Fazy wprowadzania produktu na rynek



Faza wprowadzenia nowego produktu na rynek - charakteryzuje się niskim poziomem i powolnym wzrostem wolumenu sprzedaży. Dochody uzyskiwane ze sprzedaży są często niższe niż wydatki ponoszone w związku z podejmowaniem różnych działań marketingowych (testowanie kolejnych modeli produktu, promocja, pozyskiwanie dystrybutorów lub budowanie własnych kanałów zbytu itd.). Marketingowym celem podejmowanych działań jest uświadomienie potencjalnym nabywcom istnienia produktu, a następnie skłonienie ich do dokonania zakupu w celu wypróbowania nowości. Dostawca stara się o stworzenie pierwotnego popytu na produkt lub wywołanie chęci posiadania produktu jako takiego nie zaś produktu określonej marki. Skłonieniu nabywców do podjęcia decyzji zakupu nowego produktu mogą służyć działania z zakresu sales promotion, np. konkursy, pokazy, bezpłatne szkolenie lub instruktaż. Faza wprowadzania na rynek - umożliwia zastosowanie jednej z dwu skrajnych strategii cenowych. Z jednej strony można ustalić wysokie ceny, stosowanie których wynika z chęci pokrycia znacznych kosztów kształtowania produktu oraz oczekiwań, że pierwsi nabywcy produktu (innowatorzy) nie są wrażliwi na cenę. Wysokie ceny produktu zachęcają jednak konkurentów do wejścia na rynek. Natomiast ustanawianie cen nowych produktów na niskim poziomie jest barierą dla firm konkurencyjnych. Niskie ceny ułatwiają również na ogół przyspieszenie wolumenu sprzedaży. Kształtując ceny, należy mieć na uwadze zarówno przewidywany popyt, jak i poziom ponoszonych kosztów. Faza wzrostu - cechuje ją znaczne przyspieszenie tempa wzrostu sprzedaży. Wynika to zarówno z pozyskiwania wciąż nowych nabywców, którzy kupują produkt po raz pierwszy, jak i pojawienia się zakupów restytucyjnych. Zakupy restytucyjne (kolejne zakupy danego produktu przez tych samych nabywców) stanowią wraz z przemijaniem analizowanej fazy coraz większy odsetek wszystkich zakupów produktu. Zapowiada to zahamowanie wzrostu sprzedaży. W trakcie fazy wzrostu pojawiają się liczniejsi konkurenci. Masa zysku osiągniętego przez dostawców u schyłku tej fazy osiąga poziom maksymalny. Obecność konkurentów skłania pierwszego dostawcę do różnicowania produktu w celu wyodrębnienia go z grupy innych produktów. Na rynek wchodzą zatem nowe modele oznakowane daną marką. Promocja w tej fazie ma na celu przedstawienie szczególnych atutów produktu pochodzącego od określonego dostawcy. Działania podejmowane w zakresie dystrybucji zmierzają do zwiększenia ogniw zbytu. Faza dojrzałości produktu - na rynku charakteryzuje się stabilizacją wolumenu sprzedaży przy zachowaniu wysokiego jej poziomu. Wszyscy nabywcy, którzy mogli dokonać zakupu, uczynili to i ponawiają zakupy bądź też po zakupie próbnym nie mają zamiaru go powtarzać. Pewna tendencja wzrostowa notowana w tej fazie może odzwierciedlać wchodzenie na rynek osób późno akceptujących nowości (faza dojrzałości cechować się może również niewielkim spadkiem wolumenu sprzedaży przy zachowaniu jej wysokiego poziomu). Występowanie wielu firm na rynku i ostra konkurencja (także cenowa) prowadzi do wzrostu kosztów pozyskiwania nabywców, a tym samym do spadku zysku. Głównym celem przedsiębiorstwa jest zatem utrzymanie lojalności nabywców produktów wobec swojej marki. Może temu sprzyjać kolejne podjęcie działań z zakresu sales promotion (konkursy, losowania, itp.). Zdarza się, że pośrednicy zaprzestają dystrybuowania dojrzałych produktów, zamieniając ja na produkty nowe. Niekiedy znaczna modyfikacja produktu znajdującego się w fazie dojrzałości może spowodować przejście tego produktu do jednej z poprzednich faz, a w szczególności fazy wzrostu (dojrzałość innowacyjna). Faza spadku - na ogół jednak po fazie dojrzałości następuje faza spadku sprzedaży, podczas której obniża się zarówno wielkość sprzedaży, jak i osiągane zyski. Często względy emocjonalne i przyzwyczajenie powodują, że produkty znajdujące się w fazie spadku są ciągle wytwarzane, mimo iż angażują zbyt dużą część zasobów firmy w stosunku do uzyskiwanych z ich sprzedaży przychodów. Możliwe jest wówczas zastosowanie jednej ze strategii:  „strategia żniw” oznaczająca kontynuowanie sprzedaży bez marketingowego wspierania produktu;  strategia licencjonowania i przekazania produkcji innemu wytwórcy (licencjonowanie może dotyczyć produkcji i/lub działań marketingowych);  wycofanie produktu ze sprzedaży przez zaniechanie jego wytwarzania umożliwia przedsiębiorstwu przeniesienie zasobów i wykorzystanie ich w bardziej efektywny sposób.

