PRAWO DO UDZIAŁU W ŻYCIU KULTURALNYM Deklaracja Uniwersalna (art. 27), Pakt Ekonomiczny (art.. 15) Deklaracja formułuje prawo do swobodnego uczestniczenia w życiu kulturalnym społeczeństwa, do korzystania ze sztuki, do uczestniczenia w postępie nauki i korzystania z jego dobrodziejstw. Ponadto formułuje prawo każdego człowieka do ochrony moralnych i materialnych korzyści wynikających z jego działalności naukowej, literackiej lub artystycznej. Takie same postanowienia zawiera artykuł Paktu, który ponadto przewiduje, że w celu realizacji tego prawa państwa podejmą środki „niezbędne do zapewnienia utrzymania, rozwoju i upowszechnienia nauki i kultury”. Pakt zobowiązuje tez państwa do poszanowania swobody niezbędnej do prowadzenia badań naukowych i działalności twórczej oraz wspomina o korzyściach, jakie wynikają z popierania i rozwijania współpracy i kontaktów międzynarodowych w dziedzinie nauki i kultury. Ani Deklaracja, ani Pakt nie przewidują obowiązku państwa do zapewnienia rozwoju nauki i kultury w interesie demokracji, pokoju i przyjaznej współpracy między narodami, aby nauki nie wykorzystywano dla celów niezgodnych z interesami wszystkich narodów. Działania podejmowane na arenie międzynarodowej służą przede wszystkim ochronie materialnych wytworów kultury. Większość zadań w tym zakresie spoczywa na UNESCO, której działalność polega między innymi na opracowywaniu konwencji i zleceń. Te ostatnie zwłaszcza stanowią gotowe wzory legislacyjne, które wymagają jedynie adaptacji do lokalnych warunków. Jednym z pierwszych posunięć, o charakterze kompleksowym, była konwencja o ochronie dóbr kulturalnych w razie konfliktu zbrojnego, przyjęła w 1954 r. uchwalenie jej oceniane jest jako epokowe wydarzenie dla międzynarodowej ochrony zabytków i dzieł sztuki. Inicjatywy międzynarodowe na rzecz ochrony wartości kulturalnych mają, w porównaniu z działaniami na rzecz ochrony innych praw człowieka, stosunkowo krótką historię. Prawa twórców wartości kulturalnych zabezpieczone są w sposób całościowy w konwencji z 1967 r. o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej. Głównym zadaniem Organizacji jest wypracowanie skutecznego systemu norm międzynarodowych służących ochronie praw majątkowych i osobistych autora i jego następców prawnych. Prawo człowieka do korzystania z dóbr kultury jest jednym z elementów międzynarodowej polityki kulturalnej i współpracy w tym zakresie między państwami. Toteż zasady międzynarodowej współpracy kulturalnej, uchwalone w 1966 r. przez Konferencję Generalną UNESCO, są równocześnie zasadami międzynarodowej ochrony tego prawa.
Co to jest prawo do udziału w życiu kulturalnym
PRAWO DO UDZIAŁU W ŻYCIU KULTURALNYM Deklaracja Uniwersalna (art. 27), Pakt Ekonomiczny (art.. 15) Deklaracja formułuje prawo do swobodnego uczestniczenia w życiu kulturalnym społeczeństwa, do korzystania ze sztuki, do uczestniczenia w postępie nauki i korzystania z jego dobrodziejstw. Ponadto formułuje prawo każdego człowieka do ochrony moralnych i materialnych korzyści wynikających z jego działalności naukowej, literackiej lub artystycznej. Takie same postanowienia zawiera artykuł Paktu, który ponadto przewiduje, że w celu realizacji tego prawa państwa podejmą środki „niezbędne do zapewnienia utrzymania, rozwoju i upowszechnienia nauki i kultury”. Pakt zobowiązuje tez państwa do poszanowania swobody niezbędnej do prowadzenia badań naukowych i działalności twórczej oraz wspomina o korzyściach, jakie wynikają z popierania i rozwijania współpracy i kontaktów międzynarodowych w dziedzinie nauki i kultury. Ani Deklaracja, ani Pakt nie przewidują obowiązku państwa do zapewnienia rozwoju nauki i kultury w interesie demokracji, pokoju i przyjaznej współpracy między narodami, aby nauki nie wykorzystywano dla celów niezgodnych z interesami wszystkich narodów. Działania podejmowane na arenie międzynarodowej służą przede wszystkim ochronie materialnych wytworów kultury. Większość zadań w tym zakresie spoczywa na UNESCO, której działalność polega między innymi na opracowywaniu konwencji i zleceń. Te ostatnie zwłaszcza stanowią gotowe wzory legislacyjne, które wymagają jedynie adaptacji do lokalnych warunków. Jednym z pierwszych posunięć, o charakterze kompleksowym, była konwencja o ochronie dóbr kulturalnych w razie konfliktu zbrojnego, przyjęła w 1954 r. uchwalenie jej oceniane jest jako epokowe wydarzenie dla międzynarodowej ochrony zabytków i dzieł sztuki. Inicjatywy międzynarodowe na rzecz ochrony wartości kulturalnych mają, w porównaniu z działaniami na rzecz ochrony innych praw człowieka, stosunkowo krótką historię. Prawa twórców wartości kulturalnych zabezpieczone są w sposób całościowy w konwencji z 1967 r. o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej. Głównym zadaniem Organizacji jest wypracowanie skutecznego systemu norm międzynarodowych służących ochronie praw majątkowych i osobistych autora i jego następców prawnych. Prawo człowieka do korzystania z dóbr kultury jest jednym z elementów międzynarodowej polityki kulturalnej i współpracy w tym zakresie między państwami. Toteż zasady międzynarodowej współpracy kulturalnej, uchwalone w 1966 r. przez Konferencję Generalną UNESCO, są równocześnie zasadami międzynarodowej ochrony tego prawa.
