- postawy romantyczne u wszystkich autorów ulega³y transformacji; - romantyzm wykreowa³ now¹ postawê bohatera romantycznego, który posiada³ wielka indywidualnoœæ, bogat¹ psychikê, wszelkie uczucia (mi³oœæ, nienawiœæ, cierpienie, rozpacz) ulega³y drastycznemu zwielokrotnieniu, co czêsto prowadzi³o do samobójczej œmierci (Werter Goethego, Giaur Byrona, czy pocz¹tkowe losy Kordiana S³owackiego); Gustaw jest przyk³adem takiej postawy w twórczoœci Mickiewicza; o równie¿ pope³nia samobójstwo w wyniku zawodu mi³osnego; jest to pocz¹tkowy etap rozwoju twórczoœci Mickiewicza; - sytuacja Polski wymusi³a kreacje romantyka-wyzwoliciela narodu; u Mickiewicza to odby³o siê przez przemianê Gustawa-kochanka w Konrada-bojownika w III cz. „Dziadów"; w pocz¹tkowej fazie, walka odbywa siê jedynie w rzeczywistoœci; bohaterem jest tu Konrad Wallenrod; pokazuje on jednak walkê nie wprost, gdy¿ ta nie ma ju¿ racji bytu, ale walkê przez podstêp (inne orê¿e zosta³o wytr¹cone przez przeciwnika z rêki); to z kolei objawia rozterki wewnêtrzne z tym zwi¹zane (niemoralnoœæ, ale niby uzasadniona, ale dla niego nie do koñca uzasadniona); - potem walka przechodzi w strefê emocjonaln¹ i polega na wadzeniu siê z Bogiem; bohater ten chce poœwiêciæ siê (nieskutecznie jednak) za naród; obydwa modele walki polegaj¹ na samotnemu przeciwstawieniu siê rzeczywistoœci i wierze w mo¿liwoœæ zwyciêstwa w ten sposób; jednak doœwiadczenia powstania listopadowego obali³y ten nieco szalony pomys³; - ca³kiem nowa postawa pojawia siê w „Panu Tadeuszu" i jest ni¹ Jacek Soplica; typowo romantyczna jest jego m³odoœæ: nieszczêœliwa mi³oœæ; rozczarowanie i morderstwo tego, który uniemo¿liwia³ œlub; jednak powoduje to oskar¿enie o wspó³pracê z Moskalami, co ostatecznie powoduje przedzierzgniêcie siê w zagorza³ego patriotê; wraca jako ksi¹dz Robak w celu przygotowania powstania na Litwie; w wyniku dalszych dzia³añ (zajazd przeciwników Sopliców, interwencja Moskali, organizacja akcji odwetowej przez Robaka) powoduj¹ przedœmiertn¹ (zas³oni³ swoim cia³em swego przed chwil¹ jeszcze wroga - Gerwazego) pe³n¹ rehabilitacjê i przebaczenie win; - z tragicznego kochanka powstaje samotny, poœwiêcaj¹cy siê za naród bojownik, a z niego powstaje organizator zbiorowej walki przeciw wrogom; ten ostatnie posiada pierwsze cechy pozytywistyczne;
Bohater romantyczny w twórczości Adama Mickiewicza
- postawy romantyczne u wszystkich autorów ulega³y transformacji; - romantyzm wykreowa³ now¹ postawê bohatera romantycznego, który posiada³ wielka indywidualnoœæ, bogat¹ psychikê, wszelkie uczucia (mi³oœæ, nienawiœæ, cierpienie, rozpacz) ulega³y drastycznemu zwielokrotnieniu, co czêsto prowadzi³o do samobójczej œmierci (Werter Goethego, Giaur Byrona, czy pocz¹tkowe losy Kordiana S³owackiego); Gustaw jest przyk³adem takiej postawy w twórczoœci Mickiewicza; o równie¿ pope³nia samobójstwo w wyniku zawodu mi³osnego; jest to pocz¹tkowy etap rozwoju twórczoœci Mickiewicza; - sytuacja Polski wymusi³a kreacje romantyka-wyzwoliciela narodu; u Mickiewicza to odby³o siê przez przemianê Gustawa-kochanka w Konrada-bojownika w III cz. „Dziadów"; w pocz¹tkowej fazie, walka odbywa siê jedynie w rzeczywistoœci; bohaterem jest tu Konrad Wallenrod; pokazuje on jednak walkê nie wprost, gdy¿ ta nie ma ju¿ racji bytu, ale walkê przez podstêp (inne orê¿e zosta³o wytr¹cone przez przeciwnika z rêki); to z kolei objawia rozterki wewnêtrzne z tym zwi¹zane (niemoralnoœæ, ale niby uzasadniona, ale dla niego nie do koñca uzasadniona); - potem walka przechodzi w strefê emocjonaln¹ i polega na wadzeniu siê z Bogiem; bohater ten chce poœwiêciæ siê (nieskutecznie jednak) za naród; obydwa modele walki polegaj¹ na samotnemu przeciwstawieniu siê rzeczywistoœci i wierze w mo¿liwoœæ zwyciêstwa w ten sposób; jednak doœwiadczenia powstania listopadowego obali³y ten nieco szalony pomys³; - ca³kiem nowa postawa pojawia