Analiza "Historia" Krzysztofa Baczyńskiego



Historia Arkebuzy dymiące jeszcze widzę, jakby to wczoraj u głowic lont spłonął i kanonier jeszcze rękę trzymał, gdzie dziś wyrasta liść zielony W błękicie powietrza jeszcze te miejsca puste, gdzie brak dłoni i rapierów śpiewu, gdzie teraz dzbany wrzące jak usta pełne, kipiące od gniewu. Ach, pułki kolorowe, kity u czaka, pożegnania wiotkie jak motyl świtu i rzęs trzepot, śpiew ptaka, pożegnalnego ptaka w ogrodzie. Nie to, że marzyć, bo marzyć krew, to krew ta sama spod kity czy hełmu. Czas tylko tak warkoczy jak lew przeciągając obłoków wełną. Płacz, matko, kochanko, przebacz, bo nie anioł, nie anioł prowadzi. Wy te same drżące u nieba, wy te same róże sadzić jak głos na grobach przyjdziecie i dłonią odgarniecie wspomnienia i liście, jak włos siwiejący na płytach płaskich. Idą, idą pochody, dokąd idą, których prowadzi jak wygnańców łaski ląd krążący po niebie. A może niebo po lądzie dmące piaskiem tak kształt zasypuje. Jak noże giną w chleb pogrążone – tak oni z wolna spływają. Piach ich pokrywa Jeszcze słychać śpiew i rżenie koni. Wiersz nosi dopisek: dn. 8 III 42 r., powstał zatem w okresie, kiedy poeta odnajduje już swój własny styl i osiąga pełnię twórczej dojrzałości. Język poetycki staje się niezwykle bogaty, Baczyński chętnie sięga po rozmaite kostiumy i stylizacje, aby swoje przeżycia i refleksje odnieść do dziejów narodu i świata, w ten sposób utwier¬dzając się w słuszności przyjętej postawy. Doświadczenie wojny i okupacji staje się źródłem głębokiego konfliktu wewnętrznego, który poeta próbuje przezwyciężyć poprzez odwołania do przeszłości, tradycji, historii. Wiele takich właśnie odwołań znajdziemy w wierszu Historia. Począwszy od słownictwa – przywodzącego na myśl wojny prowa¬dzone przed wiekami: arkebuzy (XVI-wieczne karabiny), lonty ar¬matnie, kanonierzy, rapiery, kity rycerskich hełmów – poprzez aluzje do romantycznych, powstańczych tradycji („sadzenie róż”). Zau¬ważmy, że obrazy dawnych bitew przenikają się wzajemnie, przepły¬wają jeden po drugim i nakładają się niczym na taśmie filmowej – taki „wizjonerski”, niemal surrealistyczny sposób prezentowania rzeczywistości jest jednym z najczęściej spotykanych chwytów poe¬tyckich u Baczyńskiego. W ten sposób czas i przestrzeń przedstawiane w wierszu pozostają celowo niedookreślone, poeta dokonuje bowiem umyślnego zatarcia granic pomiędzy „dziś” i „kiedyś”, podobnie jak zaciera kontury pejzażu, aby „tutaj” mogło znaczyć „wszędzie”. Przewalające się przed oczami podmiotu lirycznego masy ludzi splątanych w bojowych zapasach, pochody żołnierzy niestrudzenie nawzajem na siebie nacierających – tworzą apokaliptyczną wizję dziejów ludzkości. Historia sprowadza się do zabijania, niszczenia, ślepej nienawiści. Przypisywanie słuszności którejkolwiek że stron nie ma sensu, „nie anioł prowadzi” – przyznaje gorzko poeta. Najszlachetniejsze intenc¬je nie zmażą faktu, że wojna jest krzywdą, cierpieniem, zabijaniem – stąd poczucie klęski, ciężar odpowiedzialności ponad siły. Pesymistyczna koncepcja historii ludzkości oraz postrzeganie do¬konań jednostki (pokolenia) jako cząstki wyższego porządku dziejów – to zapewne echo historiozoficznej myśli Słowackiego. Baczyński, podobnie jak autor Króla-Ducha, pojmuje swoje czyny jako kontynu¬ację dzieła ojców, czując się spadkobiercą – w złym i dobrym ¬przyszłych pokoleń. Przekonanie o powtarzalności historii, o cyklicznym porządku dziejów prowadzi do konstatacji, iż współcześni „rycerze” powielają los ojców i dziadów. Rozumowanie takie nakłada na bohatera wiersza (i na całe jego pokolenie) niemożliwy do pominięcia imperatyw moralny – zmusza do podjęcia wyzwania rzuconego przez historię, przyjęcia na siebie ciężaru, jakkolwiek wydaje się on zbyt ciężki do udźwignięcia. Świadomość uczestnictwa w uniwersalnym procesie dziejowym zmusza bohatera do pogodzenia się z rzeczywistością, wymusza na nim dojrzałość postawy, pomimo podświadomego sprze¬ciwu. Wewnętrzne rozdarcie bohatera egzemplifikuje skomplikowana składnia, rozbijająca niemal każdy z wersów, naśladująca gwałtowne zwroty myśli w momencie podejmowania decyzji. Archaizacja wypowiedzi oparta na doborze słownictwa oraz uro¬czysty ton i rozbudowane, skomplikowane metafory – składają się na styl wysoki, podniosły, ale i „ciemny”, świetnie oddający stan duszy poety.

