Czołowym twórcą sentymentalizmu był Jean Jaques Rousseau (1712-1778). Głosił on powrót do natury oznaczający aprobatę podstawowych uczuć ludzkich nie skażonych cywilizacyjnym zepsuciem. Jego utworem, który zyskał największą popularność jest "Nowa Heloiza" mówiąca o miłości dwojga kochanków, popadającą w konflikt z fałszywymi normami społecznymi. Ukazywała ona uczuciowe motywy postępowania i intymne doznania miłosne. Rousseau kładł nacisk na miłość i dobroć. Dużą rolę w kształtowaniu osobowości człowieka sentymentalnego odegrał empiryzm Lock'a. Jednostka sentymentalna kierowała się intuicją, sercem, wyobraźnią, czyli elementami irracjonalnymi. Bohater sentymentalny charakteryzował się czułością i wrażliwością, jego przeżycia miłosne niejednokrotnie mają wpływ na dalsze losy. Konflikt wewnętrzny przebiegał na płaszczyźnie przeciwstawień tego co pierwotne i naturalne z postępem. Sentymentaliści głosili, że jednakowe prawo do wzniosłych uczuć ma każdy człowiek, a niżej urodzony jest nawet bliżej naturalnej moralności. W konwencj sentymentalnej uciekano od cywilizacji na prowincję, przykładowo powstał dwór Czartoryskich w Puławach, będący ważnym ośrodkiem polskiego sentymentalizmu, tworzyli tam Franciszek Karpiński i Dionizy Kniaźin. "Laura i Filon" Karpińskiego, zwanego "poetą serca", opowiada o smutku bohaterów niepewnych wzajemności i ich spotkaniu pełnym zapewnień stałości uczucia na tle sielskiego krajobrazu. Typowymi gestami bohaterów sentymentalnych były omdlenia, łzy, wzruszenia i rekwizyty: fujarka, strój pasterski czy drogie sercu pamiątki.
Bohater sentymentalny
Czołowym twórcą sentymentalizmu był Jean Jaques Rousseau (1712-1778). Głosił on powrót do natury oznaczający aprobatę podstawowych uczuć ludzkich nie skażonych cywilizacyjnym zepsuciem. Jego utworem, który zyskał największą popularność jest "Nowa Heloiza" mówiąca o miłości dwojga kochanków, popadającą w konflikt z fałszywymi normami społecznymi. Ukazywała ona uczuciowe motywy postępowania i intymne doznania miłosne. Rousseau kładł nacisk na miłość i dobroć. Dużą rolę w kształtowaniu osobowości człowieka sentymentalnego odegrał empiryzm Lock'a. Jednostka sentymentalna kierowała się intuicją, sercem, wyobraźnią, czyli elementami irracjonalnymi. Bohater sentymentalny charakteryzował się czułością i wrażliwością, jego przeżycia miłosne niejednokrotnie mają wpływ na dalsze losy. Konflikt wewnętrzny przebiegał na płaszczyźnie przeciwstawień tego co pierwotne i naturalne z postępem. Sentymentaliści głosili, że jednakowe prawo do wzniosłych uczuć ma każdy człowiek, a niżej urodzony jest nawet bliżej naturalnej moralności. W konwencj sentymentalnej uciekano od cywilizacji na prowincję, przykładowo powstał dwór Czartoryskich w Puławach, będący ważnym ośrodkiem polskiego sentymentalizmu, tworzyli tam Franciszek Karpiński i Dionizy Kniaźin. "Laura i Filon" Karpińskiego, zwanego "poetą serca", opowiada o smutku bohaterów niepewnych wzajemności i ich spotkaniu pełnym zapewnień stałości uczucia na tle sielskiego krajobrazu. Typowymi gestami bohaterów sentymentalnych były omdlenia, łzy, wzruszenia i rekwizyty: fujarka, strój pasterski czy drogie sercu pamiątki.
Materiały
Cenowa struktura rynku
Typowa cenowa struktura rynku składa się z 3 segmentów:
1) rynku górnego (cen wysokich), który tworzy stosunkowo wąska grupa nabywców, kupująca artykuły markowe najwyższej klasy;
2) rynku średniego, obejmującego przede wszystkim nabywców z tzw. klasy średniej, chętnie kupujących towary markowe popularnych producentów i towary opatrzone mar...
Przeżycia Francoisa Villona w "Wielkim testamencie"
Francois Villon był poetą francuskim, który żył w latach 1431 - 1463?. Był starannie wykształcony na Uniwersytecie Paryskim, miał wybitne zdolności poetyckie. Prowadził bardzo burzliwe życie, w którym nie brak było rozmaitych występków (awantury, pijaństwo, nawet zbrodnie). Wynikało to po części z charakteru czasów, gdy wskutek 100-letniej w...
Futuryzm - główne założenia programowe
Temat: Futuryzm - główne założenia programowe.
We Włoszech i w Rosji rozwinął się kierunek zwany futuryzmem. Pierwszy manifest
futurystyczny ogłosił poeta włoski Filippo Tomausa Marinetti w 1909 r.
Futuryści nie szukali poprzedników, odcinali się od przeszłości i uważali się za
awangardę nowych czasów. Byli zafascynowani nowocze...
Wynik finansowy - czynniki kształtujące
Czynniki kształtujące wynik finansowy
Wynik finansowy jest finansowym rezultatem działalności gospodarczej przedsiębiorstwa.
Do podstawowych czynników wpływających na wynik finansowy zalicza się :
• przychody ze sprzedaży wyrobów i usług a w nich:
poziom cen zbytu
wielkość sprzedaży i struktura asortymentowa
...
Motyw pielgrzyma w literaturze romantycznej
68. Motyw pielgrzyma w literaturze romantycznej.
Po klęsce powstania listopadowego wielu Polaków musiało szukać schronienia za granicami kraju, wielu też odbywało swoje zesłanie z dala od domu i stron ojczystych. Ludzie ci boleśnie odczuwali tęsknotę za bliskimi, za krajem. Ich życie przypominało los pielgrzyma, który w swojej wędrówce do m...
Etapy analizy strategicznej
Etapy analizy strategicznej
Analiza strategiczna jest zbiorem działań wykorzystujących zarówno metody ilościowe jak i jakościowe z różnych dziedzin, tj. ekonomii, finansów, psychologii, statystyki, marketingu, które mają na celu zebranie, zinterpretowanie i konfrontację danych dotyczących zarówno samej organizacji jak i jej otoczenia. Wynik...
Porównanie renesansu z barokiem
\" Serce roście patrząc na te czasy ! \" - ta głośna formuła poetycka rozpoczynająca pieśń drugą z \"Ksiąg pierwszych\" Pieśni Jana Kochanowskiego uważana jest za manifestację renesansowego optymizmu. Odnosi się ona do przyrody, radość jaką wywołują zmiany i nadzieje, jakie przynosi wiosna.
Nie lekceważmy jednak tego \" przyrodniczego\" punktu ...
Krótka analiza i interpretacja wiersza "Wczorajszemu"
TADEUSZ GAJCY „Wczorajszemu”
Poeta czuł się rozpięty między przeszłością a przyszłością. Teraźniejszość go przerażała. Niektóre ze swoich wierszy kieruje do ludzi z przyszłości, ten do potomnych. Podmiot liryczny nie jest ujawniony, ale jest obecny bo przemawia, poucza, gromi, wskazuje. Adresatem „ty”, które tkwi w prz...