Bóg w średniowieczu i renesansie w wybranych utworach



Na przykładzie „Legendy o Św. Aleksym” oraz „Hymnu do Boga” i „Psałterza Dominikańskiego” Jana Kochanowskiego przedstaw dwie koncepcje Boga: średniowieczną i renesansową. Wiemy, że w epoce średniowiecza panowała idea teocentryzmu. Bóg, według wierzeń ludzi znajdował się w centrum wszechświata. Wszystkie działania człowieka, wszystkie jego myśli były podporządkowane Bogu. W średniowieczu wyobrażano sobie Boga, jako wszechpotężną istotę, srogą, karzącą ludzkość za grzechy. Człowiek na każdym kroku musiał się kontrolować, musiał uważać, żeby nie zrobić czegoś wbrew Bożym przykazaniom, czegoś, co byłoby uznane przez Boga za złe. Życie było przecież tylko etapem przejściowym w wędrówce do życia wiecznego i od tego w jaki sposób człowiek żył docześnie, zależało jak jego życie wieczne będzie wyglądać – czy będzie to raj, czy też piekło. Między Bogiem, a człowiekiem istnieje wielki dystans. Człowiek boi się Boga, a Ten domaga się od ludzi średniowiecza bezwzględnego posłuszeństwa, pobożności i ascetycznego trybu życia. I taką właśnie postawę – człowieka posłusznego Bogu, widzimy u Św. Aleksego. Postanowił on żyć według Ewangelii i skupić się na wartościach wyższych. Wyrzekł się bogactwa, najbliższych oraz wszelkich przyjemności świata i cierpiał biedę, głód i nędzę. Robił to wszystko z własnej woli, chcąc w ten sposób, poprzez ascezę, zbliżyć się do Boga. Znosił upokorzenia i niewygody, a cierpienia miały udoskonalić jego duszę i przypodobać się Bogu. Aleksy uważał, że odrzucenie wszelkich dóbr ziemskich jest gwarancją zbawienia. Tylko przez kontemplację oraz miłość Boga, można być bliżej Boga i doznać łaski. Aleksy prezentuje średniowieczny wzorzec świętego, który wybrał bardzo surowy model religijności. Bóg w epoce renesansu jest wyobrażany przez ludzi już zupełnie inaczej. Na podstawie „Hymnu do Boga” Jana Kochanowskiego widzimy Boga przedstawionego jako dobrotliwego ojca, który istnieje wszędzie (nikt nie jest w stanie Go pojąć) i który obdarza człowieka miłością bezwarunkową. Zmniejsza się dystans między Bogiem, a człowiekiem. Ojciec jest także Stwórcą i opiekunem świata przepełnionego bożą miłością. Świat ten jest wspaniałym darem dla ludzi od Boga i świadczy o Jego doskonałości. Jest to świat harmonijny, uporządkowany i logicznie zbudowany, zawierający nadane mu przez Boga prawa natury: „Za Twoim rozkazem woda w brzegach stoi”, „Biały dzień a noc ciemna swoje czasy mają”. Człowiek w takim świecie czuje się bezpiecznie. Ma świadomość tego, że może korzystać z darów Boga, bez ograniczenia. Ufa Bogu, a także jest Mu niezmiernie wdzięczny za to wszystko co Ojciec dla niego uczynił. Nie może Mu jednak dać żadnej materialnej rzeczy, bo przecież wszystko co istnieje na świecie należy do Boga. Jedyną rzeczą, którą człowiek może Mu dać i której Bóg od nas oczekuje, to miłość. Miłość do Niego samego i miłość do Boga istniejącego, ukrytego w innym człowieku (w bliźnim). Podmiot liryczny w utworze uważa również Boga, wobec stworzenia świata, za artystę. Mówią o tym słowa: „Tyś niebo zbudował i złotymi gwiazdami ślicznieś uhaftował”. Podobną koncepcję Boga widzimy w psalmie 130 – „Z głębokości wołam do Ciebie panie...”. Utwór ten pochodzi z „Psałterza Dawidów” – czyli poetycko przetłumaczonego na język polski zbioru psalmów Dawidowych. Jego twórcą jest Kochanowski, ponieważ nie dokonał on dosłownego, odtwórczego przekładu, lecz włożył w dzieło cały kunszt poetycki, myśl psalmów ujmował w swój własny sposób. W psalmie 130-stym, Bóg ukazuje się nam pod dobrotliwą, litościwą, łaskawą postacią, jako miłosierny i wybaczający Ojciec, który tylko czeka na zawołanie do Niego, aby pomóc. Podmiotem lirycznym jest w utworze właśnie taki człowiek, wołający do Boga z jakiegoś załamania, depresji lub grzechu. Widzimy, że między Bogiem, a człowiekiem istnieje stosunek oparty na miłości i zaufaniu. Człowiek zwraca się do Boga, jak do najbliższego przyjaciela. Pragnie Boga i Jego miłosierdzia. Człowiek zwraca się do Boga, wielbi Go, pokłada w Nim nadzieję, ale również obnaża własny lęk, rozpacz i żal.

