Biblia (dosł. "księgi" [gr.] l.poj. biblion) chrześcijańska składa się ze Starego i Nowego Testamentu (Przymierza). Stary Testament obejmuje 45-47 ksiąg spisanych głównie po hebrajsku, lecz również po aramejsku (b. mało) i grecku (2 księgi). Nowe Przymierze to 27 ksiąg w języku greckim. Podział na księgi: - historyczne - poemat epicki, saga rodowa, opowiadania historyczne, kronika, nowela dydaktyczna, zbiór praw; - mądrościowe - dialog, monolog filozoficzny, pieśń miłosna, przypowieść, przysłowie, aforyzm, psalm(pieśń, hymn, modlitwa); - prorockie - mowa religijna, kazanie, wyrocznia, przekleństwo, lamentacja, list, apokalipsa. Sensy interpretacyjne: - sens dosłowny - literalny; - sens duchowy - moralny - ukazuje normy życia; - eschatologiczny - zbawienie i życie pośmiertne; - typiczny (alegoryczny) - ukazujący budowę Pisma Św. Typy biblijne (jednoznaczne - alegorie): Adam typem Chrystusa, Jerozolima - Kościoła lub ojczyzny niebieskiej, ofiara Izaaka - ofiara Chrystusa. Redakcje Pisma Św.: --XI/Xw. - czasy kr. Salomona - JHWH -IXw. - elochiści - Elohim -VIIw. - deuterotomiści -VIw. - kapłańska Główne przekłady to; - Septuaginta (dosł. "siedemdziesięciu" [gr.]) II i III w. p.n.e. dokonany w śodowisku zhellenizowanych Żydów. - Wulgata (vulgatus [łac.] - rozpowszechniony) Św. Hieronima IVw. n.e.- przekład kanoniczny - polskie: -Biblia królowej Zofii (szaroszpatacka) XV w. -Biblia Leopolity (1561) -Biblia Jakuba Wujka (1599) -Biblie: brzeska (1563), nieświeska (1572), gdańska (1932) - innowiercze -Biblia Tysiąclecia (1965).
Biblia - wstęp, dzieje, budowa
Biblia (dosł. "księgi" [gr.] l.poj. biblion) chrześcijańska składa się ze Starego i Nowego Testamentu (Przymierza). Stary Testament obejmuje 45-47 ksiąg spisanych głównie po hebrajsku, lecz również po aramejsku (b. mało) i grecku (2 księgi). Nowe Przymierze to 27 ksiąg w języku greckim. Podział na księgi: - historyczne - poemat epicki, saga rodowa, opowiadania historyczne, kronika, nowela dydaktyczna, zbiór praw; - mądrościowe - dialog, monolog filozoficzny, pieśń miłosna, przypowieść, przysłowie, aforyzm, psalm(pieśń, hymn, modlitwa); - prorockie - mowa religijna, kazanie, wyrocznia, przekleństwo, lamentacja, list, apokalipsa. Sensy interpretacyjne: - sens dosłowny - literalny; - sens duchowy - moralny - ukazuje normy życia; - eschatologiczny - zbawienie i życie pośmiertne; - typiczny (alegoryczny) - ukazujący budowę Pisma Św. Typy biblijne (jednoznaczne - alegorie): Adam typem Chrystusa, Jerozolima - Kościoła lub ojczyzny niebieskiej, ofiara Izaaka - ofiara Chrystusa. Redakcje Pisma Św.: --XI/Xw. - czasy kr. Salomona - JHWH -IXw. - elochiści - Elohim -VIIw. - deuterotomiści -VIw. - kapłańska Główne przekłady to; - Septuaginta (dosł. "siedemdziesięciu" [gr.]) II i III w. p.n.e. dokonany w śodowisku zhellenizowanych Żydów. - Wulgata (vulgatus [łac.] - rozpowszechniony) Św. Hieronima IVw. n.e.- przekład kanoniczny - polskie: -Biblia królowej Zofii (szaroszpatacka) XV w. -Biblia Leopolity (1561) -Biblia Jakuba Wujka (1599) -Biblie: brzeska (1563), nieświeska (1572), gdańska (1932) - innowiercze -Biblia Tysiąclecia (1965).
