Analiza "Nie więcej" Czesława Miłosza



Nie więcej (z tomu Król Popiel 1962) Powinienem powiedzieć kiedyś jak zmieniłem Opinię o poezji i jak to się stało, Ze uważam się dzisiaj za jednego z wielu Kupców i rzemieślników Cesarstwa Japonii Układających wiersze o kwitnieniu wiśni, O chryzantemach i pełni księżyca. Wiersz jest przykładem liryki bezpośredniej – osobiste wyznanie „ ja” mówiącego jest tu oczywiście wykładnią poglądów Miłosza. Metafora otwierająca wiersz stanowi efekt wieloletniej fascynacji po¬ety kulturą Wschodu, Miłosz tłumaczył wiersze poetów chińskich i japońskich, wydał tom własnych tłumaczeń haiku, a jego praca translatorska pomogła mu – jak pisał w swoich esejach – w zrozumie¬niu różnic mentalności człowieka należącego do kultury europejskiej i przedstawiciela cywilizacji Wschodu. Różnica ta polega, jak pisał, na odmienności pojmowania zadań sztuki i powinności artysty. Kul¬tura zachodnia traktowała dokonanie artystyczne jako manifest indy¬widualizmu – odrzucenie wszelkich kanonów i wzorów, czego konse¬kwencją stał się chaos, zagubienie, anarchia, postmodernistyczna entropia. Dla artysty Wschodu idea tworzenia polega na totalnym za¬przeczeniu siebie – manifest doskonałości zawarty jest w możliwie najwierniejszym odtworzeniu kanonu zapisanego w tradycji, stworze¬niu idealnej kopii – cel taki pozwalał artyście wznieść się ponad wła¬sne namiętności, znaleźć poczucie łączności duchowej z przeszłością, a zarazem nadać swojemu dziełu wymiar uniwersalny. Miłosz przyznaje rację podziwianym przez siebie mistrzom, a jed¬nak wyjawia, że nie potrafi do końca wyrzec się własnych namiętno¬ści czy wątpliwości. Z jakiegoś powodu – niemożliwe okazało się spełnienie własnych ambicji twórczych, maksymalnych, ekstremalnie traktowanych powinności stawianych sobie i poezji. Powinienem powiedzieć [...] jak zmieniłem opinię o poezji – mówi poeta, a jednak pozostawia niedopowiedziane lub zatajone motywy, które każą mu pokornie schylić głowę przed Pięknem. Czy wynika to z niemożności znalezienia właściwej formy, nazwania słowem tego, co niewyrażalne? Trudno w takim razie zrozumieć, dlaczego samo dostrzeżenie wielowymiarowości świata budzi w poecie – oprócz na¬turalnej w tym wypadku pokory czy nawet zwątpienia w sens wła¬snych dokonań – poczucie winy? A może poczuł, że winą za niespeł¬nienie powinien obciążyć samego siebie, swoją słabość, skłonność do ulegania pokusom, wieczną pogoń za tym, co cielesne, zmysłowe, co nie pozwala spokojnie kontemplować piękna uczuciem nie skażonym chęcią posiadania? Miłosz nie odpowiada na te pytania. Z zażenowaniem pokazuje je¬dynie, że obraz i słowo nigdy – mimo najgłębszych chęci – nie będą tożsame. Uznaje zatem własną niedoskonałość i z pokorą pochyla głowę przed Pięknem – jako wartością uniwersalną i jedyną. Wiersz wyraża rozczarowanie wobec klasycznych norm i reguł, opo¬wiada o zwątpieniu poety w możliwość spełnienia swojej powinności. I zarazem – uwielbienie dla Piękna, będącego jedynym kryterium, ja¬kie się sprawdza. Tylko – i aż tyle.

Analiza "Nie więcej" Czesława Miłosza

Materiały

Recenzja "Wesela" Wajdy Dnia 9 stycznia 1973 roku miała miejsce premiera filmu Andrzeja Wajdy pt. „Wesele”. Tego dnia wielu sympatyków filmów reżysera poszło do kina, w nadziei, że po raz kolejny będą świadkami arcydzieła filmowego. I niewątpliwie tak się stało. „Wesele” Andrzeja Wajdy jest niekwestionowanym arcydziełem, nie waham się powiedzie...

Patriotyzm w utworach renesansowych - pojawia się w wielu miejscach Pieśni Kochanowskiego: \"o spustoszeniu Podola przez Tatarów\", kiedy to Tatarzy napadli na Polskę i uprowadzili 50 tyś. ludzi; pokazując rozpacz i żal z powodu losu Polaków nawołuje do obrony kraju przed najeźdźcami; apeluje o męstwo, odwagę, wydanie pieniędzy na obronę (ciężko było z tym); Przestrzega przed star...

Hasła związane z literaturą współczesną HASŁA ZWIĄZANE Z EPOKĄ AKCJA Akcja to ciąg zdarzeń dający się wyodrębnić w fabule dzieła literackiego(dramatu, opowiadania, powieści, poematu epickiego), pozostających ze sobą w związku przyczynowo - skutkowym i stanowiacych rezultat celowego postępowania postaci literackich. Akcji przeciwstawia się kontrakcję -równoległy, lecz zmierza...

"Świteź" - cechy romantyczne Jest typowo romantyczną balladą, zwiera bardzo dużo ważnych cech romantycznych; Wiara w sprawy uznawane za niedorzeczne przez oświecenie: świat bogiń i rusałek wodnych, zatopione miasta na dnie jeziora; Ważne miejsce natury - piękny jej opis w pierwszej części, rola kwiatów na końcu utworu, które mają zabijać a nie nieść przyjemność odpocz...

Szkoła rycerska - wyjaśnienie Szkoła Rycerska - szkoła średnia o charakterze wojskowym, założona w 1765r. przez króla Stanisława Poniatowskiego. Komendantem szkoły był książę Adam Czartoryski. Głównym zadaniem było przygotowanie młodzieży szlacheckiej do służby obywatelskiej. Program na-uczania dzielił się na część przygotowawczą, ogólnokształcącą oraz naukę kunsztów (jazdy ...

Motyw zła w literaturze Zło_____________ Zło jest antynomią dobra, różnorako postrzeganą w literaturze i sztuce: 1) zło uosobione, np. Szatan, patrz: Szatan, 2) zło jako abstrakt, 3) zło jako element natury człowieka, 4) człowiek jako krystaliczne zło. Biblia -1) Zło postrzegane jako Szatan (patrz: Szatan). 2) Zło jest cechą charak¬teru człowieka, np. faryzeu...

Handel - znaczenie, rola HANDEL: to działalność gosp., polegająca na zawodowym pośredniczeniu w wymianie towarów czyli na ich zakupie w celu dalszej odsprzedaży. Funkcjonowanie handlu opiera się na pracy licznych przed., jedn. gosp., które włączając się w proces dystrybucji towarów pełnią wiele użytecznych funkcji zarówno na rzecz producentów (dostawców towarów) jak i...

Analiza "Kto jest poetą" Tadeusza Różewicza Kto jest poetą Wiersz opublikowany w tomie Nic w płaszczu Prospera (1962) jest jednym z wielu głosów w historii literatury na temat roli poezji i poety. W czasie niewoli, powstań i wojennej zawieruchy przypisywano poezji rolę katalizatora przemian, tyrtejskiego nawoływania do walki, świadectwa czasów, w jakich powstawała, w okresie dwudzie...