Materiały
Charakterystyczne utwory oświecenia
Charakterystyczne utwory
ANTYMONACHOMACHIA (Ignacy Krasicki)
Ostre ataki krytyki po napisaniu poematu \"Monachomachia\" zmusiły Krasickiego do napisania \"Antymonachomachi\", w której tylko pozornie wycofuje się z tego, co wcześniej przedstawił. Skoro \"prawdziwa cnota krytyk się nie boi\", nie powinni \"Monachomachią\" poczuć się...
Mit arkadyjski - geneza
ARKADIA - (wg starożytnych greków) górski, lesisty kraj na środkowym Peloponezie, zamieszkały przez ubogich pasterzy i dzikie zwierzęta. Kraina prostoty i szczęśliwości (w istocie zacofana i prymitywna). Wielką karierę zrobił mit arkadyjski, który po raz pierwszy pojawił się w IV eklodze Wergiliusza w postaci poetyckiego obrazu wyidealizowanej k...
Aleksander Fredro - życie i twórczość
Aleksander hrabia Fredro
Określany mianem „najwybitniejszego komediopisarza polskiego”, Aleksander Fredro należy do literatury okresu romantyzmu. Zdanie to brzmi jednak niespójnie. Romantyzm i komedia?
Istotnie, utwory Fredry dowodzą, iż skłaniał się do przedstawienia żywota człowieka poczciwego” i związanych z nim za...
Akcja, czas, fabuła "Monachomachii"
\"Monachomachia\" Ignacy Krasicki
Wśród utworów Ignacego Krasickiego ogłoszonych w latach 1775 -1779 \"Monachomachia, czyli wojna mnichów\" jest zjawiskiem wyjątkowym i niespodziewanym. Ukazanie się bowiem utworu drukiem nastąpiło prawdopodobnie bez zgody i wiedzy autora i zapewnie z tego właśnie powodu dwie pierwsze edycje z sierpnia 1778 r. b...
Cechy stylu barokowego w poezji Morsztyna
1. Morsztyn – mistrz konceptu (cechy stylu barokowego).
- poezja Morsztyna prawie w całości poświęcona jest kultowi miłości cielesnej;
- jej szokująca niekiedy zmysłowość, swawolność, ale i ozdobna elegancja odpowiadały barokowemu ideałowi oryginalności, niezwykłości i kunsztowności;
- pomimo sensualnej tematyki postać kobiety nie uzysk...
Problemy polityczne w "Zbytki polskie" i "Pospolite ruszenie"
Problemy polityczne.
„Zbytki polskie”.
Polscy panowie - szlachta i księża żyją wystawnie, nad stan, jeżdżą karetami sześciokonnymi, mają liczną służbę, w rodowej liberii, a nawet prywatne armie. Panie i panowie noszą kosztowne szaty, najdroższe futra, są obwieszeni perłami i diamentami. Domy to pałace, gdzie ściany są wybite brokat...
Ideowe i artystyczne wartości poezji Broniewskiego
BRONIEWSKI
------Ideowe i artystyczne wartości poezji Władysława Broniewskiego-------
#Rozwój polskiej liryki rewolucyjnej wiąże się w XX- leciu między. z nazwiskiem W. Broniewskiego. Znane są już z poprzedniej epoki początki tego typu twórczości- pieśni robotnicze, pojedyńcze utwóry prozą i wierszem związane z walką proletariatu: Pierwszym je...
Idealizm młodzieńczy a koszmar wojny w wierszach Baczyńskiego
Idealizm młodzieńczy a koszmar wojny na podstawie poznanych wierszy K. K. Baczyńskiego.
Przeżycia okupacyjne, wyrażane w liryce literatury wojennej, są niezwykle różnorodne. Najsilniej doznania tego czasu wyraziła ta generacja twórców, dla których początek dojrzałości zbiegł się z wkroczeniem w mroczny świat okupacji. To bolesne doznanie, prowa...