Geneza historyczno - filozoficzna: • teoria Kartezjusza, powstanie racjonalizmu „Cogito ergo sum” - myślę więc jestem zmysły mają znaczenie wyłącznie praktyczne, funkcję poznania spełnia tylko rozum • empiryzm - doświadczenie • sensualizm - źródłem poznania są zmysły • racjonalizm - teoria poznania, niezależność wiedzy od wiary • mistycy hiszpańscy - św. Teresa, św. Ludwik z Grenady, św. Loyola • teorie Pascala - człowiek jest trzciną, najsłabszą w przyrodzie, ale jest to trzcina myśląca
Geneza historyczno-filozoficzna baroku
Geneza historyczno - filozoficzna: • teoria Kartezjusza, powstanie racjonalizmu „Cogito ergo sum” - myślę więc jestem zmysły mają znaczenie wyłącznie praktyczne, funkcję poznania spełnia tylko rozum • empiryzm - doświadczenie • sensualizm - źródłem poznania są zmysły • racjonalizm - teoria poznania, niezależność wiedzy od wiary • mistycy hiszpańscy - św. Teresa, św. Ludwik z Grenady, św. Loyola • teorie Pascala - człowiek jest trzciną, najsłabszą w przyrodzie, ale jest to trzcina myśląca
Materiały
Motyw miłości w literaturze
MIŁOŚĆ
Miłość – uczucie najtrudniejsze i najpiękniejsze. Głębokie i piękne. Potrafi dać radość i szczęście, ale potrafi i zabić. Tworzy i niszczy. Nie umiemy powiedzieć, czym jest, ma tak wiele twarzy. Czasem trwa długo,czasem tak prędko umiera, traci swą moc. Czasem się zmienia; jakże okrutna jest siostra miłości, nienawiść... Nie potr...
Human Relations - wyjaśnienie
„Human Relations” – doktryna stosunków międzyludzkich (1940-1960)
Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie zakładający wykorzystanie dorobku nauk społecznych – psychologii i socjologii. Badania E. Mayo zakwestionowały podstawowe założenia inżynierii przemysłowej – szkoły naukowego kierownictwa. A. Etzioni ...
Szczegółowy wstęp do oświecenia
O ile poprzednia epoka wywodziła swą nazwę od klejnotu, o tyle kolejna zaczerpnęła ją od światła. Ówcześni ludzie mówili o swej epoce jako o \"wieku rozumu\" (w Anglii), \"wieku filozofów\" (we Francji) czy \"wieku oświeconym\" (w Niemczech). Zwłaszcza to ostatnie określenie zyskało powszechną akceptację i szybko rozpowszechniło się w całej Euro...
Bohater tragiczny w literaturze antycznej, romantycznej i współczesnej
Bohater tragiczny jest to zwykle jednostka nieprzeciętna, o silnym charakterze i bogatej psychice, którą los stawia przed koniecznością wyboru. Musi ona wybrać jedną z dwóch możliwości, wiedząc, że każda z nich jest dla niej nie pomyślna, każda niesie klęskę problemy życiowe lub moralne, czasami wyrzuty sumienia a nawet śmierć. Bohater tragiczny...
Znaczenie pamiętnika Rzeckiego
Stary subiekt jako narrator - znaczenie pamiętnika Rzeckiego
Pamiętnik Rzeckiego to wzruszająca, chaotyczna gadanina starego subiekta, który opowiada o wszystkim co przeżył i przeżywa, wzbogacając to własnymi refleksjami. Spełnia tym samym ważne funkcje. Dopełnia obraz przedstawionej rzeczywistości w “Lalce” bardzo istotnymi eleme...
Zarządzanie - pojęcie
Zarządzanie jest twórczym procesem, obejmującym formułowanie wizji rozwoju i funkcjonowania firmy oraz jej urzeczywistnianie przez odpowiednie oddziaływanie na otoczenie i zatrudnionych w przedsiębiorstwie ludzi.
Najwyższe autorytety moralne pana Cogito - Hektor i Roland
Hektor i Roland - najwyższe autorytety moralne pana Cogito. Czy twoje także?
Do zbioru wierszy „Pan Cogito” Zbigniew Herbert wprowadził fikcyjną postać lirycznego bohatera, któremu nadał znaczące miano. Wyraz „cogito” znaczy: myślę i pochodzi ze słynnego powiedzenia filozofa Kartezjusza: „Cogito, ergo sum” ...
Obraz wsi w utoworach Żeromskiego i Reymonta
Wieś w utworach Żeromskiego i Reymonta
Spojrzenie na wieś w utworach Reymonta i Żeromskiego jest bardzo różne, co wynika z różnych intencji pisarskich obu autorów. Stefan Żeromski, którego nazywano sumieniem Polaków, za cel postawił sobie ukazanie rodakom najbardziej żywotnych problemów społecznych, moralnych, narodowych i poszukiwał drogi ich ...