''Pan Błyszczyński'' Utwór zawiera opis ogrodu pana Błyszczyńskiego.sama zaś fantastyczna postać tytułowa zacytowanego poematunależy do wielkiej rodziny powołanych przez poetę wielkiej rodziny postaci o imionach ''znaczących'' i będących wyrazem jego słowotwórczej inwencji. Ich imiona akcentują jakąś zasadnniczą cechę, czy funkcję tych postaci w utworach lirycznych. Utwór składa się z dwóch warstw: filozoficznej i baśniowej. Pierwsza z nich nawiązuje do traktowanego wręcz obsewsyjnie przez Leśmiana tematu śmierci, zaświatów, życia pozagrobowego. Rozważania o tym prowadzą poetę do wniosku, że po śmierci nie ma już nic.Druga warstwa to baśniowy opis ogrodu.Baśniowość tą nadaje mu mnósrwo neologizmów zastosowanych w tekście. Można wręcz powiedzieć, że istnieje ich nadmiar, gdyż utrudniają zrozumienie poematu. Nadają one niezwykły klimat i baśniowość. Należą do nich mp.:''podśniona trawa'', ''przyśpieszone zmorowanie''(straszenie), ''ogród roznicestwiony liściato'' itp.Poeta w wierszu jest konsekwentnie wierny wtadycyjnej wersyfikacji i jej najbardziej kunsztownym formom. Stosował z reguły rytmikę szlabotoniczną i głosił teorię o szczególnej roli stałego rytmu w wierszu. Był zdecydowanym przeciwnikiem zwrotu poezji do codziennego życia i tzw. ''szarego człowieka''. Deklarował się przeciw wszelkiej tematyce doraźnie aktualnej, opeiwającej współczesność i przeżycia zbiorowe, w których widział tylko wyraz przeciętności i banalności (świadczy to o jego silnym związku z modernizmem). Dążył jednoześnie do konkretności obrazowania co jest dowodem na to, iż idee XX- lecia nie były mu obce.
Dokładna interpretacja utworu "Pan Błyszczyński" Leśmiana
''Pan Błyszczyński'' Utwór zawiera opis ogrodu pana Błyszczyńskiego.sama zaś fantastyczna postać tytułowa zacytowanego poematunależy do wielkiej rodziny powołanych przez poetę wielkiej rodziny postaci o imionach ''znaczących'' i będących wyrazem jego słowotwórczej inwencji. Ich imiona akcentują jakąś zasadnniczą cechę, czy funkcję tych postaci w utworach lirycznych. Utwór składa się z dwóch warstw: filozoficznej i baśniowej. Pierwsza z nich nawiązuje do traktowanego wręcz obsewsyjnie przez Leśmiana tematu śmierci, zaświatów, życia pozagrobowego. Rozważania o tym prowadzą poetę do wniosku, że po śmierci nie ma już nic.Druga warstwa to baśniowy opis ogrodu.Baśniowość tą nadaje mu mnósrwo neologizmów zastosowanych w tekście. Można wręcz powiedzieć, że istnieje ich nadmiar, gdyż utrudniają zrozumienie poematu. Nadają one niezwykły klimat i baśniowość. Należą do nich mp.:''podśniona trawa'', ''przyśpieszone zmorowanie''(straszenie), ''ogród roznicestwiony liściato'' itp.Poeta w wierszu jest konsekwentnie wierny wtadycyjnej wersyfikacji i jej najbardziej kunsztownym formom. Stosował z reguły rytmikę szlabotoniczną i głosił teorię o szczególnej roli stałego rytmu w wierszu. Był zdecydowanym przeciwnikiem zwrotu poezji do codziennego życia i tzw. ''szarego człowieka''. Deklarował się przeciw wszelkiej tematyce doraźnie aktualnej, opeiwającej współczesność i przeżycia zbiorowe, w których widział tylko wyraz przeciętności i banalności (świadczy to o jego silnym związku z modernizmem). Dążył jednoześnie do konkretności obrazowania co jest dowodem na to, iż idee XX- lecia nie były mu obce.
