Analiza strategiczna



ANALIZA STRATEGICZNA. Etapy zarządzania strategicznego: Analiza strategiczna  Projektowanie strategii  Realizacja strategii  Analiza strategiczna. W analizie strategicznej szczególne znaczenie ma analiza SWOT. Jest ona kompleksową metodą służącą do badania otoczenia organizacji i jej wnętrza. Polega więc na prognozowaniu organizacji na podstawie zdefiniowanych wyników badania szans oraz zagrożeń wynikających z otoczenia przedsiębiorstwa a słabych i mocnych stron wynikających z wnętrza. Zwolennicy analizy uważają, że wzbogacona analiza finansowa przedsiębiorstwa stanowi wystarczającą podstawę informacyjną do opracowania strategii przedsiębiorstwa. Analiza SWOT składa się z 3 etapów: 1) Identyfikacja i analiza szans jako czynników pozytywnych wynikających z otoczenia oraz zagrożeń jako czynników negatywnych wynikających z otoczenia. 2) Identyfikacja i analiza mocnych stron przedsiębiorstw (pozytywy) oraz słabych stron (negatywy). 3) Określenie pozycji strategicznych przedsiębiorstwa i określenie jego rozwoju w przyszłości czyli zaliczenie do przedsiębiorstw rozwojowych, nierozwojowych lub do przedsiębiorstw o zróżnicowanych możliwościach rozwojowych. Analiza strategiczna jest jednym z etapów zarządzania strategicznego. Zarządzanie strategiczne natomiast jest to proces złożony z analizy, planowania i zarządzania które należy rozumieć jako etap realizacji opracowanej strategii. Analiza strategiczna w sensie czynnościowym jest zbiorem działań diagnozujących organizację i otoczenie, natomiast w sensie narzędziowym jest zestawem metod analizy. Analiza strategiczna zaczęła ewoluować w latach 50/60 XX wieku, a skończyła w latach 80-tych. Charakterystyczne cechy analizy strategicznej: - jednoczesne badanie otoczenia i organizacji oraz konfrontowanie wyników tych badań. - interdyscyplinarny (dotyczy wielu dyscyplin naukowych) charakter analizy strategicznej. Wykorzystuje się metody zarówno jakościowe jak i ilościowe. Otoczenie które należy poddać badaniu, składa się z makrootoczenia oraz otoczenia konkurencyjnego (sektorowego). Makrootoczenie jest to zespół warunków w których przedsiębiorstwo funkcjonuje, np. kraj, region, strefa klimatyczna, układ polityczny, układ prawny. Charakterystyczną cechą makrootoczenia jest to, że bardzo silnie oddziaływuje ono na przedsiębiorstwo, na jego możliwości rozwojowe, a przedsiębiorstwo nie jest w stanie zmieniać makrootoczenia (wpływać na nie). Bodźce płynące z makrootocznia przedsiębiorstwa odczytuje jako szanse lub zagrożenia dla siebie. Otoczenie konkurencyjne to wszystkie podmioty z którymi przedsiębiorstw kooperuje lub rywalizuje (dostawcy, odbiorcy, konkurencja). Charakterystyczną cechą otoczenia sektorowego jest to, że między jego elementami a przedsiębiorstwo zachodzi sprzężenie zwrotne. Podmioty otoczenia działają na przedsiębiorstwo ale i przedsiębiorstwo działa na te podmioty. W teorii i praktyce zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem wypracowano 2 zasadnicze koncepcje analiz makrootoczenia: 1) Koncepcja bezscenariuszowa inaczej wielorakich możliwości. 2) Koncepcja scenariuszowa. Ad.1: Koncepcja bezscenariuszowa polega na budowie 1 wersji scenariusza rozwoju zdarzeń i na tej podstawie 1 strategii. Sukces zależy tu od stopnia trafności, identyfikacji szans i zagrożeń płynących z otoczenia. Charakterystyczną cechą tej analizy jest więc antycypacja, przewidywanie przyszłych zdarzeń. Ad.2: Koncepcje scenariuszowe polegają na przygotowaniu wielu rozmaitych wersji scenariuszy opisujących sytuację organizacji i stanu otoczenia w których będą w przyszłości funkcjonować oraz na zbudowaniu dla każdej wersji oddzielnej strategii. Nie dokonuje się w tej metodzie wyboru 1 scenariusza, 1 strategii działania. Realizuje się ten wariant który w danym momencie jest najbardziej zbliżony do sytuacji w otoczeniu. Zarówno w koncepcji bezscenariuszowej jak i scenariuszowej stosuje się następujące metody analiz makrootoczenia: - Ekstrapolacja trendów. - Analiza luki strategicznej. - Opinie ekspertów (metoda delficka). W koncepcjach scenariuszowych dodatkowo można stosować: - Scenariusze możliwych zdarzeń. - Scenariusze symulacyjne. - Scenariusze stanów otoczenia. - Scenariusze procesów w otoczeniu. Analiza sektorowa Wśród metod analizy otoczenia konkurencyjnego najbardziej wartościowe wyniki uzyskuje się stosując model Portera. Porter zaproponował analizę sektora w którym działa dane przedsiębiorstwo (lub będzie działało) przez zbadanie 5 czynników kształtujących atrakcyjność tego sektora: - Siła oddziaływania dostawców i możliwości wywierania przez nich presji na przedsiębiorstwa sektora. - Siła oddziaływania nabywców i możliwości wywierania przez nich presji na przedsiębiorstwo. - Natężenie walki konkurencyjnej wewnątrz sektora. - Groźba pojawienia się nowych produktów lub substytutów. Atrakcyjność sektora jest tym większa im mniejsza jest presja dostawców, nabywców na przedsiębiorstwo, im mniejsza jest groźba pojawienia się nowych substytutów oraz im mniejsza jest walka konkurencyjna w sektorze. Metoda Portera ma też wadę. Ponieważ ma charakter analizy jakościowej, nie daje możliwości porównania (matematycznego) sektora w czasie i między sektorami. Niedogodność tą można usunąć stosując metodę oceny punktowej. Polega ona na przepisaniu map poszczególnych czynników i sumowaniu punktów co w łatwy sposób pozwala ocenić sektor. W analizie tej wypracowano 2 podejścia: - Klasyczne. - Zasobowe. W podejściu zasobowym wychodzi się z założenia, że sukces przedsiębiorstwa tkwi w nim samym, poddaje się więc badaniu zasoby materialne przedsiębiorstwa (kapitał, nieruchomości, technologie, wyposażenie techniczne, surowce, sieć dystrybucji) i niematerialne (kadra, jej kwalifikacje, motywowanie do sukcesu, kultura organizacyjna, wynalazki, patenty). W celu określenia słabych i mocnych storn przedsiębiorstwa. Po przeprowadzeniu analizy otoczenia i wnętrza przedsiębiorstwa należy skonfrontować ich warunki i na ich podstawie zakwalifikować przedsiębiorstwo do: - Rozwojowych. - Nierozwojowych. - Zróżnicowanych.

