Deszcze Wiersz zawiera niezwykle bogaty zestaw środków poetyckich. Na pierwszy plan wysuwają się epitety, które służą zarówno jak naj¬wierniejszemu opisowi wrażeń wizualnych („siwe łodygi”, „szare strugi”),jak i – dźwiękowych, w połączeniu z wyrazami dźwiękona-śladowczymi („szelest strun”, „krzyk ptaka”), a nawet – stanowią¬cych połączenie jednych i drugich („szelest szklany”). Metafory łą¬czące się z obrazem padającego deszczu (odjeżdżające pociągi, spły¬wające łzy, jeziora żalu, upływający czas, znikające w oddali postaci ukochanych osób) tworzą atmosferę pustki, rozpaczy, zagubienia, beznadziejności samotności. Motywy wody i ruchu, tak częste w li¬ryce Baczyńskiego, podporządkowane zostały konsekwentnie budo¬wanemu nastrojowi – szarość i smutek deszczu odpowiada koloryto¬wi wewnętrznemu podmiotu lirycznego. Rozmyty, niewyraźny kraj¬obraz wygląda tak, jakby był oglądany przez łzy. Uroda smętnego pejzażu przypomina obrazy malowane przez impresjonistów. Ale funkcją tego niezwykłego opisu miało być coś więcej niż wy¬wołanie zachwytu czy smutku. Obraz padającego deszczu, wywołując szereg skojarzeń, staje się niezwykle nośny w znaczenia. Przedstawmy kilka możliwych sposobów odczytania tego symbolu, mając oczywiście wiadomość, że nie wyczerpiemy wszystkich. Deszcz można potraktować jako symbol przemijania, upływ wody i upływ czasu, jednakowo zaznaczający się w naszej świadomości, pa¬trząc na strugi deszczu musimy sobie uprzytomnić, że nawet najszczęśliwsza chwila ma swój koniec. Dalej – strugi wody można traktować niczym zasłonę oddzielającą nas od wiata, barierę, prze¬szkodę, powodującą iż powietrze zastyga w „szklany szelest”, zamy-kając nas w klatce własnej samotności, utrudniając kontakt z oto¬czeniem. Jeszcze inna dopuszczalna interpretacja kale nam potrak¬tować deszcz jako czynnik niszczący, destrukcyjny – woda rozmywa kontury, zalewa świat, zatapia całą ziemię. Ale deszcz może też być rodzajem oczyszczającego płaczu, serdecznego krzyku przynoszą¬cego katharsis, obmywającego świat ze zła, przemocy i cierpienia, przynoszącego ulgę i ukojenie. Wreszcie deszcz może być płaczem Boga, rozpaczającego nad losem ludzi, współczującego człowiekowi skazanemu na ból i klęskę. Głęboki pesymizm przepajający wiersz jest wynikiem sytuacji pod¬miotu lirycznego: nie tylko przeczuwa on śmierć własną i swoich najbliższych, ale jeszcze – w samotnych rozmyślaniach dochodzi do wniosku, iż śmierć ta będzie daremna i pozostanie nie zauważona przez potomnych. Brak wiary w sens własnej egzystencji czyni z tego wiersza jedno z najbardziej przejmujących i wstrząsających wyznań poetyckich.
Analiza "Deszcze" Krzysztofa Baczyńskiego
Deszcze Wiersz zawiera niezwykle bogaty zestaw środków poetyckich. Na pierwszy plan wysuwają się epitety, które służą zarówno jak naj¬wierniejszemu opisowi wrażeń wizualnych („siwe łodygi”, „szare strugi”),jak i – dźwiękowych, w połączeniu z wyrazami dźwiękona-śladowczymi („szelest strun”, „krzyk ptaka”), a nawet – stanowią¬cych połączenie jednych i drugich („szelest szklany”). Metafory łą¬czące się z obrazem padającego deszczu (odjeżdżające pociągi, spły¬wające łzy, jeziora żalu, upływający czas, znikające w oddali postaci ukochanych osób) tworzą atmosferę pustki, rozpaczy, zagubienia, beznadziejności samotności. Motywy wody i ruchu, tak częste w li¬ryce Baczyńskiego, podporządkowane zostały konsekwentnie budo¬wanemu nastrojowi – szarość i smutek deszczu odpowiada koloryto¬wi wewnętrznemu podmiotu lirycznego. Rozmyty, niewyraźny kraj¬obraz wygląda tak, jakby był oglądany przez łzy. Uroda smętnego pejzażu przypomina obrazy malowane przez impresjonistów. Ale funkcją tego niezwykłego opisu miało być coś więcej niż wy¬wołanie zachwytu czy smutku. Obraz padającego deszczu, wywołując szereg skojarzeń, staje się niezwykle nośny w znaczenia. Przedstawmy kilka możliwych sposobów odczytania tego symbolu, mając oczywiście wiadomość, że nie wyczerpiemy wszystkich. Deszcz można potraktować jako symbol przemijania, upływ wody i upływ czasu, jednakowo zaznaczający się w naszej świadomości, pa¬trząc na strugi deszczu musimy sobie uprzytomnić, że nawet najszczęśliwsza chwila ma swój koniec. Dalej – strugi wody można traktować niczym zasłonę oddzielającą nas od wiata, barierę, prze¬szkodę, powodującą iż powietrze zastyga w „szklany szelest”, zamy-kając nas w klatce własnej samotności, utrudniając kontakt z oto¬czeniem. Jeszcze inna dopuszczalna interpretacja kale nam potrak¬tować deszcz jako czynnik niszczący, destrukcyjny – woda rozmywa kontury, zalewa świat, zatapia całą ziemię. Ale deszcz może też być rodzajem oczyszczającego płaczu, serdecznego krzyku przynoszą¬cego katharsis, obmywającego świat ze zła, przemocy i cierpienia, przynoszącego ulgę i ukojenie. Wreszcie deszcz może być płaczem Boga, rozpaczającego nad losem ludzi, współczującego człowiekowi skazanemu na ból i klęskę. Głęboki pesymizm przepajający wiersz jest wynikiem sytuacji pod¬miotu lirycznego: nie tylko przeczuwa on śmierć własną i swoich najbliższych, ale jeszcze – w samotnych rozmyślaniach dochodzi do wniosku, iż śmierć ta będzie daremna i pozostanie nie zauważona przez potomnych. Brak wiary w sens własnej egzystencji czyni z tego wiersza jedno z najbardziej przejmujących i wstrząsających wyznań poetyckich.