Materiały
Przemiana etyczna Jacka Soplicy
54. Ewolucja etyczna Jacka Soplicy - bohatera \"PanaTadeusza\".
Choć epopeja A. Mickiewicza nosi tytuł \"Pan Tadeusz\", to jednak głównym jej bohaterem nie jest postać tytułowa, lecz osoba zasnuta mgłą tajemnicy - właśnie Jacek Soplica.
Pochodził on ze średnio zamożnej szlachty. Wyróżniał się urodą, sprawnością fizyczną i pewnością siebie....
Rola poety w "Konradzie Wallenrodzie"
Rola poety.
Ma wyraźny rodowód biblijny. W kulturze żydowskiej wykształca się życie narodowe, które pozwala im zachować własną tożsamość narodową. Poeta powinien być wieszczem, prorokiem który mocą ducha i słowem przewodzi ludowi. Ma zastąpić zniewolonej społeczności przywódców politycznych. Poezję narodową nazywa poeta \"wieścią gminną\" i \...
Losy Wokulskiego jako pozytywisty
Plan:
1.Wybuch w zamku.
2.Cudem ocalały.
3.Wybuch sposobem na rozpoczęcie nowego życia.
4.Osiedlenie się w niewielkim miasteczku.
5.Zakupienie budynku.
6.Stworzenie pensjonatu dla uczniów pobliskiej szkoły.
7.Pomoc lokatorom pensjonatu i mieszkańcom miasta.
8.Próby swatania Wokulskiego.
9.Opłacanie lekarza.
10.Historia sąsiadki.
11....
Motyw inspiracji w literaturze
Związki literatury i malarstwa
Inspiracja - Natchnienie, zapał twór¬czy, poddawanie myśli, wywieranie wpływu, sugestia; inspirować - pobu¬dzać twórczo; o inspiracji malarstwem można mówić wówczas, gdy jest ono twórczo wykorzystane w literaturze.
„Bogurod/ica\" - Temat Deisis (gr. - modlitwa, błaganie) pochodzący z ok. VI-VII w....
W jakich językach została napisana Biblia?
Stary Testament po hebrajsku, a niektóre fragmenty po aramejsku i grecku.
Nowy Testament po grecku (tylko Ewangelia św. Mateusza po aramejsku).
Powojenne utwory ukazujące rzeczywistość Polski
Jakie znasz utwory ukazujce powojenną rzeczywistoć PoIski?
Nie mówimy o literaturze socnealizmu, bo nie przedstawia ona rzeczywistości, lecz baśń, iluzję, czasem wręcz humorystyczną. Nikt nie uwierzy dziś w szaleństwo traktorów, 200 % normy, miłość do kolektywu itd. tym bardziej, że rzeczywistość ta nie była wcale różowa. Z jednej strony ulga -...
"Rzeczpospolita Szlachecka" w ocenie polskich romantyków
„Rzeczpospolita Szlachecka” w ocenie polskich romantyków
Wystarcza dwa „punkty” literatury, by przywołać urok szlacheckiego dworu i zaścianka, typ polskiego szlachcica w tradycyjnym kontuszu, obyczaj szlachecki, sentyment do szlachty polskie - i krytykę jej wad. Są to: „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza i ko...
"Pieśń o spustoszeniu Podola" Jana Kochanowskiego
Pieśń V – Pieśń o spustoszeniu Podola (Wieczna sromota i nienagrodzona...)
Utwór ten niewątpliwie należy do pierwszej z wymienionych grup – napisany ok. r. 1575, opowiada o skutkach najazdu tatarskiego, kiedy to spustoszenie ziem polskich osiągnęło niespotykane wcześniej rozmiary (według kroniki Bielskiego Tatarzy zabrali wówcz...