Eros i Thanatos w poezji Tetmajera



TEMAT: Eros i Thanatos w poezji Tetmajera. Tetmajer ucieczki od bezsensu istnienia szukał w Nirwanie, w kontakcie z przyrodą oraz hedonizmie. Przełom wieków to rewolucja obyczajowa - emancypacja kobiet, walka płci. Nowa relacja między kobietą i mężczyzną stąd śmiałe erotyki. Nirwana - w sanskrycie (język starożytnych i średniowiecznych Indii) = zdmuchnięcie, zgaśnięcie - jest to ostateczne wyzwolenie od reinkarnacji, od wszelkich pragnień i namiętności, osiągnięcie stanu spokoju i prawdy absolutnej. Potocznie jest to zapomnienie, niebyt, unicestwienie. „Hymn do Nirwany”. Modlitwa do Nirwany to parafraza „Ojcze nasz” wiersz skonstruowany na zasadzie antytezy. Zło tego świata przeciwstawione jest Nirwanie. Apostrofa do Nirwany stanowi jednocześnie epiforę (identyczne zakończenie wersów). Ludzki los pokazany został hiperbolicznie jako otchłań klęski i cierpień; człowiek narażony jest na wszystko co najgorsze: „szpony zła”, „jarzmo krwawiące kark”, „ludzka podłość”. Nic więc dziwnego, że człowiek czuje się źle, przepełnia go wstręt do świata. Jego dusza jest w konwulsjach. Ten ból istnienia może uśmierzyć tylko Nirwana: dłonie położą na źrenicach, unicestwi oddech, zniszczy pamięć, oderwie od złych i nikczemnych twarzy. Zakończenie to klamra kompozycyjna, czyli powtórzony motyw modlitewny do Nirwany. Wiersz wyraża skrajny pesymizm, ucieczkę od życia w niebyt. Jest pod wpływem filozofii Shopenhauera. „Lubię kiedy kobieta …”. Kiedy kobieta omdlewa w objęciu, kiedy ją rozkosz i żądza omieni. Lubi ten wstyd, co się kobiecie zabrania przyznać, że czuje rozkosz i lubi tę chwilę kiedy kobieta zmęczona, wyczerpana leży nieprzytomnie. Miłość zmysłowa cielesna jest tu jedynie poszukiwaniem zapomnienia, ucieczka od prozy życia, jest chwilowa, człowiek nigdy nie zaspokoi pragnień. Kobieta jest wyczerpana, podmiot liryczny nie, gdyż nie znalazł ukojenia. Ona jeszcze rozpamiętuje namiętne chwile, jego myśl już „wybiega i szybuje gdzieś daleko”. Związek z kobietą to chwilowe zapomnienie, szukanie ucieczki od czegoś, od czego nie da się uciec. „Ja, kiedy usta …”. Podmiot liryczny zbliżając się do kobiety szuka rozkoszy chwilowej, niezwykle intensywnej. Chce by „myśl omdlała na chwilę”, chce czuć „najwyższą rozkosz - zapomnienia”, powrót do rzeczywistości jest przykry, podmiot liryczny żałuje, że się obudził, że żyje. Błogosławiona była by śmierć, bo nad rozkoszami cielesnymi ciążą strach rozczarowania i przesytu. Jest to przejaw hedonizmu, nie ma miłości idealnej, romantycznej, czystej, a jedynie zmysłowa ucieczka od rzeczywistości. Drugi człowiek traktowany jest instrumentalnie, jako zaspokojenie chwilowego pożądania. Jedyną ucieczką od rozczarowań może być śmierć.

Eros i Thanatos w poezji Tetmajera

Materiały

Ukształtowanie pionowe i poziome Australii Ukształtowanie poziome Australia odznacza się dużą zwartością isłabym rozczłonkowaniem; jedynie 2 wielkie zatoki (Karpentaria na pn. iWielka Australijska na pd.) wcinają się wgłąb lądu; dł. linii brzegowej 33,5 tys. km (z Tasmanią — 36,7 tys.km); łączna pow. szelfu wokół Australii wynosi 2,45 mln km2, szer. przy wsch. wybrzeżu iTasmanii &...

Idea polskich futurystów Ewolucja ideowa polskich futurystów Futuryści głosili, że wszystko co przyjdzie będzie lepsze od przeszłości i teraźniejszości. Głosili kult cywilizacji, maszyny, zachwycali się tłumem i ulicznym hałasem. Owe poglądy często łączyli z folklorem i ludową stylizacją. Chcieli likwidować wszystko co “stare\", wprowadzając “nowe\". W sfer...

Nawiązania w literaturze innych epok do średniowiecza 1. NAWIĄZANIA W LITERATURZE EPOK PÓŹNIEJSZYCH “Bema pamięci żałobny rapsod” Nie jest to realny opis pogrzebu: • nie pasują rekwizyty • nie pasują postaci • przenośnie • płaczki Taki kondukt charakterystyczny był dla średniowiecza. Jest to pogrzeb stylizowany na pogrzeb rycerza. Dał wyraz uwielbieni...

Klauzula najwyższego uprzywilejowania - wyjaśnienie KLAUZULA NAJWYZSZEGO UPRZYWILEJOWANIA – umowne zobowiązanie państwa do przyznania drugiemu państwu wszelkich ulg i ułatwień, nie mniejszych niż zostały przyznane lub będą przyznana w czasie trwania umowy państwu trzeciemu tzn każda układająca się strona na terytorium drugiej strony nie będzie gorzej traktowana niż jakikolwiek, najbardzi...

Literatura romantyczna Literatura romantyczna – relikt przeszłości czy wciąż żywa tradycja? Romantyzm polski porównać można do wielkiego przełomu, rewolucji wynoszącej nowych bogów na piedestał. To nurt samoistnie wytworzony na ojczystym gruncie, różniący się znacznie od założeń romantyzmu ogólnoeuropejskiego. Nie dość, że na tle innych państw odrzuca orygina...

"Tango" jako dramat groteskowy Stanisław Mrożek prezentuje w swoim dramacie groteskową wizję świata, pełną błazenady, wyolbrzymienia, form karykaturalnych Wydarzenia, które prezentuje utwór, składają się na obraz, dzięki któremu \"Tango\" możemy uznać za tragikomedię. Była sobie rodzina. Najstarsi: Eugeniusz i Eugenia, rodzice: Stomil i Eleonora, ich syn Artur i jego narzeczo...

Zarządzanie innowacyjne i zarządzanie finansami - wyjaśnienie Zarządzanie innowacyjne ma na celu stworzenie warunków sprzyjających wykorzystaniu możliwości pracowników w generowaniu, a następnie rozwi¬janiu innowacji produktowych, technologicznych, ekologicznych, organiza¬cyjnych, w obszarze zarządzania zwiększenie ilości wdrożonych w firmie innowacji zwiększa jej pozycję konkurencyjną na rynku i...

Portrety kobiet w pozytywiźmie Literatura epoki pozytywizmu nie wytworzyła jednolitego modelu kobiety. Galeria ich typów rozciąga się od Oleńki Billewiczówny do Izabeli Łęckiej. Sienkiewiczowska bohaterka jest ideałem kobiety swoich czasów. Stać ją na głębokie i niezłomne uczucia. Jest skromna, ale kiedy trzeba śmiała. Cechuje ją niespotykana odwaga, szczerość, sprawiedliwość...