Cechy eposu homeryckiego - "Iliada" i "Odyseja"



Epos (inaczej epopeja) to główny gatunek epicki wykształtowany w starożytności, który później zastąpiła powieść. Epopeja jest rozbudowanym utworem wierszowanym przedstawiające dzieje mitycznych, legendarnych lub historycznych bohaterów na tle wydarzeń przełomowych dla danej społeczności narodowej. W epopei na plan pierwszy wysuwa się fabuła, narrator wszechwiedzący i obiektywny - ujawnia się w inwokacji, całość zaś ujawnia z epickim dystansem. Akcja utworu "Iliada" skupia się wokół jednego wątku, który zapowiedziany jest w pierwszych słowach inwokacji - "gniew Achilla". Cechy niektórych poematów Homera świadczą o tym, że istniały pierwotnie jako opowieści czy pieśni w formie ustnej (np. stałe epitety "szybkonogi Achilles" czy "gromowładny Dzeus" powtarzają się jako sygnały początku i końca wypowiedzianej kwestii), później zaś, gdy Grecy znali już pismo powstały eposy (kompozycja całości i jednorodny temat). Epopeja antyczna w swych założeniach była utworem o budowie epizodycznej. Składała się z części, z których każda stanowiła odrębną jednostkę, część fabularną. Bohater epopei antycznej był kreowany na człowieka o charakterze ukształtowanym w sposób typowy dla okresu, środowiska w jakim żył, miał być tak wykreowany, aby był godny podziwu. W zakresie dotyczącym treści akcji epopei antycznej, toczyć się miała w okresie ważnych wydarzeń historycznych dla danego narodu. Na plan pierwszy wysuwa ,się fabuła, narrator - wszechwiedzący i obiektywny ujawnia się w inwokacji. Styl podniosły, dostosowany do heroicznych czynów bohaterów, obfituje w realistyczne opisy ważnych przedmiotów i sytuacji. "Iliada" była przeznaczona do głośnej recytacji - pisana heksametrem składającym się daktyli lub spondejów. Narrator przedstawia wydarzenia z epickim dystansem, nie komentuje ich, nie ocenia. Rozbudowane porównanie tworzące obrazy poetyckie i podnoszące nastrój (pojedynek Achillesa z Hektorem). Dokładność opisu, każda sytuacja opisywana kolejno (nie przedstawia czynności równoczesnych). Każdy gest, szczegół. Bohaterowie są herosami - półbogami, są wyidealizowani. Inwokacja skierowana do bogów. Występuje paralelizm akcji - dwa ciągi wydarzeń, działalność ludzi i działalność bogów (realistyczny i nadzmysłowy). O końcowym wyniku decyduje przeznaczenie (Mojra), któremu podlegają zarówno ludzie jak i bogowie - Mojra jest wyrazem niezmiennego porządku świata. Brak wyraźnej pomiędzy ludźmi i bogami. Bogowie nie przewyższają ludzi pod względem etycznym. Drobiazgowe tło polityczno-społeczne, ekonomiczne, historyczne. Cechy epopei: -występuje inwokacja -porównania homeryckie(czyli rozbudowane-jedna część porównania jest samoistnym obrazem poetyckim) -epitety złożone(przym+rzecz :gromowładny Zeus) -pozycja narratora(ukazuje zdarzenia z dystansem, nie ocenia, nie krytykuje) -dwie płaszczyzny zdarzeń(paralelizm-dwupłaszczyznowość-obok świata realistycznego występują wydarzenia fantastyczne, obok płaszczyzny boskiej występuje płaszczyzna ludzka, bogowie ingerują w świat ludzi) -idealizacja, heroizacja człowieka -obok bogów i ludzi występują herosi -sceny batalistyczne i bitewne -opisy pełnią funkcję retardacyjną; zatrzymują akcję -Homer stosuje zasadę mimetyzmu, ale jednocześnie ją narusza poprzez cudowność świata przedstawionego -Heksametr w Iliadzie -podział na 24 księgi -narrator wszystkowiedzący "ILIADA" Homer -posiada inwokację -treść utworu nie jest ściśle związana z tytułem -utwór o tematyce batalistycznej i bohaterskiej -główny bohater Achilles -porównania homeryckie -epitety złożone, zasada mimetyzmu -utwór niezwykle dojrzały artystycznie "ODYSEJA" Homer -występowanie inwokacji -bohaterem utworu jest Odyseusz -świat przedstawiony kształtują jego baśniowe przygody -treść utworu stanowią opowiadania o 10-letniej tułaczce po morzu Odyseusza -retrospekcje i narracja bohatera -utwór bardzo obszerny -12 000 wierszy -bogowie ingerują w świat ludzi

