Dzieła pisane zgodnie z teorią mimesis



Mimesis - inaczej naturalny, naśladowanie; Kategoria pochodząca z założeń estetyki starożytnej, oznacza naśladowanie rzeczywistości w sztuce, czyli wymóg, aby dzieło sztuki było odwzorowaniem rzeczywistości, by wydarzenia mogły się sprawdzić. Jeśli twórca chciał być doskonałym musiał naśladować naturę. Stąd wszystkie prądy literackie, które postulują prawdziwość, a przynajmniej prawdopodobieństwo istnienia świata przedstawionego w dziele (np. realizm), nazywamy kierunkami mimetycznymi. Z kolei prądy, które głoszą odstępstwo od naśladowania rzeczywistości, od jej imitowania występują przeciwko mimesis. Teorie mimesis rozwinął i dokładnie omówił Arystoteles w swym dziele "Poetyka". Wszystkie dzieła antyczne oraz duża większość dzieł późniejszych epok była pisana zgodnie z teorią mimesis np.: Renesans - Jan Kochanowski "Odprawa posłów greckich", Barok - Molier "Świętoszek", Oświecenie - Julian Ursyn Niemcewicz "Powrót posła", Romantyzm - Adam Mickiewicz "Konrad Wallenrod", Pozytywizm - Bolesław Prus "Lalka", Młoda Polska - Stefan Żeromski "Ludzie bezdomni", XX-lecie międzywojenne - Stefan Żeromski - "Przedwiośnie", Zofia Nałkowska "Granica", Literatura współczesna - Zofia Nałkowska "Medaliony". W epoce XX-lecia międzywojennego rozwinął się nowy kierunek w sztuce - kreacjonizm. Kreacjonizm - kreować znaczy tworzyć, kreator to twórca; kierunek w sztuce dający artyście prawo indywidualnego tworzenia i pojmowania obrazu, przekształcania rzeczywistości i wykreowania czegoś zupełnie nowego. Kreacjonizm funkcjonujący w XX wieku w poezji niósł postulat, aby "tworzyć" nowy świat w dziełach poetyckich. Wyobraźnia poety ma stwarzać świat od nowa, podobnie malarz kreuje od nowa świat na płótnie, układając go z różnych elementów rzeczywistości - sam jest twórcą, nie musi odtwarzać ani naśladować. Kierunek ten jest wyraźnie opozycyjny do teorii mimesis. Przykładami dzieł, które zostały napisane zgodnie z tą teorią mogą być: - Bruno Schulz "Sklepy cynamonowe" - odrealniona wizja z pogranicza jawy i snu, Schulz manifestuje wolną rękę dla poety, który kreuje świat, bujna wyobraźnia i skłonność do marzeń pozwoliła autorowi na wykreowanie nowej rzeczywistości, do prozy wkraczają elementy baśniowe, mityczne i liryczne, mitologizowanie codziennych czynności. Schulz nie potrzebuje akcji, fabuły pojmowanej jako cel narracji, czasu i przestrzeni, korzysta z mitów, symboli i metafor. - Witold Gombrowicz "Ferdydurke" - powieść o dziwacznej i niespójnej fabule, która nie występuje w klasycznym układzie zdarzeń - często brak realnej motywacji zdarzeń, z absurdalnym, groteskowym i paradoksalnym światem, którego sens i kształt powstaje w trakcie powieści, nie naśladując i nie odkrywając realiów. - Stanisław Ignacy Witkiewicz "Szewcy" - świat przedstawiony nie ma nic wspólnego z mimetyzmem, treść zdominowana jest przez formę, groteskowe są: postacie, wypowiedzi, treść, scenografia, występują aluzje i nawiązania do rzeczywistości. Bardziej odpowiadają mi dzieła napisane zgodnie z teorią mimesis: - posiadają fabułę, akcję, czas i przestrzeń, dzięki czemu są o wiele łatwiejsze do czytania, od utworów napisanych w konwencji kreacjonizmu, które często dodatkowo charakteryzują się przekształconym językiem, - istnieje szansa, że świat przedstawiony istnieje lub istniał w przeszłości, a bohaterowie są uwikłani w zdarzenia, które są możliwe do zrealizowania, czyli przedstawiają świat jaki postrzegamy dookoła nas, zgodny z codzienną rzeczywistością jaką obserwujemy, w której żyjemy, w której obowiązują powszechnie uznane prawa, - z reguły, są łatwiejsze w odbiorze, tzn. nie posiadają tak wielu przenośni, metafor, symboli, psychologicznej treści czerpanej ze świadomości i podświadomości, odbiorca nie musi więc rozszyfrowywać wykreowanego przez autora świata.