Fazy wprowadzania produktu na rynek

Materiały

Bohaterowie pierwszej sceny II cz. Dziadów Bohaterowie sceny pierwszej. Jakub Jagiełło - filareta, później nauczyciel gimnazjum w Słupsku. Adolf Januszkiewicz - student uniwersytetu wileńskiego, nie należy do żadnego związku. Uwolniony ze śledztwa, bierze udział w powstaniu, zesłany na Sybir. Żegota - Ignacy Domeyko - filomata, nie skazany. Po powstaniu emigrował do Francji. ...

Czas, czynniki kształtujące epokę, przedstawiciele - Oświecenie Odrodzenie pojawiło się we Włoszech w XIV wieku i trwało do początku XVI wieku. W innych krajach Europy, w tym w Polsce, II poł XV wieku i cały XVI do lat 30-tych XVII wieku. Głównymi przyczynami rozwoju Renesansu we Włoszech były: osłabienie cesarstwa i papiestwa oraz bogacenie się mieszczaństwa wskutek rozwoju rzemiosła, przemysłu i handlu. Bo...

Patriotyzm w utworach Potockiego Temat: Patriotyzm w utworach Potockiego. Najwybitniejszym poetą polski drugiej połowy XVII wieku był Wacław Potocki. Zgodnie z literackim obyczajem swej epoki czerpał swe pomysły twórcze, a niekiedy całe wątki tematyczne z istniejących już utworów, rodzimych i obcych, nadając im własny kształt i piętno swej indywidualności. Najbardziej...

Społeczeństwo w "Lalce" „Lalka\" drukowana była na łamach „Kuriera Codziennego\" w latach 1877-79. Bolesław Prus zamierzał nadać dziełu tytuł „Trzy pokolenia\". Z „Listu do nieznanego adresata ...\" wy-nika, iż inspiracją ostatecznej nazwy stał się proces o dziecinną lalkę w Wiedniu. Wywołał on „skrystalizowanie się, sklejenie całej powieś...

Nurty w literaturze baroku W dużym uproszczeniu mówi się, że w literaturze polskiego baroku zaistniały dwa nurty. Pierwszy z nich to nurt dworski, drugi - ziemiański. Nurt dworski, rozwijający się na dworach magnackich i królewskim, reprezentują Jan Andrzej Morsztyn i Daniel Naborow- ski. Ten typ poezji uprawiany był na wzór europejski, naśladował zwłaszcza i wzorował ...

Styl baroku Barok postawił sobie za zadanie szokowanie i zaskakiwanie odbiorcy swoją oryginalnością i formą. Dlatego też twórcy tego okresu, tacy jak Daniel Naborowski czy Jan Andrzej Morsztyn stworzyli nowy styl poetyckiego obrazowania, przesycony środkami stylistycznymi. Rozbudowane, kunsztowne środki poetyckie często kontrastowały z zawartością myślową u...

"Kartoteka" jako antydramat Problem dezintegracji osobowości w „Kartotece”; „Kartoteka” jako antydramat. Osobowość - zespół cech charakterystycznych dla danego człowieka (przeżycia, emocje, uczucia, myślenie, reagowanie); Dezintegracja - rozpadanie się całości na części składowe. Istnieje rozdźwięk między życiem wewnętrznym bohatera (jego myśli...

Różne ujęcie patriotyzmu w utworach romantyków Zestaw utworów podejmujących problem miłości ojczyzny i walki o jej wyzwolenie: Adam Mickiewicz: - Konrad Wallenrod - walka metodą podstępu i zdrady, poświęcenie honoru i zbawienia dla sprawy kraju. - Dziady cz. III - hołd męczeństwa młodzieży polskiej, przedstawia wywózki, przesłuchania, przekrój społeczeństwa polskiego (mesjanizm) - Pan Tad...