a) standardy emocjonalne: stanu idealnego i stanu normalnego - cechy charakterystyczne: są zróżnicowane ze względu na wiek, płeć, pochodzenie społeczne itp. Są zmienne historycznie - regulują: • ogólny wzorzec emocjonalności (duża, niska ekspresja emocjonalna) • nakazują lub zakazują odczuwanie konkretnych emocji w konkretnych sytuacjach • dokładnie mówią co i komu w konkretnej sytuacji i w konkretnej emocji wolno b) powody samokontroli – zewnętrzne (normy społeczne) i wewnętrzne (cierpienie jako nasza emocja negatywna) c) kiedy zachodzi samokontrola: - przed: • sposób analityczny: człowiek uświadamia sobie i celowo stara się unikać niebezpieczeństw i negatywnych emocji. Dotyczy konkretnej sytuacji wyuczonej • sposób ……………?: podejmowanie czynności zabezpieczających w sposób niekontrolowany i nieświadomy. Włączone w styl życia osoby, cały czas zachowuje się w ten sposób aby uniknąć sytuacji zagrażającej, poszukiwanie informacji bezpiecznych. - po: • techniki świadome • techniki nieświadome: mechanizmy obronne d) w jaki sposób się samokontrolujemy: - modyfikacja procesu emocjonalnego: samokontrola dotyczy emocji poprzez wpływanie na sytuacje, na aspekt poznawczy lub fizjologiczny. Oraz na zachowania emocjonalne poprzez emocje kontrolujące i czynności poznawcze. • wpływanie na sytuację: unikanie lub poszukiwanie • oddziaływanie na sytuację: dostarczanie sobie innych bodźców dla wywołania emocji odwrotnej. Zmiana jednej emocji na drugą, kulturowa eliminacja bodźców emocjonalnych. Odwracanie uwagi od bodźców emocjonalnych - radzenie poprzez wpływanie na procesy poznawcze: • hamowanie w werbalizacji lub dostarczenie sobie werbalizacji rozluźniających, uspakajających (autoperswazja) • zamian lęku na gniew w wersji uwewnętrznionej, gdyż ludzie łatwiej radzą sobie z gniewem niż z lękiem • porównywanie się z innymi ludźmi w sytuacji lękowej • myślenie co najgorszego może mnie spotkać - aspekt fizjologiczny: • pewne techniki pracy z ciałem (trening Schultza) autosugestia, praca z ciałem a nie z umysłem • medytacja, ćwiczenia duchowe • oddychanie - kontrolowanie zachowania poprzez emocje kontrolujące - czynności poznawcze: niedopuszczenie do zachowań, które mogły by mieć negatywne skutki, wyobrażanie sobie kary, czy nagrody e) na sprawność samokontroli ma wpływ; - znak emocji - sytuacja frustracji, w których ta zdolność maleje - poziom poczucia tożsamości, czucie się sobą. Anonimowość, dezindywidualizacja znosi samokontrolę
Co to jest samokontrola emocjonalna?
a) standardy emocjonalne: stanu idealnego i stanu normalnego - cechy charakterystyczne: są zróżnicowane ze względu na wiek, płeć, pochodzenie społeczne itp. Są zmienne historycznie - regulują: • ogólny wzorzec emocjonalności (duża, niska ekspresja emocjonalna) • nakazują lub zakazują odczuwanie konkretnych emocji w konkretnych sytuacjach • dokładnie mówią co i komu w konkretnej sytuacji i w konkretnej emocji wolno b) powody samokontroli – zewnętrzne (normy społeczne) i wewnętrzne (cierpienie jako nasza emocja negatywna) c) kiedy zachodzi samokontrola: - przed: • sposób analityczny: człowiek uświadamia sobie i celowo stara się unikać niebezpieczeństw i negatywnych emocji. Dotyczy konkretnej sytuacji wyuczonej • sposób ……………?: podejmowanie czynności zabezpieczających w sposób niekontrolowany i nieświadomy. Włączone w styl życia osoby, cały czas zachowuje się w ten sposób aby uniknąć sytuacji zagrażającej, poszukiwanie informacji bezpiecznych. - po: • techniki świadome • techniki nieświadome: mechanizmy obronne d) w jaki sposób się samokontrolujemy: - modyfikacja procesu emocjonalnego: samokontrola dotyczy emocji poprzez wpływanie na sytuacje, na aspekt poznawczy lub fizjologiczny. Oraz na zachowania emocjonalne poprzez emocje kontrolujące i czynności poznawcze. • wpływanie na sytuację: unikanie lub poszukiwanie • oddziaływanie na sytuację: dostarczanie sobie innych bodźców dla wywołania emocji odwrotnej. Zmiana jednej emocji na drugą, kulturowa eliminacja bodźców emocjonalnych. Odwracanie uwagi od bodźców emocjonalnych - radzenie poprzez wpływanie na procesy poznawcze: • hamowanie w werbalizacji lub dostarczenie sobie werbalizacji rozluźniających, uspakajających (autoperswazja) • zamian lęku na gniew w wersji uwewnętrznionej, gdyż ludzie łatwiej radzą sobie z gniewem niż z lękiem • porównywanie się z innymi ludźmi w sytuacji lękowej • myślenie co najgorszego może mnie spotkać - aspekt fizjologiczny: • pewne techniki pracy z ciałem (trening Schultza) autosugestia, praca z ciałem a nie z umysłem • medytacja, ćwiczenia duchowe • oddychanie - kontrolowanie zachowania poprzez emocje kontrolujące - czynności poznawcze: niedopuszczenie do zachowań, które mogły by mieć negatywne skutki, wyobrażanie sobie kary, czy nagrody e) na sprawność samokontroli ma wpływ; - znak emocji - sytuacja frustracji, w których ta zdolność maleje - poziom poczucia tożsamości, czucie się sobą. Anonimowość, dezindywidualizacja znosi samokontrolę
Materiały
Charakterystyka wiersza "Kobiety Rubensa"
Kobiety Rubensa
Temat wiersza Wisławy Szymborskiej pt \"Kobiety Rubensa\" jest zaczerpnięty z dzieł znanego malarza flamandzkiego - Rubensa, który w doskonały sposób wyrażał ideę baroku.
