Dramat antyczny Dramat szekspirowski ("Makbet") trójjedność czasu, miejsca, akcji nie ma jedności czasu - akcja toczy się w ciągu 17 lat, miejsca - pałac, wrzosowisko, akcji - wiele wątków trzech aktorów i chór dowolna ilość aktorów, sceny zbiorowe, brak chóru podział na stasimony i epejsodiony podział na akty i sceny akcja przyczynowo-skutkowa akcja przyczynowo-skutkowa styl, język podniosły język nie zawsze podniosły - monolog Odźwiernego na początku sztuki prolog, na końcu dokonuje się katastrofa występuje prolog - otwiera dramat, dokonuje się katastrofa wiersz: iloczas różne style - wiersz biały, proza akcja rozgrywa się w wyższych sferach - na scenie obecni ludzie z wyższych stanów na scenie obecni i królowie i ludzie z niższych sfer o Odźwierny temat zaczerpnięty z Homera lub mitologii temat zaczerpnięty ze starych legend, kronik wprowadzenie przyrody - mówi się o jej zachowaniu aby np. spotęgować nastrój grozy motywacja boska - człowiek jest zły lub dobry z woli bogów każdy jest "kowalem swego losu" człowiek jest jednoznacznie określony, ma określone cechy jest np. dobry, zły człowiek przeobraża się na naszych oczach - Makbet, lady Makbet, są monologi wewnętrzne dla dopełnienia obrazu bohatera wyraźne oddzielenie fantazji od realiów - oddzielnie przedstawiony świat bogów i oddzielnie świat ludzi wątki: fantastyczne i realistyczne, przeplatają się między sobą i się na siebie nakładają sceny gwałtów, sceny zabójstwa relacjonowane są przez jednego z aktorów zabójstwo dokonuje się na oczach widzów uboga dekoracja zmienna dekoracja role grane tylko przez mężczyzn w maskach role grane bez masek, role kobiece odgrywane przez młodych chłopców
Dramat szekspirowski a dramat antyczny
Dramat antyczny Dramat szekspirowski ("Makbet") trójjedność czasu, miejsca, akcji nie ma jedności czasu - akcja toczy się w ciągu 17 lat, miejsca - pałac, wrzosowisko, akcji - wiele wątków trzech aktorów i chór dowolna ilość aktorów, sceny zbiorowe, brak chóru podział na stasimony i epejsodiony podział na akty i sceny akcja przyczynowo-skutkowa akcja przyczynowo-skutkowa styl, język podniosły język nie zawsze podniosły - monolog Odźwiernego na początku sztuki prolog, na końcu dokonuje się katastrofa występuje prolog - otwiera dramat, dokonuje się katastrofa wiersz: iloczas różne style - wiersz biały, proza akcja rozgrywa się w wyższych sferach - na scenie obecni ludzie z wyższych stanów na scenie obecni i królowie i ludzie z niższych sfer o Odźwierny temat zaczerpnięty z Homera lub mitologii temat zaczerpnięty ze starych legend, kronik wprowadzenie przyrody - mówi się o jej zachowaniu aby np. spotęgować nastrój grozy motywacja boska - człowiek jest zły lub dobry z woli bogów każdy jest "kowalem swego losu" człowiek jest jednoznacznie określony, ma określone cechy jest np. dobry, zły człowiek przeobraża się na naszych oczach - Makbet, lady Makbet, są monologi wewnętrzne dla dopełnienia obrazu bohatera wyraźne oddzielenie fantazji od realiów - oddzielnie przedstawiony świat bogów i oddzielnie świat ludzi wątki: fantastyczne i realistyczne, przeplatają się między sobą i się na siebie nakładają sceny gwałtów, sceny zabójstwa relacjonowane są przez jednego z aktorów zabójstwo dokonuje się na oczach widzów uboga dekoracja zmienna dekoracja role grane tylko przez mężczyzn w maskach role grane bez masek, role kobiece odgrywane przez młodych chłopców
Materiały
Koncepcja Davisa i Moora
Koncepcja Davisa i Moora – każde społeczeństwo żeby normalnie funkcjonować, musi być podzielone, zróżnicowane. Przedstawicieli dzieli rozmiar wykształcenia i rozmiar stawianych im wymagań (choć nie zawsze się pokrywają, bo np. jak zabraknie “niewykształconej” służby oczyszczania miasta, to może wybuchnąć epidemia). Zachęty do w...
Akcja "Chłopów"
Akcja powieści jest otwarta, nie ma wątku centralnego, choć losy Borynów są na I planie. Równie ważny jest wątek walki o ziemię, sporu o las, problem rosyjskiej szkoły. Nawet główne wątki podane są wyrywkowo. Nie wiadomo dlaczego Antek ożenił się z biedną Hanką Bylicówną; nie wiadomo co się stanie z Jagną i jak zakończy się sprawa Antka o zabici...
Cechy powieści młodopolskiej
Powieść kontynuowała nurt realistyczny i czerpała inspiracje z naturalizmu i impresjonizmu.
Element naturalistyczny stanowi pesymistyczna wizja determinizmu - bohater podporządko-wany jest instynktom (miłości, agresji, strachu, nienawiści), a jego wolę więzi rytm biologicz-ny. Człowieka cechuje walka o byt, w której wygrywa jednostka bezwzglę...
Tematyka patriotyczna w renesansie
RENESANS
Mikołaj Rej - Krótka rozprawa między 3 os.
Utwór ten stanowi odbicie konfliktu, jaki w ówczesnej Polsce miał miejsce pomiędzy szlachtą, duchowieństwem a chłopami. Rej staje tu w obronie chłopów, uciskanych przez wyższe stany. Oprócz tego \"Krótka rozprawa...\" zawiera obszerną i szczegółową krytykę wad zauważonych u wszystkich trz...
Jan Kochanowski - filozofia życiowa
Temat: Filozofia życiowa Jana Kochanowskiego.
Twórczość Jana Kochanowskiego oddaje obraz epoki, w której żył poeta, a przez to
pozwala czytelnikowi zapoznać się ze światopoglądem człowieka renesansu.
Kochanowski w swoich wierszach głosił hasła humanizmu, z którymi silnie się
identyfikował. W większości utworów to właśnie poeta jest podm...
Zwierzęta żyjące w Europie
Świat zwierzęcy
Powstała w wyniku przemian klim. czwartorzędu fauna obszaru Europy należy do paleark. krainy zoogeogr. (Palearktyka) i jest zróżnicowana zależnie od stref klim.-roślinnych. W strefie tundry występują: renifer, niedźwiedź biały, piesiec, lemingi, pardwa; w strefie tajgi: łoś, rosomak, głuszec, cietrzew, jarząbek; w strefie stepó...
Wskaźniki obrotowości - wyjaśnienie
Wskaźniki obrotowości
Długość cyklu produkcyjnego, albo inaczej cykl obrotu od momentu powstania zapasów, - do okresu regulowania zobowiązań – ta różnica opisuje nam cały cykl obrotu kapitału.
Ogólny wskaźnik obrotowości kapitału – informuje nas, w jakim stopniu nasze aktywa służą zwiększaniu obrotów, sprzedaży.
II – wskaź...
Co to jest epos?
epos
jeden z najstarszych gatunków epickich Dla europejskiej literatury podstawowe znaczenie ma epos starożytnej Grecji: “Iliada” i “Odyseja”, utwory przypisywane Homerowi.
Najstarszym jest sumeryjski epos o królu Gilgameszu, pochodzący sprzed dwu tysięcy przed naszej ery
Główny gatunek epiki dominujący w niej aż do po...