Analiza "Historia" Krzysztofa Baczyńskiego

Materiały

Ogólna charakterystyka bohaterów Zemsty Jednymi z głównych bohaterów komedio-dramatu A. Fredry pt. \" Zemsta \" sa Cześnik Maciej Raptusiewicz oraz Rejent Milczek. Obydwu bohaterów różni ich zachowanie oraz postępowanie wobec siebie oraz innych ( Już na samym poczštku utworu, czytający zauważają, że nazwiska obu bohaterów dokładnie odzwierciedlajš ich zachowanie ). I tak na przykład R...

Promocja sprzedaży produktu Promocja sprzedaży Promocja sprzedaży jest obecnie jedną z podstawowych i rozwijających się form aktywizacji sprzedaży. Promocja sprzedaży polega na zastosowaniu takich środków, które skłaniają konsumentów do zakupu określonego produktu. Promocja sprzedaży jest działaniem nakłaniającym (zachęcającym) nabywców do zakupu poprzez zachęty o charakt...

Lalka i Nad Niemnem - wobec programu pozytywizmu Ideologię pozytywizmu najkrócej wyrażały hasła \"pracy organicznej\" i \"pracy u podstaw\". Pierwsze z nich propagowało gospodarcze wzmocnienie kraju, unowocześnienie przemysłu, rolnictwa i handlu. Drugie zalecało pracę warstw oświeconych nad ludem - kształcenie chłopskich dzieci, polepszanie warunków sanitarnych, szerzenie wiedzy i higienie. To...

Kim jest kupiec hurtowy KUPIEC HURTOWY To hurtownik nabywający produkty u wytwórcy, stający się ich właścicielem ponoszącym ryzyko związane z ich obrotem, realizujący pełny, względnie ograniczony zakres funkcji. Do pośredników hurtowych realizujących pełny zakres funkcji zalicza się: • hurtowników działających na rynku artykułów konsumpcyjnych • hurtown...

Uniwersalny wymiar sporu o powinności człowieka wobec Boga, państwa i jednostek na podstawie "Antygony" - spór miêdzy jednostk¹-obywatelem (Antygon¹) i pañstwem (Kreonem) jest ponadczasowy i mo¿e zdarzyæ siê w ka¿dym pañstwie i w ka¿dym czasie; w „Antygonie\" pokazano konflikt racji boskich i ziemskich oraz uczuciowych i rozumowych; - jest to spór o powinnoœæ cz³owieka wobec p...

"Wesele" jako dramat narodowy Dramat narodowy Wesele powstało w czasie szczególnym dla Polski i wyjątkowym momencie dla literatury. Częstokroć obdarzano je określeniem: dramat neoromantyczny. Wykorzystując nowe tendencje literackie (przede wszystkim symbolizm) autor sięga do inspirującej dla modernistów skarbnicy literatury romantycznej. Można tu odnaleźć nawiązania do...

Różnorodny sens cierpienia w wybranych utworach literackich Różnorodny sens cierpienia w życiu człowieka, na podstawie poznanych w szkole utworów literackich. Problem cierpienia i zła – wymykający się racjonalnym kategoriom, niezbadany, trudny. Towarzyszy on człowiekowi od zarania dziejów, budząc lęk, wątpliwości, powodując tragedie, ale również wywołując postawę pokory, zawierzenia Bogu. Tragic...

Odkrycia naukowe i techniczne w pozytywiźmie Odkrycia naukowe i techniczne  1864 angielski fizyk J. C. Maxwell wskazuje na teoretycznie możliwe istnienie fal radiowych;  pierwszy most kratowy na Vistuli (Kierbedzia);  1865 francuski chemik L. Pasteur konserwuje wino przez podgrzanie go do 45 - 50oC (pasteryzacja);  1866 - bateria;  1868 Werner ...