Ocena społeczeństwa w „Kandydzie” Woltera: Racjonalność świata wyraża się w działaniu w nim praw uniwersalnych. Absolutna wiedza dana jest nie człowiekowi, ale Bogu. Prawidłowość, racjonalność i moralność świata gwarantuje jego stwórca Istota Najwyższa. Tajemniczy Bóg wyraża się w Ladzie natury, działaniu jej uniwersalnych prawd. Człowiek też jest racjonalny. W chaosie zachowań ludzkich znać niezmienną i jedyną człowiekowi naturę. Dobrą - gdyż jest częścią moralnego wszechświata. Niedoskonałości człowieka są jego cechami swoistymi. Postępowanie człowieka określone przez racje natury i informacje biegnące do zmysłów nie przekracza granic wyznaczonych przez prawa Uniwersum, ale równocześnie jest też wolne. Wolter wyróżnił trzy rodzaje zła: - metafizyczne, wynikające z niedoskonałości wszystkiego w stosunku do Boga - fizyczne, polegające na cierpieniu i śmierci nieodłącznych od życia, związanych z działaniem praw natury - moralne, związane z posiadaną przez człowieka możliwością wyboru, wolną wolą 1. W życiu ludzkim jest więcej szczęścia niż niedoli, bo ludzie na ogół chcą żyć bardziej niż nie chcą żyć. 2. Ludzie prości, nie skażeni cywilizacją, ambicjami i roszczeniami są szczęśliwi 3. Coś złego dla jednostki może być dobre dla grupy. 4.Brak stwierdzenia dobrych skutków wydarzeń świadczy tylko o naszej niewiedzy. 5.Rzadkość samobójstw świadczy o zasadniczości optymizmu. 6. Ludzi prości są szczęśliwi. Obraz świata jaki ukazuje Krasicki jest niewesoły. Jest to świat, w którym panuje prawo silniejszego, a chytrość, przebiegłość i podstęp biorą górę nad szlachetnością, prostodusznością i prawem. Zło przywdziewa różne maski, dobro nie zwycięża prawie nigdy. Przyczyny takiego stanu rzeczy tkwią w ułomnej, niedoskonałej naturze człowieka.
Analiza społeczeństwa w "Kandydzie"
Ocena społeczeństwa w „Kandydzie” Woltera: Racjonalność świata wyraża się w działaniu w nim praw uniwersalnych. Absolutna wiedza dana jest nie człowiekowi, ale Bogu. Prawidłowość, racjonalność i moralność świata gwarantuje jego stwórca Istota Najwyższa. Tajemniczy Bóg wyraża się w Ladzie natury, działaniu jej uniwersalnych prawd. Człowiek też jest racjonalny. W chaosie zachowań ludzkich znać niezmienną i jedyną człowiekowi naturę. Dobrą - gdyż jest częścią moralnego wszechświata. Niedoskonałości człowieka są jego cechami swoistymi. Postępowanie człowieka określone przez racje natury i informacje biegnące do zmysłów nie przekracza granic wyznaczonych przez prawa Uniwersum, ale równocześnie jest też wolne. Wolter wyróżnił trzy rodzaje zła: - metafizyczne, wynikające z niedoskonałości wszystkiego w stosunku do Boga - fizyczne, polegające na cierpieniu i śmierci nieodłącznych od życia, związanych z działaniem praw natury - moralne, związane z posiadaną przez człowieka możliwością wyboru, wolną wolą 1. W życiu ludzkim jest więcej szczęścia niż niedoli, bo ludzie na ogół chcą żyć bardziej niż nie chcą żyć. 2. Ludzie prości, nie skażeni cywilizacją, ambicjami i roszczeniami są szczęśliwi 3. Coś złego dla jednostki może być dobre dla grupy. 4.Brak stwierdzenia dobrych skutków wydarzeń świadczy tylko o naszej niewiedzy. 5.Rzadkość samobójstw świadczy o zasadniczości optymizmu. 6. Ludzi prości są szczęśliwi. Obraz świata jaki ukazuje Krasicki jest niewesoły. Jest to świat, w którym panuje prawo silniejszego, a chytrość, przebiegłość i podstęp biorą górę nad szlachetnością, prostodusznością i prawem. Zło przywdziewa różne maski, dobro nie zwycięża prawie nigdy. Przyczyny takiego stanu rzeczy tkwią w ułomnej, niedoskonałej naturze człowieka.
