Ballada polska postała w romantyzmie (przyczynił się do tego Mickiewicz głównie) Gatunek synkretyczny, łączy w sobie prozę, poezję i dramat; fabuła zwykle oparta na wydarzeniach fantastycznych, np. "Romantyczność" (rzadziej historycznych - "Lilie"), nasycona elementami tajemniczości i zagadkowości; zwykle przedstawia jedno, wyraźnie zarysowane wydarzenie; narrator subiektywny, świat pokazany jest przez pryzmat uczuć pod. lir.; występują dialogi; Często pojawiają się motywy ludowe (typowe dla renesansu); pojawia się prosta i jasna etyka ludowa: nie ma zbrodni bez kary; zło zawsze musi być ukarane, a dobro wynagrodzone; nie można złamać danej przysięgi; Zwłaszcza Mickiewicz szeroko korzystał z podań, bajek i legend ludowych, które idealnie pasowały do aktualnej "mody" na tajemniczość romantyczną (nawet "Romantyczność" została okrzyczana manifestem programowym); podobnie język ballad jest często zapożyczany z gwary ludowej, ale tak, że nie utrudnia to ich zrozumienia; dla łatwości zapamiętywania - rymy i rytmiczność Postacie ballad są silnie stypizowane: są określone przez jedną lub kilka cech; ich działania dowodzą, że życie człowieka jest podporządkowane pewnym niewzruszonym zasadom (moralnym); następuje często wymieszanie rzeczywistości z fantazją: duchy na jawie itp. Leśmian: weźmy "Dusiołka" na warsztat; wiele podobieństw: jest element ludowości (postać Dusiołka z podań ludowych, stylizacja językowa); tajemniczości (sama postać Dusiołka, pomieszanie się snu z jawą); Jednak nie mają one celu dydaktycznego: "Dusiołek" jest retorycznym pytanie i oskarżeniem Boga o to; że stworzył zło - Ballada filozoficzna (tak można to określić) Jeszcze "Dziewczyna": też występuje ludowość, tajemniczość (praca ludzi, a potem duchów i ostatecznie młotów); ale to można określić jako Ballada symboliczna: jest to pokazanie życia człowieka, walczącego z przeciwnościami; podejmuje wysiłek, który ostatecznie może okazać się bezcelowy (pozory mylą); podobnie jak w romantyzmie: dydaktyzm, ale nie są to takie proste zasady; Leśmian pokazuje nam sprawy głębsze, bardziej filozoficzne
Ballady Leśmiana
Ballada polska postała w romantyzmie (przyczynił się do tego Mickiewicz głównie) Gatunek synkretyczny, łączy w sobie prozę, poezję i dramat; fabuła zwykle oparta na wydarzeniach fantastycznych, np. "Romantyczność" (rzadziej historycznych - "Lilie"), nasycona elementami tajemniczości i zagadkowości; zwykle przedstawia jedno, wyraźnie zarysowane wydarzenie; narrator subiektywny, świat pokazany jest przez pryzmat uczuć pod. lir.; występują dialogi; Często pojawiają się motywy ludowe (typowe dla renesansu); pojawia się prosta i jasna etyka ludowa: nie ma zbrodni bez kary; zło zawsze musi być ukarane, a dobro wynagrodzone; nie można złamać danej przysięgi; Zwłaszcza Mickiewicz szeroko korzystał z podań, bajek i legend ludowych, które idealnie pasowały do aktualnej "mody" na tajemniczość romantyczną (nawet "Romantyczność" została okrzyczana manifestem programowym); podobnie język ballad jest często zapożyczany z gwary ludowej, ale tak, że nie utrudnia to ich zrozumienia; dla łatwości zapamiętywania - rymy i rytmiczność Postacie ballad są silnie stypizowane: są określone przez jedną lub kilka cech; ich działania dowodzą, że życie człowieka jest podporządkowane pewnym niewzruszonym zasadom (moralnym); następuje często wymieszanie rzeczywistości z fantazją: duchy na jawie itp. Leśmian: weźmy "Dusiołka" na warsztat; wiele podobieństw: jest element ludowości (postać Dusiołka z podań ludowych, stylizacja językowa); tajemniczości (sama postać Dusiołka, pomieszanie się snu z jawą); Jednak nie mają one celu dydaktycznego: "Dusiołek" jest retorycznym pytanie i oskarżeniem Boga o to; że stworzył zło - Ballada filozoficzna (tak można to określić) Jeszcze "Dziewczyna": też występuje ludowość, tajemniczość (praca ludzi, a potem duchów i ostatecznie młotów); ale to można określić jako Ballada symboliczna: jest to pokazanie życia człowieka, walczącego z przeciwnościami; podejmuje wysiłek, który ostatecznie może okazać się bezcelowy (pozory mylą); podobnie jak w romantyzmie: dydaktyzm, ale nie są to takie proste zasady; Leśmian pokazuje nam sprawy głębsze, bardziej filozoficzne
Materiały
Bon komercyjny - definicja
Bon komercyjny
W Polsce bon komercyjny zwany również wekslem komercyjnym, od połowy 1995 nie jest wierzytelnością, lecz zobowiązaniem wekslowym emitenta do zapłaty określonej kwoty w dniu płatności aktualnemu jej posiadaczowi. Zobowiązanie ma postać weksla własnego „bez protestu” domicylowanego (przechowywanego) przez bank...
