Gaz ziemny - wydobycie, złoża



GAZ ZIEMNY Zyskuje na znaczeniu ze względu na: niskie koszty wydobycia i transportu, wysoką kaloryczność (4,5 – 9 kcal/m³) i szybkie uzyskiwanie efektów termicznych, nieuciążliwe dla środowiska spalanie. Udział w światowym bilansie energii pierwotnej: 23% (w Polsce 9%) Światowe zasoby:150 bln m³ Największe złoża: 1. Rosja ponad 60 bln m³ (płn. część niziny Zachodniosyberyjskiej 26,5 bln, rejon Nadym – Pur – Taz 21 bln, płw. Jamał 5,8 bln) 2. Iran 21 bln m³ 3. Katar 9 bln m³ 4. Morze Północne 5,4 bln m³ 5. Algieria 3,7 bln m³ 6. Zatoka Meksykańska Światowe wydobycie: ok. 2,4bln m³ Najwięksi producenci: 1. Rosja 600 mld m³ 2. Usa 540 mld m³ 3. Kanada 180 mld m³ 4. Indonezja 92 mld m³ 5. Wielka Brytania 90 mld m³ 6. Holandia 89 mld m³ Podstawowym rodzajem transportu gazu do miejsc zużycia są gazociągi magistralne. Zasoby W Polsce: ok. 150 mld m³ Roczne wydobycie: 4,73 mld m³ (2 mld m³ gaz wysokometanowy i 2,7 mld m³ gaz zaazotowany), pokrywa 38% krajowego zapotrzebowania (13 mld m³) Obszary wydobycia: - Podkarpacie - Kotlina Sandomierska - Nizina Wielkopolska - Zagłębie Gorzowskie - Teren górnego i dolnego śląska - Szelf morza Bałtyckiego

Gaz ziemny - wydobycie, złoża

Materiały

Pozyskiwanie kapitału - źródła Warunkiem realizacji czy to pojedynczego projektu inwestycyjnego, czy też całego programu rozwoju firmy jest zgromadzenie odpowiedniego kapitału. Możliwości inwestycyjne przedsiębiorstwa zależą zatem od wartości kapitału. Możliwości inwestycyjne przedsiębiorstwa zależą zatem od wartości kapitału, którym może ono dysponować oraz od kosztów te...

Na czym polega styl utworu? Styl utworu Styl utworu polega na określonym wyborze i szczególnej organizacji elementów językowych. Styl bywa w mniejszym czy większym stopniu zindywidualizowany, właściwy tylko jednemu tekstowi. W jakiejś mierze determinują go zawsze czynniki ponadindywidualne: - styl pisarza, - styl gatunku literackiego, - styl prądu, - styl epoki.

Konteksty literackie w "Tangu" Konteksty literackie Utwory sceniczne Mrożka mają szerokie powiązania z tradycją lite¬racką dramatu polskiego i powszechnego. Najbardziej narzucające się skojarzenia dotyczą związków z dramaturgią Becketta, Ionesco, Wyspiańskiego, Gombrowicza oraz z twórczością romantyków (typ bohatera). Postaramy się wskazać pewne tropy interpretacyj...

Wyjaśnienie: natura ludzka i osobowość społeczna NATURA LUDZKA - stanowi zespół zdolności i sił motorycznych działających w organizmie, które umożliwiają człowiekowi zaspokajanie potrzeb, aktywne przystosowanie się do środowiska i utrzymanie życia; jest raczej niezmienna; jej głównym elementem są instynkty OSOBOWOŚĆ SPOŁECZNA - zespół trwałych cech jednostki, wpływających na jej postępowanie,...

Poszukiwanie nowych form w sztuce XX wieku Poszukiwanie nowych form wyrazu w sztuce XX wieku. Sztuka powinna przenikać pod powierzchnię zjawisk, wkraczać poza rzeczywistość, stąd rozbicie formy. Świat przedstawiany jest jako zjawisko otwarte, czyli stające się. Artysta ma ambicje poszukiwać właściwości materii i ducha przyrody. Odchodzi się od realizmu, patrzy się na świat subiektywni...

Nawiązania średniowiecza do późniejszych epok NAWIĄZANIA W LITERATURZE EPOK PÓŹNIEJSZYCH “Bema pamięci żałobny rapsod” Nie jest to realny opis pogrzebu: nie pasują rekwizyty nie pasują postaci przenośnie płaczki Taki kondukt charakterystyczny był dla średniowiecza. Jest to pogrzeb stylizowany na pogrzeb rycerza. Dał wyraz uwielbienia Bemowi, nad...

Twórczość Antoniego Czechowa: "Kameleon", "Człowiek w futerale" Twórczość Antoniego Czechowa Antoni Czechow tworzył pod konie XIX stulecia. Korzystał z tendencji literatury realistycznej. Pisywał nowele i krótkie utwory. Potem pisał utwory dłuższe i dramatyczne. Zaczęły przejawiać się u niego tendencje modernistyczne. Opowiadania łączyły w sobie pierwiastki tragizmu i komizmu. Tragizm to tragizm codzienno...

Co to jest dramat obyczajowo - psychologiczny dramat obyczajowo-psychologiczny ukształtowanie się tego gatunku przygotowywały niektóre formy dramaturgii wieku XVIII, zwłaszcza dramatu mieszczańskiego. Zasadnicza cechą tego dramatu były dążenia realistyczne, dbałość, by rozwój akcji nie naruszał zasady prawdopodobieństwa życiowego. Dążności te miały wpływ na ukształtowanie języka, który poc...