Analiza strategiczna

Materiały

Pierwiastko romantyczne i klasycystyczne w odzie Pierwiastki klasycystyczne - klasycystyczny gatunek - oda; - ideały - wolność, równość, braterstwo; - służba jednostki dla dobra społeczeństwa; - ideały utylitarne i jakobińskie; - motywy mitologiczne : Herkules, nić Ariadny, Syzyf, ambrozja i nektar; - poetyka klasycystyczna wg Boilleau: a/ nierówny wiersz dla oddania falują...

Postawa Rolanda w "Pieśni o Rolandzie" Postawa Rolanda – etos rycerski w średniowieczu Charakterystyka Rolanda na kartach utworu prowadzi do wniosku, że był to rycerz wyjątkowy pod każdym względem. Był wierny swojemu panu i ojczyźnie, walczył z imieniem Boga na ustach, był odważny, silny, mężny, skuteczny w boju, a przy tym piękny, o imponującej sylwetce i harmonijnych ru...

Atrybucja wewnętrzna i zewnętrzna - wyjaśnienie Atrybucja wewnętrzna to wnioskowanie, że jakaś osoba zachowała się w określony sposób zarówno ze względu na swe właściwości, jak i postawy, charakter czy osobowość. Atrybucja zewnętrzna to wnioskowanie, iż jakaś osoba zachowała się w określony sposób ze względu na właściwości sytuacji, w której się znalazła; zakłada się tu, że w tej sytuacji w...

Skutki ocieplenia, ekorozwój SKUTKI OCIEPLENIA 1. topnienie górskich lodowców i lądolodów; 2. w konsekwencji podniesienie się poziomu mórz i oceanów o około 70cm; 3. nastąpi zalanie nisko położonych obszarów, ujść rzek, które są z kolei obszarami rolniczymi; 4. nastąpią bardzo wyraźne zmiany klimatyczne, przesuną się strefy upraw poszczególnych roślin. EKOROZWÓJ ...

"Czego chcesz od nas Panie" - manifest filozoficzno religijny . “Hymn\" JAKO MANIFEST RENESANSOWEGO OPTYMIZMU. Hymn “Czego chcesz od nas, Panie\" należy do najwcześniejszych utworów Kochanowskiego i jest wyjątkowej wagi manifestem filozoficzno-religijnym polskiego renesansu. Jest również manifestem literackim i artystycznym poety, świadectwo możliwości tworzenia wielkiej poezji w języku narodo...

Wpłaty na kapitał podstawowy Należne wpłaty na kapitał podstawowy (wartość ujemna). Zarejestrowany kapitał podstawowy w przypadku spółek akcyjnych może być wyższy od kapitału faktycznie wpłaconego. Wówczas zadekla¬rowane, lecz nie wniesione wkłady kapitałowe ujmowane są jako należne wkłady na poczet kapitału i wykazywane w kwocie ujemnej. Z kolei należności z tytułu z...

Historia Adama i Ewy ADAM I EWA „Na początku stworzył Bóg niebo i ziemię. A ziemia była pustkowiem i chaosem.” Ale Bóg nie chciał żeby wszystko było ciemnością i stworzył przepiękny świat pełen roślin i zwierząt. Zaś ostatniego dnia Bóg stworzył człowieka. Był to mężczyzna imieniem Adam. Bóg widział jednak że Adam czół się osamotniony: „W...

Tułaczka Odyseusza --------TULACZKA ODYSEUSZA----------------------------------------------------------------------- Penelopa-zona Odyseusza Laertes-ojciec Odyseusza Telemach-syn Odyseusza Lotofagowie-mieszkancy krainy,w ktorej zamiast zboza rosly lany lotosow o wybornym smaku Polifem-syn Posejdona,najpotezniejszy z cyklopow zamieszkujacych urodzajna wyspe na...