Dylematy moralne Konrada Wallenroda i Kordiana Mickiewiczowski Konrad Wallenrod jest postacią tajemnicza, poznajemy jego pogmatwane losy głównie dzięki opowieści wajdeloty. Akcja rozgrywa się w średniowieczu za czasów walk krzyżacko – litewskich. Sytuacja tragiczna ma miejsce wówczas, gdy bohater stoi przed koniecznością dokonania wyboru miedzy dwoma racjami, które są równorzędna, lecz każda decyzja bohatera będzie zła – przyniesie negatywne skutki. W sytuacji tragicznej znalazł się Konrad Wallenrod gdy zbliżała się wojna z Krzyżakami. Musiał wybrać pomiędzy miłością do ojczyzny a miłością do ukochanej Aldony. Postanawiając podstępnie zniszczyć Krzyżaków poświęcił swoje życie prywatne i miłość ukochanej kobiety. Z kolei gdyby wybrał dobro prywatne – także nie byłby szczęśliwy. Nie pozwoliły by mu żyć spokojnie wyrzuty sumienia, zresztą Krzyżacy szybko zwyciężyliby Litwę i zburzyli spokój jej mieszkańców. Konflikt : życie prywatne a ojczyzna nie jest jedyna sprzecznością racji przed jaką stoi Konrad Wallenrod. Sytuacja tragiczna rozgrywa się w jeszcze jednej sferze : bohater musi wybrać pomiędzy honorem a zwycięstwem nad Krzyżakami. Dzieje się bowiem tak że metoda jaką obiera Konrad jest jedynym sposobem walki z Zakonem, lecz to metoda nie godna prawego rycerza. Wallenrod musi kłamać, musi dokonać zdrady – a takie czyny nie mieszczą się w kodeksie rycerskim. Gdyby jednak postępował etycznie, stanął do walki twarzą w twarz z Krzyżakami – poniósł by klęskę i zaprzepaścił przyszłość ojczyzny. Tak więc Konrad Wallenrod poświęcił swój honor, a być może i zbawienie, gdyż był chrześcijaninem a grzeszył – lecz nie mógł tego uniknąć, i e tym tkwi tragizm, mickiewiczowskiego bohatera. Najbardziej tragicznym momentem w życiu Kordiana – tytułowego bohatera utworu J. Słowackiego – nie jest wcale, moment gdy Laura odtrąca jego miłość ani ta, gdy strzela on do siebie, ani nawet gdy monologuje na Mont Blanc, czy jest uwięziony z wyrokiem śmierci. Tragizm to sytuacja z której nie ma wyjścia, trzeba podjąć decyzje i każda będzie miała złe skutki. Tragizm to zatem wewnętrzne rozdarcie człowieka. W takiej sytuacji znajduje się Kordian, gdy przemierza komnaty pałacu idąc zabić cara. Jego rozdarcie to wytwory jego psychiki, znajdują nawet uosobienie w postaci Strachu i Imaginacji, w obrazach jakie stawia mu przed oczami wrażliwa natura. Kordian bowiem zobowiązał się, że zabije cara. Wierzy, że czyn ten będzie zbawienny dla ojczyzny. Powinien też dotrzymać danego słowa – inaczej straci honor. Lecz jeśli cara zabije... Popełni śmiertelny grzech zabójstwa i królobójstwa. – a taki czyn nie mieści się w kodeksie rycerskim. Poza tym jest to grzech, który zaprzepaszcza zbawienie człowieka nie mówiąc już o karze ziemskiej. To jest tragizm Kordiana - presja, której jego psychika nie zniosła, dlatego zemdlał. Cara nie zabił znalazł się w więzieniu. Właściwie trudno powiedzieć, że dokonał wyboru – jego wrażliwa konstrukcja zadecydowała za niego. Kordian jest osobą bardzo wrażliwą i delikatną, jest poetą – marzycielem, który widzi świat przez pryzmat marzeń. Nie widzi sensu i celu swego życie, oraz odczuwa nieudolność swojego działania. Podróżuje w poszukiwaniu wartości życiowych, kulturalnych i politycznych. Konrad na Mont Blanc przeżywa metamorfozę z romantycznego kochanka w wojownika o wolność. Jest postacią o charakterze czystym i szlachetnym, dużo chce, ale miedzy chęcią a czynem jest duża przepaść. Decyzja o samotnej walce Kordiana okazuje się szaleństwem, ponieważ ma on słabą psychikę, nie potrafi przezwyciężyć strachu i przeznaczenia.
