Arkadia w literaturze renesansu i oświecenia



. Motyw arkadii w literaturze renesansu i oświecenia: Arkadia to nazwa starożytnej krainy historycznej znajdującej się na Płw. Peloponeskim. Wyidealizowana kraina spokoju, ładu i wiecznej wiosny, zamieszkała przez prostych pasterzy, żyjących w pełnej harmonii z naturą. Poetycki obraz Arkadii pojawił się po raz pierwszy w IV sielance Wergiliusza, wzorowanej na utworach Teokryta. W literaturze renesansu temat "wieś" zajmował wiele miejsca i był realizowany na różne sposoby. Jednym z nich było potraktowanie wsi jako Arkadii - krainy wiecznej szczęśliwości - która daje człowiekowi radość i spokój. Przykładem takiego ujęcia jest "Pieśń o Sobótce" J. Kochanowskiego. Poeta odwołał się tutaj do wzorców antycznych: Wergiliusza, jak i Horacego, które wpisał w pogański obrzęd Sobótki - święta przesilenia dnia z nocą (24 czerwca). Utwór składa się z 12 pieśni śpiewanych przez 12 panien, tworzących wyidealizowany, arkadyjski obraz wsi. Pieśń XII rozpoczyna się apostrofą skierowaną do wsi, w której podmiot liryczny stwierdza, że nikt nie jest w stanie wymienić wszystkich uroków życia na łonie natury. Następnie przeciwstawia on niebezpieczne i niespokojne zawody kupca, czy żeglarza, spokojnemu życiu rolnika wychwala dostatki, które daje człowiekowi przyroda. O arkadyjskim obrazie świadczy wprowadzenie takich elementów, jak antyczni faunowie, którzy tańczą w takt muzyki pasterza. Motywy arkadyjskie możemy odnaleźć także we fraszkach Kochanowskiego pt. "Na lipę" i "Na dom w Czarnolesie". Wyidealizowany , arkadyjski obraz wsi odnajdziemy również w dziele M. Reja pt. "Żywot człowieka poćciwego". Autor przedstawił tu wizję szlachcica, który dzięki życiu na łonie natury osiąga wewnętrzny ład i spokój. Rej ukazuje życie człowieka wpisane w rytm przyrody, które dzieli się tak jak rok na cztery pory - dzieciństwo, młodość, wiek dojrzały, starość (wiosna, lato, jesień, zima). W "Żywocie człowieka poćciwego" natura jest dla człowieka niezwykle łaskawa, obdarza go bogatymi plonami, zapewnia dostatek i spokojne życie. Wieś jawi się jako kraina wiecznej szczęśliwości, a nie np. miejsce ciężkiej pracy. Sielanka udramatyzowana Szymona Szymonowica pt. "Żeńcy", napisana została w postaci dialogu. Poeta łączy tu motywy arkadyjskie z elementami realizmu poetyckiego obrazowania. W epoce oświecenia motyw krainy wiecznej szczęśliwości odnaleźć możemy w twórczości sentymentalistów, którzy poszukiwali źródeł twórczości we wnętrzu człowieka. Za Rousseau przeciwstawiali cywilizacji naturę. Ulubionymi gatunkami literatury sentymentalnej była m.in. sielanka. Najwybitniejszym przedstawicielem polskiego sentymentalizmu był Franciszek Karpiński. Jego najpopularniejsze dzieło to sielanka sentymentalna pt. "Laura i Filon". Scenerią w wierszu uczynił poeta przyrodę, która koresponduje z ludzkimi uczuciami, tworzy ich tło a dla kochanków staje się krainą spokoju i ładu, przypominającą antyczną ArkadięTematem utworu uczynił autor igraszkę miłosną Kochankowie wypróbowują swoją miłość, aż ostatecznie utwierdzą się w przekonaniu, iż jest ona ogromna. Atmosfera w wierszu jest czułostkowa, ulotna. Także w sielance pt. "Do Justyny tęskność na wiosnę" czułostkowość jest wszechobecna, m.in. w licznych zdrobnieniach. Podmiot literacki utworu wyraża uczucie cierpienia i podkreśla ogrom uczucia, swą czułość. Ta uczuciowość człowieka jest przesadna, ckliwa i czułostkowa. Dla twórców renesansowych Arkadią była wieś. Z kolei w epoce oświecenia pod pojęciem Arkadii rozumiano naturę w szerszym tego słowa znaczeniu, jako opozycję do demoralizującej przyrody.

