzkich) P. Lazarsfeld, A. Freud Założenia: • przedmiotem socjologii są zachowania ludzkie, • zachowania można zrozumieć jeśli znamy ich strukturę i obserwujemy je zarówno w warunkach naturalnych i eksperymentalnych, • zachowania człowieka manifestują się przede wszystkim w postawach, • socjologa interesuje postawa zbiorowości, rozkład jakościowy tej postawy, jej siła i natężenie, • socjolog badając postawy zbiorowości nie musi badać wszystkich jej członków, wy-starczy próba reprezentatywna. Neoewolucjonizm J. Steward, Sorokin Założenia: • konieczność procesu rozwoju organizmu biologicznego i społecznego wynika z imma-nentnych ich właściwości, które umożliwiają mu istnienie i dziejową ciągłość. 1. Funkcjonalizm J. Davis, R. Moore, W.H. Parsons, K.W. Merton Założenia: • społeczeństwo to system, • system ten składa się z podsystemów (np. polityczny, ekonomiczny, kulturowy), • każdy podsystem składa się z elementów • zarówno elementy i podsystemy ze sobą współpracują, pełnią określone funkcje wobec siebie. • system jako całość i jego podsystemy mają tendencję samo regulacyjną, dążą do utrzymania się w równowadze. 2. Teoria konfliktu R. Dahrendorf L. Coser Założenia; • nie ma społeczeństwa bez konfliktu, • konflikt to tyle co zmiana społeczna, • konflikt rozumiany jako brak zgody co do wartości, celów, norm w społeczeństwie nie jest z natury dysfunkcjonalny i nie jest zjawiskiem rzadkim i to, że prowadzi on do zmian w społeczeństwie nie musi być negatywny, • funkcjonowanie społeczeństwa odbywa się przy istnieniu dwóch wielkich grup: podpo-rządkowanych i kierujących, • jeśli konflikt będzie się nasilał i obejmie całe społeczeństwo doprowadzi to do naru-szenia równowagi, a przede wszystkim do zmiany społecznej, 3. Teoria wymiany R.M. Emerson, P. Blau, B.F. Skinner Teoria ta skupia swoją uwagę na zewnętrznych, obserwowalnych zachowaniach ludzkich. Założenia: • społeczeństwo to sieć międzyludzkich, wzajemnych oddziaływań - interakcji, • całokształt życia społecznego składa się z nieustannych transakcji wymiany różnych wartości; te wartości mają charakter nagradzający i represyjny, • ludzie traktują te same zachowania raz jako zachowania karzące, w innych zaś oko-licznościach jako nagrodę; są i takie wartości, które posiadają charakter uogólniony (np. pieniądz, sława, prestiż). 4. Teoria działania społecznego F. Znaniecki, M. Weber Założenia: • działanie posiada znaczenie subiektywne, • działanie ma sens kulturowy, normatywny, • działania mają również sens historyczny, • działania społeczne są postrzegane instrumentalnie (są subiektywnie racjonalne). 5. Teoria nowego humanizmu A. Schutz, P. Berger, T. Luckman Występują dwa nurty: fenomenologia - świat społeczny składa się jedynie z sumy stanów świadomości całego społeczeństwa; najistotniejszą cechą społeczeństwa jest to, że w określonej zbiorowości stan świadomości jednostek jest jednakowy. etnometodologia - w każdym społeczeństwie jednostki ludzkie mają poczucie ist-nienia rzeczywistości -takiej jak fakty społeczne, wzory zachowań, wartości, nor-my, reguły; te wszystkie wartości, reguły, itd. ograniczają swobodę działania człowieka, zatem należy rozpocząć walkę o to by owe normy, wartości, rtd. nie krępowały swobody działań jednostki ludzkiej.
Materiały
Literatura baroku to przerost formy nad treścią?
\"Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że literatura baroku to przerost formy nad treścią\"
Barok to epoka literacka między odrodzeniem a oświeceniem, obejmująca w zasadzie wiek XVII, choć także zjawiska z końca XVI. Nazwa Barok pochodzi prawdopodobnie od portugalskiego słowa \"barocco\" oznaczającego rzadką i cenną perłę o nieregularnym kształ...
"O poprawie Rzeczpospolitej" - projekt reform
Andrzej Frycz Modrzewski ur. się w 1503 r. w Wolborzu k. piotrkowa Trybunalskiego w rodzinie wójta. Nauki pobierał w Akademii Krakowskiej, studiował w Wittemberdze (spotkał się tam z Lutrem). Przebywał na dworze Łaskich i przewoził dla nich bibliotekę Erazma z Rotterdamu. Później został sekretarzem Zygmunta Augusta. Umożliwiało to liczne wyjazd...
Organizacja narodów zjednoczonych
ORGANIZACJA NARODÓW ZJEDNOCZONYCH
1941 r. - podpisanie Karty Atlantyckiej przez rządy USA i Wielkiej Brytanii przewidywała że w przyszłości kraje będą dążyły do pokojowego rozwiązywania konfliktów i każdy kraj będzie miał prawo do samostanowienia
1942 r - deklaracja Narodów Zjednoczonych którą do końca wojny podpisało 76 krajów
1945 r. Kwieci...
Umowa pożyczkowa - pojęcie
POJĘCIE UMOWY POŻYCZKI: Przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko, co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tą samą ilość pieniędzy albo tą samą ilość rzecz tego samego gatunku i tej samej jakości.
Banki mogą udzielać tylko pożyczek pienię...
Od czego zależy motywacja do pracy
a) motywacja występuje gdy zadanie warto wykonać, jest wykonalne i ja mogę go wykonać. Motywacja do zadania może być innowacyjna (wizja lepszego stanu rzeczy) lub zachowawcza (wizja gorszego stanu rzeczy)
b) od czego zależy motywacja do pracy:
- od cech jednostki: ludzie różnią się ogólną motywacją do działania, są tacy którzy w każdych warunk...
Krzysztof Kamil Baczyński wobec swoich utworów
Z utworów wojennych przebijają do nas echa romantycznej tradycji poety zagrzewającego do walki, choć nie zawsze jest ona zgodna z jego sumieniem. Jest to także dylemat Konrada Wallenroda oraz wielu Polaków, poszukujących metod skutecznej i otwartej walki z przeciwnikiem.
W wierszu \"Rodzicom\" odnajdziemy prolog jego twórczości: tragiczna iro...
Bunt i ofiara jako dwie postawy polskich bohaterów romantycznych
Bunt i ofiara – dwie postawy polskich bohaterów romantycznych.
Sylwetka polskiego bohatera romantycznego tworzona była pod wpływem wielu czynników. Duże znaczenie miały wpływy zachodnioeuropejskie. Dlatego polski bohater romantyczny z wielu utworów buntował się, podobnie jak jego europejscy poprzednicy, przeciwko „zastanym” ...
Krótko o Tristanie i Izoldzie
Temat : Tristian i Izolda opowieść o miłości i cierpieniu .
Jest to opowieść o tragicznej miłości dworskiej dwojga ludzi Tristiana i Izoldy . Wypity przez pomyłkę napój miłosny połączył ich serca na zawsze . Izolda została żoną króla Marka , Tristian był jego poddanym , do tej chwili życie pary kochanków było pasmem cierpień miłosnych . Mił...