Barok jako epoka rękopisu XVII stulecie sprzyjało rozwojowi sztuki wspomnieniowej, która również wpłynęła na rozwój kultury baroku. Niektóre odmiany tej sztuki, np. list, znane były już w starożytności, jednak dopiero w baroku przybrały szerszą skalę, niektóre miały kunsztowny styl, zaczęły się liczyć jako dzieła literackie. Listy Sobieskiego do Marysieńki są wybitnym okazem sztuki epistolarnej (łac. epistoła - "list"). Nadawca wykorzystał w nich styl baroku dworskiego, używa francuskich wyrażeń. Styl obrazowy, kwiecisty. Wymiana listów, korespondencja, ma liczne odmiany w zależności od przeznaczenia listu i stosunku łączącego autora z adresatem lub adresatami, co wpływa na osobisty, intymny bądź otwarty charakter listu. Formę listu wykorzystuje się także w literaturze pięknej np. do tworzenia tzw. listów dedykacyjnych albo powieści epistolarnych, których poszczególne rozdziały są wymianą korespondencji między bohaterami. Pamiętnik- relacja piśmiennicza, odtwarzająca wydarzenia autentyczne, w których autor uczestniczył lub ich naocznym świadkiem; także zapis poglądów autora, wyznań i przeżyć. W XVII wieku powszechne było ich pisanie. Powiązane to było z chęcią utrwalenia najlepszych chwil życia, na przekór śmierci. Najsłynniejsze są "Pamiętniki" Jana Chryzostoma Paska. "Pamiętniki" napisane są mową potoczną, ubarwioną kunsztowną łaciną. Sylwa- zbiór tekstów o charakterze niejednolitym, czasem brulionowym, powstającym na zasadzie swobodnego doboru. Pod nazwą tą zebrane są wszelkiego typu zapisy, od codziennych obserwacji i refleksji, dokumentów życia rodzinnego i publicznego, do rozmaitych drobnych utworów literackich. Zbiory te tworzono najczęściej w epoce baroku. Przykłady: "Rękopis misjonarski", "Silvae rerum". Diariusz- forma narracyjna stanowiąca jedną z odmian piśmiennictwa pamiętniczego, rozwinięta w Polsce w baroku. Relacja diariuszowa kojarzy się z krótkimi, kilkuzdaniowymi zapiskami dziennymi opisującymi wydarzenia bieżące. Przekazywane są w sposób rzeczowy, lakoniczny. Od pamiętnika odróżnia diariusz teraźniejsza relacja. W pamiętniku jest ona retrospektywna. Twórcy: S.Reszka, T.Billewicz, Jakub Sobieski. Raptularze zawierały wiadomości o pochodzeniu danego rodu, jego pokrewieństwach i powinowactwach, o zdarzeniach rodzinnych związanych z podróżami, zasługami, służbą dworską i publiczną. Raptularze takie, kontynuowane przez potomków, przekształcały się następnie w rodzaj kronik rodowych. Barok to okres rozwoju mowy (oracji) którą to szlachcice wygłaszali na sejmikach. Mowa posługiwała się uroczystym, podniosłym stylem. Obecność latynizmów (wyrazów łacińskich spolszczonych), które były wplatane w tekst i makaronizmów (zdań lub wyrazów łacińskich w wersji oryginalnej), obrazowały uczoność szlachcica. Sprzyjało to megalomanii szlachty.
Barok epoką rękopisu - przykłady
Barok jako epoka rękopisu XVII stulecie sprzyjało rozwojowi sztuki wspomnieniowej, która również wpłynęła na rozwój kultury baroku. Niektóre odmiany tej sztuki, np. list, znane były już w starożytności, jednak dopiero w baroku przybrały szerszą skalę, niektóre miały kunsztowny styl, zaczęły się liczyć jako dzieła literackie. Listy Sobieskiego do Marysieńki są wybitnym okazem sztuki epistolarnej (łac. epistoła - "list"). Nadawca wykorzystał w nich styl baroku dworskiego, używa francuskich wyrażeń. Styl obrazowy, kwiecisty. Wymiana listów, korespondencja, ma liczne odmiany w zależności od przeznaczenia listu i stosunku łączącego autora z adresatem lub adresatami, co wpływa na osobisty, intymny bądź otwarty charakter listu. Formę listu wykorzystuje się także w literaturze pięknej np. do tworzenia tzw. listów dedykacyjnych albo powieści epistolarnych, których poszczególne rozdziały są wymianą korespondencji między bohaterami. Pamiętnik- relacja piśmiennicza, odtwarzająca wydarzenia autentyczne, w których autor uczestniczył lub ich naocznym świadkiem; także zapis poglądów autora, wyznań i przeżyć. W XVII wieku powszechne było ich pisanie. Powiązane to było z chęcią utrwalenia najlepszych chwil życia, na przekór śmierci. Najsłynniejsze są "Pamiętniki" Jana Chryzostoma Paska. "Pamiętniki" napisane są mową potoczną, ubarwioną kunsztowną łaciną. Sylwa- zbiór tekstów o charakterze niejednolitym, czasem brulionowym, powstającym na zasadzie swobodnego doboru. Pod nazwą tą zebrane są wszelkiego typu zapisy, od codziennych obserwacji i refleksji, dokumentów życia rodzinnego i publicznego, do rozmaitych drobnych utworów literackich. Zbiory te tworzono najczęściej w epoce baroku. Przykłady: "Rękopis misjonarski", "Silvae rerum". Diariusz- forma narracyjna stanowiąca jedną z odmian piśmiennictwa pamiętniczego, rozwinięta w Polsce w baroku. Relacja diariuszowa kojarzy się z krótkimi, kilkuzdaniowymi zapiskami dziennymi opisującymi wydarzenia bieżące. Przekazywane są w sposób rzeczowy, lakoniczny. Od pamiętnika odróżnia diariusz teraźniejsza relacja. W pamiętniku jest ona retrospektywna. Twórcy: S.Reszka, T.Billewicz, Jakub Sobieski. Raptularze zawierały wiadomości o pochodzeniu danego rodu, jego pokrewieństwach i powinowactwach, o zdarzeniach rodzinnych związanych z podróżami, zasługami, służbą dworską i publiczną. Raptularze takie, kontynuowane przez potomków, przekształcały się następnie w rodzaj kronik rodowych. Barok to okres rozwoju mowy (oracji) którą to szlachcice wygłaszali na sejmikach. Mowa posługiwała się uroczystym, podniosłym stylem. Obecność latynizmów (wyrazów łacińskich spolszczonych), które były wplatane w tekst i makaronizmów (zdań lub wyrazów łacińskich w wersji oryginalnej), obrazowały uczoność szlachcica. Sprzyjało to megalomanii szlachty.