Materiały
"O zachowaniu się przy stole" - dokładna analiza i interpretacja
Przecław Słota
O zachowaniu się przy stole
INFORMACJE WSTĘPNE
W atmosferze kultury rycerskiej i miłości dworskiej rozwijała rozwijała się bujnie świecka liryka miłosna. Przodowała w tej dziedzinie Francja. W polskiej literaturze średniowiecznej nie ma pieśni miłosnych. Wprawdzie jeden z Piastowiczów - Henryk IV Probus tworzył wier...
Wyjaśnienie pojęcia: Zarządzanie ofensywne
Zarządzanie ofensywne – szczególnie przydatne w okresie transformacji systemowej jak w Polsce.
Etap I
Rozpoznanie i diagnoza tych elementów otoczenia zewnętrznego, które mogą się stać płaszczyzną szansy dla firmy.
Podstawą strategii ofensywnej jest wykorzystywanie szans. Jak najwcześniej trzeba rozpoznać symptomy zmian (koniunktury, p...
Wyjaśnienie proroctwa Kassandry w Odprawie posłów greckich
Proroctwo Kassandry
Kassandra widzi oczami duszy upadek Troi. -Oto łania jakaś płynie morzem w stronę trojańskich brzegów, a \"nieszczęśliwa to ziemia i brzeg nieszczęśliwy, gdzie ta łania wpłynie\", bo ona niesie z sobą \"upadek, pożogę i pustki\". Widzi Kassandra straszną śmierć swojego brata Hektora, którego trupa Achilles przytroczy do swo...
Analiza "Testament mój" Słowackiego
Rozrachunek z życia poety:
Odejście z tego świata wywołuje u poety uczucie smutku, tym bardziej bolesne, że nie pozostawia tu na ziemi po sobie \"żadnego dziedzica\" ani dla swojej \"lutni, ani dla imienia\";
Poeta zwraca się do przyjaciół i całego narodu - do odbiorców testamentu, podkreślając swoją łączność z ludźmi:
\"Żyłem z wami, c...
Działalność publiczna Juliana Ursyna Niemcewicza s "Powrót posła"
Działalność publiczna Juliana Ursyna Niemcewicza
Autor komedii politycznej Powrót posła był doskonale zoriento¬wany w sytuacji wewnętrznej kraju. Sam aktywnie uczestniczył w pracach Sejmu Czteroletniego jako poseł inflancki i czynnie popierał tendencje reformatorskie. Przeciwstawne obozy, w jakie można zeb¬rać dramatis personae, ...
Lalka - idealiści
Idealista to człowiek kierujący się w postępowaniu wzniosłymi zasadami, zdolny do poświęceń dla ich realizacji, wyobrażający sobie świat lepszym niż jest on w rzeczywistości. Idealista to także marzyciel, fanatyk idei, która przesłania mu realne spojrzenie na świat. Wśród bohaterów \"Lalki\" znaleźć możemy postacie, które odpowiadają powyższemu ...
Rok Mickiewiczowski - opis
Dlaczego biezacy rok jest rokiem Mickiewiczowskim.
Bieżący rok nazywamy jest \"Rokie Mickiewiczowskim\", ponieważ obchodzimy dwusetną rocznicę urodzin wybitnego poety polskiego romantyzmu.
A. Mickiewicz urodził się 24 XII 1798 r. w Zaosiu koło Nowogródka. Po ukonczeniu szkół dominikańskich w Nowogródku wstąpił w 1815 r. na Uniwersytet w Wilnie...
"Krótka rozprawa" jako satyra społeczna
‘Krótka rozprawa” - satyrą społeczną
Głównymi przeciwnikami w tej rozprawie są Pan i Pleban, przy czym pierwszy szuka początkowo sprzymierzeńca w osobie Wójta.
Pan występuje ostro:
— przeciwko zaniedbywaniu przez kler swoich obowiązków (niestaranne odprawianie obrzę-dów; zastępowanie systematycznego nauczania moralnego - łaj...