Myślą przewodnią utworu jest ukazanie postaci kobiety żyjącej w XVII wieku, czyli w okresie baroku.
Wiersz można podzielić na dwie części:
Pierws...
"Lalka" - powieść o Warszawie
“LALKA” JAKO POWIEŚĆ O WARSZAWIE
Bolesław Prus opisał warszawskie typy postaci. “Lalka” jest powieścią panoramiczną, w której autor zaprezentował bohatera zbiorowego – mieszkańców Warszawy, ukazał wszystkie grupy społeczne, narodowościowe, wreszcie ugrupowania polityczne.
a) mieszkańcy Powiśla:
• pros...
Mit o Edypie
Edyp był synem Lajosa i Jokasty .Jako niemowlę został porzucony w górach , ponieważ wyrocznia ostrzegła króla Tebańskiego że zostanie zabity z ręki własnego syna , który następnie ożeni się z jego małżonką , a swoją matką , Jokastą. Znaleźli go pasterze i zanieśli dziecko do władców Koryntu , którzy zostali jego przybranymi rodzicami.
Jednak ...
Zabezpieczenie banku w przypadku kredytu
Celem zabezpieczeń jest zabezpieczenie interesu banku w przypadku wystąpienia zagrożeń np. losowych, niemożliwych do przewidzenia w momencie oceny zdolności, które utrudnią bądź uniemożliwią spłatę kredytu przez kredytobiorcę.
Ustalając formę zabezpieczeń kredytu bank bierze pod uwagę:
• rodzaj kredytu,
• wysokość kredytu,
...
Opis człowieka sentymentalnego
Czołowym twórcą sentymentalizmu był Jean Jaques Rousseau (1712-1778). Głosił on powrót do natury oznaczający aprobatę podstawowych uczuć ludzkich nie skażonych cywilizacyjnym zepsuciem. Jego utworem, który zyskał największą popularność jest \"Nowa Heloiza\" mówiąca o miłości dwojga kochanków, popadającą w konflikt z fałszywymi normami społecznym...
Wariant kalkulacyjny zysków i strat
Wariant kalkulacyjny
Wariant ten polega na przeciwstawieniu przychodom ze sprzedaży produktów kosztów wytworzenia sprzedanych produktów, a nie pełnych kosztów , jakie zostały poniesione w okresie obrachunkowym.
Zalety wariantu kalkulacyjnego:
- możliwość ustalenia wyniku brutto na sprzedaży,
- możliwość ustalenia wpływu poszczególnych komór...
Własność siły roboczej - socjologia
Klasy społeczne, a własność siły roboczej:
Stosunki własnościowe to korzystanie z obiektów własności w sposób społecznie zapośredniczony, który przejawia się w funkcjach tych obiektów, jako towaru lub pieniędzy. Własność to możliwość czerpania korzyści z obiektu własności.
Posiadanie to fizyczny kontakt z obiektem własności – jest to twa...
Jacy byli bohaterowie średniowiecza?
- rycerz, święty i kochanek są typowymi bohaterami literatury średniowiecznej; rycerz jest opisany w \"chansons de geste\", takich jak \"Pieśń o Rolandzie\" (punkt 1), \"O królu Arturze i rycerzach Okrągłego Stołu\"; asceta, uważany za świętego (taki był ich żywot) występują w hagiografii (punkt 1) natomiast kochanek opisany jest w utworach ...