Cechy rodzajowe dramatu i przykłady z tekstu Dramat- jeden z trzech głównych rodzajów literackich. Strukturę dramatu, charakteryzuje centralne znaczenie akcji. Tekst dramatu, zorientowany przede wszystkim na osiągnięcie maksymalnej wyrazistości scenicznej, skoordynowany jest z możliwościami techniki teatralnej, m.in. z rozwiązaniem inscenizacyjnym poszczególnych epizodów. 1. Utwór sceniczny, w którym występują: · tekst główny np. „Młodzieńcze, ja głęboko czuje, co cię boli! Lecz słuchaj, są tysiące biedniejszych od ciebie. Ja sam na niejednym płakałem pogrzebie.” · tekst poboczny ( didaskalia ) np. ( z wymuszoną wesołością ) „ Książe, a lubisz ty smutne piosenki?” 2. Brak narratora- fabuła rozwija się poprzez: · monologi- są głównym środkiem przekazu np. „Tonie, tonie, i wkrótce przetnie mi oddechy! Wiele cierpię! Ach! Bo też wielkie moje grzechy!” · dialogi- występują tu przeważnie w formie sprzeczki miedzy Gustawem a Księdzem. np. - Pustelnik „Pustelnik przyjaciela znajdzie chyba w lesie! Może cię zadziwi jego postać?” - Ksiądz „Czyja?” - Pustelnik „Mojego przyjaciela.” - Ksiądz „Jako? Tego kija?” 3. Podział na akty, sceny i odsłony. 4. Na pierwszy plan wysuwają się bohaterowie i ich działania. 5. Akcja jest ostrokonfliktowa z zaznaczonym punktem kulminacyjnym którym jest tu przebicie się Gustawa sztyletem. 6. Kompozycja otwarta. Nie ma wyraźnego zakończenia losów bohatera.
Cechy dramatu
Cechy rodzajowe dramatu i przykłady z tekstu Dramat- jeden z trzech głównych rodzajów literackich. Strukturę dramatu, charakteryzuje centralne znaczenie akcji. Tekst dramatu, zorientowany przede wszystkim na osiągnięcie maksymalnej wyrazistości scenicznej, skoordynowany jest z możliwościami techniki teatralnej, m.in. z rozwiązaniem inscenizacyjnym poszczególnych epizodów. 1. Utwór sceniczny, w którym występują: · tekst główny np. „Młodzieńcze, ja głęboko czuje, co cię boli! Lecz słuchaj, są tysiące biedniejszych od ciebie. Ja sam na niejednym płakałem pogrzebie.” · tekst poboczny ( didaskalia ) np. ( z wymuszoną wesołością ) „ Książe, a lubisz ty smutne piosenki?” 2. Brak narratora- fabuła rozwija się poprzez: · monologi- są głównym środkiem przekazu np. „Tonie, tonie, i wkrótce przetnie mi oddechy! Wiele cierpię! Ach! Bo też wielkie moje grzechy!” · dialogi- występują tu przeważnie w formie sprzeczki miedzy Gustawem a Księdzem. np. - Pustelnik „Pustelnik przyjaciela znajdzie chyba w lesie! Może cię zadziwi jego postać?” - Ksiądz „Czyja?” - Pustelnik „Mojego przyjaciela.” - Ksiądz „Jako? Tego kija?” 3. Podział na akty, sceny i odsłony. 4. Na pierwszy plan wysuwają się bohaterowie i ich działania. 5. Akcja jest ostrokonfliktowa z zaznaczonym punktem kulminacyjnym którym jest tu przebicie się Gustawa sztyletem. 6. Kompozycja otwarta. Nie ma wyraźnego zakończenia losów bohatera.
Materiały
"Czego chcesz od nas Panie" - manifest filozoficzno religijny
. “Hymn\" JAKO MANIFEST RENESANSOWEGO OPTYMIZMU.
Hymn “Czego chcesz od nas, Panie\" należy do najwcześniejszych utworów Kochanowskiego i jest wyjątkowej wagi manifestem filozoficzno-religijnym polskiego renesansu. Jest również manifestem literackim i artystycznym poety, świadectwo możliwości tworzenia wielkiej poezji w języku narodo...
Obraz Boga w literaturze renesansu i baroku
Wizerunek najwyższego w obu tych epokach jest zupełnie odmienny. Moim zdaniem taki stan rzeczy wynika głównie z różnic panującej wtedy sytuacji politycznej . Barok będzie okresem sporów religijno-wyznaniowych , natomiast romantyzm zajmie się czymś zupełnie odmiennym. Mianowicie będzie to problem przetrwania i uwolnienia się z jarzma niewoli - wy...
Przykłady poezji awangardy
Julian Przyboś
\"Dachy\" to typowy przykład wiersza realizującego główne założenia poetyckie awangardy krakowskiej. Jednym z najważniejszych punktów tego programu był postulat \"3 x M\": miasto, masa, maszyna jako głównych tematów w poezji. W \"Dachach\" na plan pierwszy zdecydowanie wysuwa się pierwszy element tego hasła. Nietrudno zorientow...
Etos rycerski w "Iliadzie"
Ethos rycerski
Bohaterowie „Iliady” uwikłani w różne powiązania między sobą i uzależnieni od boskich humorów kierują się pewnymi zasadami, które porządkują ich życie. Trzeba pamiętać, że są herosami (półludźmi, półbogami) i – chociaż są nadzwyczajnie silni i sprawni – podlegają podobnym ograniczeniom jak ludzie. P...
Różne sposoby ukazywania świata i człowieka w utworach literackich
Refleksyjnie, żartobliwie, groteskowo. Twoje rozważania o różnych sposobach ukazywania świata i człowieka w wybranych utworach literackich.
Na przełomie epok zarówno pisarze, jak i poeci ukazywali swych bohaterów wraz z otaczającym ich światem. W Średniowieczu i Baroku człowiek był tylko kruchą istotą rozdartą między wartościami niebieskimi...
Grażyna - postawa patriotyczna
POSTAWA PATRIOTYCZNA GRAŻYNY
Jest to utwór o konflikcie pomiędzy korzyściami materialnymi a dobrem ojczyzny. Litawor sprzymierzając się z Krzyżakami stawia nad dobro podwładnych swoje własne korzyści. Jego żona stara się nie dopuścić do najazdu na Litwę. Pod koniec bitwy rozpoczętej przez Grażynę pojawia się tajemnicza postać. Dzięki jej rozkaz...
Interpretacja pozostałych scen II cz. Dziadów
Do tej kwestii ustosunkowuje się Mickiewicz w drugiej scenie III części \"Dziadów\". W I części \"Wielkiej Improwizacji\" Konrad opisuje się jako genialnego, obdarzonego nadprzyrodzoną mocą poetę. Widzimy samotnego więźnia z szalonym obliczem, w głębi zaś pojawiają się postacie metafizyczne prowadzące walkę o duszę bohatera. Autor dotyka kwest...
Popularność dramatów Szekspira
Fenomen nieustającej popularności dramatów Szekspira ma, moim zdaniem, kilka
źródeł. Żadne z nich z osobna nie zagwarantowałoby twórczości angielskiego
dramaturga tak poczesnego miejsca w historii literatury. Jednak wszystkie razem
splecione w jedną, harmonijną całość, składają się na mieszankę tak doskonałą,
że mimo upływu ponad czterec...