Arkadia w literaturze renesansu i oświecenia

Materiały

Krótka interpretacja "Melodia mgieł nocnych" “Melodia mgieł nocnych” Tatry to odzwierciedlenie duszy artysty, tajemniczość i wielkość. Tematem wiersza jest krajobraz tatrzański: mgła, woda, wiatr. Mgła dynamiczna, puszysta, lekka, delikatna. Uplastycznienie jej obrazu. Ruch dynamizuje wiersz: wzloty, oplatywanie, przerzucanie, lot. Barwy: blask, błękit, biel - różnorodne odc...

W kręgu miłości i nienawiści 35. „W kręgu miłości i nienawiści” - o bohaterach literackich, których rozumiem, podziwiam, oskarżam. Obiektem zainteresowania literatury od początków jej istnienia był człowiek - bohater literacki wraz ze swymi problemami, życiowymi dylematami i przeżywanymi konfliktami. Czytelnik zaś, śledząc losy literackich bohaterów ksz...

Średniowieczne formy teatralne - w średniowieczu uprawiano trzy różne formy teatralne, przeznaczone zwykle dla ogółu narodu; misteria: prezentowały zwykle jakiś fragment historii biblijnej, często opatrzonej jeszcze jakimiś dodatkowymi informacjami (legendami), w dość luźnej formie i z założeniem, że każdy doskonale orientuje się w okolicznościach przedstawionych wydarzeń...

Barokowe przeciwieństwa w twórczości Daniela Naborowskiego Temat: Barokowe kontrasty u Daniela Naborowskiego. D.Naborowskiego można śmiało nazwać poetą, który łączy barokową formę wiersza (z całym wymaganym w tej epoce wyrafinowaniem, kunsztem i zaskoczeniem) z istotną poważną tematyką. Jest ona typowa dla baroku, koncentruje się ona na zagadnieniach: człowiek - kim jest, czym jest ludzki...

Pojęcie naród w oświeceniu Przemiany pojęcia naród w XVIII wieku (utrata państwowości, zmiana sytuacji mieszczan, powstanie kościuszkowskie i legiony - kształtowanie świadomości warstwy chłopskiej). Pojęcie narodu przestaje powoli oznaczać tylko i wyłącznie jeden stan szlachecki a zaczyna dotyczyć również chłopów i mieszczan. Mieszczanie podczas sejmu Czteroletniego z...

Język w "Ferdydurke" Język W warstwie językowej Ferdydurke jest również powieścią złożoną, intrygującą, oryginalną i groteskową. Utwór cechuje się wielostylowością. Każdemu stylowi dostępna jest jedynie cząstka prawdy, każda wypowiedź zdradza swego autora kreując niejako własny podmiot. Gornbrowicz nie formułuje „naturalnych” wypowiedzi literacki...

Andrzej Morsztyn jako marinista Marinizm - olśniewającą ozdobność formy, przesadną, niekiedy bezduszną, ale i zgrabną i wykwintną, reprezentował przede wszystkim liryk i epik włoski Giambattista ( co oznacza Jan Chrzciciel) Marino. On sam najlepiej określił charakter sztuki barokowej : ma ona \"wprawiać w osłupienie\": \"Budzić zdumienie - oto cel poety\". Jego styl otrzym...

Wizerunek wsi w sonetach Jana Kasprowicza Jan Kasprowicz pochodził z rodziny chłopskiej. Urodził się w 1860 roku we wsi Szymborze, zmarł w 1926 roku w Poroninie. Uczył się w gimnazjum w Inowrocławiu. Konflikty z pruskimi nauczycielami spowodowały, że uczył się później w Opolu, Poznaniu i Raciborzu. Dopiero w 1884 roku otrzymał maturę. Studiował w Lipsku, przeniósł się do Wrocławia. Zwią...