Dylematy moralne Konrada Wallenroda i Kordiana
Dylematy moralne Konrada Wallenroda i Kordiana Mickiewiczowski Konrad Wallenrod jest postacią tajemnicza, poznajemy jego pogmatwane losy głównie dzięki opowieści wajdeloty. Akcja rozgrywa się w średniowieczu za czasów walk krzyżacko – litewskich. Sytuacja tragiczna ma miejsce wówczas, gdy bohater stoi przed koniecznością dokonania wyboru miedzy dwoma racjami, które są równorzędna, lecz każda decyzja bohatera będzie zła – przyniesie negatywne skutki. W sytuacji tragicznej znalazł się Konrad Wallenrod gdy zbliżała się wojna z Krzyżakami. Musiał wybrać pomiędzy miłością do ojczyzny a miłością do ukochanej Aldony. Postanawiając podstępnie zniszczyć Krzyżaków poświęcił swoje życie prywatne i miłość ukochanej kobiety. Z kolei gdyby wybrał dobro prywatne – także nie byłby szczęśliwy. Nie pozwoliły by mu żyć spokojnie wyrzuty sumienia, zresztą Krzyżacy szybko zwyciężyliby Litwę i zburzyli spokój jej mieszkańców. Konflikt : życie prywatne a ojczyzna nie jest jedyna sprzecznością racji przed jaką stoi Konrad Wallenrod. Sytuacja tragiczna rozgrywa się w jeszcze jednej sferze : bohater musi wybrać pomiędzy honorem a zwycięstwem nad Krzyżakami. Dzieje się bowiem tak że metoda jaką obiera Konrad jest jedynym sposobem walki z Zakonem, lecz to metoda nie godna prawego rycerza. Wallenrod musi kłamać, musi dokonać zdrady – a takie czyny nie mieszczą się w kodeksie rycerskim. Gdyby jednak postępował etycznie, stanął do walki twarzą w twarz z Krzyżakami – poniósł by klęskę i zaprzepaścił przyszłość ojczyzny. Tak więc Konrad Wallenrod poświęcił swój honor, a być może i zbawienie, gdyż był chrześcijaninem a grzeszył – lecz nie mógł tego uniknąć, i e tym tkwi tragizm, mickiewiczowskiego bohatera. Najbardziej tragicznym momentem w życiu Kordiana – tytułowego bohatera utworu J. Słowackiego – nie jest wcale, moment gdy Laura odtrąca jego miłość ani ta, gdy strzela on do siebie, ani nawet gdy monologuje na Mont Blanc, czy jest uwięziony z wyrokiem śmierci. Tragizm to sytuacja z której nie ma wyjścia, trzeba podjąć decyzje i każda będzie miała złe skutki. Tragizm to zatem wewnętrzne rozdarcie człowieka. W takiej sytuacji znajduje się Kordian, gdy przemierza komnaty pałacu idąc zabić cara. Jego rozdarcie to wytwory jego psychiki, znajdują nawet uosobienie w postaci Strachu i Imaginacji, w obrazach jakie stawia mu przed oczami wrażliwa natura. Kordian bowiem zobowiązał się, że zabije cara. Wierzy, że czyn ten będzie zbawienny dla ojczyzny. Powinien też dotrzymać danego słowa – inaczej straci honor. Lecz jeśli cara zabije... Popełni śmiertelny grzech zabójstwa i królobójstwa. – a taki czyn nie mieści się w kodeksie rycerskim. Poza tym jest to grzech, który zaprzepaszcza zbawienie człowieka nie mówiąc już o karze ziemskiej. To jest tragizm Kordiana - presja, której jego psychika nie zniosła, dlatego zemdlał. Cara nie zabił znalazł się w więzieniu. Właściwie trudno powiedzieć, że dokonał wyboru – jego wrażliwa konstrukcja zadecydowała za niego. Kordian jest osobą bardzo wrażliwą i delikatną, jest poetą – marzycielem, który widzi świat przez pryzmat marzeń. Nie widzi sensu i celu swego życie, oraz odczuwa nieudolność swojego działania. Podróżuje w poszukiwaniu wartości życiowych, kulturalnych i politycznych. Konrad na Mont Blanc przeżywa metamorfozę z romantycznego kochanka w wojownika o wolność. Jest postacią o charakterze czystym i szlachetnym, dużo chce, ale miedzy chęcią a czynem jest duża przepaść. Decyzja o samotnej walce Kordiana okazuje się szaleństwem, ponieważ ma on słabą psychikę, nie potrafi przezwyciężyć strachu i przeznaczenia.
