Co to jest prawo do udziału w życiu kulturalnym



PRAWO DO UDZIAŁU W ŻYCIU KULTURALNYM Deklaracja Uniwersalna (art. 27), Pakt Ekonomiczny (art.. 15) Deklaracja formułuje prawo do swobodnego uczestniczenia w życiu kulturalnym społeczeństwa, do korzystania ze sztuki, do uczestniczenia w postępie nauki i korzystania z jego dobrodziejstw. Ponadto formułuje prawo każdego człowieka do ochrony moralnych i materialnych korzyści wynikających z jego działalności naukowej, literackiej lub artystycznej. Takie same postanowienia zawiera artykuł Paktu, który ponadto przewiduje, że w celu realizacji tego prawa państwa podejmą środki „niezbędne do zapewnienia utrzymania, rozwoju i upowszechnienia nauki i kultury”. Pakt zobowiązuje tez państwa do poszanowania swobody niezbędnej do prowadzenia badań naukowych i działalności twórczej oraz wspomina o korzyściach, jakie wynikają z popierania i rozwijania współpracy i kontaktów międzynarodowych w dziedzinie nauki i kultury. Ani Deklaracja, ani Pakt nie przewidują obowiązku państwa do zapewnienia rozwoju nauki i kultury w interesie demokracji, pokoju i przyjaznej współpracy między narodami, aby nauki nie wykorzystywano dla celów niezgodnych z interesami wszystkich narodów. Działania podejmowane na arenie międzynarodowej służą przede wszystkim ochronie materialnych wytworów kultury. Większość zadań w tym zakresie spoczywa na UNESCO, której działalność polega między innymi na opracowywaniu konwencji i zleceń. Te ostatnie zwłaszcza stanowią gotowe wzory legislacyjne, które wymagają jedynie adaptacji do lokalnych warunków. Jednym z pierwszych posunięć, o charakterze kompleksowym, była konwencja o ochronie dóbr kulturalnych w razie konfliktu zbrojnego, przyjęła w 1954 r. uchwalenie jej oceniane jest jako epokowe wydarzenie dla międzynarodowej ochrony zabytków i dzieł sztuki. Inicjatywy międzynarodowe na rzecz ochrony wartości kulturalnych mają, w porównaniu z działaniami na rzecz ochrony innych praw człowieka, stosunkowo krótką historię. Prawa twórców wartości kulturalnych zabezpieczone są w sposób całościowy w konwencji z 1967 r. o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej. Głównym zadaniem Organizacji jest wypracowanie skutecznego systemu norm międzynarodowych służących ochronie praw majątkowych i osobistych autora i jego następców prawnych. Prawo człowieka do korzystania z dóbr kultury jest jednym z elementów międzynarodowej polityki kulturalnej i współpracy w tym zakresie między państwami. Toteż zasady międzynarodowej współpracy kulturalnej, uchwalone w 1966 r. przez Konferencję Generalną UNESCO, są równocześnie zasadami międzynarodowej ochrony tego prawa.

Co to jest prawo do udziału w życiu kulturalnym

Materiały

Charakterystyczne utwory oświecenia Charakterystyczne utwory ANTYMONACHOMACHIA (Ignacy Krasicki) Ostre ataki krytyki po napisaniu poematu \"Monachomachia\" zmusiły Krasickiego do napisania \"Antymonachomachi\", w której tylko pozornie wycofuje się z tego, co wcześniej przedstawił. Skoro \"prawdziwa cnota krytyk się nie boi\", nie powinni \"Monachomachią\" poczuć się...

Mit arkadyjski - geneza ARKADIA - (wg starożytnych greków) górski, lesisty kraj na środkowym Peloponezie, zamieszkały przez ubogich pasterzy i dzikie zwierzęta. Kraina prostoty i szczęśliwości (w istocie zacofana i prymitywna). Wielką karierę zrobił mit arkadyjski, który po raz pierwszy pojawił się w IV eklodze Wergiliusza w postaci poetyckiego obrazu wyidealizowanej k...

Aleksander Fredro - życie i twórczość Aleksander hrabia Fredro Określany mianem „najwybitniejszego komediopisarza polskiego”, Aleksander Fredro należy do literatury okresu romantyzmu. Zdanie to brzmi jednak niespójnie. Romantyzm i komedia? Istotnie, utwory Fredry dowodzą, iż skłaniał się do przedstawienia żywota człowieka poczciwego” i związanych z nim za...

Akcja, czas, fabuła "Monachomachii" \"Monachomachia\" Ignacy Krasicki Wśród utworów Ignacego Krasickiego ogłoszonych w latach 1775 -1779 \"Monachomachia, czyli wojna mnichów\" jest zjawiskiem wyjątkowym i niespodziewanym. Ukazanie się bowiem utworu drukiem nastąpiło prawdopodobnie bez zgody i wiedzy autora i zapewnie z tego właśnie powodu dwie pierwsze edycje z sierpnia 1778 r. b...

Cechy stylu barokowego w poezji Morsztyna 1. Morsztyn – mistrz konceptu (cechy stylu barokowego). - poezja Morsztyna prawie w całości poświęcona jest kultowi miłości cielesnej; - jej szokująca niekiedy zmysłowość, swawolność, ale i ozdobna elegancja odpowiadały barokowemu ideałowi oryginalności, niezwykłości i kunsztowności; - pomimo sensualnej tematyki postać kobiety nie uzysk...

Problemy polityczne w "Zbytki polskie" i "Pospolite ruszenie" Problemy polityczne. „Zbytki polskie”. Polscy panowie - szlachta i księża żyją wystawnie, nad stan, jeżdżą karetami sześciokonnymi, mają liczną służbę, w rodowej liberii, a nawet prywatne armie. Panie i panowie noszą kosztowne szaty, najdroższe futra, są obwieszeni perłami i diamentami. Domy to pałace, gdzie ściany są wybite brokat...

Ideowe i artystyczne wartości poezji Broniewskiego BRONIEWSKI ------Ideowe i artystyczne wartości poezji Władysława Broniewskiego------- #Rozwój polskiej liryki rewolucyjnej wiąże się w XX- leciu między. z nazwiskiem W. Broniewskiego. Znane są już z poprzedniej epoki początki tego typu twórczości- pieśni robotnicze, pojedyńcze utwóry prozą i wierszem związane z walką proletariatu: Pierwszym je...

Idealizm młodzieńczy a koszmar wojny w wierszach Baczyńskiego Idealizm młodzieńczy a koszmar wojny na podstawie poznanych wierszy K. K. Baczyńskiego. Przeżycia okupacyjne, wyrażane w liryce literatury wojennej, są niezwykle różnorodne. Najsilniej doznania tego czasu wyraziła ta generacja twórców, dla których początek dojrzałości zbiegł się z wkroczeniem w mroczny świat okupacji. To bolesne doznanie, prowa...