Motyw awansu społecznego w “Lalce” “Lalka”, o której Prus pisał, że chce “przedstawić dzieje naszych polskich idealistów na tle społecznego rozkładu”, jest wielką powieścią o awansie społecznym. Nigdy jej w Polsce nie było. A przecież to najbardziej typowy, klasyczny niemal wzór angielskiej i francuskiej mieszczańskiej powieści. Dzieje wspinania się w górę klas społecznych, wyrastania fortun, wielkich karier burżuazji. Wokulski został pokazany jako zdeklasowany szlachcic ziemianin, który w nowej kapitalistycznej rzeczywistości dąży do awansu społecznego, czyli do zrównania z arystokracją poprzez zdobycie olbrzymiego majątku. Małżeństwo z arystokratyczną lalką ma być uwiecznieniem starań, a nie usprawiedliwieniem jego postępowania. Ojciec Wokulskiego widział jako jedyną drogę do awansu społecznego, czyli do powrotu do swojej klasy - odzyskanie ziemi. Lecz dla Stacha Wokulskiego powrót nie oznaczał awansu. Także, gdy ujawni się nowe możliwości - z małego pokoiku za sklepem do buduaru hrabiny. Wybijanie się poprzez naukę to były marzenia o awansie społecznym poza konkretną rzeczywistość klasową. Lecz i tu było złudzenie, gdyż awansować wówczas można było tylko w oparciu o swoją klasę.
Awans społeczny - motyw w "Lalce"
Motyw awansu społecznego w “Lalce” “Lalka”, o której Prus pisał, że chce “przedstawić dzieje naszych polskich idealistów na tle społecznego rozkładu”, jest wielką powieścią o awansie społecznym. Nigdy jej w Polsce nie było. A przecież to najbardziej typowy, klasyczny niemal wzór angielskiej i francuskiej mieszczańskiej powieści. Dzieje wspinania się w górę klas społecznych, wyrastania fortun, wielkich karier burżuazji. Wokulski został pokazany jako zdeklasowany szlachcic ziemianin, który w nowej kapitalistycznej rzeczywistości dąży do awansu społecznego, czyli do zrównania z arystokracją poprzez zdobycie olbrzymiego majątku. Małżeństwo z arystokratyczną lalką ma być uwiecznieniem starań, a nie usprawiedliwieniem jego postępowania. Ojciec Wokulskiego widział jako jedyną drogę do awansu społecznego, czyli do powrotu do swojej klasy - odzyskanie ziemi. Lecz dla Stacha Wokulskiego powrót nie oznaczał awansu. Także, gdy ujawni się nowe możliwości - z małego pokoiku za sklepem do buduaru hrabiny. Wybijanie się poprzez naukę to były marzenia o awansie społecznym poza konkretną rzeczywistość klasową. Lecz i tu było złudzenie, gdyż awansować wówczas można było tylko w oparciu o swoją klasę.
Materiały
Problem emigracji w literaturze romantyzmu i współczesnej
Emigracja, tragizm losu emigracyjnego w literaturze romantyzmu i współczesności
Miłość do ojczyzny, tęsknota za krajem lat dziecinnych, obok patriotyzmu i przyjaźni, to wartości opiewane we wszystkich epokach literackich. Poeci i pisarze stawiali swój dom rodzinny na pierwszym miejscu, toteż ukazywali jego piękno, tradycję i kulturę w mistrzo...
Skutki wojny dla człowieka
I. Wojna i jej konsekwencje - jako główne zagrożenie dla człowieka
1. Totalitaryzm - określenie systemów politycznych, które ingerują w osobiste życie człowieka i podporządkowują go odgórnym prawom , są oparte o rozbudowany system kontroli, odziaływują poprzez starch i przemoc.
2. Osobowość człowieka wychowanego w systemie totalitarnym.
A. Ł...
Afryka - charakterystyka
AFRYKA
Afryka jest 3 krotnie większa od Europy. Ponad 8 tys. km rozciągłośc N-S. Afryka połączenie lądem ma z Azją poprzez Przesmyk Sueski. Od Europy oddziela ją Cieśnina Gibraltarska i Sycylijska.
Afryka cechuje się słabo rozwiniętą linią brzegową. Linia brzegowa Afryki jest krótsza niż Europy. Mało miejsca zajmują półwyspu i wyspy. Małe r...
Barokowe przeciwieństwa w twórczości Daniela Naborowskiego
Temat: Barokowe kontrasty u Daniela Naborowskiego.
D.Naborowskiego można śmiało nazwać poetą, który łączy barokową formę wiersza (z
całym wymaganym w tej epoce wyrafinowaniem, kunsztem i zaskoczeniem) z istotną
poważną tematyką. Jest ona typowa dla baroku, koncentruje się ona na
zagadnieniach:
człowiek - kim jest, czym jest ludzki...
Wiersz średniowieczny
Systemy wiersza polskiego
- Wiersz średniowieczny
Poezja średniowieczna w Polsce jest dość uboga i stosunkowo mało różnorodna, bo w przeważającej części ograniczona do twórczości religijnej. Głównie przeznaczona była do wykonywania z muzyką, stąd jej charakter meliczny. W związku z tym w jej realizacji fonicznej na plan pierwszy wybija się mel...
Mit o pochodzeniu świata
- mit o pochodzeniu świata - oto na początku był Chaos, czyli połączenie istoty boskiej oraz czterech żywiołów. Można to pojmować tak, że boskość była pierwotna, lub można tez inaczej: iż świat wyłonił się z walki czterech żywiołów. Walka ta stale obecna jest w bogach, w ich naturze i w bez-względności, z jaką postępują. Te cztery żywioły to zie...
Charakterystyka ewangelii
Charakterystyka ewangelii
Są cztery ewangelie. Wszystkie obfitują w przypowieści będące nauką Jezusa. Chciał on być zrozumiały przez wieśniaków i prostych ludzi. Musiał więc posługiwać się obrazami a nie abstrakcyjnymi pojęciami. Przypowieści w ewangeliach są zmyślone, gdyż ważna jest w nich nauka, a nie szczegóły. Przykłady występujące w ewa...
Julian Przyboś - przedstawiciel Awangardy Krakowskiej
Temat: Julian Przyboś jako przedstawiciel Awangardy Krakowskiej.
Najwybitniejszym realizatorem idei artystycznych twórcy Awangardy Krakowskiej,
czyli Tadeusza Peipera, był Julian Przyboś, poeta pochodzący z Gwoźnicy pod
Wisłokiem, syn małorolnego chłopa.
Z Awangardą Krakowską związał się w roku 1922, w Tadeuszu Peiperze znalazł
swojeg...