a) emocje: - podstawową funkcją jest modulacja i selekcja działań - wzbudzane najczęściej w sytuacjach wymagających działań przygotowawczych - wzbudzeniu towarzyszy aktywność autonomicznego układu nerwowego - są konsekwencją zdarzeń spostrzeganych jako pojawiających się szybko i bez ostrzeżenia - emocje mogą prowadzić do określonego nastroju - mogą być bardzo krótkie - towarzyszy im specyficzna mimika - mogą zostać wywołane zarówno zdarzeniami zewnętrznymi jak i wspomnieniami i wyobraźnią - mogą wynikać z relacji łączących człowieka z jakimś obiektem b) nastrój: - główna funkcja to modulacja i selekcjonowanie czynności poznawczych - działa jako podstawowy mechanizm zmiany przetwarzanych treści i sposobu ich przetwarzania. - Nasila pamięciową dostępność pewnych treści i osłabia dostępność innych - Są konsekwencją zdarzeń rozgrywających się w wolniejszym tempie - Zmienia się pod wpływem pogody - Mogą się kumulować wraz z upływem czasu - Mogą zmieniać prawdopodobieństwo wystąpienia pewnych emocji - Trwa znacznie dłużej niż emocja - Obniżają próg pobudzenia tych emocji które im towarzyszą - Nie mają mimiki - Rodzą się w skutek zmian neurohormonalnych i biochemicznych, lub poprzez częste przeżywanie emocji o dużej sile
Emocje i nastrój - definicja
a) emocje: - podstawową funkcją jest modulacja i selekcja działań - wzbudzane najczęściej w sytuacjach wymagających działań przygotowawczych - wzbudzeniu towarzyszy aktywność autonomicznego układu nerwowego - są konsekwencją zdarzeń spostrzeganych jako pojawiających się szybko i bez ostrzeżenia - emocje mogą prowadzić do określonego nastroju - mogą być bardzo krótkie - towarzyszy im specyficzna mimika - mogą zostać wywołane zarówno zdarzeniami zewnętrznymi jak i wspomnieniami i wyobraźnią - mogą wynikać z relacji łączących człowieka z jakimś obiektem b) nastrój: - główna funkcja to modulacja i selekcjonowanie czynności poznawczych - działa jako podstawowy mechanizm zmiany przetwarzanych treści i sposobu ich przetwarzania. - Nasila pamięciową dostępność pewnych treści i osłabia dostępność innych - Są konsekwencją zdarzeń rozgrywających się w wolniejszym tempie - Zmienia się pod wpływem pogody - Mogą się kumulować wraz z upływem czasu - Mogą zmieniać prawdopodobieństwo wystąpienia pewnych emocji - Trwa znacznie dłużej niż emocja - Obniżają próg pobudzenia tych emocji które im towarzyszą - Nie mają mimiki - Rodzą się w skutek zmian neurohormonalnych i biochemicznych, lub poprzez częste przeżywanie emocji o dużej sile
Materiały
Katastrofizm i ekspresjonizm "Hymnów" Jana Kasprowicza
Pod koniec XIX wieku Jan Kasprowicz znalazł się pod przemożnym wpływem niemieckiego ekspresjonizmu. Był to prąd literacki, który formułował zadania sztuki w nowy sposób. Artysta mianowicie nie miał odtąd naśladować rzeczywistości, ale ukazywać świat wewnętrzny człowieka. Ekspresjoniści sięgali do tradycyjnej symboliki, stosowali dłuższe formy li...
Forma i styl "Iliady"
4.1.4 WALORY FORMY I STYLU „ILIADY”
Narrator nie narzuca się słuchaczom. Na początku autor prosi muzy o natchnienie i zapowiada treść utworu. Paralelizm akcji (dwa ciągi wydarzeń, równocześnie z ludźmi działali bogowie). O przebiegu akcji w dwóch płaszczyznach decydowało przeznaczenie, nad czym czuwało fatum, bóstwo losu, któremu po...
Podaż - zależność od ceny
PODAŻĄ nazywamy ilość dóbr i usług oferowaną przez sprzedawców w danym miejscu, czasie i po określonej cenie.
Podaż jest kształtowana przez: popyt na dobra i usługi (popyt obecny, a zwłaszcza przyszły daje potencjalnemu producentowi sygnał o celowości i opłacalności przedsięwzię- cia), cenę dóbr i usług (dla sprzedających cena stanowi infor...
Bohaterowie realizmu wielkiego: Balzac, Prus, Dostojewski
Złożone kreacje bohaterów realizmu wielkiego. Scharakteryzuj je na podstawie bohaterów Balzaca, Prusa, Dostojewskiego.
Pisaliśmy już o złożonej kreacji Wokulskiego.
Skupmy się zatem na bohaterach z „ Ojca Goriot” Honoriusza Balzaca.
Tytułowa postać to prosty robotnik, który dzięki sprzyjającej sytuacji politycznej dorabia się p...
Humanizm i reformacja w literaturze renesansu
- Humanizm oznacza prąd poszukujący i rozwijający tradycję starożytnej wiedzy o człowieku zawartej w filozofii i literaturze, polega na szerokim wykształceniu i wyćwiczeniu w sztukach pięknych; wymaga od człowieka zdolności twórczych i sprawności umysłowej; Studia obejmowały różne dziedziny ludzkiej aktywność: sztukę, literaturę, filozofię. Reto...
Motyw wolności w literaturze
Motyw wolność - wstęp
Człowieku...jesteś najbardziej rozumną istotą stąpającą po ziemi, stworzoną na podobieństwo Boga. Świat, w którym żyjesz, oddychasz, bawisz się i smucisz jest teatrem, ty zaś tylko jego marionetką. Taką wizję ludzkiej natury głosił antyczny filozof - Platon.
W teatrze, w którym jesteś kukiełką , Stwórca z góry pociąg...
Cechy epopei na podstawie "Iliady" i "Odyseji"
- epos jest praktycznie pierwszym gatunkiem, jaki się pojawia w Grecji w starożytności powstały dwa wielkie eposy Homera, zwane również epopejami: \"Iliada\" i powiązana z nią \"Odyseja\"; pierwsza opisuje historię wojny Trojańskiej, do niedawna uważanej za całkiem mityczną sprawę, a teraz już, po odkryciach Schliemana, patrzy się na to nieco in...
Język w utworach oświeceniowych
ZASŁUGI WOBEC JĘZYKA (WALKA O CZYSTOŚĆ JĘZYKA)
Twórcy pisali i żądali w swoich utworach czystości języka polskiego. Językiem wykładowym w szkołach stał się język polski zamiast dotychczas obowiązującej łaciny. Także teatr walczył o język narodowy. Także bohaterowie bajek Krasickiego mówili językiem potocznym, ale czystym i poprawnym.
̶...