"Wysokie drzewa" O cóż jest piękniejszego niż wysokie drzewa, W brązie zachodu kute wieczornym promieniem, Nad wodą, co się pawich barw blaskiem rozlewa, Pogłębiona odbitych konarów sklepieniem. Zapach wody, zielony w cieniu, złoty w słońcu, W bezwietrznym sennym ledwo miesza się, kołysze, Gdy z łąk koniki polne w sierpniowym gorącu Tysiącem srebrnych nożyc szybko strzygą ciszę. Z wolna wszystko umilka, zapada w krąg głusza I zmierzch ciemnością, smukłe konary odziewa, Z których widmami rośnie wyzwolona dusza... O, cóż jest piękniejszego niż wysokie drzewa? Należy zwrócić uwagę na to wszystko, co nadaje szczególną plastykę obrazowi zawartemu w tym utworze, np: na rolę, jaką odgrywają w niej motywy kolorystyczne: "brąz zachodu", "pawie barwy wody", jej "zapach [...] zielony w cieniu, złoty w słońcu". Metafora określająca "zapach wody" za pomocą barw oparta jest na subtelnym przesunięciu znaczeń słów, skojarzenie koloru wody z jej zapachem, co poszerza nasze odczucie krajobrazu o nieuchwytne wrażenia zmysłowe, bo zapach wody trudno jest przecież określić. Zastanowienia wymaga też inna metafora, która mówi, że drzewa są w "brązie zachodu kute wieczornym promieniem". Nadaje im ona monumentalizm, spokój, nieruchomość rzeźby. To wrażenie spokoju, bezruchu, tak charakterystyczne dla wieczornego krajobrazu, potęgują obrazy dalsze, podkreślające nastrój ciszy w przyrodzie, np: woda "w bezwietrzu sennym ledwo miesza się, kołysze". Jedyny dźwięk wydają koniki polne, które "tysiącem nożyc szybko strzygą ciszę". Mamy tu przykład onomatopei, sugerującej cykanie koników polnych, a jednocześnie metafory która kontrastem, uzmysławiającym ów jedyny dźwięk w przyrodzie, jeszcze bardziej pogłębia wrażenie ciszy. Czemu służy w wierszu ten kunsztowny opis wieczornego krajobrazu? Jaka postawę wobec niego zajmuje poeta? Mówi o tym zarówno bezpośredni wyraz podziwu dla piękna wysokich drzew w zdaniu, że w obliczu wieczornej ciszy w przyrodzie "rośnie wyzwolona dusza". Pejzaż wywołuje więc określony nastrój duchowy, poczucie wewnętrznego skupienia. Mówimy w takich przypadkach o kontemplacyjnej postawie poetyckiej. Spokojna, klasyczna forma utworu doskonale taka postawę wyraża.
Analiza wierszy "Dziesięciolecie", "Wysokie drzewa", "Wieczór autorski"
"Wysokie drzewa" O cóż jest piękniejszego niż wysokie drzewa, W brązie zachodu kute wieczornym promieniem, Nad wodą, co się pawich barw blaskiem rozlewa, Pogłębiona odbitych konarów sklepieniem. Zapach wody, zielony w cieniu, złoty w słońcu, W bezwietrznym sennym ledwo miesza się, kołysze, Gdy z łąk koniki polne w sierpniowym gorącu Tysiącem srebrnych nożyc szybko strzygą ciszę. Z wolna wszystko umilka, zapada w krąg głusza I zmierzch ciemnością, smukłe konary odziewa, Z których widmami rośnie wyzwolona dusza... O, cóż jest piękniejszego niż wysokie drzewa? Należy zwrócić uwagę na to wszystko, co nadaje szczególną plastykę obrazowi zawartemu w tym utworze, np: na rolę, jaką odgrywają w niej motywy kolorystyczne: "brąz zachodu", "pawie barwy wody", jej "zapach [...] zielony w cieniu, złoty w słońcu". Metafora określająca "zapach wody" za pomocą barw oparta jest na subtelnym przesunięciu znaczeń słów, skojarzenie koloru wody z jej zapachem, co poszerza nasze odczucie krajobrazu o nieuchwytne wrażenia zmysłowe, bo zapach wody trudno jest przecież określić. Zastanowienia wymaga też inna metafora, która mówi, że drzewa są w "brązie zachodu kute wieczornym promieniem". Nadaje im ona monumentalizm, spokój, nieruchomość rzeźby. To wrażenie spokoju, bezruchu, tak charakterystyczne dla wieczornego krajobrazu, potęgują obrazy dalsze, podkreślające nastrój ciszy w przyrodzie, np: woda "w bezwietrzu sennym ledwo miesza się, kołysze". Jedyny dźwięk wydają koniki polne, które "tysiącem nożyc szybko strzygą ciszę". Mamy tu przykład onomatopei, sugerującej cykanie koników polnych, a jednocześnie metafory która kontrastem, uzmysławiającym ów jedyny dźwięk w przyrodzie, jeszcze bardziej pogłębia wrażenie ciszy. Czemu służy w wierszu ten kunsztowny opis wieczornego krajobrazu? Jaka postawę wobec niego zajmuje poeta? Mówi o tym zarówno bezpośredni wyraz podziwu dla piękna wysokich drzew w zdaniu, że w obliczu wieczornej ciszy w przyrodzie "rośnie wyzwolona dusza". Pejzaż wywołuje więc określony nastrój duchowy, poczucie wewnętrznego skupienia. Mówimy w takich przypadkach o kontemplacyjnej postawie poetyckiej. Spokojna, klasyczna forma utworu doskonale taka postawę wyraża.
