Definicja, podobieństwa i różnice symbolu, alegorii, przypowieści i paraboli



„Symbol, alegoria, przypowieść i parabola – definicje i wynikające z nich podobieństwa i różnice” Obraz przenośny w literaturze to metafora (inaczej przenośnia). Jest to wyrażenie, w obrębie którego następuje przemiana znaczenia słów, które je tworzą. Ukazane z oryginalnego zestawienia słów nowe znaczenie jest znaczeniem metaforycznym. Natomiast obrazy o większym obrazie przenośnym to: symbol, alegoria, przypowieść, parabola. Symbol to fragment rzeczywistości przedstawiony w dziele literackim, pełniący funkcję znaku, często niejasnego i co ważne wieloznacznego, odnoszącego się do innej, nie ukazanej bezpośrednio sfery rzeczywistości. Symbolami mogą być: obraz, pojęcie, osoba, scena lub zdarzenie, które niosą głęboko ukryte treści. Symbol ma znaczenie przenośne, ku któremu kieruje myśli czytelnika. Właściwa interpretacja utworu wymaga działania na dwóch płaszczyznach: po pierwsze trzeba ustalić znaczenie danego elementu w świecie utworu literackiego, po drugie rozszyfrować jego znaczenie ukryte. Alegoria natomiast to rozbudowany obraz w literaturze i sztuce, mający w odróżnieniu do symbolu, poza znaczeniem dosłownym, jednoznacznie określony sens umowny Alegoria wyobraża zwykle pojęcia oderwane, często jest uosobieniem pojęć tj. sprawiedliwość, niewinność, nadzieja (np. sprawiedliwość to kobieta z przepaską na oczach, z mieczem i wagą w dłoniach). Tak więc alegoria jest utrwalonym w tradycji, kulturze, literaturze lub religii motywem, obrazem oznaczającym ukryte treści, które nazywamy znaczeniem alegorycznym. Przykładem alegorii może być często spotykany w utworach literackich obraz okrętu podczas burzy na morzu („Kazania sejmowe Piotra Skargi”), który oznacza zagrożenie ojczyzny. Alegorią jest także wąż połykający własny ogon („Kordian”, „Szewcy”), przedstawiający wieczność. Przypowieść (inaczej parabola) jest to opowieść moralno – dydaktyczna, o skróconej, schematycznej fabule, w której przytoczone zdarzenia i postacie mają charakter przykładu, są jedynie pretekstem do wypowiedzenia uniwersalnej prawdy na temat ludzkiej egzystencji, postaw wobec życia, kolei losu. Przypowieści nie należy odczytywać dosłownie, trzeba szukać nie wypowiedzianego wprost, ukrytego, głębokiego alegorycznego sensu. Bogaty zestaw przypowieści znajdujemy w Biblii, w księgach Nowego Testamentu, m.in. przypowieść o synu marnotrawnym, o miłosiernym Samarytaninie, czy o siewcy rozsiewającym ziarno, które padało na różny grunt. Siewca to nauczyciel (Chrystus), ziarno jest nauką, a grunt to ludzie przyjmujący tę naukę w sposób indywidualny.

Definicja, podobieństwa i różnice symbolu, alegorii, przypowieści i paraboli

Materiały

Zadanie formy w "Szewcach" i "Ferdydurke" 9. Zagadnienie formy w \'\'SZEWCACH\'\' i \'\'FERDYDURKE\'\' St. I. Witkiewicz był autorem teorii Czystej Formy. Dzieło sztuki w czystej formie charakteryzuje się przede wszystkim tym, że oddziałuje na odbiorcę swą kompozycją, czystą konstrukcją poszczególnych elementów, a dopiero późnie treścią oraz ideami jakie wyraża. Sztuki jego mieszczą si...

Wpływ twórczości Kochanowskiego na rozwój literatury polskiej Wpływ twórczości Kochanowskiego na rozwój literatury polskiej Z uwagi na niewielkie rozmiary tego opracowania nie możemy poświęcić więcej miejsca informacjom o wpływie, jaki twórczość Kochanowskiego wywarła na jego następców. W zasadzie jednak nie ma przesady w twierdzeniu, iż cała polska literatura, a zwłaszcza liryka, wyrasta ze spuścizn...

Pojęcie i przykłady neologizmu Neologizmy, pojęcie, podział, przykłady Neologizmy - przeciwieństwo archaizmów; słowa nowe; innowacje.Tworzone są przede wszystkim z konieczności nazywania nowych przedmiotów i pojęć, powstających wraz z rozwojem kultury materialnej i duchowej społeczeństawa. Neologizmy uzasadnione i potrzebne przestają byc neologizmami, gdy się upowszechnią i ...

Motyw domu i rodziny w literaturze polskiej Motyw domu i rodziny pojawia się od najwcześniejszych wieków w literaturze polskiej. Oczywiście w różnych utworach i różnych epokach pełni zupełnie inne funkcje i przedstawiany jest w różny sposób. Po raz pierwszy pojawia się on w twórczości Jana Kochanowskiego, w jego znanej fraszce pt. Na dom w Czarnolesie. Jest to dom rodzinny, odziedziczo...

Teoria emocji wg Schachtera a) założenia: czynnikami emocji to pobudzenie i nazwanie pobudzenia b) jak wiemy co odczuwamy? - ludzie porównują siebie z innymi - patrzą na całą sytuację i szukają bodźca odpowiedzialnego - poprzez uprzednie doświadczenie c) ograniczeniami jest to, że nie dotyczy zwierząt i małych dzieci, nie mówi nic o emocjach nieświadomych .

Ballada - gatunek literacki romantyzmu Gatunki literackie romantyzmu to: dramat romantyczny poemat dygresyjny powieść poetycka epopeja oda ballada Ballada. Nazwa pochodzi od słowa ballare (wł.) - tańczyć. Ballada pierwotnie oznaczała prowansalską ludową liryczną pieśń taneczną, wykonywaną zazwyczaj chóralnie. Według Juliusza Klei...

Różne modele miłości romantycznej Różne modele miłości romantycznej. Omów temat na podstawie wybranych utworów literatury romantycznej. Z motywem miłości romantycznej możemy się spotkać w niemal wszystkich utworach literackich tej epoki. Wynika to z faktu, że typowy bohater romantyczny to nieszczęśliwy kochanek, a jego zawiedzione uczucie staje się motorem do dalszych - twórcz...

Postawy ludzi w sytuacjach zagrożenia - literatura współczesna Różne postawy ludzi w sytuacji zagrożenia we współczesnych utworach literatury polskiej i obcej. Każdy człowiek posiada psychikę, która jest kształtowana poprzez świat otaczający go. Dopiero w obliczu określonej sytuacji, w jakiej człowiekowi przychodzi żyć, obserwuje, jak wyzwalają się w nim pewne insty...