Materiały
Bohaterowie, którzy odrzucają własne szczęście na rzecz narodu
37. Temat: Bohaterowie Mickiewicza i Żeromskiego, którzy odrzucają własne szczęście na rzecz narodu
Bohaterowie Mickiewicza i Żeromskiego, którzy odrzucają własne szczęście na rzecz narodu Adam Mickiewicz żył i tworzył w epoce romantycznej, zaś Stefan Żeromski reprezentuje literaturę młodopolską. Twórcy ci żyli w różnych epokach, lecz ideały ty...
Charakterystyka tytułowego Świętoszka
Świętoszek, tytułowy bohater komedii Moliera, to tajemniczy mężczyzna w średnim wieku. Ten oszust potrafił wpływać na psychikę ludzką. Udało mu się zafascynować swoją osobą Orgona, który przygarnął go do swego domu jak brata i miłował bardziej niż matkę, żonę czy dzieci. Również „osiodłana” przez Tartuffe’a matka Orgona, pani P...
Gospodarka wodna - cechy wody
Gospodarka wodna
Cechy wody:
1) jedyny zasób naturalny, który nie ma substytutu
2) ilość wody w przyrodzie się nie zmienia, nie zmniejsza się
3) woda jest podstawowym elementem decydującym o życiu organizmów,
4) używana jest ponadto jako:
a) surowiec w przemyśle,
b) droga komunikacyjna,
c) źródło energii,
d) miejsce rekreacji, połow...
Obraz społeczeństwa Nipuanów
Obraz idealnego społeczeństwa Nipuanów
W społeczeństwie nipuańskim brakowało kodeksu karnego, kłamstw, obłudy, chorób, przestępczości. Ludzie żyli w idealnej anarchii, harmonii, prowadzili zdrowy tryb życia, codziennie pracowali, pomagali sobie, brakowało u nich pieniądza.
„(...) Nie masz u Nipuanów słów wyrażających kłamstwo, kradz...
Motyw dobra i zła w "Mistrzu i Małgorzacie"
- Motyw dobra i zła - zło w zasadzie powinno być reprezentowane przez Wolanda i jedo świtę, lecz w rzeczywistości oni czynią dobro. Nie kuszą ludzi i nie sprowadzają ich na drogę zła, cierpią przez niego tylko ludzie, którzy rzeczywiście zasłużyli na karę. Zło jest tutaj środkiem walki z ludzkimi wadami i niesprawiedliwością. Już w motcie utworu...
Dziedziny etyki
Do podstawowych DZIEDZIN zainteresowania etologii zalicza się:
- Historię moralności i systemów etycznych. Analizie podlegają tu historyczne formy moralności, istniejące między nimi różnice oraz historyczny rozwój systemów etycznych (poszczególnych epok lub poszczególnych twórców), ich konkretne postacie.
- Psychologię moralności. Przedmiotem ...
Postacie dyktatorów w literaturze
A. \"Antygona\" Sofokles
Dyktatorem jest tu władca Teb, Kreon. Jest bezwzględny, chciwy, żądny władzy. Nie zna litości i żąda bezwzględnego podporządkowania ze strony ludu. W sytuacjach krytycznych nie jest w stanie pomóc nawet własnej rodzinie, bo jego system wartości jest wypaczony.
B. \"Dziady\" Adam Mickiewicz
\"Kordian\" Juliusz Sł...
Rozwój renesansu
PODSTAWOWE CECHY KULTURY RENESANSU
Epoka ta narodziła się we Włoszech w XIV wieku. Bogate mieszczaństwo przejmowało władzę w republikach włoskich. Wielkie rody skupiały w swoich pałacach uczonych, artystów i poetów. Ośrodkiem zainteresowania się uczonych i twórców stał się człowiek i jego doczesne sprawy. Chciano zjednoczyć kraj i przywrócić ...