siê w „Panu Tadeuszu" i jest ni¹ Jacek Soplica; typowo romantyczna jest jego m³odoœæ: nieszczêœliwa mi³oœæ; rozczarowanie i morderstwo tego, który uniemo¿liwia³ œlub; jednak powoduje to oskar¿enie o wspó³pracê z Moskalami, co ostatecznie powoduje przedzierzgniêcie siê w zagorza³ego patriotê; wraca jako ksi¹dz Robak w celu przygotowania powstania na Litwie; w wyniku dalszych dzia³añ (zajazd przeciwników Sopliców, interwencja Moskali, organizacja akcji odwetowej przez Robaka) powoduj¹ przedœmiertn¹ (zas³oni³ swoim cia³em swego przed chwil¹ jeszcze wroga - Gerwazego) pe³n¹ rehabilitacjê i przebaczenie win; - z tragicznego kochanka powstaje samotny, poœwiêcaj¹cy siê za naród bojownik, a z niego powstaje organizator zbiorowej walki przeciw wrogom; ten ostatnie posiada pierwsze cechy pozytywistyczne;
Materiały
Kontrakt forward - mechanizm walutowy
Najbardziej uznany rynek to walutowych kontraktów forward, na którym obecnie dzienny obrót przekracza 1/3 biliona USD.
Rynek walutowy nie różni się w podstawach od innych rynków finansowych. Jest miejscem ustalania przez kupującego i sprzedającego ceny za jednostkę waluty obcej. Różnice polegają na spojrzeniu na pojedyncze transakcje. Można ...
Portret inteligenta w lieraturze polskiej
24. Portret inteligenta w literaturze polskiej
Literatura każdej epoki kształtuje pewne wzorce osobowe, przedstawia bohaterów, którzy reprezentują pewne określone poglądy, sposób myślenia i zachowania. Na przykład literatura średniowieczna wykreowała dwa podstawowe wzorce osobowe: ideał rycerza i średniowiecznego ascety. W epoce renesansu funk...
Różnorodność Stanisława Wyspiańskiego
Artysta żył w latach 1869-1907, a jego postać związana była z Krakowem. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych i na Uniwersytecie Jagiellońskim. Był kierownikiem graficznym krakowskiego \"Życia\". Oprócz malarstwa interesowały go inne dziedziny plastyki: grafika, sztuka witrażowa, polichromia oraz scenografia i kostiumologia teatralna. Wyspiański był...
Literatura starożytnej Grecji
Literatura starożytnej Grecji
Epika antyczna i najdoskonalszy jej twórca - Homer
Historia wojny trojańskiej i jej przebieg (“Iliada”)
Podczas wesela Tetydy i Pleusa bogini Eris rzuciła między siedzące boginie złote jabłko z napisem “dla najpiękniejszej”. Powstał spór, a sędzią w tej sprawie został Parys. W...
Postać Urszulki w trenach
Obraz Urszulki
Postać Urszuli, pojawiająca się już w dedykacji, powraca wielokrotnie w kolejnych utworach cyklu. W ukazaniu portretu córki poeta stosuje dwie techniki: realistyczną i uwznioślającą. W wielu trenach Urszula pojawia się jako żywe, ruchliwe, małe dziecko. Podmiot liryczny bardzo szczegółowo przedstawia jej typowe, codzienne zacho...
Streszczenie Sonetów Adama Asnyka
Nad głębiami (Sonety XIII i XXIX)
Powstały w latach 1883-1893 cykl trzydziestu numerowanych sonetów Nad głębiami uważany jest za podsumowanie i syntezę a jednocześnie dopełnienie przemyśleń filozoficznych Adama Asnyka.
W Sonecie XIII mamy do czynienia z kontynuacją wyrażonego we wcześniejszych wierszach historiozoficznego przekonania o ni...
Różne aspekty cierpienia w literaturze
9. Temat: Różne aspekty cierpienia w literaturze.
Cierpienie jest nieodłącznym towarzyszem człowieka – swoistym synonimem człowieczeństwa - któż z nas, bowiem nie zna jego smaku? Cierpimy, gdyż jesteśmy ludźmi, obdarzonymi uczuciami, które można zranić i ciałem równie podatnym na ból. To właśnie dzięki niemu uczymy się patrzyć na świat z ...
"Ludzie bezdomni" jako powieść modernistyczna
\"Ludzie bezdomni\" Stefana Żeromskiego jako powieść modernistyczna.
Epoka Młodej Polski określana jest też mianem modernizmu /od moderne - nowoczesny/ lub neoromantyzmu /pokrewieństwo z romantyzmem/.
Powieści tej epoki nie dają tak szerokiego i plastycznego obrazu społeczeństwa, jaki dawały powieści poprzedniego - pozytywistycznego o...