Materiały
Ocena bohaterów utworów Stefana Żeromskiego
Bohaterowie utworów S. Żeromskiego. Ocena.
Jednym z najwybitniejzych twórców doby Młodej Polski był Stefan Zeromski. Urodził się w 1864r. Jako młody chłopiec uczęstrzał do gimnazjum w Kielcach, następnie rozpoczął studia, których nie ukończył. Był w Paryżu, Szwajcarii i we Włoszech.
Swoją tworczość rozpoczął od nowel i szkiców powieścio...
Ogólna charakterystyka "Mitologii" Parandowskiego
Bogowie:
ogólne wiadomości:
- nieśmiertelni i zawsze młodzi
- obdarzeni niezwykłą siłą i urodą, więksi, piękniejsi i silniesi od
ludzi
- posiadający wielką potęgę i wiedzę
- obdarzeni cudowną własnością przenoszenia się z miejsca na miejsce z
niezwykłą szybkością oraz zdolnością przemiany w różne postaci i
kształty
- nie są wsz...
Typy środowiska
Środowisko nie jest jednoznaczne. Wyróżniamy trzy typy środowiska:
1. Naturalne (pierwotne) – nie nosi śladów działalności człowieka. Jest takie, jakie stworzyła je natura. Np. Amazonia, Antarktyda, tajga syberyjska, niedostępne partie gór.
2. Fizyczno – geograficzne – obszary, gdzie zaznacza się działalność człowieka, gdzie ...
Cechy poezji barokowej na przykładzie twórczości Morsztyna i Naborowskiego
Przedstaw cechy poezji barokowej na przykładzie twórczości Jana Andrzeja Morsztyna i Daniela Naborowskiego
Cechy poezji barokowej:
- kunsztowność poezji - Jan Andrzej Morsztyn inspirowany był przez nurt \"marinizmu\"; twierdzono, że poezja powinna przede wszystkim zadziwiać czytelnika, zaskakiwać go niezwykłością operacji językowych, metaf...
Człowiek wobec miłości, śmierci, przemijania
Człowiek wobec miłości, śmierci i przemijania.
Ponadczasowy problem dotyczący miłości, przemijania i śmierci człowieka, chciałbym omówić analizując przeżycia bohaterów następujących powieści psychologicznych: \"Granicy\" Z. Nałkowskiej i opowiadań J. Iwaszkiewicza - \"Brzezina\", \"Matka Joanna od Aniołów\" i \"Panny z Wilka\". Ponieważ pro...
Poezja Staffa w okresie młodej polski
Poezja Staffa na tle współczesnych mu nurtów poetyckich
Twórczość Leopolda Staffa przypada na kilka epok: Młodą Polskę, I i II wojnę światową i okres powojenny. Dlatego też w jego twórczości odnaleźć można odbicie wielu problemów i zagadnień dotyczących różnych okresów, epok.
Poezja Staffa wyrosła z atmosfery Młodej Polski - wiele elementów c...
Ród Tantalosa w mitologii
--------ROD TANTALOSA----------------------------------------------------------------------------
Tantalos-krol lubiany przez bogow,podal im pieczen z wlasnego syna w celu sprawdzenia ich
Pelops-syn Tantalosa,podany bogom jako posilek,bogowie wrocili mu zycie
Piza-miasto niedaleko Olimpii,w ktorym zatrzymal sie Pelops
Ojnomaos-panowal w Pizi...
"Chłopi" w oczach Stanisława Wyspiańskiego i Władysława Reymonta
Porównania można dokonać poprzez analizę problematyki powieści Reymonta pt \"Chłopi\" i dramatu Wyspiańskiego pt. \"Wesele\". Obaj pisarze ukazali społeczność wiejską, ale sposób jej przedstawienia znacznie się różni.
Utwór Reymonta to epopeja chłopska, za którą otrzymał nagrodę Nobla w 1924 roku. Powieść jest szerokim panoramicznym obrazem ż...