Materiały
Etapy strategicznego planowania marketingowego
1). Analiza sytuacji – jest to przegląd istniejącego w formie planu marketingowego. Zwykle obejmuje ona tak analizę otoczenia jaki i wszelkie zasoby „niemarketingowe” związane z planem marketingowym organizacji. Obejmuje również szczegółowy przegląd stosowanego w danym momencie przez firmę marketing-mixu tj. produkt, politykę c...
Faust tematem dla Goethego
Faust jako temat fascynował Goethego przez całe życie. Utworem tym nawiązał do tradycji niemieckiej i autentycznej postaci Georga Fausta ur. ok. 1480, który oskarżony o czary musiał uchodzić z Wirtembergii. Już w 1587 ukazała się pierwsza książka o Fauście, będąca przestrogą przed zuchwałym przekraczaniem niebezpiecznych granic poznania i wchodz...
Wzór szlachcica i ziemianina w "Żywocie człowieka poczciwego"
\"Żywot ...\" nie jest samodzielnym utworem. Stanowi część \"Zwierciadła\". W \"Żywocie...\" Rej zawarł swoje rozważania o życiu szlachcica od narodzin aż do śmierci. Zastanawia się nad edukacją i wychowaniem dzieci szlacheckich, nad późniejszymi obowiązkami dorosłego szlachcica oraz jego starością. Mówiąc o edukacji, lekceważył wartość przedmio...
Kredyty bankowe dla przesiębiorstwa
Uzyskanie kredytu bankowego łączy się z zawarciem przez przedsiębiorstwo odpowiedniej umowy z kredytodawcą.
Występując o udzielenie kredytu przedsiębiorstwo formułuje swoje propozycje przeważnie w formie pisemnej, określając:
rodzaj i wysokość kredytu, jaki chciałby uzyskać
przeznaczenie kredytu /cel/
źródła...
Treść, styl i forma dworskiej poezji barokowej
Tresc styl i forma dworskiej poezji barokowej na podstaie utworow J.A. Morsztyna i D. Naborowskiego.
Nurt poezji dworskiej rozwijal się na dworach ktrolewskich i magnackich. Ten typ literatury był wzorowany na przykladach poezji europejskiej, zwlaszcza modna stala się poezja wloskiego Marina. Poezja dworska miala bawic na ucztach, zaskakiwac i ...
Definicja synonimu oraz przykłady
36. Synonimy jako jednostki wspólnofunkcyjne.
Jednostki wspólnofunkcyjne – formalnie zróżnicowane, ale wyrażające tę samą bądź bardzo podobną treść (np. zdrada i wiarołomstwo, przeniewierstwo, niewierność, płaca i wynagrodzenie). Do elementów wspólnofunkcyjnych należą mi.:
- formalne odmianki tego samego wyrazu, czyli warianty: kości...
Pochodzenie i znaczenie klasycyzmu
Rodowód i znaczenie klasycyzm
Słowo klasycyzm pochodzi od słowa classicus tzn wzorowy pierwszorzędny, doskonały. Za taki właśnie wzór uznano sztukę antyku i na długie wieki określała ona kryteria piękna i poprawności w kręgu kultury europejskiej. Stąd terminem klasycyzm określamy nie tylko twórczość starożytnych artystów, lecz także późniejsze...
Powstanie i działalność Komisji Edukacji Narodowej
Komisja Edukacji Narodowej - powstanie i działalność. Kwestie społeczne i polityczne w „Powrocie posła” J. U. Niemcewicza. Konstytucja 3 maja.
Po przeprowadzeniu przez papieża kasacji zakonu jezuitów, który w Polsce prowadził większość szkół, pojawiła się szansa na ogromne zmiany, wynikające z tego, iż państwo przejęło majątk...