Dzieła pisane zgodnie z teorią mimesis

Materiały

Opowiadania Konopnickiej - tematyka Tematyka opowiadań M. Konopnickiej. Do najpopularniejszych opowiadań Konopnickiej należą: \"Mendel Gdański\", \"Miłosierdzie gminy\", \"Dym\", \"Nasza szkapa\". Mendel był starym Żydem, który od urodzenia mieszkał w Gdańsku i był introligatorem. Swe obowiązki wykonywał bardzo sumiennie i dokładnie. Wychowywał wnuczka. Pewnego dnia dowiaduje s...

Jak bohaterowie romantyczni wypełnili misję uszczęśliwienia swojego narodu? \" Ja kocham cały naród ! (...) . Chcę go dźwignąć, uszczęśliwić (...) \" . Jak bohaterowie romantyczni wypełniali tę misję ? Romantyzm w Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich, objął swym zasięgiem w pierwszej połowie połowie XIX wieku niemal wszystkie dziedziny ludzkiego myślenia i twórczości. Znalazł wyraz w ideologii, szt...

Rynek marketingowy RYNKOWA SYTUACJA PRZEDSIĘBIORSTWA Określają ją plany marketingowe opierające się na wszechstronnym rozpoznaniu aktualnego i przewidywanego układu czynników. RYNEK PRZEDSIĘBIORSTWA Można definiować w trzech wymiarach: przedmiotowym, podmiotowym, przestrzennym. WYMIAR PRZEDMIOTOWY RYNKU Wiąże się z określeniem potrzeb, które firma widzi ...

Struktura i znaczenie "Dżumy" Alberta Camusa Struktura i znaczenie Dżumy Powstała po II wojnie powieść Alberta Camusa jest utworem o charakterze uniwersalnym. Wydarzenia w Oranie odsyłają do szer¬szych treści. Jest to więc dzieło o ekspansji zła i różnych postawach ludzkich. Jak staraliśmy się pokazać, walka ze złem przybiera formy zależne od motywacji, umiejętności, wrażliwości...

Bohater jego kariera i awanse Kariery polityczne i awanse społeczne w ujęciu pozytywnym i negatywnym. Przedstaw przykłady literackie i dokonaj próby wartościowania. Człowiek jest zwierzęciem silnie uporządkowanym. Nie myślę tutaj o jednostkowym bałaganiarstwie, niechlujstwie czy też innej formie braku koordynacji swych działań, lecz o systematyczności zbiorowości i jej dąż...

Środki polityki handlowej - cło Środki polityki handlowej: I) CŁA – jest to opłata pobierana przez państwo według z góry ustalonych stawek, w związku z przejściem towarów przez granicę celna. Stawki celne zawarte są w taryfie celnej, ustalonej w trybie obowiązującym w danym kraju. Funkcja cła: - Protekcyjno -regulacyjna – ochrona rynku krajowego przed konkurency...

Poezja Staffa i jego filozofia w wybranych wierszach Wpływ tendencji młodopolskich na poezję L. Staffa oraz jego filozofia - na przykładzie wybranych wierszy. \"Deszcz jesienny\" jest to wiersz bardzo smutny. Wyziera z niego świadomość beznadziejności życia. Deszcz symbolizuje smutek. Staff stosuje tutaj zwroty dźwiękonaśladowcze. Malarskim elementem jest zatopiony w szarości we mgle świat (imp...

"Bogurodzica" - historia utworu \"Bogurodzica\" jako zabytek języka polskiego, historia utworu, walory literackie\" \"Bogurodzica\" jest najwspanialszą i najstarszą polską pieśnią religijną. Nie znamy dokładnej daty jej powstania. Jej powstanie wiąże się z okresem pomiędzy wiekiem X i XIV, a najczęściej przyjmuje się pierwszą połowę wieku XIII. Z powstaniem \"Bogurodzi...