Poetyckość prozy poetyckiej wymaga od czytelnika skupienia i wielkiego zainteresowanie tego rodzaju twórczością; (na podstawie "Sklepów cynamonowych"); głównym bohaterem jest narrator, prezentowany w pierwszej osobie; ma on wiele cech autobiograficznych; bohater ujawnia swoją wrażliwość, pragnienia i nastroje; obraz nie jest oczywiście obiektywny, jest mocno zpsychizowany - prezentuje to, co rodzi się w psychice, stąd elementy nieprawdopodobne (trzynasty miesiąc roku); można uznać to za ekspresjonizm - przekazywanie uczuć wewnętrznych bohatera; Zaliczane jest to do prozy, zbioru powiązanych ze sobą nowel, ale jest trudno zaliczyć do jakiegoś konkretnego gatunku, bo Schultz świadomie łamie konwencje epiki, traktuje ją bowiem jak poezję; proza zwykle pokazuje jakieś zdarzenia ze sobą powiązane reprezentujące jakąś, może nawet nieprawdopodobną, ale rzeczywistość; tu nie ma wyraźnej fabuły i związków przyczynowo-skutkowych, z których wynika coś konkretnego; wszystko sprawia wrażenie nierealności, marzenia sennego; język utworu jest poetycki, pełen metafor, abstrakcji i innych chwytów artystycznych stosowanych głównie z poezji; słownictwo jest bardzo bogate; mało jest dialogów, a te nieliczne przechodzą w monologi wewnętrzne; pojawiają się wirtuozerskie, poetyckie obrazy zjawisk przyrody; są wyraźnie widoczne dwa typy narracji: kreatywny (prezentujący wykreowaną przez autora rzeczywistość) oraz dyskursywny, odwołujący się do czytelnika;
Cechy prozy Bruno Shultza
Poetyckość prozy poetyckiej wymaga od czytelnika skupienia i wielkiego zainteresowanie tego rodzaju twórczością; (na podstawie "Sklepów cynamonowych"); głównym bohaterem jest narrator, prezentowany w pierwszej osobie; ma on wiele cech autobiograficznych; bohater ujawnia swoją wrażliwość, pragnienia i nastroje; obraz nie jest oczywiście obiektywny, jest mocno zpsychizowany - prezentuje to, co rodzi się w psychice, stąd elementy nieprawdopodobne (trzynasty miesiąc roku); można uznać to za ekspresjonizm - przekazywanie uczuć wewnętrznych bohatera; Zaliczane jest to do prozy, zbioru powiązanych ze sobą nowel, ale jest trudno zaliczyć do jakiegoś konkretnego gatunku, bo Schultz świadomie łamie konwencje epiki, traktuje ją bowiem jak poezję; proza zwykle pokazuje jakieś zdarzenia ze sobą powiązane reprezentujące jakąś, może nawet nieprawdopodobną, ale rzeczywistość; tu nie ma wyraźnej fabuły i związków przyczynowo-skutkowych, z których wynika coś konkretnego; wszystko sprawia wrażenie nierealności, marzenia sennego; język utworu jest poetycki, pełen metafor, abstrakcji i innych chwytów artystycznych stosowanych głównie z poezji; słownictwo jest bardzo bogate; mało jest dialogów, a te nieliczne przechodzą w monologi wewnętrzne; pojawiają się wirtuozerskie, poetyckie obrazy zjawisk przyrody; są wyraźnie widoczne dwa typy narracji: kreatywny (prezentujący wykreowaną przez autora rzeczywistość) oraz dyskursywny, odwołujący się do czytelnika;
Materiały
Pamiętniki i epistografia w baroku
Pamiętnikarstwo - Rozkwita w XVII w. wielka moda na pamiętniki. W większości te domorosłe dzieła nie są zbyt wartościowe literacko. Pisano diariusze, zapisy gawędziarskie, raptularze, czyli kroniki rodzinne. Odnotowywano urodziny dzieci, śmierć, plony, czasem rodowód. Oprócz tego odnotowywano wszelkie wydarzenia - śmierć króla, nową wojnę. Potem...
Obraz rodziny w twórczości polskich pisarzy
33. LITERACKIE OBRAZY RODZINY W TWÓRCZOŚCI POLSKICH PISARZY; ICH FUNKCJA
Rodzina jest to podstawowa komórka społeczna składająca się z rodziców i dzieci. W ten sposób żyła zorganizowana ludzkość od zarania dziejów. Podstawową funkcją rodziny było i jest wychowanie młodego pokolenia. Rodzice upominają, troszczą się o zdrowie, swoim postępowan...
Rozwój koncepcji systemowej
Podejście systemowe.
Początek rozwoju koncepcji systemowej datuje się na lata 1947-1950, kiedy austryjacki profesor biologii Ludwik von Bertalanffy opublikował swoje wykłady na temat teorii systemów. Jednak faktyczny rozwój nauki o systemach miał miejsce w 1956 roku, kiedy w USA L. von Bertalanffy założył towarzystwo naukowe badające systemy....
Motyw "Zmierzchu" Stefana Żeromskiego
Motyw zmierzchu
Opowiadanie utrzymane jest w konwencji realistycznej, ale autor ubogaca ją fragmentami naturalistycznymi, impresjonistycznymi, miesza elementy brutalne z subtelnymi, lirycznymi. Pod względem stylistycznym utwór jest bardzo złożony, chociaż krótki.
Opis zmierzchu pozostaje w bezpośredniej relacji z przeżyciami Gibałowej,...
Wstęp do renesansu
Odkrycia geograficzne i ich wpływ na życie kulturalne, polityczne i ekonomiczne
XIV-wiecznej Europy:
- Odkrycie Ameryki przez Kolumba w 1492 r.
- Wyprawa Vasco da Gamy do Indii ( wokół Afryki )
- Wyprawa Magellana dookoła świata
- Wyprawa Corteza do Ameryki Pd. ( podbicie Azteków )
- Wyprawa Amerigo Vespucci ( dokładniejsze zba...
Opowiadanie Grudzińskiego "Wieża"
Wieża.
G.H.Grudziński zawsze stawia swoich bohaterów wobec sytuacji krańcowych np. w obozie na stosie przypisuje im ciężkie choroby jak trąd obłęd. Interesuje go bowiem problem: człowiek wobec śmierci cierpienia i Boga. W opowiadaniu ‘Wieża” pytania o sens ludzkiego życia rozważa na przykładzie losów dwóch bohaterów - mieszkańców Ao...
Główne prądy oświeceniowe: klasycyzm i sentymentalizm
Klasycyzm i sentymentalizm
Klasycyzm byl najwazniejszym pradem w epoce oswiecenia. Zespol cech, charakterystycznych dla dztuki antycznej, greckiej i rzymskiej, uznany od czasow odrodzenia za tworczosc doskonala pod wzgledem artystycznym, a takze dajaca poelny i harmonijny obraz swiata i czlowieka. Klasycyzm tworzy literature zaangazowana w...
Twórczość Antoniego Czechowa
Twórczość Antoniego Czechowa
Antoni Czechow tworzył pod konie XIX stulecia. Korzystał z tendencji literatury realistycznej. Pisywał nowele i krótkie utwory. Potem pisał utwory dłuższe i dramatyczne. Zaczęły przejawiać się u niego tendencje modernistyczne. Opowiadania łączyły w sobie pierwiastki tragizmu i komizmu. Tragizm to tragizm codzienno...