Definicja, podobieństwa i różnice symbolu, alegorii, przypowieści i paraboli



„Symbol, alegoria, przypowieść i parabola – definicje i wynikające z nich podobieństwa i różnice” Obraz przenośny w literaturze to metafora (inaczej przenośnia). Jest to wyrażenie, w obrębie którego następuje przemiana znaczenia słów, które je tworzą. Ukazane z oryginalnego zestawienia słów nowe znaczenie jest znaczeniem metaforycznym. Natomiast obrazy o większym obrazie przenośnym to: symbol, alegoria, przypowieść, parabola. Symbol to fragment rzeczywistości przedstawiony w dziele literackim, pełniący funkcję znaku, często niejasnego i co ważne wieloznacznego, odnoszącego się do innej, nie ukazanej bezpośrednio sfery rzeczywistości. Symbolami mogą być: obraz, pojęcie, osoba, scena lub zdarzenie, które niosą głęboko ukryte treści. Symbol ma znaczenie przenośne, ku któremu kieruje myśli czytelnika. Właściwa interpretacja utworu wymaga działania na dwóch płaszczyznach: po pierwsze trzeba ustalić znaczenie danego elementu w świecie utworu literackiego, po drugie rozszyfrować jego znaczenie ukryte. Alegoria natomiast to rozbudowany obraz w literaturze i sztuce, mający w odróżnieniu do symbolu, poza znaczeniem dosłownym, jednoznacznie określony sens umowny Alegoria wyobraża zwykle pojęcia oderwane, często jest uosobieniem pojęć tj. sprawiedliwość, niewinność, nadzieja (np. sprawiedliwość to kobieta z przepaską na oczach, z mieczem i wagą w dłoniach). Tak więc alegoria jest utrwalonym w tradycji, kulturze, literaturze lub religii motywem, obrazem oznaczającym ukryte treści, które nazywamy znaczeniem alegorycznym. Przykładem alegorii może być często spotykany w utworach literackich obraz okrętu podczas burzy na morzu („Kazania sejmowe Piotra Skargi”), który oznacza zagrożenie ojczyzny. Alegorią jest także wąż połykający własny ogon („Kordian”, „Szewcy”), przedstawiający wieczność. Przypowieść (inaczej parabola) jest to opowieść moralno – dydaktyczna, o skróconej, schematycznej fabule, w której przytoczone zdarzenia i postacie mają charakter przykładu, są jedynie pretekstem do wypowiedzenia uniwersalnej prawdy na temat ludzkiej egzystencji, postaw wobec życia, kolei losu. Przypowieści nie należy odczytywać dosłownie, trzeba szukać nie wypowiedzianego wprost, ukrytego, głębokiego alegorycznego sensu. Bogaty zestaw przypowieści znajdujemy w Biblii, w księgach Nowego Testamentu, m.in. przypowieść o synu marnotrawnym, o miłosiernym Samarytaninie, czy o siewcy rozsiewającym ziarno, które padało na różny grunt. Siewca to nauczyciel (Chrystus), ziarno jest nauką, a grunt to ludzie przyjmujący tę naukę w sposób indywidualny.

Definicja, podobieństwa i różnice symbolu, alegorii, przypowieści i paraboli

Materiały

Postęp polskiej publicystyki oświecenia Postępowy charakter polskiej publicystyki oświeceniowej. Publicyści pochodzili głównie ze stronnictwa patriotycznego, toteż propagowali oni reformy, zniesienie liberum veto i wolnej elekcji, ograniczenia samowoli magnatów, wzmocnienia armii i władzy królewskiej, opodatkowania szlachty na rzecz armii; Stanisław Staszic: otrzymawszy solidne wy...

Filozofia horacjanizmu 5.1.2 FILOZOFIA HORACJANIZMU W odzie „O co poeta prosi Apollina” zaprezentował swoją postawę filozoficzną. Swoje poglądy oparł na dwóch szkołach filozoficznych: epikurejczykach (szukali szczęścia i celu życia w zaspokajaniu przyjemności duchowych) i stoikach (głosili pielęgnowanie w sobie cnoty, rozwijanie intelektu, uniezależnienie...

"Pożegnanie z Marią" - opis opowiadania Okupacyjna rzeczywistość w świetle opowiadania pt. „Pożegnanie z Marią” Tadeusz Borowski należy do pokolenia szczególnie tragicznie doświadczonego przez historię. Ludzie urodzeni na początku lat dwudziestych naszego wieku byli pierwszymi po wielu latach Polakami, którzy urodzili się i wychowali w niepodległym kraju. Wybuch drug...

Przejście od mitologii do nauki Przejście od mitologii do nauki. W czasach starożytnych nie było nauki. Świat objaśniano jedynie mitologicznie- Bóg tak chce- tak musi być. To Bóg i nic więcej , był podstawą wszystkiego co dzieje się na Ziemi. Jest on prekursorem, konstruktorem i wykonawcą wszelkich procesów ziemskich. Kiedyś wreszcie starożytni Grekowie przeszli od mitolo...

Bohaterowie literaccy w sytuacji wyboru i ocena ich postawy 6. \"Uczyniwszy na wieki wybór, w każdej chwili wybierać muszę\" (J. Liebert) Przedstaw bohaterów literackich w sytuacji wyboru i oceń ich postawy. . Każdy człowiek wielokrotnie w swym życiu znajduje się w sytuacji wyboru. Czasem jest to wybór trudny, niezwykle ważny, decydujący o naszej postawie życiowej, a także odpowiedzialności mo...

Wieś w sonetach "Z chałupy" Jan Kasprowicz Informacja o Janie Kasprowiczu. Wizerunek wsi w sonetach \"Z chałupy\". Jan Kasprowicz pochodził z rodziny chłopskiej. Urodził się w 1860 roku we wsi Szymborze, zmarł w 1926 roku w Poroninie. Uczył się w gimnazjum w Inowrocławiu. Konflikty z pruskimi nauczycielami spowodowały, że uczył się później w Opolu, Poznaniu i Raciborzu. Dopiero w 1884...

Radość życia - jej źródła i przejawy w literaturze polskiej Każdy człowiek choć raz w życiu przeżywa radość istnienia, niezależnie od wieku, w którym się urodził. Jest to stan tak fascynujący, że wielu poetów polskich poświęciło swoje utwory temu zagadnieniu. Niektóre epoki literackie radość życia wpisywały w swój program, lecz każda z nich czyniła to inaczej. Już w epoce renesansu Mikołaj Rej i Jan K...