Cechy eposu homeryckiego - "Iliada" i "Odyseja"

Materiały

Emisja budżetowa pieniądza BUDŻETOWA EMISJA PIENIĄDZA: Emisja budżetowa polega na wprowadzeniu do obiegu znaków pieniężnych zwanych biletami skarbowymi. Bilety te są emitowane nie przez bank drogą udzielania kredytów przedsiębiorstwom, lecz przez skarb państwa, który pokrywa nimi swoje wydatki. Wydatki skarbu państwa mają charakter bezzwrotny. Tylko część biletów skarbowy...

Marzenia i rozgoryczenie w powieści Żeromskiego "Przedwiośnie" Marzenia i rozgoryczenie Żeromskiego dotyczą sytuacji poltycznej i ekonomicznej Polski. Po I wojnie światowej Polska zyskała niepodległość po 123 latach niewoli, ale cóż to za niepodległość skoro w państwie nadal panuje głód, nędza i powszechny bałagan. Autor w trzech częściach powieści: \"Szklane domy\", \"Nawłoć\" i \"Wiatr od wschodu\" prz...

"Odprawa posłów greckich" jako tragedia Odprawa posłów greckich Wyznaczniki gatunkowe Dramat stworzony przez Kochanowskiego wyrasta bezpośrednio z tradycji gatunkowej utrwalonej w starożytności. Jednak pisarz potrafił nie tylko przenieść istniejący kanon na grunt polszczyzny (będąc w tym absolutnym prekursorem), ale – w sposób idealny wykorzystując istniejącą formę &#...

Człowiek w Biblii Koncepcja cz³owieka w Biblii - koncepcji jest wiele, zale¿¹ od tematyki fragmentu oraz tego, co mia³o byæ podkreœlone - Ksiêga rodzaju opisuje cz³owieka stworzonego na wzór Boga i postawionego w roli korony stworzenia i w³adcy ziemi; dosta³ on tak¿e woln¹ wolê, ale ograniczon&#...

Co to jest szczęście ? „Szczęście (...) zawsze będzie się mieściło między naszą stopą a ciemieniem czy kosztuje rocznie milion czy sto ludwików, wrażenie jest zawsze to samo.” powiedział Bianchon – jeden z bohaterów książki Honoriusza Balzaca „Ojciec Goriot”. Chciałabym – wykorzystując to stwierdzenie – opisać i porównać postr...

Rodzaje analiz, techniki i etapy RODZAJE ANALIZ, TECHNIKI I ETAPY ANALIZ TECHNIKI PRAC ANALITYCZNYCH Najczęściej wyodrębnia się dwa sposoby badania zjawisk gospodarczych: indukcję i dedukcję. W praktyce stosuje uzasadnione jest indukcyjno-dedukcyjne rozpatrywanie zjawisk. Sposób powyższy określa się mianem redukcji lub weryfikacji. METODA...

Dobro a zło zawarte w IIIcz Dziadów Nie będę czuł się dobrze w roli wyrokującego co jest dobrem, a co złem w III części „Dziadów” Mickiewicza, bo może w tej chwili będę musiał postawić conajmniej na równi z Bogiem. Nigdy tego nie robiłem dlatego spróbuję. Problem jest bardziej złożony niż nam się wydaje. To, iż Mickiewicz ukazuje w swoim utworze obraz represji, okrutn...

Deklasacja szlachty tzw. "wysadzeni z siodła" w "Zmierzch" 1) Zjawisko deklasacji szlachty tzw. „wysadzeni z siodła”. Przyczyny tej deklasacji mogły być rozmaite, obok politycznych (konfiskata ziemi) po społeczne czyli bankructwo spowodowane nieumiejętnością gospodarowania po uwłaszczeniu. W opowiadaniu „Zmierzch” był to pierwszy dziedzic, który polował tylko na kaczki, pola sta...