Wzorzec rycerza średniowiecznego
RYCERZ ŚREDNIOWIECZNY
bogobojny
odważny
zawsze dotrzymywać słowa
dbać o honor i sławę
patriota
uwielbienie Boga i poświęcenie dla obrony wiary
wzorzec dydaktyczny
zyskiwał władzę, stawał się godnym szacunku
propagował postawę wygodną kościołowi
ko...
Geneza i powstanie "Innego świata"
Geneza i pierwsze publikacje utworu
Inny Świat to utwór, którego źródeł należy szukać w autobiografii au¬tora. Przeżycia i obserwacje obozowe nie mogły pozostać bez wpływu na sposób myślenia i odczuwania byłego więźnia. Literackie ujęcie tych doświadczeń mogło być zarazem formą „oczyszczenia”, próbą analizy niecodziennego zjawi...
Co to są powtórzenia brzmieniowe?
Powtórzenia brzmieniowe - wielokrotne wystąpienie tego samego elementu brzmieniowego języka w obrębie określonego odcinka wypowiedzi.
strofy (zwrotki) - powtarzający się w utworze zespół wersów ułożony w stałym porządku rymowym, rytmicznym i graficznym. Można wyróżnić strofy o stałym wzorcu metrycznym (strofa izometryczna);
rytm - występująca ...
Kolory w reklamie - psychologia
Kolor w reklamie
Najistotniejszym czynnikiem kształtującym nastrój każdej reklamy są barwy, które ściśle się wiążą z cechami przedstawianego produktu i przywodzą na myśl konkretne skojarzenia i odczucia. Mogą również być wizytówką firmy, tak jak logo. Kolorem można wyrazić smak, zapach, temperament, emocje, opisać w zasadzie wszystkie cechy i s...
Nowe ruchy społeczne - klasyfikacja. Koncepcje Offe i Touraine
54. Nowe ruchy społeczne. Podmioty emergentne. Koncepcje Offe i Touraine
Nowe ruchy społeczne to ruchy fizycznie nowe np.: ekologiczne, zainteresowanie nimi wypłynęło po 1968 roku. Uznaje się że nowe ruchy społeczne to bardzie trwała postać działania zbiorowego. Można wyróżnić 2 podejścia do NRS:
a) amerykańskie – NRS to substytut w pełn...
Kompozycja, narracja i język w "Chłopach" Reymonta
Kompozycja, narracja, język
Reymont zajął się tematem wsi i życiem chłopów. Dostrzegł on pewien moment dziejowy i chciał go ukazać w książce.
Przełom XIX i XX wieku to różne procesy zachodzące na wsi. Dawna struktura wsi przestaje się liczyć, odchodzi w przeszłość. Pojawiają się ludzie bardziej światli, rozwinięci narodowościowo, mający żą...
Streszczenie "Dziadów" cz. IV Adama Mickiewicza
OSOBY
Ksiądz, Pustelnik (Gustaw), Dzieci
Wieczorem w Dzień Zaduszny Ksiądz wraz z Dziećmi skończyli właśnie kolację i przystępują do modlitw za dusze w czyśćcu cierpiące. Przerywa im jednak dziwacznie ubrany Pustelnik, który niespodzianie wchodzi do mieszkania. Jego wygląd początkowo przeraża Dzieci. Ksiądz pragnie zająć się gościem i us...