Materiały
Twórczość Norwia - hołd rodakom
Cyprian Kamil Norwid oddaje cześć nie tylko swoim rodakom, ale zauważa i docenia także wybitne jednostki innych narodowości.
\"Bema pamięci żałobny rapsod\"
Utwór poświęcony uczestnikowi i bohaterowi powstania listopadowego (1830) i Wiosny Ludów (1848). Norwid napisał go w 1851 r. po śmierci gen. Józefa Bema. Autor opisuje pogrzeb wielkieg...
Znaczenie tytułu "Nie-Boska komedia"
Wyjaśnij znaczenie tytułu: \"Nie-Boska komedia\".
Tytuł Krasińskiego wyraźnie nawiązuje do wielkiego dzieła Dantego z XIV w. pt. \"Boska komedia\". Jak widać, jest to tytuł zaprzeczony. Pomijając fakt, że rodowód tytułu Dantego ma własną historię (nie od razu znaczył to co znaczy) - dziś rozumiemy go jako prezentację Boskiej konstrukcji - losów...
Patriotyzm w twórczości poetów i pisarzy staropolskich
38. Nurt troski patriotycznej w twórczości poetów i pisarzy staropolskich.
Na przelomie XIV i XV wieku w krajach zachodnioeuropejskich zaczely pojawiac sie podwaliny nowej epoki - Odrodzenia . Podstawowe zalozenia tej epoki takie jak : umilowanie Ojczyzny i jej przyrody , czy kult wiedzy i nauki dotarly do Polski z duzym opoznieniem . Spowodo...
Motyw miłości do ojczyzny w literaturze
Miłość do ojczyzny ___
Miłość do ojczyzny - Głębokie przy¬wiązanie do kraju rodzinnego, gotowość poświęcenia się dla niego, patriotyzm.
Tyrtajos (Tyrteusz) „Rzecz to pięk¬na\" - On pierwszy wezwał do obrony ojczyzny w imię miłości do niej i obo-wiązku obywatelskiego, a nie - jak Homer - w imię cnót rycerskich. We¬dług star...
Ceny transferowe - co to jest
Za pomocą cen transferowych wyprowadzane są zyski, jest to narzędzie menedżerów, rządów, w celu przeciwdziałania podatkom.
Cena transferowa – cena stosowana w transakcji zachodzącej pomiędzy podmiotami powiązanymi.
Strony powiązane – gdy pomiędzy podatnikami, kontrahentami lub osobami pełniącymi u nich funkcje zarządzające, n...
Wewnętrzne pozyskiwanie kapitałów
Majątek każdego przedsiębiorstwa ma swoje źródła pochodzenia, a przez więc kogoś jest w określony sposób finansowany. W bilansie przedsiębiorstwa wartość majątku wykazywana jest jako na aktywa, zaś źródła i sposób finansowania zapisywane są jako pasywa.
Struktura pasywów stanowi odzwierciedlenie zróżnicowania źródeł finansowania majątku i ...
Dzieła pisane zgodnie z teorią mimesis
Mimesis - inaczej naturalny, naśladowanie; Kategoria pochodząca z założeń estetyki starożytnej, oznacza naśladowanie rzeczywistości w sztuce, czyli wymóg, aby dzieło sztuki było odwzorowaniem rzeczywistości, by wydarzenia mogły się sprawdzić. Jeśli twórca chciał być doskonałym musiał naśladować naturę. Stąd wszystkie prądy literackie, które post...
Wieś w utworach Reja, Kochanowskiego i Szymonowica
Tematyka rustykalna (\"rusticus\", po łacinie - wiejski) w twórczości poetów renesansowych wiąże się na ogół z humanistyczną pochwałą piękna świata naturalnego. Doskonała harmonijnie zorganizowana przyroda staje się częstokroć tłem dla prezentowania zachowań i postaw ludzkich.
Okresowi renesansu charakteryzującemu się poczuciem piękna i harmo...