Materiały
Kim jest kupiec, rodzaje kupców
KUPIEC – POJECIE I RODZAJE
Kupiec jest to osoba fizyczna lub prawna, która stale wykonuje czynności kupna – sprzedaży w celu osiągnięcia zysku.
Rodzaje kupców:
Ze względu na przedmiot obrotu:
• Kupcy towarowi
• Kupcy nietowarowi
Ze względu na formę prawną:
• Kupcy jednoosobowi
• Spółki
...
Mit o Potopie - interpretacja
MIT O POTOPIE
Po stracie Prometeusza , ludzie , nękani cierpieniami, pełni żądzy , której nie umieli opanować , stawali się źli. Ilekroć któryś z bogów schodził na ziemie spotykały ich tylko obelgi i zniewagi. Pewnego razu gdy Zeus spotkała niewybaczalna obraza król Lykaon po częstował go mięsem ludzkim podczas wieczerzy na r...
Kompozycja Lalki
Utwór ma kompozycję otwartą - być może bohater wysadzając zamek zabił się - powieść to tragiczny obraz losu człowieka - ofiary archaicznej struktury społecznej. Albo jest to utwór w jaki sposób dojrzały i myślący człowiek marnuje swoją energię. Być może jednak bohater przeżył i wyjechał - przezwyciężył te ograniczenia, które nakładało na niego s...
Wskaźniki: EVA i MVA -znaczenie
Na przestrzeni ostatniego dziesięciolecia niezwykle dużą popularność, szczególnie w krajach rozwiniętych, zdobyły dwa wskaźniki: EVA (ang. Economic Value Added) i MVA (ang. Market Value Added). Znajdują one zastosowanie między innymi w ocenie opłacalności inwestycji.
Zostały one opracowane w 1982 roku przez firmę konsultingową Stern Stewa...
Porównanie postawy Walerego i Antenora
Walery („Powrót posła”) jako sarmata oświecony. Porównanie postawy Walerego i Antenora („Odprawa posłów greckich”)
Walery: patriota, cieszy się z działalności sejmu, rozumie potrzebę reform politycznych i społecznych. Głosi konieczność zniesienia liberum veto, wolnej elekcji i poddaństwa chłopów. Potępia szlachtę sa...
Wacław Potocki i jego rozważania o Polsce i Polakach
Wacław Potocki należał do nurtu ziemiańskiego, zwanego sarmackim albo swojskim. Literatura ta opanowała polskie szlacheckie dworki i charakteryzowała się przykładaniem ogromnej wagi do rodzimych tradycji, wręcz tworząc własną szlachecką ideologię. Jednocześnie uznawała ona swój polski rodowód za najważniejszy.
Twórczość Potockiego zyskała mia...
Charakterystyka i ocena poglądów Szymona Gajowca
Charakterystyka i ocena poglądów Gajowca i koncepcji “szklanych domów\".
Szymon Gajowiec - przedstawiciel rządu - fikcyjna postać - ukochany Jadwigi, matki Cezarego. Zapowiada on demokrację, reformę rolną, policję i wprowadzenie złotego. Jego mistrzami ducowymi są: Stanisław Krzemiński (“Niegdyś członek Rządu Narodowego w 63. Histor...
Krótka interpretacja "O Panu Jezusie i zbójnikach"
“O Panu Jezusie i zbójnikach”
Pan Jezus szedł przez las ze świętym Piotrem, gdy wtem koło Luptowic napadli ich zbójcy, którzy kazali im iść z nimi. Jezus miał kłaść ogień i robić jedzenie, a Piotr nosić torby i rąbać drewno na opał. Mimo możliwości ucieczki, nie skorzystał z niej. Po drodze herszt nakarmił głodnego starca ostatnim...