Bóg w średniowieczu i renesansie w wybranych utworach

Materiały

"Lalka" - obraz trzech pokoleń Polaków Jest to obraz trzech pokoleń Polaków, romantycznych idealistów, pozytywistycznych realistów i pokolenia przejściowego, do którego zalicza się Wokulski; rozkład społeczeństwa, jego wady pokazane zostały nam oczami idealisty, jakim jest Rzecki (także Wokulski i Ochocki), wychowany w ideologii romantycznej, kulcie Napoleona, jako szansy na wyzwolen...

Ironia, groteska i tragizm w literaturze międzywojennej Temat: Ironia, groteska i tragizm w literaturze międzywojennej. Ironia, groteska i tragizm, mimo iż są bardzo różnymi od siebie środkami literackimi, w literaturze międzywojennej miały podobną funkcję. Służyły one wszystkie do ukazywania mankamentów polskiej rzeczywistości. Były one tylko różnymi orężami w walce o ten sam cel - o popraw...

"Dziady" - okoliczności powstania Okoliczności powstania Dziadów Dziady to tytuł cyklu dramatycznego, na który składają się części zwane Dziadami kowieńsko-wileńskimi (II i IV) oraz drezdeńskimi (III). Określenia te wskazują miejsce powstania poszczególnych tekstów. II i IV część powstały w Kownie i Wilnie w latach 1820-1823 (pierwodruk w t. 2. Poezji, Wilno 1823). W t...

"Medaliony" - o czym są? \"Medaliony\" - Zbiór ten składa się z siedmiu opowiadań. Stanowią relacje naocznych świadków pewnych wydarzeń, ofiar obozów koncentracyjnych i zagłady. Relacje przybierają charakter niemal wywiadów. Wyjątkiem jest pierwsze opowiadanie \"Profesor Spanner\", stanowiące literacki reportaż oparty na wizji lokalnej pewnego śledztwa (Nałkowska zasia...

Wewnętrzna struktura grupy- definicja Wewnętrzna struktura grupy – pozycje społeczne zajmowane przez członków grupy - status, miejsce i rola w grupie, uprawnienia i obowiązki – choć niekoniecznie w ujęciu formalnoprawnym, ale bardziej socjologicznym. Przez swoją rolę w grupie ludzie są zobowiązani do pewnego zachowania, a gdy tego nie robią, to mogą zostać ze swojego mie...

Zdefiniowanie rynku docelowego Z d e f i n i o w a n i e r y n k u d o c e l o w e g o W wyniku oceny poszczególnych segmentów przedsiębiorstwa mogą zdecydować się na działania w obrębie jednego segmentu lub kilku segmentów rynku. Jest to tzw. wybór rynku docelowego. Rynek docelowy składa się z nabywców o podobnych cechach Charakterystycznych, na których przedsi...

Styl baroku Barok postawił sobie za zadanie szokowanie i zaskakiwanie odbiorcy swoją oryginalnością i formą. Dlatego też twórcy tego okresu, tacy jak Daniel Naborowski czy Jan Andrzej Morsztyn stworzyli nowy styl poetyckiego obrazowania, przesycony środkami stylistycznymi. Rozbudowane, kunsztowne środki poetyckie często kontrastowały z zawartością myślową u...

Charakterystyka skamandrytów i przedstawiciele SKAMADRYCI Julian Tuwim, Antoni Słonimski, Kazimierz Wierzyński, Jan Lechoń, Jarosław Iwaszkiewicz satelici: Kazimiera Iłłakowiczówna, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Jerzy Libert początki związane z Uniwersytetem Warszawskim i pismem “Pro Arte et Studio” tworzyli kabaret “Pod Pikadorem” (1918-19) ...