Definicja, podobieństwa i różnice symbolu, alegorii, przypowieści i paraboli



„Symbol, alegoria, przypowieść i parabola – definicje i wynikające z nich podobieństwa i różnice” Obraz przenośny w literaturze to metafora (inaczej przenośnia). Jest to wyrażenie, w obrębie którego następuje przemiana znaczenia słów, które je tworzą. Ukazane z oryginalnego zestawienia słów nowe znaczenie jest znaczeniem metaforycznym. Natomiast obrazy o większym obrazie przenośnym to: symbol, alegoria, przypowieść, parabola. Symbol to fragment rzeczywistości przedstawiony w dziele literackim, pełniący funkcję znaku, często niejasnego i co ważne wieloznacznego, odnoszącego się do innej, nie ukazanej bezpośrednio sfery rzeczywistości. Symbolami mogą być: obraz, pojęcie, osoba, scena lub zdarzenie, które niosą głęboko ukryte treści. Symbol ma znaczenie przenośne, ku któremu kieruje myśli czytelnika. Właściwa interpretacja utworu wymaga działania na dwóch płaszczyznach: po pierwsze trzeba ustalić znaczenie danego elementu w świecie utworu literackiego, po drugie rozszyfrować jego znaczenie ukryte. Alegoria natomiast to rozbudowany obraz w literaturze i sztuce, mający w odróżnieniu do symbolu, poza znaczeniem dosłownym, jednoznacznie określony sens umowny Alegoria wyobraża zwykle pojęcia oderwane, często jest uosobieniem pojęć tj. sprawiedliwość, niewinność, nadzieja (np. sprawiedliwość to kobieta z przepaską na oczach, z mieczem i wagą w dłoniach). Tak więc alegoria jest utrwalonym w tradycji, kulturze, literaturze lub religii motywem, obrazem oznaczającym ukryte treści, które nazywamy znaczeniem alegorycznym. Przykładem alegorii może być często spotykany w utworach literackich obraz okrętu podczas burzy na morzu („Kazania sejmowe Piotra Skargi”), który oznacza zagrożenie ojczyzny. Alegorią jest także wąż połykający własny ogon („Kordian”, „Szewcy”), przedstawiający wieczność. Przypowieść (inaczej parabola) jest to opowieść moralno – dydaktyczna, o skróconej, schematycznej fabule, w której przytoczone zdarzenia i postacie mają charakter przykładu, są jedynie pretekstem do wypowiedzenia uniwersalnej prawdy na temat ludzkiej egzystencji, postaw wobec życia, kolei losu. Przypowieści nie należy odczytywać dosłownie, trzeba szukać nie wypowiedzianego wprost, ukrytego, głębokiego alegorycznego sensu. Bogaty zestaw przypowieści znajdujemy w Biblii, w księgach Nowego Testamentu, m.in. przypowieść o synu marnotrawnym, o miłosiernym Samarytaninie, czy o siewcy rozsiewającym ziarno, które padało na różny grunt. Siewca to nauczyciel (Chrystus), ziarno jest nauką, a grunt to ludzie przyjmujący tę naukę w sposób indywidualny.

Definicja, podobieństwa i różnice symbolu, alegorii, przypowieści i paraboli

Materiały

Opakowanie produktu - reklama Opakowanie produktu Opakowanie produktu pełni funkcje użytkowe i promocyjne. W ramach funkcji użytkowych opakowanie umożliwia porcjowanie produktu, jego transport i ochronę przed zniszczeniem i zepsuciem. W ramach funkcji promocyjnych zapewnia informacje, daje wrażenie estetyczne i umożliwia eksponowanie produktu. Jest wizytówką produktu. Na et...

"Lalka" powieść o straconych złudzeniach \"Lalka\" to powieść o straconych złudzeniach - czy się z tym zgadzasz \"Lalka\" jest niewątpliwie powieścią o straconych złudzeniach. Tracą je wszystkie pierwszoplanowe postacie, rozsypuje się ich system wartości i wszystko w co wierzyli. Wokulski traci złudzenia co do idealistycznej miłości. Odkrywa, że rzeczywistość diametralnie różni się ...

Naturalizm w "Moralność pani Dulskiej" Naturalizm Z naturalizmem zetknęła się Zapolska podczas pobytu w Paryżu, kiedy grała w słynnym teatrze Antoine\'a. Zgodnie z ideowym nakazem tego kierunku deklarowała się jako przeciwniczka mieszczań-stwa, jego moralności i mentalności, a środowisko mieszczańskie uczyniła bohaterem nega-tywnym swoich utworów W komedii naturalizm widoczn...

Renesans - pojęcia POJĘCIA: Humanizm – (łac. Humanus = ludzki), to prąd który w przeciwieństwie do średniowiecznego teocentryzmu, przyniósł fascynację człowiekiem i wszystkimi sprawami związanymi z życiem ludzkim. Człowiek stał na pierwszym miejscu; panowało przeświadczenie o konieczności poznania człowieka i praw rządzących przyrodą jako podstawowym ...

"Polska Winkelriedem narodów" - rozumienie hasła Hasło winkelriedyzmu głosi Kordian na szczycie Mont Blanc. Słowacki zamieszcza ją jako własną, specyficzną, odmienną nieco od mickiewiczowskiej, koncepcję mesjanizmu narodowego. Myśl ta odwołuje się do średniowiecznej historii Winkelrieda- rycerza szwajcarskiego, który w trakcie bitwy w trakcie bitwy wbił sobie w pierś tyle wrogich włóczni, że p...

Wpływ człowieka na klimat Człowiek ma wybitne, fizjologiczne i psychiczne zdolności adaptacyjne, gdy chodzi o klimat, chociaż organizm ludzki musi utrzymywać temperaturę wewnętrzną w granicach ok. 36-37oC. Z wyjątkiem obszarów trwale pokrytych śniegiem i najwyższych szczytów górskich człowiek żyje wszędzie. Siedziby ludzkie spotykamy nawet na wysokości 5000m., gdzie ciśn...

Kultura w okresie II wojny światowej TEMAT: Kultura polska w okresie wojny i okupacji. Wrzesień 1939r. traktowany jest jako IV rozbiór Polski. 1 września najazd armii hitlerowskiej, 17 najazd armii radzieckiej (wynik układu Ribbentrop-Mołotow z 23 sierpnia 1939r.). 1. Okupacja niemiecka. Niemcy mięli na celu podbój Europy i świata. Stosowali więc jawny terror połączony ze św...

Wyjaśnienie korelacji dodatniej i ujemnej Korelacja dodatnia to taka relacja pomiędzy dwiema zmiennymi, w której wzrostowi wartości jednej zmiennej towarzyszy wzrost wartości drugiej zmiennej. Korelacja ujemna to taka relacja pomiędzy dwiema zmiennymi, w której wzrostowi wartości jednej zmiennej towarzyszy zmniejszanie się wartości drugiej zmiennej.